Gå til innhold

Alle PS4-spill vil være nedlastbare (PS4)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da vil Sony og MS styre dette 100% og disse bestemmer prisene og tilbudene. Faren ved at det en gang kun blir på Xbox Live man får kjøpt Halo 6, er at MS har full kontroll og kan styre prisen slik de vil. Bruktspill blir selvsagt helt borte.

 

Man trenger selvsagt god linje (også i land der modem knapt finnes) og en voldsomt hd om man tenker en livssyklus på 7-10 år. Men hd kan jo oppdateres.

 

Men, dette er det vi som forbrukere som bestemmer. Om vi omfavner dette og kun handler digitalt, ja da vil retailere slutte å selge for ingen kjøper. Konsollene må også selvsagt handles på nett for jeg tror ikke butikker kun vil selge konsoller (som de sikkert taper penger på). Men så må man spørre seg, hvor mange spill kommer ikke til PC? Om man kun spiller BF og MW trenger man jo ikke en Xbox eller en PS, da kan man bruke en PC-konsoll, og de kommer jo i stor fart nå fra bl.a Valve. Vil MS og Sony det? Med mindre man er avhengig av Xblive eller PSN (venner) kan man jo bare spille de samme spillene på en PC-konsoll fra eks. Valve og bruke Steam hvor det er rimelig mange. Men igjen må jo ikke Valve få for stor makt..

 

Ville du kjøpt en konsoll kun for å spille Uncharted eller Forza? Og om brukermassen flytter seg til PC-konsoller (som sikkert kan oppgraderes) vil jo ikke Sony og MS lage spill for hundrevis av millioner til konsollene sine som ikke har den installerte basen som forrige generasjon. Det er selvsagt fremtidsrettet av Sony å snakke slik, men jeg tviler på om det er taktisk korrekt i det lange løp.

 

Så jeg tror optisk format vil leve lenge.

 

Spennende er det lell

Lenke til kommentar

De må endre pris strategien... 499,- for Ni No Kuni på PSN, samme pris hos Gamezone men frakt kommer da itillegg. Den betaler jeg gladelig når jeg får spillet på disk. Itillegg støtter ikke PS3 802n nettverk, dermed får jeg max 3Mb/s selv på 60Mb linje... Blir fort noen timer nedlastning det. Hvordan løser de dette med lagrinsplass da? Har under 200 GB ledig nå av en 500GB disk, med kun 3 fulle spill installert, resten av plassen er PS3 sitt krav av installering for ca 60-70 spill. Plassen de 60-70 spillene tar kan fort 3 dobbles om hele spillet skulle blitt installert.

Lenke til kommentar

De må endre pris strategien... 499,- for Ni No Kuni på PSN, samme pris hos Gamezone men frakt kommer da itillegg. Den betaler jeg gladelig når jeg får spillet på disk. Itillegg støtter ikke PS3 802n nettverk, dermed får jeg max 3Mb/s selv på 60Mb linje... Blir fort noen timer nedlastning det. Hvordan løser de dette med lagrinsplass da? Har under 200 GB ledig nå av en 500GB disk, med kun 3 fulle spill installert, resten av plassen er PS3 sitt krav av installering for ca 60-70 spill. Plassen de 60-70 spillene tar kan fort 3 dobbles om hele spillet skulle blitt installert.

 

billigere og raskere levering på coolshop og gratis levering så er det enda billigere

 

poenget er at du har muligheten og få det "her og nå" avhengig av din linje siden,er noen plasser at posten er skit treig pågrunn av elendig system utenfor storbyene er dette ikkje så gale alternativ

 

eneste posetive xbox360 over psn var at man lett kunne bytte inn ein støredisk siden var bare eit plast deksel som dei solgte overprisa hardisker i

 

hvortid tilbudene koemr avhengig av populæriteten den får, går du vekk fra AAA tittler så kan det være så lite som par månder så er det på tilbud

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Bare synd nedlastbare spill gjerne koster en formue, selvom de bare lastes ned og ikke er ett fysisk produkt vi kjøper i butikken og kan ha i hylla i 30 år fremover, i motsetning til nedlastbare spill som ''oi'' plutselig borte gitt så synd her har du en is.

Skulle også tro at nedlastbare spill skulle vært billigere da de slipper å produsere det fysiske produktet.

Og som tidligere nevnt, hvor sjeldent er det ikke bra tilbud på spill som er nedlastbare. Tar gjerne 1-3år før prisen går ned på nett over prisene i butikken...

