Gå til innhold

Ikke la deg lure til å betale for mye for Apple-produktene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner egentlig ikke at så mange butikker prøver å pushe Apple-produkter. De må konkurrere mot Apple med dårligere vilkår. Og spesielt i Norge blir det ekstra ille, fordi Apple (i hvert fall tidligere) har vært veldig dårlige på å følge norsk forbrukerkjøpslov mtp. reklamasjonsrett. Så butikkene har i tillegg tatt på seg en risiko med å måtte dekke dette selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke at så mange butikker prøver å pushe Apple-produkter. De må konkurrere mot Apple med dårligere vilkår. Og spesielt i Norge blir det ekstra ille, fordi Apple (i hvert fall tidligere) har vært veldig dårlige på å følge norsk forbrukerkjøpslov mtp. reklamasjonsrett. Så butikkene har i tillegg tatt på seg en risiko med å måtte dekke dette selv.

 

Etter hva jeg har hørt behandler Apple leverandørene sine som dritt, er vel kåret til et av de verste selskapene å ha med å gjøre. Så til syvende å sist handler det vel om penger, de tjener såpass på det at det er verdt det. Folk vil ha Apple, så hvis ikke denne butikken tar omsetningen, vil bare en annen butikk gjøre det istedenfor.,

 

Jeg håper en dag de arrogante suppegjøkene hos Apple må bøye seg i støvet når ikke produktene deres lenger selger seg selv.

Endret av MrLG
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvordan er ståa mellom Apple og forbrukerrådet nå? Mister man fortsatt norske forbrukerrettigheter som reklamasjonsrett og angrerett hvis man handler fra apples nettbutikk?

 

Det er uansett veldig dårlig forretningsskikk å gi andre butikker null betaling for å ta seg av salg, kundebehandling, reklamasjoner osv. Det er rett og slett konkurransefiendtlig, som igjen er synonymt med forbrukerfiendtlig. - Intet nytt fra Apple altså.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Elkjøp/Lefdal for alle apple-produkter. De har priser som er like lave eller lavere enn Apples egne, 30-dagers åpent kjøp, svært god serviceavdeling og i tillegg er det en fordel at du kan levere produktet inn fysisk på hvilken som helst butikk i hele Norge, og få akkurat samme service som der du kjøpte den. (Så lenge du har kvittering)

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Elkjøp/Lefdal for alle apple-produkter. De har priser som er like lave eller lavere enn Apples egne, 30-dagers åpent kjøp, svært god serviceavdeling og i tillegg er det en fordel at du kan levere produktet inn fysisk på hvilken som helst butikk i hele Norge, og få akkurat samme service som der du kjøpte den. (Så lenge du har kvittering)

 

Kjører ikke Elkjøp konsernet samme greia som Expert med åpent kjøp av tele produkter (ikke brett/mp3), altså null retur med en gang den har gått ut døra?

Lenke til kommentar

Ønsker alle som kjøper produkter fra Apple.no LYKKE TIL! :)

 

Jeg har søkt retur på _MANGE_ telefoner der som har vært kjøpt igjennom jobben. Og en slik telefonsamtale til Apple tar alt fra 35-60 minutter fra du ringer inn til servicen er ferdig registrert. Dette reflekteres i telefonregningen (da det ikke går på inkludert forbruk siden det er et 800-nr), i form av 30-90 kr per gang.

 

Først ringer man inn, velger tastevalg og blir ventende litt.

Så kommer du til en kontrollør som spør hva du vil, hvem sitt navn produktet er kjøpt i og om du har forsøkt standard ting som gjenoppretting, oppdatering osv.

 

Så blir du sendt til noen som registrerer servicen din. De spør om akkurat samme spørsmålene pluss noen til. Du m å oppgi serienummer, IMEI ++. Greit nok. Dette tar desidert lengst tid.

 

Til slutt blir du satt over til noen som kan ta seg av selveste innsendelsen. De bestiller opphenting via UPS.

Derifra og ut er det bare kos. Pakk ned iPhonen og send inn. Går raskt.

 

Men registreringsprosessen er ALT for tungvindt og langtekkelig og vinninga går RASKT opp i spinninga.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sel har jeg opplevd å få LANGT bedre kundeservice hos Apple Store enn i butkk (Eplehuset).

 

Da jeg først ble misinformert i butikk, og senere ikke trodd, ble jeg ganske oppkavet, siden jeg som frilanser hadde et stort jobbprosjekt gående. Jeg kontaktet en seniorrådgiver hos Apple Store, som tok en ringerunde og sjekket ståa, ikke minst den lange reperasjonstiden jeg hadde blitt informert om, og de betalte så Eplehuset for en ekstra kjapp reparasjon (som alene koster rundt 1000-1200 kroner). Da var jeg altså i sluttfasen av et stort jobbprosjekt, og var fullstendig prisgitt min Macbook Pro, noe Apple Store la stor vekt på i saken.

 

Med den løsningen trengte jeg ingen utlånsmaskin, men det opererte de fremdeles ikke med, noe man ifølge forbrukerkjøpslov har krav på hvis undersøkelse og reparasjon er vente å ta over en uke. Det kan jo være at det hjalp å minne dem på dette.

 

Det hele ble uansett løst brennkvikt av Apple Store (hvor jeg opprinnelig kjøpte maskinen, Eplehuset utførte reparasjon). Snubletrådene og mistilliten fra folka på Eplehuset hjap meg ikke stort.

