Gå til innhold

Test: Apple iMac 21,5"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke All in One's generelt, vis en ikke liker kabler kan en vel likke godt kjøpe en stor laptop, pris/ytelse forholdet kan ikke være verre (vis vi snakker vanlig Laptop vs vanlig PC, veit ikke hvordan det er med Mac, vs iMac eller de to gruppene på kryss) men da kan den ihvertfall flyttes om nødvendig.

 

Dessuten etter det jeg har hørt er det fleste All i One's ikke særlig pålitelige og en helvete å jobbe med, mens en fornuftig bærbar er ganske greit å jobbe med og teknisk mer moden.

 

Lenke til kommentar
finnes det alternativer i form av andre alt-i-ett-maskiner fra andre produsenter. Disse er gjerne rimeligere, men ikke nødvendigvis like kraftige eller like elegante.

Dette er ikke nødvendigvis helt korrekt, spesielt med tanke på ytelse.

Lenovo ThinkCentre M92z 3325 - Core i7 3770S 3.1 GHz - Skjerm : LED 23" og ellers tilsvarende specs med multitouch skjerm får du til under 10.000.-

 

I konsumentmarkedet er IdeaCentre A og B series som leverer mange flotte design, bra ytelse, og bedre priser. Også med og uten touch.

 

Og da har jeg ikke begynt å nevne andre produsenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg heller invester i en annen USAer enn denne Apple maskinen her, billigere blir det nok også:

https://www.system76.com/desktops/model/sabc1

 

Får rikitgnok ikke OSX, men det ser jeg som en fordel enn bakdel.

Du får også ett pent hardware utvalg også uten å være låst til modell X med Y specs for eksempel, du kan det du liker fra modell og b og sette sammen selv.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke All in One's generelt, vis en ikke liker kabler kan en vel likke godt kjøpe en stor laptop, pris/ytelse forholdet kan ikke være verre (vis vi snakker vanlig Laptop vs vanlig PC, veit ikke hvordan det er med Mac, vs iMac eller de to gruppene på kryss) men da kan den ihvertfall flyttes om nødvendig.

 

Dessuten etter det jeg har hørt er det fleste All i One's ikke særlig pålitelige og en helvete å jobbe med, mens en fornuftig bærbar er ganske greit å jobbe med og teknisk mer moden.

 

Det er ikke det samme å kjøpe en stor laptop.. 15 eller 17 tommers laptop kan aldri erstatte 27 tommers iMac, hvertfall ikke til mitt bruk

Lenke til kommentar

- Det koster...

- Ikke oppgraderbar (for vanlige folk)

 

grunn nok ikke til å kjøpe den.

Newsflash! Den store majoriteten av de som kjøper en datamaskin oppgraderer den aldri, de kjøper heller en ny etter x antall år når den blir treg.

 

Dessuten etter det jeg har hørt er det fleste All i One's ikke særlig pålitelige og en helvete å jobbe med, mens en fornuftig bærbar er ganske greit å jobbe med og teknisk mer moden.

Har du hørt mye annet rart også? ;)

På jobben så har jeg en nå tre år gammel iMac 27" som kontormaskin, og den fungerer meget bra. iMac er den mest populære kontormaskinen, og generelt sett har jeg inntrykk at det er lite problemer (jeg jobber ikke med drift).

Lenke til kommentar

Har siste generasjon iMac 27" med i7 3.4 GHz, 32GB RAM, 768GB SSD og Geforce 680MX. Må si meg veldig fornøyd. Bare å plugge inn kontakten og man er klar til bruk. Drev også med å skru sammen maskiner selv i gamle dager, den tiden er heldigvis et tilbakelagt stadie som _aldri_ kommer igjen :) Brukes forøvrig til foto og videoredigering. Encoder også en del blu-ray og dvd til mkv.

Lenke til kommentar

Har siste generasjon iMac 27" med i7 3.4 GHz, 32GB RAM, 768GB SSD og Geforce 680MX. Må si meg veldig fornøyd. Bare å plugge inn kontakten og man er klar til bruk. Drev også med å skru sammen maskiner selv i gamle dager, den tiden er heldigvis et tilbakelagt stadie som _aldri_ kommer igjen :) Brukes forøvrig til foto og videoredigering. Encoder også en del blu-ray og dvd til mkv.

 

Det er akkurat denne imacen jeg har lyst på. Hva koster den å hvordan er den til spill?

Lenke til kommentar
Har siste generasjon iMac 27" med i7 3.4 GHz, 32GB RAM, 768GB SSD og Geforce 680MX. Må si meg veldig fornøyd. Bare å plugge inn kontakten og man er klar til bruk. Drev også med å skru sammen maskiner selv i gamle dager, den tiden er heldigvis et tilbakelagt stadie som _aldri_ kommer igjen :) Brukes forøvrig til foto og videoredigering. Encoder også en del blu-ray og dvd til mkv.
Det er akkurat denne imacen jeg har lyst på. Hva koster den å hvordan er den til spill?

 

Ja det var mitt spørsmål også . pris Takk !

