Gå til innhold

Ny spillskjerm lover ultragod respons


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innbrenning er vi jo vant med fra plasma, som jo fortsatt er å regne som det beste. Hadde nok aldri livet byttet fra meg en god panasonic eller pioneer plasma TV fremfor en LCD.

 

At det er litt problemer med levetiden eller at fargene holder seg stabile er nok heller ikke det store problemet i dag. De samme problemene finner vi jo på f. eks DLP-prosjektorer, der fargeaspektet kan endre seg etter at lampen har gått en stund, samt dyre erstatninger for å bytte gåen pære. Det er allikevel ikke noe som hindrer folk i å kjøpe slike produkter.

 

Det store spørsmålet er når OLED klarer å virkelig masseproduseres. Har selv sett prototyper som har blitt printet ut av store kopimaskiner som på trykkerier for aviser etc. Klarer de å få til dette i stor skala, og virkelig får ting i gang så vil prisene falle drastisk over natta, og produkter vil poppe opp i fleng. foreløpig så er det nok sikkert over 1 års tid inn i fremtiden, men dette er ikke så ille i grunn.

 

Jeg hadde ikke ventet lenge på gjerdet om jeg kunne få like god bildekvalitet på en TV, som jeg har på Samsung Galaxy S2'en min. (fargene er ganske så fine og naturlige om man skrur av kunstig fargeforbedring) Og som sagt så er sortnivået fullstendig overlegent. <3

 

Det får H-ISP-skjermen min til å se ut som noe drit. Og selv pioneer kuro'en til dama kan ikke matche det man ser. Synd det bare er ynkelige 4,3". :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Jeg venter heller til OLED har blitt standard. Da kan man nyte under 0,1 sekunders respons, fantastisk fargegjengivelse og kontrast, super innsynsvinkel i tillegg til dypere svart og jevnere lysdistribusjon. Da har høyere oppløsning sikkert blitt standard også. To fluer i en smekk!
OLED er ikke ennå egnet til PC-bruk da innbrenning fortsatt er et problem med dagens OLED-paneler. Det vil nok ta et par år før vi får gode OLED-skjermer til PC.

Tviler på at det du sier der stemmer. Mobiltelefoner fra samsung har jo brukt oled-skjermer lenge.

Har selv en mobiltelefon med innbrenning... Det tok riktignok nesten 2 år før jeg begynte å merke det, men en PC-skjerm står mye lengre på enn en mobilskjerm. Spesielt med oppgavelinjen, menyer og liknende som aldri flytter på seg, så vil det nok bli et problem.

 

 

Innbrenning er vi jo vant med fra plasma, som jo fortsatt er å regne som det beste. Hadde nok aldri livet byttet fra meg en god panasonic eller pioneer plasma TV fremfor en LCD.

Men plasmaskjermer er ikke PC-skjermer, som var poenget mitt. PC-skjermer har statiske bilder som gir innbrenning, normalt sett er ikke dette like stort problem på TV-er siden bildet ikke er statisk.

 

Jeg tror OLED kommer til å slå an på TV-er, men på PC-er er jeg ikke fullt så sikker, med mindre det kommer teknikker for å forhindre innbrenning.

Lenke til kommentar

Null problem å bruke plasma til PC-skjerm. Ja om man ser bort fra den dårlige DPI'en da. ;)

 

Nå skal selvsagt plasma-skjermer ha blitt noe bedre når det kommer til innbrenning, og jeg har ikke hørt HVOR OLED står i forhold til dette, men det har da blitt rimelig vanlig blandt folk å koble TV-skjermen sin opp til PCen, eller at man bruker HTPC.

 

Ja, nesten alt går gjennom PC for min del i hvert fall. :) TV-sendinger sluttet jeg å aktivt se på for mange år siden. Om jeg ser bort fra at jeg har tittet på noe smått hos dama, så har jeg i grunn ikke sett på TV more or less på rundt 8 år.

 

Av den tiden jeg faktisk brukte plasma-skjermen til ALT, så var innbrenning null problem (dette var også en eldre panasonic), tross for at den kunne stå på et par timer om gangen. Om man har PC-skjermen på 24/7 så kan man i værste fall så bare skru på den gode gamle skjermspareren. ;)

Var jeg virkelig uheldig så kunne visse elementer midlertidig brenne seg inn i et par minutter.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Jeg venter heller til OLED har blitt standard. Da kan man nyte under 0,1 sekunders respons, fantastisk fargegjengivelse og kontrast, super innsynsvinkel i tillegg til dypere svart og jevnere lysdistribusjon. Da har høyere oppløsning sikkert blitt standard også. To fluer i en smekk!
OLED er ikke ennå egnet til PC-bruk da innbrenning fortsatt er et problem med dagens OLED-paneler. Det vil nok ta et par år før vi får gode OLED-skjermer til PC.

