Jump to content

thyes

Medlemmer
  • Content Count

    926
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

214 :)

About thyes

  • Birthday 02/01/1986

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jobbtittel: Driftsoperatør Utdanning: 2 fagbrev: Kjemisk-teknisk industri og Elektrikerfaget Erfaring: Diverse prosessanlegg, samt et par års elektroerfaring + halvannet år offshore, og noe lager/logistikk Alder: 35 Brutto årslønn uten tillegg: 660.000 Tillegg: Overtid 50%, 100% eller 150% og helligdagstillegg (skiftarbeid) Andre goder: Tannlegeordning, dekket arbeidsplassbriller, betalt treningsavgift, rabatter på diverse lokale butikker, mulighet for videreutvikling i form av betalt kursing etc, kiropraktor- og fysioterapeutordning. Skatt: Tabelltrekk, så det varierer.
  2. Ta kontakt med et bemanningsbyrå, og forklar situasjonen til dem. De er garantert villig til å få deg i jobb om de har noe som passer kompetansen din - de tjener jo penger når du tjener penger. Ta trucklappen f.eks, da vil du sikkert kunne jobbe som tilkallingsvikar på et lager. Eventuelt taxi om det kan være aktuelt for deg.
  3. Jeg gjorde dette selv, da jeg bestemte meg for å ta et til fagbrev. Jeg ringte rundt til de bedriftene jeg kunne tenke meg å jobbe hos i nærheten, og fikk napp ganske raskt egentlig. Jeg startet som hjelpemontør, men fikk omgjort kontrakten til offisiell lærlingekontrakt etter en stund. Jeg må legge til at jeg gikk elektro på videregående, så hadde papirene i orden. Jeg tror det er generelt stor mangel på elektrikere i landet, så det er slettes ikke umulig at bedrifter vil ansette deg selv om du ikke har papirene eller bakgrunnen de vanligvis etterspør. Som nevnt over her så kommer det vel til å ta deg nærmere 5 år før du får avlegge fagprøve. Du må vel strengt tatt ta tverrfaglig eksamen før du får melde deg opp til fagprøve også. Personlig har jeg alltid syntes at elektroteori er tungt fordøyelig stoff, men mye mulig du tar det fort. Spesielt om du er stødig i matematikk. Uansett vil det være i bedriftens interesse at du får fagbrev så fort som mulig, så de vil nok mer enn gjerne hjelpe deg med både teori og praksis når fagprøven nærmer seg. Lykke til! Får du fagbrev som elektriker så åpner det seg veldig mange muligheter
  4. Jeg vet om folk som har jobbet i både Equinor og Aker, og som ikke lengre er der, for å si det sånn. Ingen bedrifter er 100% trygge i olja. Det er ikke så rart i grunn, når oljeprisen påvirkes av hele verdensmarkedet. Jeg svartmaler ikke, jeg prøver bare å gi et realistisk bilde av hvordan bransjen faktisk er. Du kan ikke senke skuldrene dine og anta at du vil pensjonere deg i ditt nåværende firma, selv om det står Equinor på kjeledressen din. Når det er sagt, så håper jeg at dagens ungdom etterhvert forstår hvor dum og direkte farlig politikken til MDG er. Reservoarene i Nordsjøen vil overleve oss alle, spørsmålet er bare hvor lang tid det vil gå før brønnene plugges. Før den tid kommer, så bør vi allefall ha kommet opp med en like god inntektskilde. Hvis ikke, så tar det ikke lang tid før vi får kjenne hvor godt vi hadde det som oljenasjon.
  5. Når jeg var ute jobbet jeg med ei som hadde med seg ritalin ombord, så det er nok ikke noe problem.
  6. Så du mener at du er trygg uten ansiennitet på f.eks boredekk? Når jeg var på borerigg i 2015 snakket jeg med en som jobbet som driller. Han måtte bytte rigg og gå ned i stilling om han skulle beholde jobben, han trengte 17 års ansiennitet for å få beholde sin daværende stilling, sa han. Uten mange års erfaring har du det bare stabilt til neste nedtur kommer, uansett om hvilket selskap du jobber for. Nå vet jeg ikke hva du mener med 'oljeselskap', men antar at du sikter til enten boring eller produksjon. Klart, om du får deg jobb som operatør i Equinor, så har du sannsynligvis skutt gullfuglen. Jeg sier bare at olja er vanskelig, mye vanskeligere enn hva mange har inntrykk av. Og jo - bransjen er utrygg for nye arbeidstakere, spesielt i dag med dagens politikk og de nedsnødde tullingene i MDG.
  7. Jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Jeg søkte i mange år, og brukte ca 70k av egen lomme på kurs (deriblant Brønnteknikk VG2) uten å få napp. Så i 2015 fikk jeg noen sporadiske turer gjennom slopwater treatment. Ble aldri noe fast, så jeg takka for meg og begynte på et nytt fagbrev, elektro denne gangen. Hadde Kjemisk-teknisk industri fra før. Sånn ca et halv år etter at fagbrevet var i boks, så fikk jeg jobb hos et av byråene du listet opp, Caera. Jobbet da fast på en av deres prosjekter i nordsjøen i nesten ett år, før jeg faktisk klarte å få fast jobb i et oljeserviceselskap på borerigg. Men akkurat når jeg skulle starte i ny jobb, så kom covid-19. Permittert med en gang, og ble oppsagt ca 4 mnd senere. Olja er ikke lett, spesielt ikke når du ikke har offshoreerfaring. Det var drømmen min i mange år, men nå har jeg fått en jobb jeg trives veldig godt i, på land. Du må forstå at offshorebransjen er som en berg og dalbane. Det kommer oppturer ja, men det kommer også nedturer. Og i disse nedturene fornyes ikke kontrakter, og da mister folk jobben. Det er en veldig utrygg bransje uten noe ansiennitet å skilte med. Ikke meningen å være helt doom and gloom, men det er sånn realiteten er. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre!
