Gå til innhold

Nokia lanserte kameramobil med 41 megapiksler


Anbefalte innlegg

Du trodde jo at dette bare var et vanlig kamerasystem med 40 mpx brikke, noe det slett ikke er.

Det bruker i stedet informasjonen fra den store brikken til å sette sammen et lavere oppløst bilde av høy kvalitet.

 

Jeg vet ikke om det står nevnt før her, men grunnen til at denne ikke kjører WP7 er at det visstnok ikke støtter et slikt kamera, og siden Nokia styrer unna Android hadde de ikke så mye å velge mellom.

Derfor ble det Symbian på denne

Nokia kunne ha brukt MeeGo i stedet. Selv om MeeGo er er noenlude dødt OS selv, så hadde jeg foretrekt det OS'et 49867489674984 ganger over Symbian.

 

Men men, Nokia har vel forlatt skipet MeeGo, så dem kan vel heller ikke utgi flere mobiler med MeeGo. Nokia N9 var vel Nokias siste MeeGo mobil.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, jeg synes dette her blir veldig latterlig av Nokia å si når dem selv kliner til med et 41 Mpix kamera i en mobiletelefon. Hvem søren trenger latterlige 41 Mpix kamera på en mobiltelefon?

 

Megapixel racet har jo gått over mann og huset.

 

Gi meg heller bedre optikk og kvalitet enn enorme mpix størrelser.

Selvom det umiddelbart LYDER absurd højt, så giver det faktisk mening! Se denne tråd

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024832

Herfra aflæses i tabellen for 1/1.2": 226.4/F² der med F2.4 giver 39.3Mpixels i 4:3-mode, og her har de 38Mpixels, altså på den rigtige side af hvad der giver mening.

Lenke til kommentar

Gi gjerne eksempler.

 

Uansett. Bare det at denne mobilen kjører Symbian og at den har elendig skjerm og skjermoppløsning og ellers spesifikasjoner er jo nok til å holde seg langt unna denne mobilen. For en slik mobil skal jo brukes til mere enn å kun ta bilder.

 

Jeg har en Samsung Galaxy S II som er MYYYYYYE bedre smarttelefon i seg selv og som tar "nok gode" bilder til mitt forbruk.

 

Og tror heller jeg ikke ville ha ofret kameraet i min Galaxy S II eller hele telefonen i seg selv for å måtte kjøre Symbian bare for å få bedre kvalitet på kameraet i en telefon. Da bruker jeg heller et speilreflekskamera i i tillegg til en Galaxy S II i stedet.

 

Er enig i att det er noe lav oppløsning på skjermen på 808, men betyr det egentlig så mye ?? Husk att bilder man tar med kamera sitter man ikke å studerer på selve mobilen, til det har man DLNA og HDMI for å overføre til en storskjerm eller PC :)

Men hvor finner man en mobil som ikke har noen svake punkter? Men ja skjerm og minne (max 48GB) er vell egentlig de to svakeste punktene på 808....

Skjønner ikke hvorfor du ser det som negativt att den kjører Belle OS, jeg vil våge å påstå jeg har mer erfaring med Belle enn du har virker det som, jeg har iallfall bare god erfaring med det :) Men OS er uansett så personlig hva man foretrekker att det er egentlig ikke vits å diskutere, man finner like mange meninger om det som det finnes OS for mobiler ;)

 

Hvilke egenskaper hver enkelt bruker vektlegger på en mobil er forskjellig ja, og om du heller vil dra på ett speilrefleks i tillegg til mobilen er selvsagt ikke 808 mobilen for nettopp deg...

For den store majoriteten av brukere er derimot mobilkamera viktig i den verden vi lever i 2012, da er 808 ett supert valg, og en mobil som ingen andre er i nærheten av å matche idag :)

Det sier også litt att Nokia`s 1,5år gamle forgjenger N8 fremdeles ligger øverst på pallen mht kamerakvalitet den dag idag, det sier egentlig mye med tanke på den enorme utvikling som er på mobilkamera idag.... ;)

 

Jeg er iallfall ikke i tvil om att min neste mobil blir en 808 ;)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hvorfor de valgte Symbian fremfor MeeGo vet vel bare Nokia, kanskje det heller ikke støtter dette kamerasystemet for alt vi vet.

Android har ingen begrensninger på hvilken hardware som kan brukes. Så vil jo annta at MeeGo (som også er en Linux versjon) ikke ville ha hatt noen problemer med å støtte det.

 

Meego er ett fint OS det, helt klart. Forskjellen er bare att Meego er dødt, men Belle er ett OS som er i full utvikling og som Nokia bruker store ressurser på å utvikle ;)

Carla og Donna som er de neste versjonene etter Belle strekker seg inn til 2016 og mulig lenger, her inngår dual-core støtte etc., de er helt klart viktig for Nokia for å kunne kjøre ut toppmodeller, WP7 har sine klare begrensninger til mid-range og low-ranger mobiler... WP8 vil nok helt klart være bedre egnet for toppmodeller men det er så langt unna og udefinert enda att det er vanskelig å si noe om enda...

