Gå til innhold

Test: Apple iMac 21,5"


Anbefalte innlegg

]Det er akkurat denne imacen jeg har lyst på. Hva koster den å hvordan er den til spill?

 

Om du kjøper en slik for spill trenger du hjelp på det personlige planet. Min 5-6(?) år gamle E6800 E8600 kjører sirkler rundt denne etter å ha puttet inn et gf660Ti i den. Prisen? Totalt 3000kr inkl nytt skjermkort og kassa står plassert slk at kun skjermen vises a la iMac (faktisk mindre plass opptas på skrivebordet) Støyfri også.

Endret av gammalerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigere enn 3250 i året? Ja det vil jeg si det blir i de aller fleste tilfeller med en normal stasjonær, om det er det du ønsker å sammenlikne med.

 

AtW

 

Sikker? Nå er (var) jo min maskin i øvre skikt da, og der er det også større verditap. Hadde jeg gått for grunnmodellen hadde jeg nok havnet tett ned mot 2000.- i årlig kostnad ved salg etter fire år.

 

Jeg brukte langt mer enn 3000.- den tiden jeg bygde selv og byttet ut deler litt etter litt. Lå vel på rundt 5-6000.- i året (skal jo også nevnes at jeg også da kjøpte deler i øvre skikt). Ikke fikk jeg nok for de utdaterte delene jeg byttet ut til at jeg gadd å ta meg bryet med salg heller, så de ble bare donert bort til kompiser hvis det var av interesse, eller rett og slett kastet.

 

Ser det samme mønsteret med de jeg kjenner som kjøper ferdigbygd også. De selger ikke de gamle maskinene når de kjøper ny, enten kaster de dem, gir de bort, eller så blir de liggende å støve ned, og det går sjeldent stort mer enn 2 år mellom hver gang de kjøper en ny maskin.

Endret av KongKebab
Lenke til kommentar

Ikke at jeg tviler på at noen er dumme nok til å betale såpass for en fire år gammel maskin berre det er en eple-logo på, men det er hull i hodet å betale noe særlig for en maskin av en slik alder, siden maskinvare stort sett ikke kan forventes å tåle mye mer enn fem års daglig bruk (unntak finnes selvsagt, men nå snakker jeg om gjennomsnittlig). Å selge noe slikt til en såpass høy pris kan egentlig bli et etisk spørsmål også, for kjøperen blir lurt.

 

Etisk spørsmål? Kjøperen blir lurt? Det er jo ikke akkurat som at de ikke vet hvor gammel maskinen er, eller hva de betaler for den, hvor lenge garantier og reklamasjonsrett varer, osv osv. Og i og med at bruktprisene er som de er, så ER jo faktisk ikke prisen horribel (som er poenget mitt her altså).

Lenke til kommentar

5 år er litt for lang ventetid for en hardware produsent, inkludert eplet.

2 år er mer realistisk, årsaken er at det er rundt maks grensa for garantier og reklamasjoner i USA og Asia, markeder som er mye større enn det norske og det er disse som betaler for det vi reklamerer på.

 

Det er greit med å bo i Norge, det blir bare sjeldnere og sjeldnere at du eier PCen din, du leaser den istedet, forskjellen er bare at du har tilfeldigvis betalt ett depositum som tilsvarer varens verdi, og lease kostnaden er sendingskostnaden når den ryker, og du får en ny modell tilbake, eller depositumet du betalte.

 

Og ellers så trenger man å kunne oppgradere, dæven jeg hadde sittet i smørja om jeg ikke kunne ha skiftet disk eller byttet en komponent ja.

Vanskelig å måtte sende hele maskinen i retur enn den skadede komponenten, eller om jeg trengte mer enn 8-16Gb RAM til virtuelle maskiner.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Mener prisen ble ca. 35.000, ikke gratis men verdt pengene. Spill aner jeg ikke, men 680MX er ikke typisk mobil utgave, samme som standardutgaven bare litt lavere klokket for å holde lavere temp. Fungerer utmerket på Adobe Premiere med 1536 GPU-CUBA kjerner for video prosessering, får ca 8* hastighet vs ren CPU på videoprosessering.

