Gå til innhold

Hils på Leica X Vario


Anbefalte innlegg

Klådde litt på den i dag. Håndtering og kontroller er slik alle kameraer burde være med mekaniske brytere. Fokus er også overlegen alle andre speiløse APS-C jeg har prøvd, med mekanisk fokusring som kan dreies videre til AF stilling. Så lenge konkurenter ikke gidder å lage skikkelige brukergrensesnitt og kontroller har jeg tro på at Leica vil selge.

 

Ellers gøy å se hvor mange som har kos med misnøye over Leica :rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innerst inne så skjønner jeg dem som vil gi over 50.000,- for en Leica M9 for dette er jo på mange måter et kamera som tilbyr noe spesielt. Et lite og kompakt kamera med FF sensor og utskiftbar optikk. Joda, overpriset det også synes jeg til de grader, men her får man vertfall noe mer eller mindre unikt.

 

Leica X Vario fremstår i mine øyne som laaangt mer overpriset i forhold til hva man får og det er nettopp det jeg reagerte mest på.

 

Jeg hadde i det minste håpet på en langt mer lyssterk zoom ala f/1.4-f/2.5 eller i den duren. Aller helst også en FF sensor. Greit nok... Fujifilm X100S har ikke zoom, men det har BÅDE optisk og elektronisk søker og koster under halvparten av X Vario.

 

Jeg lurer virkelig på hva X Vario kan tillby utover det X100S har som gjør prisendifferansen forsvarbar. Altsåbortsett fra en slapp zoom og selve Leica merket.

 

Bildekvaliteten bør vertfall være langt over pari hvis prisen i det hele tatt skal kunne forsvares, og jeg gleder meg til en slik test. Jeg frykter nok at den ikke kommer til å knuse X100S på akkurat dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta heller og les hvorfor Leica M9 koster det det koster. Det er ikke mer overpriset enn Fuji X100s, Nikon D7100 eller Canon sine modeller.

 

Dette er kun matematikk og Leica har på lik linje med en hvilken som helst Asiatisk produsent utgifter som må dekkes og når man håndlager ett kamera i Tyskland så trenger man ikke BI for å skjønne at det er mye dyrere enn billige arbeidere og roboter i Asia. Hadde man giddi å satt seg inn i ting før man uttaler seg om Leica så hadde man også oppdaget at de operer med feiltoleranse og mål på det de produserer på metall og glass som ofte har en null mer bak komma enn feks Nikon og Canon. Dette betyr også at når man håndlager veldig mye av både hus og objektiv så tar det tid når ett komponent eller flere ikke holder mål og må lages på nytt.

 

Som digresjon så jobber det en mann hos Rolls Royce i England som er eneste som er dyktig nok - og det er å håndmale kontraststripen langs siden av bilene. De har ikke til dags dato klart å få en robot til å klare denne jobben.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg som forbruker ser på er helheten. Hva er det som gir meg mest for pengene. Jeg blåser i om de har brukt sølvskruer og en håndfull nordiske godt betalte fabrikkarbeidere/ingeniører for å håndbygge kameraet.

 

Det hjelper lite med en håndlaget Rolls Royce når innmaten er en Mazda.

 

Leica M9 kan jeg forstå koster litt, for dette er et noe unikt system (selv om dette også føles overpriset), men vi snakker om X Vario og dette er på ingen måte noe unikt i mitt hode.

 

Det som derimot er unikt (etter min mening) er de kameraene som Fujifilm har spyttet ut i det siste på nermest løpende bånd. Da blir man skuffet når selveste Leica kommer med noe såpass slapt som dette til en skyhøy prislapp. men det er nå min mening :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta heller og les hvorfor Leica M9 koster det det koster. Det er ikke mer overpriset enn Fuji X100s, Nikon D7100 eller Canon sine modeller.

 

Dette er kun matematikk og Leica har på lik linje med en hvilken som helst Asiatisk produsent utgifter som må dekkes og når man håndlager ett kamera i Tyskland så trenger man ikke BI for å skjønne at det er mye dyrere enn billige arbeidere og roboter i Asia. Hadde man giddi å satt seg inn i ting før man uttaler seg om Leica så hadde man også oppdaget at de operer med feiltoleranse og mål på det de produserer på metall og glass som ofte har en null mer bak komma enn feks Nikon og Canon. Dette betyr også at når man håndlager veldig mye av både hus og objektiv så tar det tid når ett komponent eller flere ikke holder mål og må lages på nytt.

 

Som digresjon så jobber det en mann hos Rolls Royce i England som er eneste som er dyktig nok - og det er å håndmale kontraststripen langs siden av bilene. De har ikke til dags dato klart å få en robot til å klare denne jobben.

