Gå til innhold

Driverfeil i MacBook Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det positive er at det faktisk er en såpass sensasjon at Mac har driverproblem, at det blir skrevet en artikkel om det.

 

Skulle enn skrevet en artikkel om hver gang Windows maskiner hadde driverproblem, hadde vi nok ikke lest annet på hardware.no

 

Edit: Inb4: haters gonna hate.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg har en liten følelse av at IT-Henrik er en av de iherdige apple fanboysa på forumet :hmm:

 

Om saken med windows og driverproblemer. Har aldri problemer med drivere på min W7 maskin. Ingen skjerm som låser seg og ingen spill som ikke fungere på grunn av DirectX, etc. Mulig apple gjengen på oppdatere repertoaret sitt fordi de gamle Windows XP argumentene har gått ut på dato for lenge siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har en liten følelse av at IT-Henrik er en av de iherdige apple fanboysa på forumet :hmm:

 

Om saken med windows og driverproblemer. Har aldri problemer med drivere på min W7 maskin. Ingen skjerm som låser seg og ingen spill som ikke fungere på grunn av DirectX, etc. Mulig apple gjengen på oppdatere repertoaret sitt fordi de gamle Windows XP argumentene har gått ut på dato for lenge siden.

Tro hva du vil, eier ikke en Mac en gang :-)

Lenke til kommentar

Og en diskusjon om Fanboyisme hører definitivt ikke inne i denne tråden og kan føre til reaksjoner!

Når det gjelder MacBook Pro og driverfeil så er det slett ikke rart at man kan oppleve slike problemer fra stund til annen, det er jo tross alt snakk om programvare som skrives av mennesker som kan feile når som helst.

 

Det viser som flere har sagt tidligere at Apple sin maskinvare er også utsatt for slike feil uavhengig av hva noen måtte påstå.

Lenke til kommentar

Om saken med windows og driverproblemer. Har aldri problemer med drivere på min W7 maskin. [...] Mulig apple gjengen på oppdatere repertoaret sitt fordi de gamle Windows XP argumentene har gått ut på dato for lenge siden.

Flott at du ikke har problemer, men er du representativ for alle personer med W7?

Jeg har også Windows 7 og bl.a. skjermkort fra ATI og trådløst nettverkskort fra D-Link. Disse skaper trøbbel hos meg i ny og ned, hvor skjermkortdriverne ofte gir blåskjermer. Riktignok er dette drivere fra produsentene, men likevel, poenget er at selv om du ikke har problemer vil ikke det si at resten av verden er fri. :)

Lenke til kommentar

Om saken med windows og driverproblemer. Har aldri problemer med drivere på min W7 maskin. [...] Mulig apple gjengen på oppdatere repertoaret sitt fordi de gamle Windows XP argumentene har gått ut på dato for lenge siden.

Flott at du ikke har problemer, men er du representativ for alle personer med W7?

Jeg har også Windows 7 og bl.a. skjermkort fra ATI og trådløst nettverkskort fra D-Link. Disse skaper trøbbel hos meg i ny og ned, hvor skjermkortdriverne ofte gir blåskjermer. Riktignok er dette drivere fra produsentene, men likevel, poenget er at selv om du ikke har problemer vil ikke det si at resten av verden er fri. :)

 

Det at brukeren av pc'en ikke vet hvordan en oppdatering av en driver fungerer betyr ikke at W7 er dårlig.

Lenke til kommentar

Lurer på når folk skal forstå at det ikke er noen vits å diskutere temaet en gang. Hovedsaklig fordi begge sider har mange gode argument for sitt produkt.

 

Til slutt får man velge det man selv vil ha. Om noen så synes at man er en idiot når man legger ut 5k mer for en laptop, ja så får man vel synes det da. Ser ikke helt problemet.

Lenke til kommentar

noen som har tips til hvor man kan få hjelp med en mac? Min MacBook Pro (fra slutten av 2010) takler ikke at man bytter på hvilken bruker som er logget inn...

 

Da slutter typisk Chrome, Opera og Spotify å funke. Det eneste som funker er Safari, som jeg uansett syns er dårlig og jeg helst ikke bruker. Eneste måte å fikse det på er å restarte. Har også opplevd flere ganger (rundt 20?) at den "fryser" og andre situasjoner som krever bruk av "svenskeknappen".

 

Etter noen måneder med mac er i alle fall min dom klar: Aldri mer :-( Funker ikke for min bruk, og er alt for ustabil i forhold til det jeg har blitt vant med av Linux og Windows.

