Gå til innhold

Nokia lanserte kameramobil med 41 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oversampling altså. Da er det kanskje Ca 10 Mp som oversamples 4 ganger. Jeg kunne tenkt meg noe sånt på vanlige kameraer med stativfeste, men på en mobil uten stativfeste tror jeg det blir vanskelig å få noe særlig nytte av oversamplinga. Eller kan det være snakk om en slags autostitching? Da øker jo også det totale Mp-antallet for hver eksponering. Både autostitching/sweep panormana (eller hva de nå velger å kalle det) synes jeg er en teoretisk bra funksjon. Håper det fungerer bra i praksis. Hasselblad har en oversampling og Sony har en oversampling de kaller multishot. Håper dette er noe lignende.

 

Uansett høres det positivt ut med "stor bildebrikke" og "skal fungere godt i dårlig lys".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Litt lesestoff om kameraet på telefonen. Ganske så frekt http://europe.nokia.com/PRODUCT_METADATA_0/Products/Phones/8000-series/808/Nokia808PureView_Whitepaper.pdf

 

Får bare krysse fingrene for noen alvorlige Windows Phone telefoner fra Nokia i fremtiden med dette kamera. Det hadde vært magisk!

 

Edit: så ikke at denne allerede lå i artikkelen. Litt tidlig enda :p

Endret av TheMoonMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir vel mer riktig å ta det her:

 

Jeg har lyst på Nokia og WP, men hva har det seg at Nokia lanserer Lumia 900 for Europa, med sin 1-kjerne CPU på 1,4 GHz, mens alle konkurrentene kommer med 4-kjerner på 1,5 GHz i sine toppmodeller? GHz er ikke alt i verden, men synes det er rart at Nokia nå kommer med samme cpu og skjerm som f.eks. Galaxy S2 kom med i mai i fjor?

 

Er WP unormalt lettkjørt, eller er det noe annet jeg har gått glipp av? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

TENK å ha denne mobilen med Android! Herreguuud, det hadde blitt årets mobil! Symbian er etter min smak det aller minst interessante operativsystemet der ute. Jeg har alltid vært Nokia-fan men da Android kom, var jeg solgt. Venter på Xperia S, og den kan ikke komme fort nok. Ser for meg at det kommer en råtass denne uka som jeg OGSÅ har lyst på, men da kan jeg endelig levere en deilig Android-telefon til min mor. Hun fikk min N8, men fortjener virkelig en Android!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir vel mer riktig å ta det her:Jeg har lyst på Nokia og WP, men hva har det seg at Nokia lanserer Lumia 900 for Europa, med sin 1-kjerne CPU på 1,4 GHz, mens alle konkurrentene kommer med 4-kjerner på 1,5 GHz i sine toppmodeller? GHz er ikke alt i verden, men synes det er rart at Nokia nå kommer med samme cpu og skjerm som f.eks. Galaxy S2 kom med i mai i fjor?Er WP unormalt lettkjørt, eller er det noe annet jeg har gått glipp av? :hmm:

 

1. generasjons WP telefoner som kjører single-core 1Ghz CPU'er er etter min erfaring smoothere enn f.eks. Galaxy S2. Personlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal trenge 4-kjerners CPU'er på mobiltelefoner, tablets, ja, men ikke mobiltelefoner.

 

Apollo som sannsynligvis kommer til høsten vil ha støtte for flere kjerner.

 

Oversampling altså. Da er det kanskje Ca 10 Mp som oversamples 4 ganger. Jeg kunne tenkt meg noe sånt på vanlige kameraer med stativfeste, men på en mobil uten stativfeste tror jeg det blir vanskelig å få noe særlig nytte av oversamplinga. Eller kan det være snakk om en slags autostitching? Da øker jo også det totale Mp-antallet for hver eksponering. Både autostitching/sweep panormana (eller hva de nå velger å kalle det) synes jeg er en teoretisk bra funksjon. Håper det fungerer bra i praksis. Hasselblad har en oversampling og Sony har en oversampling de kaller multishot. Håper dette er noe lignende.

 

Uansett høres det positivt ut med "stor bildebrikke" og "skal fungere godt i dårlig lys".

 

Jeg har egentlig null interesse for kamerateknologi, men The Verge har noen artikler om Pure View, bl.a. ett intervju hvor de sier at de samler inn data fra 7 pixler og bruker dette for å lage 1 pixel på "bildet".

 

TENK å ha denne mobilen med Android! Herreguuud, det hadde blitt årets mobil! Symbian er etter min smak det aller minst interessante operativsystemet der ute. Jeg har alltid vært Nokia-fan men da Android kom, var jeg solgt. Venter på Xperia S, og den kan ikke komme fort nok. Ser for meg at det kommer en råtass denne uka som jeg OGSÅ har lyst på, men da kan jeg endelig levere en deilig Android-telefon til min mor. Hun fikk min N8, men fortjener virkelig en Android!

 

Vil nok aldri bli årets mobil når den er så klumpete som denne telefonen er, men gleder meg til å se denne teknologien bli implementert i Windows Phone i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. generasjons WP telefoner som kjører single-core 1Ghz CPU'er er etter min erfaring smoothere enn f.eks. Galaxy S2. Personlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal trenge 4-kjerners CPU'er på mobiltelefoner, tablets, ja, men ikke mobiltelefoner.

 

Joda, om alt du ønsker å gjøre er å scrolle rundt i menyene. Det som krever CPU, krever like mye CPU på en Windows-telefon.

Lenke til kommentar

YESSS :thumbup:

Endelig slippes en god oppfølger til N8:)

Det har forsåvidt ligget i ryktene att denne toppmodellen skulle komme en stund nå...

 

Denne virker rå, leste litt om Pureview teknologien og det virker veldig lovende.

Godt med minne og minnekort er med ser jeg også, tipper denne kommer til å bli en storselger :)

 

Att denne kommer med Belle i tillegg gjør heller ikke saken mindre spennende ;)

 

808 er min neste mobil :cool:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Blir vel mer riktig å ta det her:Jeg har lyst på Nokia og WP, men hva har det seg at Nokia lanserer Lumia 900 for Europa, med sin 1-kjerne CPU på 1,4 GHz, mens alle konkurrentene kommer med 4-kjerner på 1,5 GHz i sine toppmodeller? GHz er ikke alt i verden, men synes det er rart at Nokia nå kommer med samme cpu og skjerm som f.eks. Galaxy S2 kom med i mai i fjor?Er WP unormalt lettkjørt, eller er det noe annet jeg har gått glipp av? :hmm:

 

1. generasjons WP telefoner som kjører single-core 1Ghz CPU'er er etter min erfaring smoothere enn f.eks. Galaxy S2. Personlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal trenge 4-kjerners CPU'er på mobiltelefoner, tablets, ja, men ikke mobiltelefoner.

 

Apollo som sannsynligvis kommer til høsten vil ha støtte for flere kjerner.

Men det lover jo bra, at menyene flyter bra. Men en dualcore CPU hadde vel hjulpet på i oppstarten av apps, regner med enkelte apps tar noen sekunder å starte, og jeg har en drøm om at alt starter på under 1 sek (eh). :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...