Gå til innhold

Det mørke nettet.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

I dag var der et interessant og tankevekkende innslag på NrK om blogger og forfatter Øyvind Strømmes nye bok "Det mørke nettet".

 

 

Det mørke nettet

Øyvind Strømmens bok «Det mørke nettet» er et viktig bidrag til å forstå høyreradikale strømninger, ideologier og aktører i Norge og i Europa, mener vår anmelder.

 

Det var få som visste hvem Øyvind Strømmen var før 22. juli 2011. Men etter terrorangrepene har hans kartlegging av høyreekstreme aktører på internett fått høy aktualitet. Strømmen er trolig den med best oversikt over disse miljøene i det sivile Norge. Og i motsetning til de fleste av oss andre, ble han ikke overrasket over at hatet på ytterste høyre kunne føre til den terroren som rammet Norge.

Med base i Belgia fulgte forfatteren i flere år de høyreekstreme bloggerne både i Norge og i Europa, og han ble skremt av det han leste. Han oppdaget et mer eller mindre lukket miljø hvor konspirasjonsteorier var virkelighet, hvor historiske hendelser ble vridd og karikert til det ugjenkjennelige og hvor hatet mot de styrende som «svikere» var vel etablert. Vel hjemme i Norge fortsatte han sin virksomhet og skrev en rekke artikler og en bok om temaet i 2009.

I sin nye bok «Det mørke nettet» henter forfatteren frem en rekke eksempler på hvordan aktører og miljøer blant høyreekstreme og høyreradikale jobber og agiterer både i Norge og i Europa. Han viser blant annet til forfattere som den italienske Oriana Fallaci, til høyreekstreme partier som Vlaams Belang og understrømmene av islamkritiske bloggere med Peder Nøstvold Jensen («Fjordman») som en av de drivende ideologene på den ekstreme høyresiden i Europa og en ledende bærer av fascistisk ideologi.

LES OGSÅ: - Hatsk nettdebatt førte til 22. juli

 

Kilde: http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17878474

 

Se også

 

http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=10108&isbn=9788202370275

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil ikke jeg dras inn i en debatt rundt dette, men jeg deler overhodet ikke meningene til Øyvind Strømmen. Jeg ser en parallell mellom de nettforumene han beskriver, og for eksempel kommentarfeltene på Facebook-siden til Aftenposten. Begge inneholder hver sin type meninger. At Øyvind Strømmen prøver å vinkle det slik, at folk som deler disse meningene er et stort problem, gjør meg provosert. Det er ikke unaturlig at høyreekstreme finner sin egen arena.

 

Hvorfor all denne forfølgelsen?

"ABB!!!!". Off.

Endret av Flatlus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på å starte en slik tråd, men orket ikke.

 

Nå kan jeg si hva jeg mener om Strømmen her:

 

Han er politisk korrekt (åpenbart). Han liker ikke de som er i mot flerkultur og mener at de er troll som skal sprekke i solen. En helt vanlig debattant hos NRK, med andre ord.

 

Jeg liker derimot at han ser Breivik som mer ideologisk enn gal. Her har han et poeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var ikke "mere demokrati" virkemiddelet som skulle brukes for å forhindre at noe slikt skulle kunne gjennta seg? Syns "heksejakt" er et mer dekkende begrep for det media har holdt på med.

 

Stigmatisering er IKKE riktig virkemiddel. Det fører bare til at disse miljøene lukkes enda mere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I och med internet kommer sanningen fram. Gammelmedia och de judestyrda politikerna tystar och förleder folkmassans genom att med de sedvanliga, mediala tordönsstämmorna förklara internet "ett lögnens land"; och att var och en som vistas däruti skall taga på skygglapparna och blint låta sig förledas. Förrädarna fruktar straffet som skall åläggas dem närsom folket vaknar...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I och med internet kommer sanningen fram. Gammelmedia och de judestyrda politikerna tystar och förleder folkmassans genom att med de sedvanliga, mediala tordönsstämmorna förklara internet "ett lögnens land"; och att var och en som vistas däruti skall taga på skygglapparna och blint låta sig förledas. Förrädarna fruktar straffet som skall åläggas dem närsom folket vaknar...

Kan du forklare meg hvordan mediene både kan være jødestyrte og muslimvennlige samtidig? Anklagen fra høyreekstreme er nemlig at mediene ikke bare er styrt av en verdensomspennende jødisk liga som også kontrollerer Wall Street og bankene, men også er sosialistisk, innvandringsvennlig og muslimvennlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva som skal diskuteres i denne tråden, men jeg siterer litt fra artikkelen:

 

"Det er interessant at Strømmen skiller tydelig mellom Fremskrittspartiet og de høyreradikale partiene i Europa."

