Gå til innhold

Hils på Leica X Vario


Anbefalte innlegg

Fordi du angriper mange i tråden og det med den samme nedlatende hersketeknikken (som du beskylder meg for faktisk) kun for å presisere dine synspunkter, noe som oppsummert jeg finner faktisk merkelig/morsomt siden dette kun koker ned til ett ord, overpriset, ett ord som du ikke engang kan dokumentere ut fra hva det faktisk koster og lage dette kameraet. Neste gang du kaster ordet stråmann (hva betyr det ?) så bruk heller tida på å les deg opp på ett begrep som kalles selvinnsikt. Selvinnsikt er litt som Leica, enten har man det eller man har det ikke.

 

Her er i det minste en nyttig link som gir ett kort innblikk i noe av det håndverket som ligger bak spesialutgaven Leica M9p Hermes som i Norge kostet 330000 hvis ikke jeg husker helt feil. Man kan sikkert sende videoen og få mekka en billig Made In China kopi av dette settet, men for de som har fulgt med så langt så blir det fortsatt bare en kopi for fattige som innbiller seg at de eier en ekte Leica.

 

http://gizmodo.com/5...-damn-expensive

 

Jaha, fortell? Spesifiser gjerne hvor jeg bruker den samme nedlatende hersketeknikken?

 

Jeg har forøvrig ved flere anledninger spesifisert hva jeg mener med overpriset i denne tråden, men det virker ikke som du leser postene mine, for der framkommer det tydelig at jeg ikke bruker hvor mye leica bruker på produksjonen til grunn for å vurdere om det er overpriset eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... for der framkommer det tydelig at jeg ikke bruker hvor mye leica bruker på produksjonen til grunn for å vurdere om det er overpriset eller ikke.

 

AtW

 

Jeg må først si at jeg ikke har lest innleggene i denne tråden, men jeg må få spørre. Hvis du ikke legger produksjonskostnader til grunn, hvordan kan du da hevde at noe er overpriset?

 

Noen vil sikkert hevde at en Rolls Royce er overpriset i forhold til en Kia. Men det kan jo hende de har ulike produksjonsmetoder og materialvalg. Og antagelig en annen målgruppen.

 

 

Jeg bare spør for å forsøke å forstå.

Lenke til kommentar

Jeg må først si at jeg ikke har lest innleggene i denne tråden, men jeg må få spørre. Hvis du ikke legger produksjonskostnader til grunn, hvordan kan du da hevde at noe er overpriset?

 

Noen vil sikkert hevde at en Rolls Royce er overpriset i forhold til en Kia. Men det kan jo hende de har ulike produksjonsmetoder og materialvalg. Og antagelig en annen målgruppen.

 

 

Jeg bare spør for å forsøke å forstå.

Fordi jeg mener om noe er overpriset handler om hva kunden får for pengene. Om to kameraer er helt like, og det ene koster dobbelt så mye, så mener jeg det er overpriset, selv om grunnen til prisen er at de håndlager noe som den andre produsenten lager med maskiner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Akkurat. Da forstår jeg hva du mener. Men jeg er nok helt uenig i dine forutsetninger. Jeg tror nok heller du burde kalle det "dyrt" og ikke "overpriset".

 

Og bare for å ha sagt det, de to kameraene er nok ikke helt like. Snarere tvert i mot. Det billige har billige komponenter, billige produksjonsmetoder og billig kvalitetskontroll. Det dyre har dyre komponenter, dyre produksjonsmetoder og dyr kvalitetskontroll.

 

Akkurat som med biler kan man hevde at de likevel gjør akkurat det samme, frakter deg fra A til B. Og et kamera, uansett om det koster 500,- eller 500.000,- gjør heller ikke noen annet enn å ta et bilde. Men helt like er de altså likevel ikke.

 

Det fine er uansett at det er et fritt og åpent marked slik at hver og en av oss kan kjøpe akkurat det produktet som treffer våre lyster og behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja...

 

Jeg ser ikke på meg selv som verken fattig eller gnien og har i grunn litt lyst på Leica M9 og kunne sikkdert kjøpt det også, men jeg tror ikke en M9 gir meg annet enn lykke over å eie et kamera med Leica logo og god byggekvalitet. Jeg vil uansett sammenligne bildene med min 5D og i den forbindelse så tror jeg neppe at jeg får noen wowfølelse. Rett og slett for mye penger kontra hva jeg får.

 

Når dte gjelder X Vario så måtte jeg fått et illebefinnende før jeg kjøpte noe slikt. Skal man ha Leica så bør man kjøre løpet fullt ut etter min mening. Å gå rundt med et "fattigmannsleica" bare for å ha et Leica kamera blir helt feil for meg, så lenge det finnes konkurrenter med bedre specs til halve prisen.

 

Jeg har ikke noe i mot leica, men skal det koste penger, så bør de også imponere. Det gjør dem mer eller mindre med M9, men X Vario er for meg et helt vanlig vellbygd kompaktkamera med Leica logo og relativt dårlige specs. Dermed er ikke dette aktuelt.

Lenke til kommentar

Dyrt eller overpriset kommer vel an på hvor fattig eller gnien man er egentlig, det at man må gjenta de samme synspunktene til det kjedsomme burde muligens vært unødvendig.

 

De som har lyst og råd til dette kameraet kjøper det uansett.

