Gå til innhold

Hils på Leica X Vario


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ifølge Leica selv, skal de dermed være først ute i verden med å utstyre et APS-C kompaktkamera med zoomoptikk."

Hva er Canon G1X da? En traktor? Au, sorry... jeg spikket meg selv i tommelen i stedet for på flisen. Ja, jeg vet de har 1,6x crop og ikke 1,5x.

Endret av emero
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en leica noengang rettferdiggjort prisen?

Når et av Leicas største problemer over lenger tid er å levere nok, så er det ganske enkelt - prisen er helt glimrende for målgruppen. :)

 

Målgruppen bryr seg ikke nødvendigvis om prisen - de betaler gjerne ekstra for byggekvalitet og det siste lille ekstra. Tipper det føles digg å holde den i hendene.

 

Men - er spent på å se om den også yter godt optisk - er den bedre på bildekvalitet enn en - tjah - Canon 100D m/18-55 STM?

 

 

For de som betaler er det anmeldelse hos Reid Reviews - mitt abonnement har utløpt. :)

Lenke til kommentar

Når et av Leicas største problemer over lenger tid er å levere nok, så er det ganske enkelt - prisen er helt glimrende for målgruppen. :)

 

Målgruppen bryr seg ikke nødvendigvis om prisen - de betaler gjerne ekstra for byggekvalitet og det siste lille ekstra. Tipper det føles digg å holde den i hendene.

 

Men - er spent på å se om den også yter godt optisk - er den bedre på bildekvalitet enn en - tjah - Canon 100D m/18-55 STM?

 

 

For de som betaler er det anmeldelse hos Reid Reviews - mitt abonnement har utløpt. :)

 

Om folk før gladelig har kjøpt overpriset leica, hva gjør denne annerledes?

 

AtW

Lenke til kommentar

Om folk før gladelig har kjøpt overpriset leica, hva gjør denne annerledes?

Mange vil kjøpe den uansett, fordi den har rød Leica-flekk - og gjerne betale enda mer når det senere kommer en versjon med Leica-flekken i en annen farge.

 

Det jeg er spent på er om jeg synes den er noe spesielt - er spent på om optikken blir som "vanlig kitzoom", eller om det er noe spesielt. Nå pleier Leica å levere gode saker - og jeg er spent på ytelsen. Selge kommer den til å gjøre uansett. ;)

Lenke til kommentar

"Ifølge Leica selv, skal de dermed være først ute i verden med å utstyre et APS-C kompaktkamera med zoomoptikk."Hva er Canon G1X da? En traktor? Au, sorry... jeg spikket meg selv i tommelen i stedet for på flisen. Ja, jeg vet de har 1,6x crop og ikke 1,5x.

 

Blir litt feil å si at G1x har APS-C sensor

APS-C sensor = 23,6x15,7mm

G1X sensor = 18,7x14mm

Micro 43 = 17,3x13mm

 

Så sensoren til G1x er mer like m43 enn APS-C syns nå jeg da

Endret av macthomas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er Canon G1X da? En traktor? Au, sorry... jeg spikket meg selv i tommelen i stedet for på flisen. Ja, jeg vet de har 1,6x crop og ikke 1,5x.

Canons normale APS-C-sensorer har cropfaktor på 1.6x og ikke 1.5, men akkurat G1-X' sensor på 18.7x14mm har cropfaktor på 1.85 - tipper det er det Leica flisespikker på - Canon selv skriver "Stor sensor nær APS-C-format".

Lenke til kommentar

Jeg mener man på ingen måte kan forsvare dette som verdens første kompaktkamera med zoom-optikk og minimum APS C-sensor. Man må jo i tillegg legge til et kriterium som "uten mulighet for utskiftbar optikk". For eksempel vil Sony NEX-3N med et tilsvarende objektiv være mer kompakt enn dette, og ha samme sensorstørrelse.

Endret av 4K Ready
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette synes jeg rett og slett bare blir for dumt.

20-lapper for noe slikt er hårreisende.

 

Bildekvaliteten bør som trondster sier være totalt overlegen alt annet til den prisen.

"Sånn er Leica". Det koster at ting er håndlaget i Tyskland, i stedet for masseprodusert i Japan. Man betaler en anseelig ekstra prosent på prisen for at det er håndlaget. Prøv å holde en Leica M i hånden og bruke den litt, så kjenner man den ekstra byggekvaliteten. Målgruppen er interessert i å betale ekstra for dette. :)

 

Og @4K Ready - her snakker vi kompaktkamera vs systemkamera - dette er et kompaktkamera, selv om det sikkert kan finnes kompakte systemkamera som er mindre - men så er de systemkameraer og ikke kompaktkameraer. :)

Lenke til kommentar

Det virker som om de er rimelig fantasiløse på bakrommet i Leicakåken. At de lager nok en grim kameraboks er forsåvidt ingen overraskelse, men hele konseptet er hverken det ene eller det andre.

 

Men småprodusenter som holder seg til makronisjer og selger logoer har vel alltid putlet med snodige greier.

 

Tor

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...