Gå til innhold

Ny spillskjerm lover ultragod respons


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg venter heller til OLED har blitt standard. Da kan man nyte under 0,1 sekunders respons, fantastisk fargegjengivelse og kontrast, super innsynsvinkel i tillegg til dypere svart og jevnere lysdistribusjon. Da har høyere oppløsning sikkert blitt standard også. To fluer i en smekk!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg venter heller til OLED har blitt standard. Da kan man nyte under 0,1 sekunders respons, fantastisk fargegjengivelse og kontrast, super innsynsvinkel i tillegg til dypere svart og jevnere lysdistribusjon. Da har høyere oppløsning sikkert blitt standard også. To fluer i en smekk!

OLED er ikke ennå egnet til PC-bruk da innbrenning fortsatt er et problem med dagens OLED-paneler. Det vil nok ta et par år før vi får gode OLED-skjermer til PC.
Lenke til kommentar
Kjempeflott det, men kan vi få en 120Hz skjerm, med lav input-lag, gode farger og høy oppløsning? :tease:

SLI/Crossfire oppsett takler ikke 120Hz i 2560x1440, du må da ha en enkelt-GPU (eksluderer også GTX 690/7990) noe som vil skape mer trøbbel enn det er verdt for store produsenter.

Hvis du uansett ønsker IPS, 120Hz og 1440p og har maskinvare som møter kravene/hindringene kan du alltids plukke opp en Yamakasi Catleap på eBay.

Lenke til kommentar
Kjempeflott det, men kan vi få en 120Hz skjerm, med lav input-lag, gode farger og høy oppløsning? :tease:

SLI/Crossfire oppsett takler ikke 120Hz i 2560x1440, du må da ha en enkelt-GPU (eksluderer også GTX 690/7990) noe som vil skape mer trøbbel enn det er verdt for store produsenter.

Hvis du uansett ønsker IPS, 120Hz og 1440p og har maskinvare som møter kravene/hindringene kan du alltids plukke opp en Yamakasi Catleap på eBay.

SLI/Crossfire har ingen problemer med å levere 120 fps på 2560x1440, når en skikkelig skjerm kommer på markedet vil den kreve displayport istedet for eldgamle DVI.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

"Responstid: 5 ms, 1 ms (grå til grå)"

 

Har den en responstid på 5 ms eller 1ms? Jeg er meget forvirret..

På det beste har den 1 ms (grå til grå), mens det nok er 5 ms fra svart til hvit.

Har fortsatt til gode å se noen skjermer som har disse responstidene i praksis, eller noe som helsst i nærheten. De er dog ikke like viktige som inputlag etc.

 

Kjempeflott det, men kan vi få en 120Hz skjerm, med lav input-lag, gode farger og høy oppløsning? :tease:

SLI/Crossfire oppsett takler ikke 120Hz i 2560x1440, du må da ha en enkelt-GPU (eksluderer også GTX 690/7990) noe som vil skape mer trøbbel enn det er verdt for store produsenter.

Hvis du uansett ønsker IPS, 120Hz og 1440p og har maskinvare som møter kravene/hindringene kan du alltids plukke opp en Yamakasi Catleap på eBay.

SLI/Crossfire har ingen problemer med å levere 120 fps på 2560x1440, når en skikkelig skjerm kommer på markedet vil den kreve displayport istedet for eldgamle DVI.

Stemmer. Men SLI har heller ingen problemer lenger med å kjøre 2560x1440 i 120 Hz. Det var bare noe Nvidia skyldte på, da det viste seg bare å være noe programvare-bug i driveren.

 

Uansett så vil nok DP-port gjøre at alle disse "begrensningene" forsvinner. ;=)

Ps: Legg altså med at man også må ha B2 versjonen av Catleap, som ikke produseres lenger. Eller det vil si, de har visst nå begynnt å produsere det igjen, og man kan skaffe seg en ved å spesialbestille, samt betale en premiumpris som gjør skjermen noe rundt 50-100 % dyrere.

Lenke til kommentar

Jeg venter heller til OLED har blitt standard. Da kan man nyte under 0,1 sekunders respons, fantastisk fargegjengivelse og kontrast, super innsynsvinkel i tillegg til dypere svart og jevnere lysdistribusjon. Da har høyere oppløsning sikkert blitt standard også. To fluer i en smekk!

Med den farten skjerm markedet beveger seg i så får du se en slik skjerm om 5 år TIDLIGST.

 

Lenke til kommentar

Hvis man lager en "spillskjerm" så må man vel ikke på død og liv ende opp med en 16:9 skjerm med HD-oppløsning. Det er jo for film!

