Gå til innhold

Nokia lanserte kameramobil med 41 megapiksler


Anbefalte innlegg

Stort sett spill, men også sånt som rendring av web-sider vil gå fortere med en rask CPU. Jeg har googlet litt uten å finne noe særlig, men f.eks. en dual core Android gruser en single core Windows Phone fullstendig i Sunspider Javascript-benchmarks (som man kan forvente). Det hjelper lite om telefonen scroller glatt og fint om du må vente dobbelt så lenge til den har tegnet opp nettsiden.

 

Rendringa av nettsider er ganske raskt på min lumia800. Muligens BITTElitt tregere enn stock browseren på sgs2 though, men det går greit når resten av mobilen er upåklagelig smooth.

 

Veldig langt unna dobbelt så lenge.

 

Men joda, fetere med quadcore enn singlecore, av den grunn at man kan da få utviklet tyngre applikasjoner (spill). Derfor jeg ser frem til WP8 :) . Ser glatt forbi 808 da jeg heller venter til WP8 mobilene kommer fra Nokia. De kan dette med kameraer, byggekvalitet og awesomeness. På tross av S60v5 mobilene ;) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lige tilføjet linie for den nye Nokia 808s imponerende 1/1.2" sensor.

Det giver grænse på 226.4/F² og med deres F2.4 optik giver det 39.3Mb. Altså lige ved de 38Mp de tilbyder i 4:3

 

Godt nok er telefonen 18mm tyk ca 2cm tyk (skønnet af billeder og officiel tykkelse hvor den er tyndest), men hvilket kompaktkamera på ca 2cm kommer bare i NÆRHEDEN af 1/1.2" og endda med F2.4???

 

Jeg er dybt imponeret.....

:dribble::cool::new_woot:

 

Så må vi blot håbe at deres subpixel-binning til at udnytte arealet virker.

Endret av EskeRahn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har regnet lidt på det i min megapixel-ræs tråd, og mod hvad man måske skulle forvente, så giver det faktisk mening med så mange pixels på en så stor sensor og F2.4:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024832&st=40&gopid=18993642entry18993642

De holder sig endda lige på den rigtige side af 'grænsen'.

 

1/1.2" og F2.4 på ca 2cm tykkelse. Jeg er vildt imponeret.

:cool::dribble::new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har regnet lidt på det i min megapixel-ræs tråd, og mod hvad man måske skulle forvente, så giver det faktisk mening med så mange pixels på en så stor sensor og F2.4:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024832&st=40&gopid=18993642entry18993642

De holder sig endda lige på den rigtige side af 'grænsen'.

 

1/1.2" og F2.4 på ca 2cm tykkelse. Jeg er vildt imponeret.

:cool::dribble::new_woot:

 

17,95mm er 808 på det tykkeste (over linsen), altså ca 5mm tykkere enn N8. Litt tykkere men veldig imponerende spec :)

 

Fin tråd du har laget om mobilkamera forresten ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Det er noen testbilder med Nokia 808 nederst på denne siden. Jeg prøvde å skalere de ned, piksel binne de med 2x2 og 3x3 piksler for så å skalere opp og se om jeg så noen forskjell i detaljnivået. Det var forskjell, men "deminishing returns" mellom de to største oppløsningene (original og 2x2 skalert tilbake til original).

 

Jeg fikk lyst på en sånn telefon, men kjøper ikke før min nåværende ryker.

Lenke til kommentar

Android ser ut til å kreve quad core for å gi en god brukeropplevelse.

 

Det der er sånt sludder som bare fanboys gidder å lire av seg. Kjekt at du foretrekker noe annet, men sånt skvalder er bare umodent og idiotisk.

 

Skvalder? Det er min personlige erfaring at Android sliter selv på dual-core. Dette gjelder både S2 og G-Nexus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android ser ut til å kreve quad core for å gi en god brukeropplevelse.

 

Det der er sånt sludder som bare fanboys gidder å lire av seg. Kjekt at du foretrekker noe annet, men sånt skvalder er bare umodent og idiotisk.

 

Skvalder? Det er min personlige erfaring at Android sliter selv på dual-core. Dette gjelder både S2 og G-Nexus

 

Du står jo fritt til å mene det du vil, men påstanden er i svært liten grad underbygd av benchmarks og sammenlikninger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Android ser ut til å kreve quad core for å gi en god brukeropplevelse.

 

Det der er sånt sludder som bare fanboys gidder å lire av seg. Kjekt at du foretrekker noe annet, men sånt skvalder er bare umodent og idiotisk.

Slikt fanboys skriver, ja, men likevel en viss sannhet. Har aldri prøvd en Android-mobil med én kjerne som flyter i nærheten så bra som Lumia 800 f.eks. Så å si at Android trenger 2 cpu-kjerner (med dagens klokkehastigheter) for å flyte bra, ser jeg som fakta. Men nå har jeg selvsagt ikke prøvd alle Android-telefonene der ute.

 

Edit: må si meg enig med hvakrgs siste innlegg.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Blir vel mer riktig å ta det her:

 

Jeg har lyst på Nokia og WP, men hva har det seg at Nokia lanserer Lumia 900 for Europa, med sin 1-kjerne CPU på 1,4 GHz, mens alle konkurrentene kommer med 4-kjerner på 1,5 GHz i sine toppmodeller? GHz er ikke alt i verden, men synes det er rart at Nokia nå kommer med samme cpu og skjerm som f.eks. Galaxy S2 kom med i mai i fjor?

