Gå til innhold

Sharp stopper produksjonen etter jordskjelv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<paranoia-modus>

 

Synes det har vært oppsiktsvekkende lite fokus på radioaktivitet som kan følge produkter fra Japan. Kanskje ikke uten grunn at det ble litt ståhei etter å skaffe seg geigerteller fra butikker i Tyskland, som en kunne lese om kort tid etter katastrofen begynte å sette spor.

 

Som forbruker, lurer jeg litt på om en kan stole på Japanske produkter for framtiden. Og siden mye komponenter lages i landet, så er jo potensiale stort for at det kan spre seg til produkter som forbrukerne kjøper.

 

Hva slags kontroll kan en vente Japan selv gjør på eksportvarer, og hva kan en forvente skjer av kontroll her i Europa og Norge?

 

Japan var jo ikke akkurat raske med å utvide grensene for forurensning av radioaktivt nedfall. Så hvilke holdninger kan en forvente å se i eksport- og importøyemed.

 

Bør alle ha en geigerteller hjemme, slik at en kan returnere eventuelle radioaktive produkter som måtte finne veien dit?

 

</paranoia-modus>

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg mener dette ikke er en reell problemstilling. Skal prøve å svare raskt og enkelt:

 

Den første tingen som slår meg er latent stråling. Ting som bestråles vil rett nok være radioaktive i noen minutter etter bestråling. Etter bestråling med ganske kraftige gamma og neutron kilder varer denne strålingen i noen minutter, men ikke mange.

 

Den andre "frykten" er at radioaktive isotoper "støpes" inn i produkter. For at dette skulle bli et reellt problem måtte radioaktive elementer komme inn i produksjonsprosessen, slik at vanlige fabrikk-arbeidere ble utsatt for betydelig stråling, noe som ikke vil være akjseptabelt i et I-land. Men de radioaktive utslippene har sålangt vært hovedsakelig til sjø, og uansett ser det ikke ut til å være noe råstoffer i umiddelbar nærhet av kraftverkene. Det er heller ikke noe potensiale for Tsjernobyl lignende utslipp til atmosfæren pga ulike fysiske forutsetninger. I Tsjernobyl var det en grafittbrann som spredte mesteparten av radioaktiviteten, men grafitt ble ikke brukt på denne måten i Fukushima, slik jeg har forstått det.

 

Når vi snakker om Japan og radioaktive utslipp er det vanskelig å unngå å bli minnet om Hiroshima og Nagasaki. Japan må forventes å ha større kompetanse på skadevirkninger av radioaktivitet enn resten av verdens land. Japan er et høyteknologisk samfunn med meget godt utdannede borgere. De ville aldri finne på å selge radioaktive produkter. Da ville jo ingen kjøpt fra dem i fremtiden.

 

Min konklusjon er altså at

1) det er vanskelig å forurense produksjonsprosessen med annet enn bakgrunnsstråling. Passiv bakgrunnsstråling er ikke noe problem. Den er dessuten ikke veldig høy.

2) Dersom det mot formodning skulle skje, ville jo Japanske arbeidere og konsumenter utsettes for mer stråling enn oss

3) Japanske produkter ville vært uselgelige for "alltid".

 

Med andre ord. Ja, jeg kommer til å kjøpe japanske produkter uten å stusse, med unntak av sjømat.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

En kunne kanskje hatt radioaktivt støv som fulgte med delen/innpakningen. Kretskort og slikt blir jo ganske bra rengjort før de pakkes inn, så sjansen for at støvet får sette seg på overflater der er kanskje relativt små. Men støv er jo finkornet og derfor vanskelig å se med det blotte øyet og det ikke samtidig er mye av det på overflatene. Spesiellt innpakningskartong vil jo være vanskelig å se støvet på.

 

Jeg synes myndigheter også her i landet kunne kommet litt mer på banen med konstruktiv informasjon. Men, for mye fokus på slikt kan jo skape kjøpepanikk etter geigertellere, hermetikk eller legebesøk for de mest paranoide. Sånn sett må det ikke være for mye informasjon.

 

Men jeg synes likevel norske myndigheter har litt ansvar de også, på å informere om følgene etter katastrofen i Japan. Avisene følger jo for tiden opp litt. Men avisene har en tendens til å slutte informasjonsstrømmen om det ikke dreier seg om stoff som folk suger til seg (les: intriger ala Orderudsaken). Så jeg stoler ikke blindt på norsk og utenlandsk presse, at det gjør jobben fullgodt.

Lenke til kommentar

Bakgrunnsstråling i Tokyo:

‎2011-04-15 9:23: 0.228 micro-Sieverts/h

 

Til sammenligning:

Average individual background radiation dose: 0.23μSv/h (0.00023mSv/h); 0.17μSv/h for Australians, 0.34μSv/h for Americans[10][6][11]

 

Altså ligger Tokyos nivå godt innenfor det som forventes som naturlig bakgrunnsstråling fra jord, sand, stein, og verdensrommet. mange tenker nok ikke på det. Men vi utsettes altså kontinuerlig for radioaktiv stråling. Se bare på Alunskiferen i Oslofeltet. Den er nokså radioaktiv, men du bekymrer deg ikke for støv i Oslo?

 

Forurensningen går stort sett i havet. Der vil den bli. Lenge.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...