Tviler på at det du sier der stemmer. Mobiltelefoner fra samsung har jo brukt oled-skjermer lenge.

Har selv en mobiltelefon med innbrenning... Det tok riktignok nesten 2 år før jeg begynte å merke det, men en PC-skjerm står mye lengre på enn en mobilskjerm. Spesielt med oppgavelinjen, menyer og liknende som aldri flytter på seg, så vil det nok bli et problem.

 

 

Innbrenning er vi jo vant med fra plasma, som jo fortsatt er å regne som det beste. Hadde nok aldri livet byttet fra meg en god panasonic eller pioneer plasma TV fremfor en LCD.

Men plasmaskjermer er ikke PC-skjermer, som var poenget mitt. PC-skjermer har statiske bilder som gir innbrenning, normalt sett er ikke dette like stort problem på TV-er siden bildet ikke er statisk.

 

Jeg tror OLED kommer til å slå an på TV-er, men på PC-er er jeg ikke fullt så sikker, med mindre det kommer teknikker for å forhindre innbrenning.

Hvilken mobil er det du har klart å få brent inn bilde på? Jeg har flere kompiser med Galaxy S1, S2 og nå S3. Ingen av dem har klagd på burn-in.

 

Jeg er rimelig sikker på at OLED blir knall som PC-skjermer. Ingen forsinkelse, svart er faktisk svart, lavere energiforbruk? Ja takk! Utfra det jeg leste nå, så ser det ut som det er noen skjermer (på f.eks Galaxy S1) hvor det var problemer allerede etter få dager. Det høres da ut som defekte skjermer. Som nevnt over så har flere kompiser hatt mobiler med OLED-skjermer uten problemer.

Lenke til kommentar
Hvilken mobil er det du har klart å få brent inn bilde på? Jeg har flere kompiser med Galaxy S1, S2 og nå S3. Ingen av dem har klagd på burn-in.

 

Jeg er rimelig sikker på at OLED blir knall som PC-skjermer. Ingen forsinkelse, svart er faktisk svart, lavere energiforbruk? Ja takk! Utfra det jeg leste nå, så ser det ut som det er noen skjermer (på f.eks Galaxy S1) hvor det var problemer allerede etter få dager. Det høres da ut som defekte skjermer. Som nevnt over så har flere kompiser hatt mobiler med OLED-skjermer uten problemer.

Første generasjons HTC Desire (de som hadde AMOLED-skjermer produsert av Samsung). De mobilene du nevner er forøvrig nyere mobiler, det tok meg ca 26 måneder før innbrenningen begynte å merkes, med kanskje 1000-1500 timers bruk av skjermen totalt (grovt estimat). Jeg vet ikke om det er et utstrakt problem med innbrenning på mobiler, men det ligger jo i teknologien at OLED-skjermer får innbrenning, på samme måte som f.eks. plasma (siden lysstyrken for pikslene blir svakere over tid, vil piksler som har blitt brukt mer, bli raskere svake. Det er det som gir innbrenningseffekten).

 

Med PC-skjermer som står på daglig i opp til 8 timer per dag (eller mer), så vil innbrenning være synlig mye tidligere, spesielt med tanke på at det er mye statiske elementer på en PC-skjerm (oppgavelinjen, for eksempel). Når levetiden blir forbedret, og andre teknologier kommer som kan kompensere for innbrenningen, så vil det bli et mindre problem (og det er det jo allerede i dag enn det var for 3 år siden da AMOLED-skjermene i HTC Desire ble laget), men problemet vil nok ikke forsvinne helt.

Endret av Mathias-S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet behøver ikke forsvinne helt, så lenge det er lite nok til å ignoreres. Jeg lever heller med mulighet for litt innbrenning enn svart som er grå eller lang responstid eller lang input lagg. Såvidt jeg forstår så er ikke innbrenning noe stort problem på plasma-TV-er lenger, så tipper de har endel å hente derfra på hvordan de kan unngå problemet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Grått hvor det burde være svart er som om det var konstant innbrenning rett fra fabrikken. Da er det bedre å ha innbrenning om du er uforsiktig, enn å ha noe du ikke er fornøyd med fra første stund. :)

 

Oppgavelinjen kan skjules automatisk, og skjermsparer har vi hatt i mange år. Kan ikke se at dette skal være noe problem what-so-ever. TV-kanaler med sitt ikon oppe i hjørnet er minimalt problem for min del også. Ettersom jeg ser lite på TV generelt sett. :)

 

Fikk akkurat en Pioneer Kuro LX-5090 i hus, som visstnok skal ha det dypeste svartnivået på noen 50", og om ikke aller beste så i hvert fall på høyde med toppmodellene (VT-serien) til panasonic (bare uten alt mulig annet tull). Så får det duge frem til OLED blir bra nok. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...