Lenke til kommentar

Hvorfor kommenterer flere folk her som om diskbaserte spill forsvinner denne generasjonen? Leste dere ikke artikkelen først?

 

Storspill vil fortsette å komme ut på disk om man vil ha det, og der vil jo tilbudene komme som normalt. Forøvrig ligger vi i Norge godt an dersom Sony følger prismodellen online som de har brukt på Vita. Spillene der er så lavt priset på PSN at fysiske butikker ikke klarer å konkurrere mot dem.

 

For de av dere som tror at Sony og MS etter hvert vil kunne styre prisen som de vil... jaha? Tror dere virkelig det er sånn forbrukermarkedet fungerer? Syns dere prisene på Apples appstore er høye? Der har jo Apple stålkontroll, og de har jo tydelig vist at de er forbrukerfiendtlige. Hva med Amazon, en annen aktør med nær digitalt monopol? Det måtte en "sammensvergelse" til blant utgivere av bøker for å få Amazon til å skru OPP prisene sine, rett og slett fordi de priset så lavt. Det fins en rekke slike eksempler rundt om kring. Aktører som overpriser produktene sine får ikke solgt dem, mens salgstallene øker eksponensielt etter hvert som prisene reduseres, uavhengig av monopol. Dere må også ta hensyn til at MS, Sony og Nintendo konkurrerer direkte mot hverandre, og til en mindre grad mot mobilmarkedet. Høye priser driver salg til konkurrentene.

 

Så slutt med dommedagsfrykten deres folkens, og se på hvordan virkeligheten fungerer, både i dag og historisk. Det er skummelt med aktører som har for mye makt (bare se på Apple), men det er ingen fare for at det skal skje i konsollbransjen med det første.

Lenke til kommentar

Nice, men det skjer vel med Xbox720 også. Ganske sikker på at det skal skje med alle konsoller. Har hvertfall hørt det i lang tid at alt skal gå over til digitalt.

 

Likevel liker jeg å ha det på en disk, men men :)

 

 

Når jeg sier at jeg har hørt i lang tid at det skal gå over til digitalt så mener jeg i butikker også. til og med fysisk i butikker. Man kjøper ikke en disk lenger i butikk. Man kjøper en kode og så laster det ned når man kommer hjem.

 

Slik vil jo da butikker som Elkjøp, Gamestop og sånt bestemme tilbud og slikt selv. Så det trenger ikke være Sony og Microsoft som bestemmer alt dyrt!

Endret av Argoniel
Lenke til kommentar

Slik vil jo da butikker som Elkjøp, Gamestop og sånt bestemme tilbud og slikt selv. Så det trenger ikke være Sony og Microsoft som bestemmer alt dyrt!

 

Joda, men hvorfor skal man gå til Gamestop å kjøpe en digital kode? Den kan man få på nett om man vil, kanskje på Gamestop sine sider, eller tilsendt.

 

Lenke til kommentar

Betyr det at vi kan glemme tilbudene som kommer en stund etter release? Kan punge ut 500 spenn for halo 4/reach på xboxlive, eller kjøpe det for 79-150 kr som fysisk kopi...

 

Dust! De er på tilbud idag! Kjøpte nettopp Halo Reach for 59 kr på xbox live!

Endret av Gorzun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dust! De er på tilbud idag! Kjøpte nettopp Halo Reach for 59 kr på xbox live!

 

Idag ja. Men den dagen Xblive ikke har konkurranse styrer de alt selv. Jeg tror ikke det vil skje, men man skal passe på akkurat slike ting. Idag har MS og Sony (og alle andre) null kontroll på retail-priser, og det skal de fortsette med for konkurranse er bra.

 

Se på bokbransjen. 3 stk som kontrollerer alt med staten i ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ville du kjøpt en konsoll kun for å spille Uncharted eller Forza?

 

Jeg kjøpte Xbox 360 på grunn av Forza og Mass Effect, og PS3 på grunn av Motorstorm og Uncharted. Dette er de eneste konsollspillene jeg har. Alle andre spill kjøper jeg digitalt til PC, så lenge det ikke er snakk om svært store samlerutgaver - disse kjøper jeg på nett fra butikker som kun har spill som en del av vareutvalget.

 

Men jeg er også enig i at en kvasi-monopol-tilstand på spill kan gi negativt utslag for forbrukere prismessig.... blir interessant å se hvordan dette utvikler seg.