Lenke til kommentar

Er enig i att det er noe lav oppløsning på skjermen på 808, men betyr det egentlig så mye ??

Man skal som sagt bruke en slik mobil til mye annet enn å bare ta bilder med. Og da er oppløsning og ellers spesifikasjoner meget viktig.

 

For den store majoriteten av brukere er derimot mobilkamera viktig i den verden vi lever i 2012

Resten av mobilen er faktisk enda mere viktig enn selveste kameraet selv om kameraet på en telefon i dag er litt viktig.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ja det er sant, men så spørs det om det "annet" har så mye å bety da ;) Så du mener altså att du har problem med å lese websider, bruke meny, og SMS etc med en oppløsning på 640x360 ??

 

Som nevnt i forrige innlegg skiller nok du deg litt ut her i forhold til mange brukere idag.. Søk litt i tråder på Amobil og du vil kunne lese att kamerakvalitet er noe brukere etterspør veldig mye på mobiler i 2012 ;)

Årsaken er selvsagt att mobilen har man altid med seg, mens andre kamera ofte ligger på hyllen hjemme.. En mobil er enkelt og greitt genial om man har ett godt kamera :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Ja det er sant, men så spørs det om det "annet" har så mye å bety da ;) Så du mener altså att du har problem med å lese websider, bruke meny, og SMS etc med en oppløsning på 640x360 ??

 

Som nevnt i forrige innlegg skiller nok du deg litt ut her i forhold til mange brukere idag.. Søk litt i tråder på Amobil og du vil kunne lese att kamerakvalitet er noe brukere etterspør veldig mye på mobiler i 2012 ;)

Årsaken er selvsagt att mobilen har man altid med seg, mens andre kamera ofte ligger på hyllen hjemme.. En mobil er enkelt og greitt genial om man har ett godt kamera :)

Joda, ser hva du skal frem til.

 

Men problemet er at du enten må velge en middels god smartmobil med meget godt kamera eller en enormt bra smartmobil med helt grei kamerakvalitet (som er godt nok for folk flest). I mitt tilfelle så snakker jeg om Nokia 808 PureView mot Samsung Galaxy S II.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Haha, jeg synes dette her blir veldig latterlig av Nokia å si når dem selv kliner til med et 41 Mpix kamera i en mobiletelefon. Hvem søren trenger latterlige 41 Mpix kamera på en mobiltelefon?

 

Megapixel racet har jo gått over mann og huset.

 

Gi meg heller bedre optikk og kvalitet enn enorme mpix størrelser.

Selvom det umiddelbart LYDER absurd højt, så giver det faktisk mening! Se denne tråd

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024832

Herfra aflæses i tabellen for 1/1.2": 226.4/F² der med F2.4 giver 39.3Mpixels i 4:3-mode, og her har de 38Mpixels, altså på den rigtige side af hvad der giver mening.

 

Gir mening om man antar optikk med langt høyere oppløsningsevne enn det som er realistisk i dette scenarioet ja.

 

AtW

 

Du trodde jo at dette bare var et vanlig kamerasystem med 40 mpx brikke, noe det slett ikke er.

Det bruker i stedet informasjonen fra den store brikken til å sette sammen et lavere oppløst bilde av høy kvalitet.

 

Jeg vet ikke om det står nevnt før her, men grunnen til at denne ikke kjører WP7 er at det visstnok ikke støtter et slikt kamera, og siden Nokia styrer unna Android hadde de ikke så mye å velge mellom.

Derfor ble det Symbian på denne

 

Jeg ser fortsatt ikke den tekniske forklaringen på hvorfor dette skal gi ett vesentlig bedre bilde enn noe som kjører ut bildet med en lavere native oppløsning. Kanskje utenom søtrre fleksibilitet mtp på zooming (som antakelig uansett blir en god del dårligere pga optikk)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser fortsatt ikke den tekniske forklaringen på hvorfor dette skal gi ett vesentlig bedre bilde enn noe som kjører ut bildet med en lavere native oppløsning. Kanskje utenom søtrre fleksibilitet mtp på zooming (som antakelig uansett blir en god del dårligere pga optikk)

 

AtW

 

Pureview er jo hovedsaklig laget for å kunne gi mulighet for zoom uten stort tap i kvalitet.. Det er nettopp dette som gjør 808 så spesiell.. Ingen problem å finne en mobil som tar like gode bilder som ett kompaktkamera, da kan man kjøpe eks. N8, men den har kun digital zoom....

Til nå er det zoom som har vært problemet på små enheter/mobiler, ikke selve bildekvaliteten...

 

Zoom løser nemlig Pureview på en genial måte, dette vil gjøre att mobilbrukere heretter vil få en helt ny verden å forholde seg til når det gjelder å ta bilder/filme :) En annen ting er att 808 også har mulighet til å zoome mens man filmer, det er ingen selvfølge, selv på ett vanlig kamera...