  8. Hei! Jeg har en blandingshund, schæfer/samojed miks. Han har veldig mye pels, og den er tjukk i tillegg. Underpelsen er nesten som ull. I fjor fikk jeg han barbert hos veterinær utpå vårparten, og nå begynner det å bli på tide med en ny barbering. Dette kosta 3000 kr å få gjort hos veterinær, så da fant jeg raskt ut jeg heller kjøper en maskin og klipper han selv. Da kan jeg jo tilogmed vedlikeholde lengden en del gjennom sommeren om ønskelig. Jeg har lett litt på nettet etter hvilken type maskin jeg burde kjøpe, men er fortsatt litt rådvill. Har inntrykk av at Oster og Moser er gode merker, men alt som er kvalitet er av interesse. Maskinen må som sagt kunne håndtere tjukk underpels og ha litt forskjellige lengdeinnstillinger. Det er ingen must at den er trådløs, men selvfølgelig et stort pluss om den er det. Bruker han ikke på utstilling etc, så det blir rett og slett bare for å gjøre sommeren svalere og bedre for han - ergo ingen skjønnhetsklipp. Prisklasse kr 3000-4000 Håper noen har gode tips å komme med
  9. Grattis! Av ren nysgjerrighet, vil du si hvilket firma du havnet hos?
  10. @The Avatar: Om et firma får 500 søkere, hvorav 400 har kursene og ellers papirene de ønsker, hvilken bunke tror du de kaller inn til intervju fra? Når det er sagt så teller nok personligheten mer enn et skarve fallsikringskurs til en 5000 lapp, sålenge grunnkvalifikasjonene er i boks. Trådstarter: Jeg jobbet selv hos Caera i nesten ett år, og det var aldri noe kødd med lønninger, flybilletter eller noe slikt. På Martin Linge var vi på det meste nesten 800 mennesker ombord, så det var mange byrå og firmaer. Caera var et av byråene folk snakket varmest om, kun slått av Slagen om jeg husker rett. Byrå er en ok måte å starte på, sålenge du er klar over at du må være fleksibel mtp rotasjon, den kan fort bli endret uten at du har noe du skal ha sagt. Bare styr unna byrået Top Temp...
  11. Når jeg var offshore så var fallsikring bortimot et krav. Men jeg jobbet på en ny plattform som ikke var satt i produksjon enda, så det var en del arbeid i høyden som f.eks stålbygging, kabetrekking etc. Kan hende trikkere har det litt slackere under mer normale forhold i Nordsjøen, men jo flere relevante kurs du har, jo større er sjansene dine. Den "letteste" veien ut er å gå gjennom et bemanningsbyrå. Det er en helt ok start offshore. Jeg vet om byrå som har søkt mange elektrikere ganske nylig, og har selv blitt oppringt ved flere anledninger, så mulighetene bør være gode. Caera feks er et byrå du kan søke hos. Ang andre stillinger så vet jeg om en elektriker som fikk seg jobb som ROV pilot, det tror jeg må være en jævla kul jobb. Ellers så kan du ta Bore- og Brønnteknikk og søke deg ut på boredekk, om du ikke på død og liv må jobbe som trikker. Lykke til!
  12. Uansett merke ja, faktisk. Fikk først valget mellom Nokian og Continental, men i dag sa han at jeg bare skulle velge dekkene jeg ville ha, uavhengig av produsent. Grei service det! Takker! Skal lese meg opp litt i kveld 😊
  13. Hei! Jeg bestilte ny bil for omlag en uke siden, og når det kommer til vinterdekk kunne jeg velge de dekkene jeg ville ha uten ekstra kostnad. Jeg bor i Nordnorge, og vinterføret her kan være veldig skiftende for å si det mildt. Ene dagen kan vi ha -15 og tørre veier, og så kan det plutselig være +5 og våt is. Jeg skal ha piggdekk, og når jeg får velge de dekkene jeg vil, går jeg selvfølgelig for de beste. Dekkene må først og fremst ha et godt grep på all slags føre, men støynivået er også viktig for meg. Håper dere har noen gode anbefalinger å komme med Bilen er en RAV4 Plugin Hybrid, 2021 modell om det skulle være av interesse.
  14. Det har jeg egentlig ikke tenkt så mye på. I utgangspunktet tror jeg at jeg foretrekker bur.
  15. Hei! Jeg håper dette er rett forum, om ikke så beklager jeg. Så for meg at bilfolket kanskje ikke var så interesserte i hundebur. Jeg har bestilt meg ny bil, Toyota RAV4 Plugin Hybrid. Jeg trenger i den anledning et bur. Hunden min er ganske stor, like i underkant av 40kg ca, så jeg trenger et stort bur. Bagasjerommet på bilen rommer 520 liter. Jeg prøvde et bur hos min lokale dyrebutikk, og det passet igrunn perfekt. Men det optimale hadde vært om buret gikk an å legge sammen inne i bilen, evt noen andre sllike smarte løsninger. Bikkja er en god del hos faren min også, når jeg jobber etc, så det hadde vært fint om det gikk an å benytte seg av plassen i bagasjerommet ved slike anledninger. Når det er sagt, så er selvfølgelig det viktigste at buret er trygt og robust. I verste fall tar jeg buret ut av bilen når jeg trenger lagringsplassen. Håper dere har noen gode tips å komme med
×
×
  • Create New...