Lenke til kommentar
Har siste generasjon iMac 27" med i7 3.4 GHz, 32GB RAM, 768GB SSD og Geforce 680MX. Må si meg veldig fornøyd. Bare å plugge inn kontakten og man er klar til bruk. Drev også med å skru sammen maskiner selv i gamle dager, den tiden er heldigvis et tilbakelagt stadie som _aldri_ kommer igjen :) Brukes forøvrig til foto og videoredigering. Encoder også en del blu-ray og dvd til mkv.
Det er akkurat denne imacen jeg har lyst på. Hva koster den å hvordan er den til spill?

Mener prisen ble ca. 35.000, ikke gratis men verdt pengene. Spill aner jeg ikke, men 680MX er ikke typisk mobil utgave, samme som standardutgaven bare litt lavere klokket for å holde lavere temp. Fungerer utmerket på Adobe Premiere med 1536 GPU-CUBA kjerner for video prosessering, får ca 8* hastighet vs ren CPU på videoprosessering.

 

Edit:

Skjermen er nydelig; stor forskjell vs forrige generasjon iMac til tross for identisk panel. Alle refleksjonsproblemene er borte. Fargene er ekstremt bra, selv om de var litt kalde fra fabrikken. Derfor man hardware kalibrerer skjerm :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hadde nylig anledning til å få prøve litt på en 27 tommers iMac med GTX 680MX, og ble - om ikke akkurat imponert - så i hvert fall fornøyd med ytelsen på både det ene og det andre. Inkludert spilling. Men jeg kan ikke unngå å tenke på ... at til en betydelig rimeligere pris kan jeg kjøpe meg en 15 eller 17 tommers laptop med nesten tilsvarende ytelse (i7 og GTX 680M og SSD) + en 27 tommers IPS-skjerm, Dell's U27xx for eksempel. Får da enda bedre mobilitet, bare å klappe sammen laptopen, koble fra 27-tommeren og I'm on my way ... Jeg tror nok jeg må skaffe meg litt større behov for "stil" og "design" før jeg vurderer en iMac.

Lenke til kommentar

Skal du spille er det like greit å kjøpe en dell-maskin. Windows7/8 fungerer fint på iMac men litt bortkaste å bruke Windows på en Mac etter mitt syn. Kjører selv Windows8 via VMware på OS X for regnskapssystemet, det pinlige er at Windows8 virtuelt går 3-4 ganger raskere enn på min gamle rene stasjonære windows-maskin som heller ikke var noen sinke.

 

Edit:

Når det gjelder laptop så har man jo også Macbook Pro Retina 15", skjermen alene gjør dette til eneste valg på laptop fronten for min del, og da tenker jeg ikke bare på oppløsningen.... men fargene er så av en annen planet bra vs alt annet jeg har sett på laptop fronten.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

"Men fettsugingen er ikke nok til å imponere oss"... Gir jo inntrykk av at dere ikke likte den? Synes det høres ut som en Apple-hater ble tvunget til å teste den og ikke fant noe dårlig å si om den. Ser mye mas om pris men dette er jo den fullspekka utgaven. Kanskje greit å få med seg at grunnmodellen koster 10.048,75 med studentrabatt, og at den er kraftig nok for 99% av folk flest? Denne anti-apple trenden har tydeligvis nådd redaksjonen også.

 

"Ikke oppgraderbar"... Det er jo hele poenget! Industrien har virkelig gjort et nummer på de stakkars pc-nerdene, de tror liksom at hvis man ikke kan skru den fra hverandre og stappe oppi unødvendige deler så er den ikke god nok. Hva er det som trenger å oppgraderes her da? Tror dere egentlig at de timene dere har brukt med skrujernet for å boote 1 sekund raskere og spare 1000 kr er verdt det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ikke oppgraderbar"... Det er jo hele poenget! Industrien har virkelig gjort et nummer på de stakkars pc-nerdene, de tror liksom at hvis man ikke kan skru den fra hverandre og stappe oppi unødvendige deler så er den ikke god nok. Hva er det som trenger å oppgraderes her da? Tror dere egentlig at de timene dere har brukt med skrujernet for å boote 1 sekund raskere og spare 1000 kr er verdt det?

 

Artig at du sier "hva er det som trengs å oppgradere", streng tatt er 99% av folk flest sitt behov dekka for mange mange mange år siden. Allikevel får vi bedre skjermer, og maskinvare spytta inn, dette klager du nødvendigvis ikkje over? Som i praksis bare gir noen sekunder raskare boot, men koster mer.

 

Det er ikkje så mange som benytter seg av muligheten til å oppgradere, det trur eg vi begge kan være enig i. Men saken er for di som har lært seg dette, og ønsker bedre ytelse for mindre penger er dette ideélt. (Husk du er på hardware.no, ikkje dagbladet eller VG. Dei fleste av oss driver faktisk med pcbygging eller er over middels interrisert i data-deler.) Apple tar vanvittig mye penger for å skifte deler. Det er ingen grunn til å ikkje nevne dette som minus heller, det blir som å klage på at f.eks firstprice fiskeboller ikkje er dårlige, siden du har fått dekka ditt matbehov og coop sine bare er unødvendige. Anntar at dei fleste firstprice produkter er middelmådige på smak. (I dette tilfellet er smak, ytelsen)

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...