 

Lenke til kommentar

Jeg ville vært ekstremt forsiktig med å bare laste ned digitalt til min konsoll. Noen år etter at PS4 blir erklært død vil de fjerne online-støtten som holder serverne gående, og da vil ikke de digitale spillene fungere mer. Hadde dette vært tilfelle på Super Nintendo ville vi nok ikke hatt mulighet til å spille spillene i dag. Det blir litt av samme opplegget som på Steam, hvor man må samtykke til at dersom Steam går under står man ikke igjen med en dritt, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar

Så har det jo seg slik at konsoller har begrenset lagringskapasitet og mange spill til playstation tar 20-40gb, så det er ikke alltid gunstig å kjøpe alt online. Uansett, prisene på PSN er helt urimlige for Nordmenn.

 

Urimelige for nordmenn?! Ærlig talt, prisene er lave der generelt i tillegg til at de ofte har tilbud. Kun de aller nyeste stortitlene koster over fem hundre. Og de faller fort i pris.

Lenke til kommentar

Man trenger selvsagt god linje (også i land der modem knapt finnes) og en voldsomt hd om man tenker en livssyklus på 7-10 år. Men hd kan jo oppdateres.

Hvor mange spill er det i gjennomsnitt per konsoll? 6-7? Jeg orker ikke begynne å lete, men tror ikke jeg er så langt unna sannheten. Hvis di tar utgangspunkt i 300 GB som jo ikke er noe mer enn på dagens PS3 så vil det gi over 40 GB pr spill. Noen veldig voldsom HD tror jeg ikke blir nødvendig. For husk. Naturlig nok så legger jo Sony seg der at de kommer til å tilfredsstille de fleste og ikke minoritetene som har 50 spill.

Men, dette er det vi som forbrukere som bestemmer. Om vi omfavner dette og kun handler digitalt, ja da vil retailere slutte å selge for ingen kjøper. Konsollene må også selvsagt handles på nett for jeg tror ikke butikker kun vil selge konsoller (som de sikkert taper penger på).

Jaha, du ser altså for deg av elkjøp, expert, siba osv kommer til å slutte å selge konsoller? Det ser jeg på som veldig ulogisk. Og jeg ser ikke logikken i at butikkene kommer til å tape på dette, men ikke nettbutikkene.

 

Ville du kjøpt en konsoll kun for å spille Uncharted eller Forza? Og om brukermassen flytter seg til PC-konsoller (som sikkert kan oppgraderes) vil jo ikke Sony og MS lage spill for hundrevis av millioner til konsollene sine som ikke har den installerte basen som forrige generasjon. Det er selvsagt fremtidsrettet av Sony å snakke slik, men jeg tviler på om det er taktisk korrekt i det lange løp.

 

Så jeg tror optisk format vil leve lenge.

Optisk format vil ikke leve. Husk, mennesker er ikke rasjonelle. Hadde de vært rasjonelle hadde det sikkert vært korrekt det du sier der, men vi kjøper av helt andre grunner. Vi har merketilhørighet, vi ønsker status, vi har en en slags spenning med det å kjøpe noe nytt. Ingen av oss har full oversikt over hele markedet som finnes og poengbasert velger det beste produktet ut fra hva vi er ute etter, vi går mer etter en magefølelse. Sony og MS lager allerede spill for hundrevis av millioner kroner til neste generasjon og slik kommer det nok til å fortsette. Optisk format vil nok fortsatt gjelde lenge ja, men på et tidspunkt vil nok digitalt format ha så mange fordeler at det vil ta større og større del av kaka. Musikkbransjen er et godt eksempel.

 

 

Jeg ville vært ekstremt forsiktig med å bare laste ned digitalt til min konsoll. Noen år etter at PS4 blir erklært død vil de fjerne online-støtten som holder serverne gående, og da vil ikke de digitale spillene fungere mer. Hadde dette vært tilfelle på Super Nintendo ville vi nok ikke hatt mulighet til å spille spillene i dag. Det blir litt av samme opplegget som på Steam, hvor man må samtykke til at dersom Steam går under står man ikke igjen med en dritt, bokstavelig talt.

På samme måte som alle spillene jeg kjøpte til iPhone 3G ikke virker på min iPhone 5? Med Gaikai teknologi og digital distribusjon ser jeg nok for meg at de vil holde på én standard og fortsette bakoverkompatibilitet. Noe annet hadde overrasket meg.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...