Gå til innhold

- PC-en er for billig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er at det folk flest bruker datamaskinen til, kan gjøres på ett nettbrett. Nettbrett koster mindre enn en datamaskin(ofte), og derfor må en vanlig datamaskin konkurrere på pris med nettbrett. Derfor er datamaskiner dyre i forhold til nettbrett.

 

Samtidig så fører dette til at produsentene er nødt til å bruke billige materialer, komponenter og løsninger når de skal bygge datamaskiner, noe som fører til dårlig kvalitet. Samtidig må de og presse marginene sine, og resultatet blir at de tjener for lite penger. Altså er maskinene for billige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den ga vel egentilg liten mening.

For det første er touch temmelig meningsløs på en vanlig bærbar.

For det andre vil de fleste kjøpe den billigste pcen som dekker deres behov, touch er ikke en del av dette, skjermoppløsning, skjemkort, ssd osv er det som betyr noe. Jeg vil imidlertid si at 420$ er veldig lav som gjenomsnitspris.

 

Men årsaken til at folk ikke kjøper pc er at de har en som fungerer fint, hardware kraven har ikke økt siden vista, gjelder også spill siden xbox360.

Hvorfor skal de da kjøpe ny?

 

regner med neste runde med nykjøp blir når billige spill pcer ikke takler ps4 spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytelsen til maskinvare har vært god nok for folk flest en god stund nå. Folk som bare bruker Word og browser klarer seg med sin gamle C2Duo. Det er kun noen proffbrukere og spillere som hele tiden trenger hvassere ytelse.

Når nettbrett klarer å utføre de oppgaver 80% av vanlige folk bedriver er det ikke rart nettbrett tar markedsandeler.

Og at det er et problem at pc'er er for billig? For noe piss. Pc'er finnes i alle prisklasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på PCen er da helt avhengig av hva man putter inn i den. Satte sammen en PC selv for ikke lenge siden og avhengig av hvilke deler jeg valgte kunne den kostet 5000 eller 30000, og jeg endte opp midt i mellom. Jeg forstår ikke hvordan man kan si at PCer er verken billige eller dyre når prisen er så opptil hver enkelt.

Lenke til kommentar

Prisen på PCen er da helt avhengig av hva man putter inn i den. Satte sammen en PC selv for ikke lenge siden og avhengig av hvilke deler jeg valgte kunne den kostet 5000 eller 30000, og jeg endte opp midt i mellom. Jeg forstår ikke hvordan man kan si at PCer er verken billige eller dyre når prisen er så opptil hver enkelt.

 

Det er forskjell på en "typisk" PC som selges til en "vanlig" forbruker, og de enkeltkomponentene du selv (eller en butikk) setter sammen til en PC.

Når analyseselskaper snakker om salg av PC er det snakk om ferdig oppsatte maskiner (tenk elkjøp) klar til forbruker.

Selvbyggere utgjør en forsvinnende del av det totale markedet.

 

Gjennomsnittsprisen på en PC er for lav og det gjør at den konkurrerer i feil marked.

Endret av Thorsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At når et W8 nettbrett allerede er mye dyrere enn en iPad så må den blir enda dyrere for å bli en suksess ??? Jeg tror denne mannen må holde seg edru på jobb !

 

Det er ikke det at prisen for alt i verden må opp, men at ytelsen må opp. Det følger, pr. dags dato, at prisen må opp.

 

Hele probelmstillingen slik han ser det er at produsenter prøver å lage PCer som skal konkurere med nettbrett og dermed, for å presse prisen ned til noe som kan konkurrere med nettbrett, må sette inn billige komponenter som gjør at hele opplevelsen trekkes ned. (ikke nok guffe i dem).

Lenke til kommentar
Det er forskjell på en "typisk" PC som selges til en "vanlig" forbruker, og de enkeltkomponentene du selv (eller en butikk) setter sammen til en PC.

<...>

Gjennomsnittsprisen på en PC er for lav og det gjør at den konkurrerer i feil marked.

Jeg er ganske enig i dette. Der jeg ser feilene med de fleste laptopper er valg av skjerm, og at det er veldig få modeller der ute som har god skjerm og byggkvalitet uten å ha en middels eller dyr dedikert GPU, som alle andre enn gamere hadde klart seg fint uten.

Min stasjonære som jeg bruker til tyngre ting har jeg bygget selv og lagt godt med penger i. En kraftig CPU overklokket et godt stykke, middelklasse skjermkort (siden jeg ikke hardcore gamer for tiden), godt med kjapp RAM, 3-skjerm oppsett, mekanisk tastatur, god mus, dedikert lydkort og top-end gaming headset (Sennheiser).