 

Edit:

Skjermen er nydelig; stor forskjell vs forrige generasjon iMac til tross for identisk panel. Alle refleksjonsproblemene er borte. Fargene er ekstremt bra, selv om de var litt kalde fra fabrikken. Derfor man hardware kalibrerer skjerm :)

 

For den prisen kan du kjøpe deg en mini itx(kabinettet er prodigy fra bitfenix) med VELDIG mye bedre deler for halve prisen. Og bedre skjerm, mye mye mye bedre skjerm. Ikke like plug and play men ellers er alt bedre. Og da ser den også ut som et apple produkt. Hvorfor skal man ha en lavoppløst skjerm med middels bra deler i til 35000 når du kan få noe veldig mye bedre til 20k?(med os X)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen kan forsvares for den som ønsker å bruke penger på en maskin de sannsynligvis ikke vil få problemer med på 3-5 år, minst

 

Du bruker ikke akkuratt pc til vanlig skjønner jeg. En kontorpc varer nøyaktig like lenge som en mac. Men den koster en tredel for samme delene og er like stabil. Eneste grunnen til at pcer kan være ustabile er som regel byting av maskinvare og slik bruk. Ved en Apple dings så slipper du jo alt det så den er stabil, men den er også utdatert samme året du kjøper den og dyrere enn alt annet i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker? Nå er (var) jo min maskin i øvre skikt da, og der er det også større verditap. Hadde jeg gått for grunnmodellen hadde jeg nok havnet tett ned mot 2000.- i årlig kostnad ved salg etter fire år.

 

Jeg brukte langt mer enn 3000.- den tiden jeg bygde selv og byttet ut deler litt etter litt. Lå vel på rundt 5-6000.- i året (skal jo også nevnes at jeg også da kjøpte deler i øvre skikt). Ikke fikk jeg nok for de utdaterte delene jeg byttet ut til at jeg gadd å ta meg bryet med salg heller, så de ble bare donert bort til kompiser hvis det var av interesse, eller rett og slett kastet.

 

Ser det samme mønsteret med de jeg kjenner som kjøper ferdigbygd også. De selger ikke de gamle maskinene når de kjøper ny, enten kaster de dem, gir de bort, eller så blir de liggende å støve ned, og det går sjeldent stort mer enn 2 år mellom hver gang de kjøper en ny maskin.

 

Det er fortsatt mer verditap enn jeg har på min maskin som kostet rundt 20k. og min maskin løper runder rundt alt som apple har.

 

Men begynner å innse at eplefolket betaler hvasomhelst for en eplelogo så er mer nysgjerrig på hvordan man kan bli så blind.

Endret av cannibalguppy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jammen synd Apple utviklerene leser dette forumet. Tenk hvor mye de kunne lært av en haug med geeks som er mer opptatt av tall enn bruksmønster. Er nok grunnen til at Apple ikke gjør det så bra....

 

Nå gjør faktisk ikke den delen av Apple som selger "datamaskiner" det så veldig bra. Apples vekst siden 2000 skyldes iPod, iTunes, iPhone og iPad. iMac og MacBook etc står på stedet hvil når det gjelder markedsandeler og bidrar knapt til Apple sine resultater i det hele tatt. Så skulle Apple klart seg bare på denne delen hadde det stått sørgelig til. Når det gjelder segmentene knyttet til iMac og MacBook er det faktisk Lenovo som er vinneren, de har størst vekst på alle områder.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt mer verditap enn jeg har på min maskin som kostet rundt 20k. og min maskin løper runder rundt alt som apple har.

 

Men begynner å innse at eplefolket betaler hvasomhelst for en eplelogo så er mer nysgjerrig på hvordan man kan bli så blind.

 

Hahaha. Les hva du selv skrev, så prøver du én gang til.