 

Javel, er det interessant? Interessant i den grad at det ikke har slått dere tiligere NRK?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I och med internet kommer sanningen fram. Gammelmedia och de judestyrda politikerna tystar och förleder folkmassans genom att med de sedvanliga, mediala tordönsstämmorna förklara internet "ett lögnens land"; och att var och en som vistas däruti skall taga på skygglapparna och blint låta sig förledas. Förrädarna fruktar straffet som skall åläggas dem närsom folket vaknar... :nei:

 

Oversatt tilbake til norsk

 

Med internett kommer sannheten frem. Gamle media og jøde-kontrollerte politikere stillhet og forfører publikum ved å ha den vanlige, mediale tordnende stemme som forklarer internett "et land av løgner", og at alle som oppholder seg i det vil ta skylappene og blindt tillate seg å bli villedet. Forræderne frykter straffen skal blir pålagt dem når folket våkner ... :cry:

 

Enhver som ønsker å forstå dagens verden kommer mye lengere ved å lese Sions vise protokoller, en bok som blir voldelig avvist av enkelte krefter.

Et av verdens største falsum. Det er vel bare du selv som tror på det i 2011.

 

Les opprinnelig post og hold dere til saken.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Øyvind Strømmen? Aldri hørt om typen tidligere, men virker som om han er blant de antiintelektuelle, fundamentalistiske og politisk korrekt-religiøse journalistene som er så vanlige i Vesten nå til dags.

 

Kan trådstarter gi meg en godt definert forklaring på hva det innebærer å være "høyreekstrem"?

 

Først kan du forklare hvilke ideologiske hovedelementer som etter din forståelse definerer venstre- og høyre-sidene i politikken.

Deretter forklar hvorfor det, basert på din definisjon av høyre-venstre, er logisk å automatisk plassere alle som er skeptiske til f.eks. multikulturalisme og globalistisk, anti-nasjonal identitetsutslettende ideologi i en boks som man kaller "høyreekstremisme".

Hva skjer om man er uenig med flere essensielle ideologiske overbevisninger både i konvensjonell høyre- og venstre-ideologi, for eksempel?

 

Det er lite tilfredsstillende hvordan slike hjernedøde merkelapper som "høyreekstrem" blir slengt rundt hit og dit uten at man kan få noen intelligent definisjon på hva begrepet innebærer.

Jeg har personlig respekt for nyanser.

Endret av Wyrd
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan trådstarter gi meg en godt definert forklaring på hva det innebærer å være "høyreekstrem"?

Det gidder jeg ikke, men om vedkommende går som en and, kvekker som en and og oppfører seg som en and, da er vedkommende med all sannsynlighet en and. Jeg har ganske god greie på fugler.

 

Jeg siterer kun en bokomtale og anbefaler deg å lese det forfatteren skriver og kommentere det.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

 

Kan du forklare meg hvordan mediene både kan være jødestyrte og muslimvennlige samtidig? Anklagen fra høyreekstreme er nemlig at mediene ikke bare er styrt av en verdensomspennende jødisk liga som også kontrollerer Wall Street og bankene, men også er sosialistisk, innvandringsvennlig og muslimvennlig.

 

Kanskje det er fordi jødene kontrollerer media, enten gjennom direkte eierskap, eller gjennom sine medhjelpere i media og i landenes regjering ?

Jødene kontrollerer også økonomien gjennom landenes sentralbanker, som også er kontrollert eller eid av jødiske bankeiere. Norges bank er en av disse bankene som kontrolleres av jødiske bankeiere.

 

Jødene har skapt sosialismen, og sosialismen er selve hovedverktøyet som de bruker for å ødelegge vestlige land. Feminismen er også skapt av jødene, og feminismen brukes til å bryte opp vestlige familier.

 

Jødene står forøvrig også bak den muslimske og annen ikke-vestlig innvandring til Europa.

 

 

Så når sosialister snakker om "det mørke nettet" såkalte "høyreekstremister"som, bør knebles osv, så er det fordi de er redd for at kunnskapen om dette og om sosialistenes ugjerninger skal bli spredt.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

 

Enhver som ønsker å forstå dagens verden kommer mye lengere ved å lese Sions vise protokoller, en bok som blir voldelig avvist av enkelte krefter.

Et av verdens største falsum. Det er vel bare du selv som tror på det i 2011.

 

Tvert imot. De er ekte, og beskriver jødenes planer i detalj.

 

De som har lest dem vil ikke ha problemer med å se at dette er virkelig, men de som bare tror på jødenes påstander og ikke tør lese dem selv, de vil selvføgelig ikke kunne forstå at de er ekte.

