Gå til innhold

Nokia lanserte kameramobil med 41 megapiksler


Anbefalte innlegg

Det er noen testbilder med Nokia 808 nederst på denne siden. Jeg prøvde å skalere de ned, piksel binne de med 2x2 og 3x3 piksler for så å skalere opp og se om jeg så noen forskjell i detaljnivået. Det var forskjell, men "deminishing returns" mellom de to største oppløsningene (original og 2x2 skalert tilbake til original).

 

Jeg fikk lyst på en sånn telefon, men kjøper ikke før min nåværende ryker.

Det er jo nærmest skræmmende godt! Bliver spændende at høre om det også virker i dårligt lys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vel mer riktig å ta det her:Jeg har lyst på Nokia og WP, men hva har det seg at Nokia lanserer Lumia 900 for Europa, med sin 1-kjerne CPU på 1,4 GHz, mens alle konkurrentene kommer med 4-kjerner på 1,5 GHz i sine toppmodeller? GHz er ikke alt i verden, men synes det er rart at Nokia nå kommer med samme cpu og skjerm som f.eks. Galaxy S2 kom med i mai i fjor?Er WP unormalt lettkjørt, eller er det noe annet jeg har gått glipp av? :hmm:

 

WP7 kjører imponerende lett, har selv HTC Radar med WP7, og det funker helt smoooth selv om det på ingen måte er en rask telefon sett på hardware specs.

 

Både WP7 og Belle kjører veldig lett ja. Så tror ikke jeg hadde bekymret meg særlig for det nei. Se heller på det som positivt mht batterikapasitet :)

Lenke til kommentar

Jeg så et ISO 800 bilde fra Nokiaen en eller annen plass. Det var slett ikke ille. Omtrent sammenlignbart med ISO 12800 på speilrefleksen min (K-5).

 

Her er ett ISO 800 bilde, det du mener ?

 

http://www.dpreview.com/news/2012/02/27/Nokia-808-PureView-with-41MP-sensor

Se også her:

http://www.gsmarena.com/d_dinning_interview_nokia_808-review-728p4.php

GSMArena: Any word on when the Nokia 808 will be available?

 

D. Dinning: We're still optimizing the camera; we don't have the final hardware yet. We're still developing the algorithms—particularly low-light. We still have plenty of work still to do in low-light. While the low-light images are significantly better than on other devices, we believe we can make them even better.

Lenke til kommentar
Jeg så et ISO 800 bilde fra Nokiaen en eller annen plass. Det var slett ikke ille. Omtrent sammenlignbart med ISO 12800 på speilrefleksen min (K-5).

Her er ett ISO 800 bilde, det du mener ?

 

http://www.dpreview.com/news/2012/02/27/Nokia-808-PureView-with-41MP-sensor

Jepp, der er det jeg så. :) Ved nærmere ettersyn, kanskje det ligner mer på ca ISO 6400 på mitt kamera. Det er litt vanskelig å anslå når man ikke har side ved side sammenligninger.

Lenke til kommentar

 

Leste gjennom denne, må bare si att jeg blir mer og mer imponert hvor gjennomtenkt alle detaljer er på denne mobilen, imponerende :thumbup:

...Og hvis de så lavede en variant hvor de udnyttede 'spildpladsen' ved siden af kamera til en 'keyboard-skuffe' a la N97mini, så ville det være en endog overordentligt interessant (kamera)telefon :new_woot::dribble: .

Selvom den jo godt måtte have været med Android eller MeeGo. (Men hellere Belle/Carla/Donna end Windows...)

Og så selvfølgeligt en anstændig skærm.... nHD i 2012, hallo Finland, virkeligheden kalder.... MINIMUM WVGA, Men da gerne over 300ppi...

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Fikk dette svaret fra NetonNet idag, så da kan det se ut som de kommer til å ta inn 808 iallfall :)

 

Vi kommer til å ta den inn, men forløbig har vi ikke noen lanseringsdato da den nylig er blitt

presentert på Mobile World Congress i Barcelona. Jeg tipper at den ikke kommer ut for salg

før i mai/juni.

 

Forhåndbestilling vil bli mulig, men vi må vente med å ta forhåndsbestillinger til vi vet hva

telefonen vil koste og når den faktiske lanseringsdatoen blir. ”

 

Lenke til kommentar

Her er det fullsize-bilder som ikke er tatt av Nokia selv:

http://thehandheldblog.com/2012/03/01/nokia-808-pureview-camera-samples/

 

Rett og slett ekstremt. Hvilke kompaktkameraer kan konkurrere med dette?

 

Ja dette er helt sykt til å være ett mobilkamera!!!!!

Det sykeste er jo det att de ikke har fin-tunet kameraet enda, det skal Nokia jobbe med de neste 2 månedene :tease:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Haha, jeg synes dette her blir veldig latterlig av Nokia å si når dem selv kliner til med et 41 Mpix kamera i en mobiletelefon. Hvem søren trenger latterlige 41 Mpix kamera på en mobiltelefon?

 

Megapixel racet har jo gått over mann og huset.

 

Gi meg heller bedre optikk og kvalitet enn enorme mpix størrelser.

 

Dette er en typisk kommentar fra en som ikke har satt seg inn i hva dette går ut på teknisk... Les i tråden her så skjønner du hvorfor Nokia har utrustet siste toppmodellen med 41MPX kamera... Kan si såpass att dette er helt genialt på en mobil :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er en typisk kommentar fra en som ikke har satt seg inn i hva dette går ut på teknisk...

Det er dessverre stikkordet i det fleste av hans seneste innlegg.

Gi gjerne eksempler.

 

Uansett. Bare det at denne mobilen kjører Symbian og at den har elendig skjerm og skjermoppløsning og ellers spesifikasjoner er jo nok til å holde seg langt unna denne mobilen. For en slik mobil skal jo brukes til mere enn å kun ta bilder.

 

Jeg har en Samsung Galaxy S II som er MYYYYYYE bedre smarttelefon i seg selv og som tar "nok gode" bilder til mitt forbruk.

 

Og tror heller jeg ikke ville ha ofret kameraet i min Galaxy S II eller hele telefonen i seg selv for å måtte kjøre Symbian bare for å få bedre kvalitet på kameraet i en telefon. Da bruker jeg heller et speilreflekskamera i i tillegg til en Galaxy S II i stedet.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Du trodde jo at dette bare var et vanlig kamerasystem med 40 mpx brikke, noe det slett ikke er.

Det bruker i stedet informasjonen fra den store brikken til å sette sammen et lavere oppløst bilde av høy kvalitet.

 

Jeg vet ikke om det står nevnt før her, men grunnen til at denne ikke kjører WP7 er at det visstnok ikke støtter et slikt kamera, og siden Nokia styrer unna Android hadde de ikke så mye å velge mellom.

Derfor ble det Symbian på denne

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...