Laptopen som brukes til studier er en 2007 Compal modell med 2.2GHz C2D lettere oppgradert til 4GB RAM og 128GB SSD (Force GT), og holder fortsatt fint ytelsesmessig til det aller meste. Jeg vurderte å oppgradere til Ivy bridge, men det var INGEN bærbare jeg fant som tilfredstilte kravene mine godt nok til at jeg ville gå for det i denne omgangen, så det blir Haswell i stedet.

Mine kravspec til neste laptop er:

15" med >= 1920x1080 IPS

quad core (med hyperthreading om haswell har det) og integrert grafikk (med displayport eller helst thunderbolt output)

>=8GB DDR3 1833 CL11 (høyere frekvens eller lavere latency viktigere enn over 8GB kapasitet)

GBE og B/G/N/AC nettverk (helst 2x2 MIMO eller bedre)

>=2 USB3 + et par USB 2 eller 3 til.

SATA 6Gbps og >= 128GB SSD (alternativt oppgradere selv) eller mini-PCIe/mSATA med god ytelse

>= 60Wh batteri

god tastatur kvalitet og fullstendig keyboard (uten numpad), ikke elendig byggkvalitet på karoseri.

IKKE dedikert GPU (pga vekt, og mulig strømbruk).

Tykkelse og vekt er ikke spesielt viktig, så lenge det ikke er ekstremt

Jeg betaler glatt 10.000kr for dette, muligens noe mer om det er en spesielt god implementasjon eller betydelig over kravspec på områder det bryr meg.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig. Jeg føler faktisk at pcen har stagnert i forhold til mobile enhetet og at prisen på den i mange tilfeller er for høy.

 

For å utdype litt , man har hengt etter på innovasjons siden og det man får til 7000kr i dag som en stasjonær pc kan ofte ikke engang sammenligned med en tlf til 4000 kr.

Brukergrensesnitt

Videosamtaler i høy kvalitet (hd).

Mobilitet

Enkel og brukertilpasset video / bilderedigering

Bruk av stemmen til å styre systemet out of the box (galaxy s3)

 

Spillene man får på mobile enheter har også blitt veldig bra og lett tilgjengelig for alle.

 

Ikke rart pc slitter når de henget etter på alle kanter.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

En analytiker som har røyket alt for mye igjen, sure sokker er ikke gode sigarer slik som det er in i analytiker bransjen.

 

Uansett, nei årsaken er at hardware racet for ytelse har dabbet av drastisk, og at det nye fokuset er lavere strømforbruk.

Men PC salget vil ikke fortsette å vokse, det er korrekt, men de vil ikke dø ut.

En laptop eller ett nettbrett kan ikke overta i alle segmentene, de er rett og slett for dårlige til å få til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nettbrettene kan selges for 200 til 250 dollar, ettersom produsentene ikke forventer å tjene penger på maskinvaren.

At maskinvare subsidieres av programvareøkosystemet man låser seg til er en uting som hindrer sunn konkurranse. Leverandørene som sitter på begge sider av gjerdet her har for stor makt. De bør splittes så vi får reelle priser på hver av delene (maskinvare og programvareøkosystem).

 

En annen ting er at økonomien er bygget på evig eksponensiell vekst. Siden ingenting kan vokse uendelig sier det seg selv at en sånn økonomi ikke er bærekraftig på sikt. Før eller siden vil lufta gå ut av bobla.

 

En tredje ting er at ytelser og kapasiteter har vokst eksponensielt i svært mange år. Behovet ser ut til å ha økt mindre de siste årene enn de tekniske egenskapene har økt. Det øker levetida på maskinene og reduserer salget. Den økonomiske krisa har bare forsterket denne effekten.

 

En fjerde ting er utgangspunktet for PC vs nettfjøler. Fjølene har færre komponenter enn PCer. (tastatur, styreflate, rimeligere lagring, mindre ram, færre tilkoblinger, ingen dvd-spiller etc) Det gir fjølene et økonomisk forsprang. Ser man et par år tilbake hadde "ingen" nettfjøler, mens "alle" hadde PC. PC har bare hatt et "vedlikeholdssalg", mens nettfjølene har hatt svært mye førstegangssalg. Det gir nettfjølene en topp. Denne tipper jeg vil vare minst et år til før både fjølene og PCene går inn i vedlikeholdssalg-modus. Telefonprodusentene har hele tiden hatt et vedlikeholdssakg, men de har hatt lengre vei å forbedre teknologien og klart å motivere til hyppigere utskifting av telefonene enn PC-bransjen har klart for PC-er.