Lenke til kommentar

 

Enhver som ønsker å forstå dagens verden kommer mye lengere ved å lese Sions vise protokoller, en bok som blir voldelig avvist av enkelte krefter.

Et av verdens største falsum. Det er vel bare du selv som tror på det i 2011.

 

Tvert imot. De er ekte, og beskriver jødenes planer i detalj.

 

De som har lest dem vil ikke ha problemer med å se at dette er virkelig, men de som bare tror på jødenes påstander og ikke tør lese dem selv, de vil selvføgelig ikke kunne forstå at de er ekte.

 

Blir ikke jøder truet og angrepet i Malmø? De kan ikke gå utendørs med kippa, vet jeg. Men du mener altså at de har en plan bak dette likevel? Må være en djevelsk plan...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Enhver som ønsker å forstå dagens verden kommer mye lengere ved å lese Sions vise protokoller, en bok som blir voldelig avvist av enkelte krefter.

Et av verdens største falsum. Det er vel bare du selv som tror på det i 2011.

 

Tvert imot. De er ekte, og beskriver jødenes planer i detalj.

 

De som har lest dem vil ikke ha problemer med å se at dette er virkelig, men de som bare tror på jødenes påstander og ikke tør lese dem selv, de vil selvføgelig ikke kunne forstå at de er ekte.

 

Blir ikke jøder truet og angrepet i Malmø? De kan ikke gå utendørs med kippa, vet jeg. Men du mener altså at de har en plan bak dette likevel? Må være en djevelsk plan...

 

Det er en "djevelsk" plan ja. Så djevelsk at folk flest har vanskelig for å tro det.

 

Det kan være at jøder blir angrepet i malmø, men de oppfordrer faktisk selv til det.

Jødene opererer av forskjellige grunner på alle sider i konflikten, de må jo ta vare på det bildet de selv har skapt om at de blir "forfulgt"

Men det er de selv som står bak den muslimske innvandringen, og det er også jødene som står bak og provoserer fram den organiserte og voldelige motstanden mot muslimer som har oppstått i flere land i det siste.

 

Sosialismen og feminismen er også verktøy som jødene bruker for å ødelegge vestlige samfunn, og for å forsikre seg om at alt virker etter planen så opererer jødene og deres medhjelpere på begge sider også her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan trådstarter gi meg en godt definert forklaring på hva det innebærer å være "høyreekstrem"?

Det gidder jeg ikke, men om vedkommende går som en and, kvekker som en and og oppfører seg som en and, da er vedkommende med all sannsynlighet en and. Jeg har ganske god greie på fugler.

 

LOL. (Unnskyld det useriøse uttrykket, men hva annet kan man si?)

 

Problemet her er at bruken av begrepet "høyreekstremisme", i motsetning til ender, blir litt vel abstrakt, utflytende og forvirrende. Litt som om jeg skulle slenge merkelappen ""venstreekstremist"" på alle og enhver som er for en multikulturell transformasjon av Europa og imot nasjonale verdier.

Om jeg hadde gjort dette, ville jeg kanskje blitt bedt om å definere begrepet ""venstreekstremist" slik at det ble tydelig for andre akkurat hvilken betydning jeg la i det.

Dette ville muligens skapt visse problemer for meg når de andre oppdaget hvor unyansert, primitiv og ulogisk min definisjon av denne merkelappen var i teorien.

 

Vet du hvorfor du ikke gidder, som du sier? Hvorfor du ikke kan. Enkelt og greit.

 

Merkelappen "høyreekstremisme" blir misbrukt på veldig lite enhetlige og ideologisk forente grupper, og mange av dem vil ikke engang identifisere seg med noen konvensjonell "høyre"-side.

Merkelappen "høyreekstremisme" brukes som en GROV FORENKLING, og om man går i dybden og studerer alle de forskjellige ideologiske retningene som har blitt lempet ned i denne boksen, alt fra voldelige gate-skinheads til nasjonalsosialister til identitærer til etnopluralister til tradisjonalister til flere ulike typer nasjonalister - alt fra diverse kristenfundamentalister til ideologiske paganister - vil man forstå hvor utilfredsstillende og ofte absurd bruken av dette begrepet er.

De ledende skiktene i våre vestlige land (inkl. media og diverse "intelektuelle") har her skapt en slags unyansert, kunstig kategori for lettere å konstruere et fiendebilde, gjerne uten å egentlig forholde seg til hva alle disse grupperingene mener i det hele tatt.

 

Jeg siterer kun en bokomtale og anbefaler deg å lese det forfatteren skriver og kommentere det.

 

Vel, hva gjenstår det å si?

Endret av Wyrd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...