 

Jo, den er mere overpriset, at de kaster bort penger i produksjonen gjør den ikke mindre overpriset.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder pris debatten på Leica, så er det helt klart at de er ett par hakk over på div punkter når det gjelder masseprodusert kamera - men det ligger også i kortene. Men de har _veldig_ langt vei igjen for å komme seg der merker som Breitling, Loui Vuitton eller til og med Bang-Olufsen er. De prøver fibrilsk og det er noen gode utkaster - men f.eks. det enkle faktume at type-240 veier mer enn M9 sier for meg at utviklere hos Leica gir seg alt for lett.

 

De produserer mesterverk når det gjelder objektiver, når det gjelder kamera så er de fortsatt langt unna de store kameraprodusenter. Hjelper ikke med håndlaget i verdensrommet dersom det man lager ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Ethvert firma må tjene penger over tid for å overleve. Gjør de det har de funnet en nisje eller en formel som fungerer. Det ser Leica ut til å ha gjort. Om de kan fortsette på samme måte på lang sikt er det markedet som bestemmer og vi kan men akkurat hva vi vil om produktene holder mål eller ikke. Er det nok folk synes at produktene deres er gode nok - så er de det.

Lenke til kommentar

Ethvert firma må tjene penger over tid for å overleve. Gjør de det har de funnet en nisje eller en formel som fungerer. Det ser Leica ut til å ha gjort. Om de kan fortsette på samme måte på lang sikt er det markedet som bestemmer og vi kan men akkurat hva vi vil om produktene holder mål eller ikke. Er det nok folk synes at produktene deres er gode nok - så er de det.

 

Ja og? Med respekt å melde, så er det du sier selvfølgeligheter. Det ligger ingen automatisk forventning i påstander om at produkter er overpriset at de ikke skal selge. Mange merker lever alene av det faktumet at de er overpriset.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med respekt å melde, så er det du sier selvfølgeligheter.

Selvfølgelighet for meg, muligens for deg også. Likevel får vi forskjellige konklusjoner. For meg er et produkt overpriset når det ikke blir solgt. For deg når du synes det er for dyrt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelighet for meg, muligens for deg også. Likevel får vi forskjellige konklusjoner. For meg er et produkt overpriset når det ikke blir solgt. For deg når du synes det er for dyrt.

 

Om det er bruken av ordet "overpriset" du er uenig i, så tror jeg det er bedre om du sier det, istedet for å snakke om markedet. Jeg bruker overpriset fra en konsuments synspunkt, og det burde være ganske tydelig fra innleggene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan godt være at leica er dyrt fordi produksjonskostnadene er høye (skyhøye) i forhold til konkurrentene, samt at man også legger på litt ekstra for logoen, men om det gir meg tilsvarende i bildekvalitet og unike egenskaper tviler jeg på. vertfall med tanke på de dataene jeg har sett fra X Vario så langt.

 

Hadde jeg hatt en mill på konto kunne jeg mer enn gjerne kjøpt Leica M9 med tilhørende like dyr optikk, for denne har vertfall noen særheter. men hadde noen gitt meg en X Vario helt gratis, så hadde jeg solgt den sporenstreks og tjent i underkant av 20.000,- raske og heller kjøpt meg noe annet flott.

 

Det som irriterte meg mest var egentlig den utrolig slappe zoomen med hele f/6.3 i tele enden. Dette er vel dårligere enn de fleste kameraer jeg har sett til en brøkdel av prisen.

 

Neida.. lysstyrke er ikke alt, men til den prisen synes jeg dem burde banke i bordet med noe bedre enn dette.

 

jeg er nok en liten skap-Leica'ner og jeg har sansen for konseptet med tanke på M9 og den nyeste leica'en, men her snakker vi om X Vario og så langt så mener jeg denne kommer til å bli en slags "fattigmanns leica"

Lenke til kommentar

Tester av Leicas kameraer og prisen.

 

AtW

 

Tester jeg har lest sier lite om overprising. Det eneste jeg har lest er pris sammenlignet mot andre kamera, men da er det snakk om synsing. "Jeg synest at det er for dyrt..."!

Det er det selvsagt lov til å mene ( meg selv inkludert ) men det er ikke basert på produksjonskostnadene til Leica.

Lenke til kommentar

Dette er hentet fra denne "testen": http://www.techradar...-1157694/review

 

There's no getting away from the fact that the Leica X Vario is a very expensive camera. But in the same way the Bugatti doesn't set out to compete with popular cars such as the VW Golf, Leica doesn't make cameras to compete with mainstream models. Leica is an exclusive brand.

Man betaler altså for leica logoen og ikke for prestasjonene i følge denne forhåndstitten.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Tester jeg har lest sier lite om overprising. Det eneste jeg har lest er pris sammenlignet mot andre kamera, men da er det snakk om synsing. "Jeg synest at det er for dyrt..."!

Det er det selvsagt lov til å mene ( meg selv inkludert ) men det er ikke basert på produksjonskostnadene til Leica.

 

Tester sier noe om kvaliteten, pris og kvalitet sammen (som jeg sa) sier noe om overprising. Om Leica har ineffektiv produksjon gjør ikke det kameraene mer eller mindre overpriset.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...