 

En femte ting er at Microsoft lenge har solgt et dyrt OS, også til OEM. Prisene har riktignok gått ned i det siste, særlig i det siste med oppgraderingslisensene til W8. Se tilbake til 2007. Vista gikk for rundt 4000 kr for en full lisens i starten og selv oppgraderingslisenser til home premium gikk for over tusenlappen på den tida. Linux-baserte OS har som kjent ofte vært gratis eller svært rimelig. OSX har lenge vært rimeligere enn Windows. Android på nettfjølene er "gratis". I hermetegn fordi man lukker seg inn i et økosystem som Google tjener penger på. Microsoft har skjønt dette, redusert prisene kraftig og satset hardt på andre inntektsmetoder med variabelt hell. Windows er en prisøker og salgsbrems for PCene, selv om bremseeffekten har avtatt.

 

En sjette ting er at PCene er for låst til x86. Disse prosessorene er utvilsomt ganske kostbare å produsere og følgelig dyre i salg. Nettbrett kan bruke et vell av prosessorer til lavere priser. Konkurransen er mye sterkere der fordi det finnes flere prosessorprodusenter og fordi ARM er mindre kompleks. Kompleksisteten til x86 virker altså som en økonomisk hemsko på PCene. ARM er generelt svakere, men Android/iOS er ikke så krevende at det trengs dyre prosessorer. x86 har også vært litt hemmet av høy TDP, noe som gir utgifter til store kjøleløsninger og gitt tykke produkter som igjen ikke har vært helt trendy i det siste. Det er riktignok på vei til å bedre seg med 5W og 7W prosessorer. Prisen på kjøleløsningene og tykkelsen minker, mens prosessorene fortsatt koster langt mer enn typiske ARM-prosessorer.

 

Kjapt oppsummert: PCene sakker akterut i konkurranseevne mot nettfjøler samtidig som nettfjøler har hatt et formidabelt salg til førstegangskjøpere. Det vil ikke nytte å fjerne de billige nett-PCene. Fjerningen nå har forsåvidt null effekt siden salget døde ut for 1-2 år siden. PC-ene må rett og slett skjære hardt for å bli mer kostnadseffektive. Fjern unødvendige tilkoblinger, dvd-rom. Få ned prisene på laveffektprosessorer, minimer ram og lokal lagring. Kutt batterikapasiteten og gjør ekstra kapasitet til en ekstratjeneste. Få konkurransemyndighetene til å se på kryssubsidiering av nettbrett fra programvareøkosystemet og ha rent mel i posen i den saken selv. Ingen bloatware. Gi mulighet til å kjøpe PC uten Windows-skatt, eventuelt forhandle ned prisen på OEM Windows-lisenser til null.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

PC'er er for billige?

Selv sitter jeg på gjerdet fordi jeg synes prisene er for høye.

I dag er det ingen problemer å beholde en PC minst fem år.

Øker prisene betyr det enkelt og greit at folk venter enda lengre før de kjøper ny PC.

Det er klart at salget går ned når livslengden øker. For noen år siden var man nærmest tvunget til å kjøpe ny PC etter maks to år.

Det er denne situasjonen nettbrett er inne i nå. Om to år er dagens nettbrett helt akterutseilt, og dermed vil nysalget være høyt.

Mobiltelefoner er en mote- og statusgreie. Mange kjøper ny telefon opptil flere ganger i året.

Dette er et bevis på at folk ikke vet hva penger er, men tror de vokser på trær.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg er enig i utsagnet, men jeg skjønner poenget. For å kunne levere en sykt bra tjenste, må PCene spekkes bedre, og de PCene som selges (billig) i dag, støtter ikke nødvendigvis kvaliteten tjenesteleverandørene vil levere.

 

Men, hvis man faktisk vil ha en bærbar med 15-17" skjerm og full HD oppløsning, 512 GB SSD og 8-16 GB RAM, koster det deretter også. Da er det vel ikke billig lengre...!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderte å oppgradere til Ivy bridge, men det var INGEN bærbare jeg fant som tilfredstilte kravene mine godt nok til at jeg ville gå for det i denne omgangen, så det blir Haswell i stedet.

Har tidligere sagt "amen to that" i en annen tråd. Jeg har ganske så overlappende maskinkrav, men vektlegger ikke cpu ytelse noe særlig, men heller en brukbar gpu (amd /intel apu anno 2013), bra skjerm, godt med moderne tilkoblinger og solid chassis. Synd at bærbare for bedriftssegmentet fortsatt kun tilbyr bra skjerm i kombo med topp cpu og gpu som jeg ikke trenger og at enkelte av dem fortsatt har eldgamle tilkoblinger. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...