Jeg nekter å kjøpte en skjerm som ikke er 16:10, TV har jeg hengende på veggen i stua!

16:9 er et forhold alle spill tilpasses etter i dag, spill er laget for å gi mer info i bredden enn å fjerne info i høyden med bredere formater.

Lenke til kommentar
Jeg venter heller til OLED har blitt standard. Da kan man nyte under 0,1 sekunders respons, fantastisk fargegjengivelse og kontrast, super innsynsvinkel i tillegg til dypere svart og jevnere lysdistribusjon. Da har høyere oppløsning sikkert blitt standard også. To fluer i en smekk!
OLED er ikke ennå egnet til PC-bruk da innbrenning fortsatt er et problem med dagens OLED-paneler. Det vil nok ta et par år før vi får gode OLED-skjermer til PC.

Tviler på at det du sier der stemmer. Mobiltelefoner fra samsung har jo brukt oled-skjermer lenge.

 

Lenke til kommentar

"Responstid: 5 ms, 1 ms (grå til grå)"Har den en responstid på 5 ms eller 1ms? Jeg er meget forvirret..

 

Det tar lengre tid å endre fargene/lysstyrken på pixlene avhengig av hvor mye forskjell det er mellom pixlene som ble vist før og pixlene som skal vises nå.

 

Det tar altså 5ms å endre fra helt svart pixler til helt hvite pixler på denne skjermen. Dette er et standard mål for "worst case scenario" på responstid.

 

Gray-to-gray (1ms på denne skjermen) er et annet standardmål som er mer representativt for hva som er typisk responstid i praktisk bruk. I stedet for å måle tiden det tar fra helt svart til helt hvit så måles det (tror jeg) fra halvveis hvit til halvveis svart punktet. Tenk noe sånt som fra 3/4 svart skjerm --> 3/4 hvis skjerm (altså i gråtoner).

 

Svaret er altså at responstiden er både 1ms og 5ms (og alt mulig i mellom) - for responstiden vil variere helt avhengig av hva som vises på skjermen. Responstiden i dette tilfellet er vel ganske så bra. 5ms black-to-white er faktisk ganske bra. De fleste skjermprodusenter nevner gjerne ikke dette tallet i det hele tatt og never bare gray-to-gray fordi det tallet høres mer imponerende ut.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg venter heller til OLED har blitt standard. Da kan man nyte under 0,1 sekunders respons, fantastisk fargegjengivelse og kontrast, super innsynsvinkel i tillegg til dypere svart og jevnere lysdistribusjon. Da har høyere oppløsning sikkert blitt standard også. To fluer i en smekk!
OLED er ikke ennå egnet til PC-bruk da innbrenning fortsatt er et problem med dagens OLED-paneler. Det vil nok ta et par år før vi får gode OLED-skjermer til PC.
Tviler på at det du sier der stemmer. Mobiltelefoner fra samsung har jo brukt oled-skjermer lenge.

 

Og du har telefonen alltid i laderen og satt på at skjermen aldri skrur seg av?

 

Min skrur av skjermen etter 1min, og det er ganske lenge.

Kontra en pcskjerm som kan stå 8+timer og vise samme piksler så tviler jeg på at det blir samme sak.

Lenke til kommentar
Jeg venter heller til OLED har blitt standard. Da kan man nyte under 0,1 sekunders respons, fantastisk fargegjengivelse og kontrast, super innsynsvinkel i tillegg til dypere svart og jevnere lysdistribusjon. Da har høyere oppløsning sikkert blitt standard også. To fluer i en smekk!
OLED er ikke ennå egnet til PC-bruk da innbrenning fortsatt er et problem med dagens OLED-paneler. Det vil nok ta et par år før vi får gode OLED-skjermer til PC.

Tviler på at det du sier der stemmer. Mobiltelefoner fra samsung har jo brukt oled-skjermer lenge.

De har jo så absolutt problemer med burn-in, og disse skjermene er sjelden på i mer enn 10 minutter av gangen.

http://www.youtube.com/watch?v=gdbTuMamqSA

Lenke til kommentar

Hvis man lager en "spillskjerm" så må man vel ikke på død og liv ende opp med en 16:9 skjerm med HD-oppløsning. Det er jo for film!

Jeg nekter å kjøpte en skjerm som ikke er 16:10, TV har jeg hengende på veggen i stua!

 

Amen, 16:9 kan kjøsse seg bak, amatør pc format. Eizoen med 16:10 skal ingen plass før det kommer sikkelige skjermer på markedet som jeg tipper tar 2-3 år til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...