 

Ta en titt på videoen under så ser du hvor genialt dette fungerer i praksis, (ca 05:30 uti videoen) :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=qtjBzHjzjjk

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

For det første, ett komapktkamera gir bedre bilder enn en mobil, kanskje med unntak av svært skjeve sammenlininger (verdens beste mobil vs verdens verste kompakt, osv)

 

Det som demonstreres i videoen er digital zoom, det er heller ikke noe nytt å ta zoom på den måten (altså kun ta ett utsnitt av sensoren) det finnes kameraer fra før som gjør det på akkusrat samme måte, og det er ikke tapsfritt som det påstås på videoen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kvaliteten vil uansett forringes når man zoomer inn.

Nei, det vil ikke forringes merkbart før kameraet har for få pixler å jobbe med, altså ved kraftig zooming.

I praksis blir dette en digital zoom som fungerer og er et bra alternativ til optisk zoom.

Lenke til kommentar

For det første, ett komapktkamera gir bedre bilder enn en mobil, kanskje med unntak av svært skjeve sammenlininger (verdens beste mobil vs verdens verste kompakt, osv)

 

Det som demonstreres i videoen er digital zoom, det er heller ikke noe nytt å ta zoom på den måten (altså kun ta ett utsnitt av sensoren) det finnes kameraer fra før som gjør det på akkusrat samme måte, og det er ikke tapsfritt som det påstås på videoen.

 

AtW

Tja... Jeg har erfaring med att mobil er bedre enn flere kompaktkamera jeg har hatt iallfall. Men xenon-blitzen på ett kompaktkamera har større rekkevidde enn xenon på en mobil, det er en svakhet på mobil.. Ifølge Nokia skal 808 ha mye sterkere xenon enn det som er laget tidligere så blir spennende å se :)

 

Joda riktig det, men så er jo også bildebrikken her dyrisk stor, derfor sitter man igjen med ett 8MPX bilde (som forøvrig er normalt for en mobil). Tapsfritt skrev jeg heller ikke det var....

Det stemmer att det finnes kamera som gjør dette allerede ja, men i en mobil er dette nytt, det er en mobil vi snakker om her :)

Lenke til kommentar

Kvaliteten vil uansett forringes når man zoomer inn.

Nei, det vil ikke forringes merkbart før kameraet har for få pixler å jobbe med, altså ved kraftig zooming.

I praksis blir dette en digital zoom som fungerer og er et bra alternativ til optisk zoom.

 

Tror du hvor stor del av optikken som brukes til å projisere lyset er uvesentlig?

 

AtW

 

For det første, ett komapktkamera gir bedre bilder enn en mobil, kanskje med unntak av svært skjeve sammenlininger (verdens beste mobil vs verdens verste kompakt, osv)

 

Det som demonstreres i videoen er digital zoom, det er heller ikke noe nytt å ta zoom på den måten (altså kun ta ett utsnitt av sensoren) det finnes kameraer fra før som gjør det på akkusrat samme måte, og det er ikke tapsfritt som det påstås på videoen.

 

AtW

Tja... Jeg har erfaring med att mobil er bedre enn flere kompaktkamera jeg har hatt iallfall. Men xenon-blitzen på ett kompaktkamera har større rekkevidde enn xenon på en mobil, det er en svakhet på mobil.. Ifølge Nokia skal 808 ha mye sterkere xenon enn det som er laget tidligere så blir spennende å se :)

 

Joda riktig det, men så er jo også bildebrikken her dyrisk stor, derfor sitter man igjen med ett 8MPX bilde (som forøvrig er normalt for en mobil). Tapsfritt skrev jeg heller ikke det var....

Det stemmer att det finnes kamera som gjør dette allerede ja, men i en mobil er dette nytt, det er en mobil vi snakker om her :)

 

Da lurer jeg på hva slags kompaktkameraer du sikter til? Det er ihvertfall ingen generell greie.

 

Det er strengt tatt ikke nytt i mobil heller, SGS2 gjør det også på 1080p video, men det er av litt andre grunner. Eller foreslår jeg at du leser hva jeg skrev om tapsfrihet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hva slags kompaktkameraer du sikter til? Det er ihvertfall ingen generell greie.

 

Det er strengt tatt ikke nytt i mobil heller, SGS2 gjør det også på 1080p video, men det er av litt andre grunner. Eller foreslår jeg at du leser hva jeg skrev om tapsfrihet.

 

AtW

Husker ikke type, men er gjort noen sammenligninger med N8 og ett par kompaktkamera, og de ble minst like bra de på N8... Om du søker litt på nettet skal du nok finne de :)

 

Okei, det visste jeg ikke.... Men uansett som zoom i en mobil er dette nytt iallfall :)

Jeg tror også dette er riktig vei å gå mht. zoom på en mobil da en optisk zoom blir nok vanskelig å få inn i en tynn mobil...

Men det vil man jo se nå fremover, utviklingen på mobilkamera går jo i rekordfart så er spennende iallfall :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...