 

Er WP unormalt lettkjørt, eller er det noe annet jeg har gått glipp av? :hmm:

 

WP støtter ikke annet en en kjerne!

Lenke til kommentar
Pureview teknologien (derav 41MPX) er jo utviklet for å kunne zoome uten kvalitetstap, er nettopp det som er poenget ;)

Det er en ganske latterlig påstand. Klart man mister mye bildeinfo og detaljer ved å klippe bort store deler av bildet.

 

Hvorfor ?

Forklar gjerne, jeg har ikke studert denne teknologien i detalj, bare lest litt om den :) Sånn i utgangspunktet hørtes det veldig logisk ut att tar man bildet med veldig stor oppløsning (41MPX) vil man kunne "klippe" ut eks. ett 12MPX bilde utav det vell ??

 

Gleder meg til å se testen av denne når den tid kommer ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Det der er sånt sludder som bare fanboys gidder å lire av seg. Kjekt at du foretrekker noe annet, men sånt skvalder er bare umodent og idiotisk.

Slikt fanboys skriver, ja, men likevel en viss sannhet. Har aldri prøvd en Android-mobil med én kjerne som flyter i nærheten så bra som Lumia 800 f.eks. Så å si at Android trenger 2 cpu-kjerner (med dagens klokkehastigheter) for å flyte bra, ser jeg som fakta. Men nå har jeg selvsagt ikke prøvd alle Android-telefonene der ute.

 

Edit: må si meg enig med hvakrgs siste innlegg.

 

Joda, uten noen form for sannhet. Commander Keen 4 hakker på min PC med quad core Phenom II, men det betyr ikke at en Phenom II er for treg til å dra Commander Keen. Spillet går like godt på en 286 på 12 MHz som på en maskin som er noen tusen ganger raskere. Android glir litt glattere på raskere CPU, men vindussystemet der er ikke optimalisert for glatt scrolling, og det kjører ikke med høyere prioritet enn andre ting. Det betyr ikke at Android «sliter», men det fører til at menyene ikke scroller like pent som under iOS og WP7. Under Android er det nå engang noe du må leve med, slik du må leve med de ulempene Symbian, WP7 eller iOS har dersom du heller velger en av dem.

 

Det er selvsagt legitimt å prioritere glatt scrolling fremfor andre ting, men det er ikke legitimt å late som om Android trenger quad core av den grunn. Og å gjøre scrolling til alfa og omega i brukeropplevelsen tyder også på at du ikke bruker telefonen til noen verdens ting.

Lenke til kommentar

Se denne videoen på ca 05:30.

Der demonstrerer han hvor mye man kan zoome eks. ved filming og fremdeles ha full HD oppløsning, rått :cool:

 

http://www.viddler.com/v/e9abdbb4

 

En annen ting de kommenterer i videoen og er att Xenon blitzen på denne skal være omtrent dobbel så kraftig som på N8 !!!!

Glad for de ikke gikk for LED istedenfor xenon iallfall, var jo spekulasjoner om 808 ville få det for en stund siden...

Uansett har den også LED til bruk ved filming :)

 

Dette er bare rått :w00t:

 

Ja det ser bra ut, men jeg vil presisere at dette ikke blir vist mens det filmes og resultatet blir heller ikke vist. Det betyr at jeg må og vil se en film hvor slik som er benyttet for å selv vurdere om det i realiteten er noloss!

Men dette er definitivt en spennende telefon, bare synd den kjører helt feil OS, det gjør den totalt uaktuell.

Lenke til kommentar
Pureview teknologien (derav 41MPX) er jo utviklet for å kunne zoome uten kvalitetstap, er nettopp det som er poenget ;)
Det er en ganske latterlig påstand. Klart man mister mye bildeinfo og detaljer ved å klippe bort store deler av bildet.
Hvorfor ?

Forklar gjerne, jeg har ikke studert denne teknologien i detalj, bare lest litt om den :) Sånn i utgangspunktet hørtes det veldig logisk ut att tar man bildet med veldig stor oppløsning (41MPX) vil man kunne "klippe" ut eks. ett 12MPX bilde utav det vell ??

Har man X Mp og klipper bort 70% så er det vel ganske åpenbart at 70% av bildeinformasjonen forsvinner?

 

Det tilsvarer å krympe sensoren med 70% eller fjerne 70% av det innkommende lyset. Selvsagt går 70% av informasjonen tapt.

 

Men vi kan vel på en måte tolke frem hva Nokia egentlig mente med uttalelsen, og som forsvant i markedsføringsavdelingens kunnskapsløse forvridning. Det som egentlig burde stått var at man kan klippe ut et 8 Mp del av bildet og få tilsvarende bildekvalitet som andre mobiltelefoner med 8 Mp får med sensorer som er ca 5 ganger mindre enn 41 Mp-sensoren.

Lenke til kommentar

Ja det ser bra ut, men jeg vil presisere at dette ikke blir vist mens det filmes og resultatet blir heller ikke vist. Det betyr at jeg må og vil se en film hvor slik som er benyttet for å selv vurdere om det i realiteten er noloss!

Men dette er definitivt en spennende telefon, bare synd den kjører helt feil OS, det gjør den totalt uaktuell.

 

Enig att jeg vil gjerne se det med øyne selv også, men ideen her syns jeg høres veldig lovende ut :) Er egentlig overrasket att dette ikke er blitt brukt på mobiler før nå...

 

OSèt er veldig smaksak da, selv foretrekker jeg Belle :) Har du prøvd Belle selv da ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...