 

(Reklemasjonen gjaldt batteri.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig kronekurs for tiden. Ipad mini2 skal koste 400usd, mens den selges her for 4000. Det er rett og slett dollar til 10 kroner, det. :)

Trodde Apple opererte med 8*USD pris her til lands som standard jeg. Virker å være omtrent det Microsoft ligger på med sine Surface tablets også. Ellers er det neppe kronekursen som er "dårlig" da denne nå har falt til 5,8 etter å ha ligget over 6.

Endret av hubar
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Elkjøp/Lefdal for alle apple-produkter. De har priser som er like lave eller lavere enn Apples egne, 30-dagers åpent kjøp, svært god serviceavdeling og i tillegg er det en fordel at du kan levere produktet inn fysisk på hvilken som helst butikk i hele Norge, og få akkurat samme service som der du kjøpte den. (Så lenge du har kvittering)

 

 

Elkjøp/Lefdal er billige, tilogmed ofte billigst av alle. Men når det kommer til Apple produkter har verkstedet lite peiling på reprasjoner o.l. Du får levere inn produktene uten problemer, men produktene kommer ofte tilbake ureparert. Hører at mange kunder velger å gå til Eplehuset o.l. og er villig til å betale for reprasjoner som de ville fått som garanti hos Elkjøp, istedenfor å levere tilbake til verkstedene for 3. og 4. gang uten å få reparert problemet.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Elkjøp/Lefdal for alle apple-produkter. De har priser som er like lave eller lavere enn Apples egne, 30-dagers åpent kjøp, svært god serviceavdeling og i tillegg er det en fordel at du kan levere produktet inn fysisk på hvilken som helst butikk i hele Norge, og få akkurat samme service som der du kjøpte den. (Så lenge du har kvittering)

 

Godt poeng. Jeg stusset når Apple valgte å beholde prisen på 2990 kr for iPad 2. Prisen i de største norske elektronikkjedene har ligget stabilt på 2790 kr i omtrent hele år, og med tilbud innimellom som gjør den enda billigere. Apple TV, iPad Mini og Macbook Pro (uten retina) er andre eksempler som store butikkjeder har kjørt heftige tilbud på i løpet av året eller har jevnt lavere pris enn Apple.

 

edit:

Da artikkelen har flere eksempler på at Apple er billigst og ingen på det motsatte, kanskje dere bør ta ett av de produktene jeg nevnte som eksempel? Samtlige er nå billigst i en annen butikk enn Apple. Ganske enorm forskjell på en av de også.

Endret av genser
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg foretrekker Elkjøp/Lefdal for alle apple-produkter. De har priser som er like lave eller lavere enn Apples egne, 30-dagers åpent kjøp, svært god serviceavdeling og i tillegg er det en fordel at du kan levere produktet inn fysisk på hvilken som helst butikk i hele Norge, og få akkurat samme service som der du kjøpte den. (Så lenge du har kvittering)

 

Elkjøp/Lefdal er billige, tilogmed ofte billigst av alle. Men når det kommer til Apple produkter har verkstedet lite peiling på reprasjoner o.l. Du får levere inn produktene uten problemer, men produktene kommer ofte tilbake ureparert. Hører at mange kunder velger å gå til Eplehuset o.l. og er villig til å betale for reprasjoner som de ville fått som garanti hos Elkjøp, istedenfor å levere tilbake til verkstedene for 3. og 4. gang uten å få reparert problemet.

Elkjøp og Lefdal har gått over til ny samarbeidspartner på alt av apple (unntaket er iphone). Deltaservice håndterer nå Apple.

Lenke til kommentar

På expert (i butikk), så er det i de aller fleste tilfeller samme pris i butikk som det apple store har. Hvis det er dyrere, så er det i tilfelle et valg den ene butikken har gjort. I den Expert butikken jeg jobber i så holder vi prisene på samme nivå, eller eventuelt billigere for kampanjer å slikt.

 

Kan også bekrefte at Apple setter ganske så mange urimelige krav til butikkene.

Lenke til kommentar

Når markedsandelene til Apple har kommet så lavt at forhandlerne ikke ser vitsn med å finne seg i Apple sine krav lenger, vil det representere et kritisk vendepunkt for Apple. Det er en voksende misnøye med Apple hos mange forhandlere. Voksende misnøye og fallende markedsandeler lover ikke godt for Apple i lengden.

Lenke til kommentar

 

Godt poeng. Jeg stusset når Apple valgte å beholde prisen på 2990 kr for iPad 2. Prisen i de største norske elektronikkjedene har ligget stabilt på 2790 kr i omtrent hele år, og med tilbud innimellom som gjør den enda billigere. Apple TV, iPad Mini og Macbook Pro (uten retina) er andre eksempler som store butikkjeder har kjørt heftige tilbud på i løpet av året eller har jevnt lavere pris enn Apple.

 

edit:

Da artikkelen har flere eksempler på at Apple er billigst og ingen på det motsatte, kanskje dere bør ta ett av de produktene jeg nevnte som eksempel? Samtlige er nå billigst i en annen butikk enn Apple. Ganske enorm forskjell på en av de også.

 

Kanskje el-kjedene selger maskinene billig, og satser på å tjene litt på alt ekstrautstyr-salg?

Elkjøp og Lefdal har gått over til ny samarbeidspartner på alt av apple (unntaket er iphone). Deltaservice håndterer nå Apple.

 

Er Deltaservice en god service-kandidat?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...