Gå til innhold

WiMP vil gi deg perfekt lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spotify har da hatt 320kbps lenge etter hva jeg har forstått?

 

Ja, men ikke tapsfri lyd.

 

Interessant utvikling, men foreløpig ikke støtte for noen av enhetene jeg bryr meg om.... Squeezebox og AppleTV, samt iphone/ipad. De første er viktigst, da de er koblet til lydanlegget som kan dra nytte av ekstra god kvalitet.

Lenke til kommentar

Dette er knallgode nyheter. Jeg betaler gladlig en høyere sum for musikk i tapsfri kvalitet! Så snart Wimp innfører dette, og om Spotify ikke gjør det, kommer jeg soleklart til å bytte over til Wimp.

Har du blindtestet deg selv på 320 vs FLAC? :) Eller bare nyter du placeboeffekten av høyere bitrate? (ikke noe galt i det forøvrig)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva legger de i "lossless"? Altså, er det CD-kvalitet som er utgangspunktet eller noe bedre? Hvordan er loudness?

 

Lossless må man vel anta at er tapsfritt utifra den masteren de har tilgjengelig fra plateselskapene, eller hva som foreligger på den kommersielle utgivelsen.

 

Loudness er det artist- / plateselskapsrepresentant / masteringstekniker som står for, ikke WiMP. Er dynamikken knust gjennom hard limitering på masteren, er det lite WiMP får gjort med det.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Aaaah! Er så utrolig deilig å lese / høre om tjenester som faktisk klarer å innse og forstå at kvalitet er viktig! Nå har jo ikke musikkstreaming vært det punktet på markedet med størst problemer når det kommer til kvalitet, 320 kbps er faktisk godt nok til å tilfredsstille brorparten av markedet og det er nesten viktigere å være mer "on-the-ball" å få ut ny musikk pronto og det å klare å øke utvalget av sanger og artister om du spør meg.

 

Men at de har fokus på og ønsker å utvide kvaliteten på tjenesten er uansett et gigantisk pluss, og dagen WIMP eventuelt leverer lossless kvalitet så bytter jeg fra Spotify ganske så raskt. La oss håpe at dette setter press på Spotify også som da blir nødt til å henge seg på bølgen å øke kvaliteten de også, det blir jo vinn-vinn for alle involverte.

 

 

Nå føler jeg uansett at WIMP har en liten vei å gå når det kommer til både klienten, og kildekvaliteten. Applikasjonene til Windows og OS X er utviklet med Adobe Air noe som er utrolig stusslig og klientene deres sluker jo noe vannvittig med systemressurser sammenlignet med konkurrenter som Spotify, til tross for at klienten strengt tatt har mindre funksjonalitet innebygget og per dags dato leverer færre valg når det kommer til streaming kvalitet og hvor den beste kvaliteten er lavere enn hva Spotify for øyeblikket leverer. Så her har de en liten jobb å gjøre, applikasjonene til mobil (iOS og Android) oppdateres sjelden og jeg syntes ikke de er så alt for brukervennlig når alt kommer til alt, men de får nå jobben gjort.

 

 

Hovedproblemet mitt per i dag med WIMP (som de da ser ut til å gå inn for å forbedre) er det faktum at det er totalt bingo hvilken kvalitet du vil oppleve til tross for at de kjører High Quality (256kbps AAC), kan ikke se noen annen grunn her (for 256kbps AAC skal jo normalt låte ganske så bra) enn at de må ha rotet skikkelig når de konverterte fra CD, eller at de rett og slett har hatt elendig kildemateriale å jobbe med for noen sanger forvrir lyden lenge før jeg er i nærheten av lydnivået jeg ønsker på telefonen, og samme sang på Spotify klarer seg så uendelig mye bedre. Men om skal de gå igjennom samtlige sanger, og konvertere til 320kbps AAC og lossless format (ALAC?) fra CD så blir vell forhåpentligvis alle disse problemene borte også.

 

 

WIMP skal vell potensielt ha bedre lydkvalitet enn Spotify da AAC vell er kjent for ha en smule bedre algoritmer enn OGG Vorbis som Spotify bruker, så ved 320 kbps hos begge så skal det i teorien være en ørliten fordel WIMP, ikke at jeg tror det er spesielt merkbart i praksis. Forskjellen opp til lossless er så definitiv merkbart, du hører ikke nødvendigvis store forskjellen ved moderate lydnivåer men så fort som du presser lyden litt så er det ganske så store forskjeller, noe de av oss med ganske så gode og smått tungdrevne hodetelefoner / ørepropper på mobiltelefoner med litt svak amplifer fort legger godt merke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lossless må man vel anta at er tapsfritt utifra den masteren de har tilgjengelig fra plateselskapene, eller hva som foreligger på den kommersielle utgivelsen. Loudness er det artist- / plateselskapsrepresentant / masteringstekniker som står for, ikke WiMP. Er dynamikken knust gjennom hard limitering på masteren, er det lite WiMP får gjort med det.

Det er nettopp derfor jeg lurer på hvilke av de to kildene de bruker.

Lenke til kommentar

Det er det vel bare WiMP som kan svare på. Den eneste forskjellen på å streame en 96 KHz 24-bit master fremfor en 44.1 KHz 16-bit master, som jo gjerne er det som havner på kommersielle utgivelser med mindre vi snakker DVD-A / SACD, er at du bruker masse ekstra båndbredde. Grunnen til at man gjerne bruker høy oppløsning under innspilling og miksing i studio er hovedsaklig av tekniske hensyn.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...