Lenke til kommentar

For den prisen kan du kjøpe deg en mini itx(kabinettet er prodigy fra bitfenix) med VELDIG mye bedre deler for halve prisen. Og bedre skjerm, mye mye mye bedre skjerm. Ikke like plug and play men ellers er alt bedre. Og da ser den også ut som et apple produkt. Hvorfor skal man ha en lavoppløst skjerm med middels bra deler i til 35000 når du kan få noe veldig mye bedre til 20k?(med os X)

Sist jeg sjekket så går ikke 2560x1440 under kategorien lavoppløsning, Jeg får en ferdig pakke som er klar til bruk, ser pen ut, yter veldig bra og jeg bruker ikke timesvis med å sette opp ting og tang; skru; svette; banne; rote. Man kan bygge bil selv også, men hvorfor bruke energien på det når man kan bruke tiden på å tjene penger i stedenfor ;) Vi er alle forskjellige - jeg kunne ikke drømt om å bruke energi på å skru sammen en maskin og er veldig fornøyd med produktene Apple lager.

 

Edit:

Om 3-4 år selger jeg; med avskrivning og mva-reduksjon så koster ikke denne maskinen meg veldig mange kroner :D

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker? Nå er (var) jo min maskin i øvre skikt da, og der er det også større verditap. Hadde jeg gått for grunnmodellen hadde jeg nok havnet tett ned mot 2000.- i årlig kostnad ved salg etter fire år.

 

Jeg brukte langt mer enn 3000.- den tiden jeg bygde selv og byttet ut deler litt etter litt. Lå vel på rundt 5-6000.- i året (skal jo også nevnes at jeg også da kjøpte deler i øvre skikt). Ikke fikk jeg nok for de utdaterte delene jeg byttet ut til at jeg gadd å ta meg bryet med salg heller, så de ble bare donert bort til kompiser hvis det var av interesse, eller rett og slett kastet.

 

Ser det samme mønsteret med de jeg kjenner som kjøper ferdigbygd også. De selger ikke de gamle maskinene når de kjøper ny, enten kaster de dem, gir de bort, eller så blir de liggende å støve ned, og det går sjeldent stort mer enn 2 år mellom hver gang de kjøper en ny maskin.

 

Ja, det er jeg ganske sikker på, man får en kraftig stasjonær PC for 7000, det er 1750 i året om den er verd null etter 4 år. Noe den ikke er. Nesten halvparten av 3200. Å bruke 5-6k er ikke sammenlinkbart i det hele tatt, fordi du tar for deg verditapet av å kjøpe en kraftig PC og eie den i 4 år. Må man oppdatere årlig er tapet mye større per år for imacen også.

 

AtW

 

 

Edit:

Om 3-4 år selger jeg; med avskrivning og mva-reduksjon så koster ikke denne maskinen meg veldig mange kroner :D

 

Det er verken mer eller mindre satser for mva og avskrivning for andre datamaskiner.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er verken mer eller mindre satser for mva og avskrivning for andre datamaskiner.

Det er helt korrekt, men pris pr år med tanke på netto innkjøp; netto salg og avskrivning blir ikke avskrekkende. Samme hva man måtte mene så får man langt mer igjen ved salg av en brukt Apple-maskinen vs andre.

Lenke til kommentar

Etisk spørsmål? Kjøperen blir lurt? Det er jo ikke akkurat som at de ikke vet hvor gammel maskinen er, eller hva de betaler for den, hvor lenge garantier og reklamasjonsrett varer, osv osv. Og i og med at bruktprisene er som de er, så ER jo faktisk ikke prisen horribel (som er poenget mitt her altså).

