Gå til innhold

Nokia lanserte kameramobil med 41 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om det er noen sjans for å få ut råfiler fra den kameramobilen? Og i så fall om de har noen verdi? (om råfilene er over 8 bit/kanal)

 

Her er 3 eksempelbilder som er tatt i 7152x5368 oppløsning. Kan lastes ned herfra (link på slutten av artikkel):

http://conversations.nokia.com/2012/02/27/nokia-808-pureview-%E2%80%93-revolutionary-camera-technology-great-smartphone/

 

NB!! Zipped fil er på over 32MB av 3 bilder...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Se denne videoen på ca 05:30.

Der demonstrerer han hvor mye man kan zoome eks. ved filming og fremdeles ha full HD oppløsning, rått :cool:

 

http://www.viddler.com/v/e9abdbb4

 

En annen ting de kommenterer i videoen og er att Xenon blitzen på denne skal være omtrent dobbel så kraftig som på N8 !!!!

Glad for de ikke gikk for LED istedenfor xenon iallfall, var jo spekulasjoner om 808 ville få det for en stund siden...

Uansett har den også LED til bruk ved filming :)

 

Dette er bare rått :w00t:

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hva krever cpu? Ikke støtt på hindringer enda med min.

 

Stort sett spill, men også sånt som rendring av web-sider vil gå fortere med en rask CPU. Jeg har googlet litt uten å finne noe særlig, men f.eks. en dual core Android gruser en single core Windows Phone fullstendig i Sunspider Javascript-benchmarks (som man kan forvente). Det hjelper lite om telefonen scroller glatt og fint om du må vente dobbelt så lenge til den har tegnet opp nettsiden.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg er redd for. Men fant en sammenligning mellom Lumia 800 og Galaxy S2 på YouTube, og der er nettleserhastighetene ganske like. S2 virker litt raskere på tyngre sider. Gitt at Lumia 900 og Lumia 800 har ca lik nettleserhastighet.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jo bedre kamera, jo feitere telefon. Ett gode fjerner et annet.

 

Helt klart har det en innvirkning... Men syns egentlig ikke denne var så ille da, omtrent samme som N8 men 3-4mm tykkere der hvor linsen sitter.

Det ofrer jeg gjerne for denne råtassen da :cool:

 

Syns forresten den ser veldig lekker ut da, kamerahuset er veldig fint avrundet i chassi så det syns ikke så godt att den stikker litt ut :) Se eks. bilde på linken her:

 

http://www.ubergizmo.com/2012/02/nokia-808-pureview/

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Nokia has made this happen by combining Carl Zeiss optics and Nokia-developed pixel over-sampling technology.

Så med andre ord er ikke sensoren 41MP engang...

 

-

Kolbjørn

Jo, det er 41MP på sensoren. Det de omtaler som oversampling er pixel-binning. Dvs de står sammen pixler til å lage "ett større" pixel. Da blir støyen i de kombinerte pixlene midlet og dermed støy/signal-forholdet forbedret.

Det er en interresant tanke dette. Hvor bra det er vi nok se gangske snart. I forhold til tradisjonell digital zoom vil det ganske sikkert gi et betydelig bedre resultat.

Lenke til kommentar

41MP på en mobil er verden klar for dette?

 

Nokia har allerede den mobilen på Markedet med mest MP, Nokia N8.

Så må det en ny nokia til for og vippe Nokia N8 av tronen.

Ser ut som at de andre produsentene ikke gidder å utfordre Nokia på kamera mobiler.

 

hehe, ja man kan jo begynne å lure ;)

Er mange som har prøvd seg på å matche N8 men ingen som har greidd det enda, hadde en mistanke om att vi måtte vente på Nokia selv for å få en verdig arvtager ja :thumbup:

 

Det er blitt slik i 2012 att kamera på en mobil betyr veldig mye for mange brukere idag, for mange erstatter den mer eller mindre ett kompaktkamera, folk er lei av "halvgode" bilder...

Dette ser vi tydelig også på nedgangen i salget av kompaktkamera, leste en artikkel om det nylig og det salget er i fritt fall...

Nylig gikk vell en stor produsent også konk, var det Nikon ?

 

Har brukt min N8 i omtrent 1,5år nå og sist jeg brukte mitt kompaktkamera er vell omtrent like lenge siden, hehe :tease:

Mobilkamera er enkelt og greitt genialt av en grunn, nemlig att du altid har det med deg ;)

 

Ser veldig frem til 808 lanseres, er garantert min nye mobil :)

Lenke til kommentar

 

 

Det er blitt slik i 2012 att kamera på en mobil betyr veldig mye for mange brukere idag, for mange erstatter den mer eller mindre ett kompaktkamera, folk er lei av "halvgode" bilder...

Dette ser vi tydelig også på nedgangen i salget av kompaktkamera, leste en artikkel om det nylig og det salget er i fritt fall...

Nylig gikk vell en stor produsent også konk, var det Nikon ?

 

 

Jeg synes din analyse av hvordan det går i kameramarkedet mister litt tyngde av at du tror Nikon har gått konkurs.. :)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er blitt slik i 2012 att kamera på en mobil betyr veldig mye for mange brukere idag, for mange erstatter den mer eller mindre ett kompaktkamera, folk er lei av "halvgode" bilder...

Dette ser vi tydelig også på nedgangen i salget av kompaktkamera, leste en artikkel om det nylig og det salget er i fritt fall...

Nylig gikk vell en stor produsent også konk, var det Nikon ?

 

 

Jeg synes din analyse av hvordan det går i kameramarkedet mister litt tyngde av at du tror Nikon har gått konkurs.. :)

 

AtW

 

hehe :) nettopp derfor jeg satt spm-tegn bak, usikker om det var de.. Var en stor produsent iallfall ?

 

Edit: Kodak var det, beklager. Btw; du tok sikkert poenget mitt uansett ;)

 

her er referanse til det ang. nedgang i kompaktkamerasalget:

- Det har vært prat om at mobiltelefonen skal utfordre kompaktkameraene i flere år, og i år ser vi at det er en nedgang i kompaktkameramarkedet. Mobiltelefonen er ikke hele grunnen, men det er en av årsakene, sier Bjørn Mangset, Norges-sjef i Nikon til Computerworld.

Link:

http://www.idg.no/computerworld/article237678.ece

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Latterlig. 8-12 Mpix holder i lange baner på mobil. Kvaliteten blir neppe bedre selv om en øker pikselantallet. Optikken er rett og slett for dårlig. Har speilrefleks med over 20 Mpix så kan ikke se at Nokia kan forsvare 41 trass i Carl Zeiss tech..

 

Bildet blir eks. 8MPX om det tas i det formatet, man må ikke sitte igjen med en 41MPX fil om det var det du mente...

Pureview teknologien (derav 41MPX) er jo utviklet for å kunne zoome uten kvalitetstap, er nettopp det som er poenget ;)

 

Du kan jo laste ned bildene selv å se (link over), jeg syns iallfall kvaliteten var meget imponerende :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

1. generasjons WP telefoner som kjører single-core 1Ghz CPU'er er etter min erfaring smoothere enn f.eks. Galaxy S2. Personlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal trenge 4-kjerners CPU'er på mobiltelefoner, tablets, ja, men ikke mobiltelefoner.

 

Joda, om alt du ønsker å gjøre er å scrolle rundt i menyene. Det som krever CPU, krever like mye CPU på en Windows-telefon.

 

Android ser ut til å kreve quad core for å gi en god brukeropplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...