 

Det vil jeg ikke si, har man en helt ukritisk pengebruk er det selvfølgelig mer sannsynlig at man kjøper noe som er dyrt eller overpriset, men det gjør det ikke mindre dyrt eller overpriset, det gjør deg bare som person mindre sensitiv for at ting er dyrt eller overpriset.

 

Sikkert, akkurat som alle andre kameraer også blir kjøpt av noen, uten at alle kameraer i verden er noen god deal av den grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å kjøpe Leica M9, men relatert til bildene jeg tok på den tiden så endte jeg opp med Nikon DSLR #2 D700 og optikk.

 

Hadde Olympus OM-D E-M5 vært på markedet på den tiden hadde jeg vurdert den i stedet. På ett par områder når den ikke D700 opp til sokkekanten engang som raske bevegelige motiver som jeg fikk testet forrige helg når tok bilder av en Citroen "gangster" typen som kom på markedet på 30 tallet på en grusvei, ingen av Olympus bildene kunne brukes mens samtlige D700 bilder er sylskarpe. Dette er bilder jeg tar så sjeldent at min D300 kunne blitt tørket støv av ved behov.

Lenke til kommentar

Nok en gang tror jeg fo2re er inne på noe vesentlig. Vi klager uten spesiell grunn. Det mest konkrete grep vi kan gjøre med en vare som ikke passer oss er å kjøpe noe annet. Leica har vært min ulykkelige kjærlighet siden ungdomsskolen, den gang M4-P. Jeg har både Konica Hexar AF og oppdatert Fuji X100 (ikke S) for å få noe som likner. Bildene har alltid blitt gode, men eiergleden er fremdeles preget av savn etter ekte vare. Jeg har tatt titusenvis av bilder opp gjennom årene. I perioder levd av disse bildene også. Men jeg har aldri klart å tjene så mye penger på fotografering at Leica M har vært innen rekke vidde. Omtalte Leica gir litt flere muligheter for varierte brennvidder og er sensoren på nivå med X100, vil ikke all verdens lysstyrke i teleområdet være noe problem. Jeg erkjenner gjerne at jeg domineres av mer følelser enn fornuft, men det er nettopp dette som Leica er i stand til å fremprovosere i oss alle.

Lenke til kommentar

Nå kom Norge kun på en skuffende 2 plass over det landet som syter mest i Europa kun slått av grekerene, men vi gjør så godt vi kan.

 

Er det syting å mene negative ting om ett produkt? Hva må vi gjøre for å ikke syte? Være ukritisk positivt til alt som kommer på markedet? Når du sier følgefokusen til OM-D ikke er topp, er det syting? Jeg synes det er litt underlig å kalle slikt syting og klaging.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nok en gang tror jeg fo2re er inne på noe vesentlig. Vi klager uten spesiell grunn. Det mest konkrete grep vi kan gjøre med en vare som ikke passer oss er å kjøpe noe annet. Leica har vært min ulykkelige kjærlighet siden ungdomsskolen, den gang M4-P. Jeg har både Konica Hexar AF og oppdatert Fuji X100 (ikke S) for å få noe som likner. Bildene har alltid blitt gode, men eiergleden er fremdeles preget av savn etter ekte vare. Jeg har tatt titusenvis av bilder opp gjennom årene. I perioder levd av disse bildene også. Men jeg har aldri klart å tjene så mye penger på fotografering at Leica M har vært innen rekke vidde. Omtalte Leica gir litt flere muligheter for varierte brennvidder og er sensoren på nivå med X100, vil ikke all verdens lysstyrke i teleområdet være noe problem. Jeg erkjenner gjerne at jeg domineres av mer følelser enn fornuft, men det er nettopp dette som Leica er i stand til å fremprovosere i oss alle.

Hvis man kjøper dette er man ikke styrt av følelser man er styrt av ren idioti, er selv leica bruker M6.

 

Selvsagt er man så håpløs at man betaler 1000euro ekstra fordi man vil ha en rød logo, så go a head.

Lenke til kommentar

Er det syting å mene negative ting om ett produkt? Hva må vi gjøre for å ikke syte? Være ukritisk positivt til alt som kommer på markedet? Når du sier følgefokusen til OM-D ikke er topp, er det syting? Jeg synes det er litt underlig å kalle slikt syting og klaging.

 

AtW

 

Nei det trenger ikke være syting når man påpeker svakheter med ett produkt, men når man gjentar det gang på gang, siterer poster og gjentar det samme gang på gang, ja DA ER DET SYTING DA !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det trenger ikke være syting når man påpeker svakheter med ett produkt, men når man gjentar det gang på gang, siterer poster og gjentar det samme gang på gang, ja DA ER DET SYTING DA !

 

Man skulle ikke tro det var nødvendig å gjenta seg, men når folk gang på gang kommer med ikke-argumenter og stråmenn, , og enten ikke forholder seg til det jeg skriver det, eller ikke leser innleggene ordentlig, så har jo diskusjonen en tendens til å stagnere litt, da blir stadig nye merkverdigheter å svare på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Tanker rundt X vario

God artikkel. Ja, den optiske kvaliteten er sannsynligvis meget god.

 

Ang. overpriset eller ikke: Er en håndlaget kniv til kr 1500 overpriset når man kan kjøpe en plastkniv* til kr 59?

 

 

* = ekte kniv med håndtak av plast altså.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...