Hvis en maskin har blitt godt brukt i fire år så begynner skjermen å tape seg (den blir svakere), og når maskinen knapt er verdt 8000 kr når den er ny (i deleverdi, ikke i eple-verdi), så blir det umoralsk å selge en slik maskin etter fire år til sterk overpris. Folk ser seg helt blinde på Apple, og mister all fornuft.
Lenke til kommentar

Ja, det er jeg ganske sikker på, man får en kraftig stasjonær PC for 7000, det er 1750 i året om den er verd null etter 4 år. Noe den ikke er. Nesten halvparten av 3200. Å bruke 5-6k er ikke sammenlinkbart i det hele tatt, fordi du tar for deg verditapet av å kjøpe en kraftig PC og eie den i 4 år. Må man oppdatere årlig er tapet mye større per år for imacen også.

 

AtW

 

7000? Husk å ta med skjermen også da... Disse med IPS-panel pleier ikke akkurat å være billigste sorten.

 

Etter fire år blir det billigere med en maskin til 7000.- ja, men det er jo det som er litt av poenget mitt da, jeg vet ikke om noen som har disse vanlige stasjonære (eller bærbare) så lenge som fire år. Somregel blir de byttet ut etter maks to år. Da blir det ikke noe billigere selv om du sitter her og får det til å bli billigere kun fordi du kalkulerer med fire år.

 

7000 -> 2 år -> kast/gi bort/stue bort. Det blir 3500.- i året det.

Lenke til kommentar

Jeg humrer godt når jeg ser dere som har brukt godt over 20k og noen over 30k for en iMac, når jeg har min i7-3930K med blant annet 64 GB ram som er langt kraftigere, og selv om jeg hadde slengt med en 27" fra Eizo eller en 30" fra Dell så hadde jeg fremdeles brukt mindre penger og fått bedre maskin og skjerm. En god og kraftig stasjonær er langt mer behagelig enn en bærbar i stasjonær drakt.

 

Jeg humrer litt når du vrøvler om at "iMac er som en stasjonær maskin med ytelse som en bærbar", når de 27" iMacene til 20-30k som har vært nevnt her er utstyrt med en CPU som er like kraftig som din 4.000-kroners i7-3930K CPU.

http://www.anandtech.com/bench/Product/551?vs=552

Lenke til kommentar

Hvis en maskin har blitt godt brukt i fire år så begynner skjermen å tape seg (den blir svakere), og når maskinen knapt er verdt 8000 kr når den er ny (i deleverdi, ikke i eple-verdi), så blir det umoralsk å selge en slik maskin etter fire år til sterk overpris. Folk ser seg helt blinde på Apple, og mister all fornuft.

For de gamle LCD-skjemene med CCFL-belysning var nok det til en viss grad tilfelle, men jeg bruker en slik over 4 år gammel skjerm innimellom, uten at jeg merker noen påtagelig forskjell på lysstyrken i forhold til da den var ny. Har også en over 10 år gammel Apple LCD-skjerm som fortsatt fungerer helt glimrende, og uten at lysstyrken har blitt påtagelig svakere. For moderne skjermer med LED-belysning skal holdbarheten være enda bedre enn for de gamle med CCFL, så etter 4-5 år vil de i praksis være like gode (selv om man sikkert kan måle små forskjeller).

Lenke til kommentar

Hvis en maskin har blitt godt brukt i fire år så begynner skjermen å tape seg (den blir svakere), og når maskinen knapt er verdt 8000 kr når den er ny (i deleverdi, ikke i eple-verdi), så blir det umoralsk å selge en slik maskin etter fire år til sterk overpris. Folk ser seg helt blinde på Apple, og mister all fornuft.

 

I alle... Dette er jo ferdigbygde maskiner i en noe spesiell formfaktor da. Du regner ikke det i deleverdi, ikke at du tydeligvis klarer det heller. Deleverdien er faktisk langt høyere enn som så, ikke like høy som pakkeprisen selvfølgelig, men ikke hinsides langt unna, og husk nå på hva slags skjerm det er i disse. Man må faktisk opp i 4-5000.- for å få tilsvarende skjerm løst.

 

Ellers ser det ikke helt ut som om du har skjønt dette med "verdi". Hvis noen faktisk hoster opp 9000.- for denne maskina, så er den faktisk verdt 9000.-, og det helt uavhengig av hva du mener om saken. Når bruktprisene på epleutstyr er såpass over hele linja, ja, da er det faktisk det som er verdien. Det er ikke du som fastsetter den universelle fasiten over hva alt er verdt her i verden. Hva noe er verdt bestemmes av hva noen faktisk er villig til å betale for det.

 

Det har ikke noe med å miste fornuft å gjøre. Poenget mitt her er jo at det er HELT GREIT at epleproduktene er overpriset (i forhold til andre duppeditter med tilsvarende spec´s, hvis man kun regner på spec´s og ser seg blind på alt annet), så lenge BRUKTPRISENE ER SÅPASS HØYE.

 

Det gjør ikke noe at maskina koster 20k ny, selv om jeg kunne fått en med tilsvarende ytelse for 12k, når jeg får solgt den til 20k for 9k etter fire år(!), og den til 12k mest sannsynlig havner på dynga etter 2 år.

 

Så får du nå mene det er umoralsk hvis du vil, men det er nå ingen som blir lurt. Folk vet akkurat hva de kjøper og hva de betaler for det. Greia er, som sagt, at det er helt greit at de betaler såpass mye, nettopp FORDI bruktprisene er på det nivået det er, og det er ikke noe som kommer til å plutselig stupe etter at de har kjøpt heller. De kan fint kjøpe brukt, ha det i 1-2 år, selge, og fortsatt få en god slump penger for det.

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket så går ikke 2560x1440 under kategorien lavoppløsning, Jeg får en ferdig pakke som er klar til bruk, ser pen ut, yter veldig bra og jeg bruker ikke timesvis med å sette opp ting og tang; skru; svette; banne; rote. Man kan bygge bil selv også, men hvorfor bruke energien på det når man kan bruke tiden på å tjene penger i stedenfor ;) Vi er alle forskjellige - jeg kunne ikke drømt om å bruke energi på å skru sammen en maskin og er veldig fornøyd med produktene Apple lager.Edit:Om 3-4 år selger jeg; med avskrivning og mva-reduksjon så koster ikke denne maskinen meg veldig mange kroner :D

 

Dersom du bruker like lang tid på å skru sammen en PC som å bygge en bil, skjønner jeg godt at du kjøper en iMac.

 

For all del, smak og behag, men folk kjøper tydeligvis Apple for å liksom vise omverdenen at de har nettopp "smak" og "peiling". Det er helt greit, og la det være med det. Men ikke spre tullprat til folk som ikke vet bedre, at en datamaskin med ordinære komponenter er VERDT 35.000. Like lite som skoa og veska til Paris Hilton er VERDT 100.000 eller hva de nå måtte koste.

Lenke til kommentar

7000? Husk å ta med skjermen også da... Disse med IPS-panel pleier ikke akkurat å være billigste sorten.

 

Etter fire år blir det billigere med en maskin til 7000.- ja, men det er jo det som er litt av poenget mitt da, jeg vet ikke om noen som har disse vanlige stasjonære (eller bærbare) så lenge som fire år. Somregel blir de byttet ut etter maks to år. Da blir det ikke noe billigere selv om du sitter her og får det til å bli billigere kun fordi du kalkulerer med fire år.

 

7000 -> 2 år -> kast/gi bort/stue bort. Det blir 3500.- i året det.

 

Det er ikke noe magisk med en imac, om en imac holder i fire år, så holder en vanlig stasjonær med tilsvarende spec i fire år også. Du insisterer jo på å sammenlikne ting på helt ulikt grunnlag. Min erfaring er ikke at stasjonære blir byttet ut etter "max to år".

 

Skjermer bytter jeg vesentlig sjeldnere enn maskiner. Det er en ulempe imac har som en desktop ikke har, nemlig at man ikke må bytte en fullt brukbar skjerm når man bytter PCen. Derfor vil jeg ikke regne den prisen som så høy, men den utgjør jo noe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...