 

(Har ikke gitt disse siste oppdateringene noen sjanse enda, forhåpentligvis blir den mer stabil. (Det skal det sannelig ikke mye til!))

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Det irriterer meg at mange later til å tro at driverfeil har noe som helst med operativsystemet i seg selv å gjøre...

Alle operativsystem vil feile dersom en driver av en eller annen grunn ikke oppfører seg skikkelig, det finnes ingen unntak.

 

Bra de rettet det så fort ihvertfall. Mange tilfeller av annen programvare kan vedvarende bugs være en skikkelig plage, som Open Office Math som trenger å få fikset rendringen sin (den oppdaterer ikke størrelsen riktig), og har vært sånn så lenge jeg kan huske.

Lenke til kommentar

@daffyd: Er vel større sjanse for at du får fornuftig hjelp på Mac1.no... der slipper du i alle fall å drukne i usaklige krangler og Mac-hatende fjortiser:

http://mac1.no/

http://mac1.no/forum/

 

Generelt kan jeg si at det selvsagt ikke er typisk at det er slik du beskriver, og at det på en eller annen måte må ha oppstått "rusk" i systemet ditt - kanskje som følge av noe "smart" software, systemtillegg, e.l. som du har installert. Ikke umulig at jeg kunne satt fingeren på problemet etter noen minutter med maskinen din, men det blir håpløst å hjelpe når jeg ikke vet hva du har gjort, hva maskinen din inneholder, og når jeg ikke har tilgang til logger, osv.

Jeg selv skifter ofte mellom brukerkontoer, uten at jeg kan huske at det noen gang har medført slike problem. Oppetid på mine Macer er typisk 20-40 dager, før en eller annen oppdatering eller installasjon gjør at jeg tar en frivillig omstart. ;)

Prøv Mac1. Lykke til ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det positive er at det faktisk er en såpass sensasjon at Mac har driverproblem, at det blir skrevet en artikkel om det.

 

Skulle enn skrevet en artikkel om hver gang Windows maskiner hadde driverproblem, hadde vi nok ikke lest annet på hardware.no

 

Edit: Inb4: haters gonna hate.

 

Dersom du ser på det prosentvis ifht hvor mye hardware windows skal støtte ifht hvor mye hardware OSX skal støtte, så synes jeg det er greit å ta med en artikkel som denne.

 

Prosentmessig sett så kan det hende dette driverproblemet rammer 30% av alle mac brukere, det er sjelden EN driver skaper trøbbel for 30% av alle windows brukere.

 

Slik jeg ser det kan man sammenligne en driver feil i OSX med hundresvis i windows.

Dersom hardware.no hadde laget en artikkel der det fantes en patch som hadde rettet 100 driverfeil i windows hadde den artikellen også fortjent en plass.

 

Prosent tallene er tatt ut av lufta som et eksempel.

Endret av Viewety
Lenke til kommentar

@Viewty: Problemene har neppe rammet så mye som 1% av Mac-brukerne, siden det nok er mindre enn 1% som har en 2011-modell MacBook Pro, og det er vel heller ikke alle disse som har merket noe til problemene. Jeg har f.eks ikke sett noen av problemene som beskrives.

Det er nok en minst like stor andel Window-brukere som rammes dersom ATI eller Nvidia roter det til med grafikkdriverne sine, da jeg vil tro at et flertall har har en GPU fra en av disse i sin PC... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det irriterer meg at mange later til å tro at driverfeil har noe som helst med operativsystemet i seg selv å gjøre...

Alle operativsystem vil feile dersom en driver av en eller annen grunn ikke oppfører seg skikkelig, det finnes ingen unntak.

 

Bra de rettet det så fort ihvertfall. Mange tilfeller av annen programvare kan vedvarende bugs være en skikkelig plage, som Open Office Math som trenger å få fikset rendringen sin (den oppdaterer ikke størrelsen riktig), og har vært sånn så lenge jeg kan huske.

 

Vel, for de aller fleste er det flygende likegyldig hvem som er skyldig når feilen opptrer. Resultatet er det samme. Det er ikke Linus Torvalds skyld at min hardware ikke fungerer optimalt på linux heller, men resultatet er at Linux er noe ubrukelig drit for min del. Selv om du teknisk sett har helt rett :)

Lenke til kommentar

Legger litt av det opprinnelige innlegget mitt i en spoiler da det skal ha vært sendt i en pm.

IT-Henrik : Det ble sagt ifra tidlig at det ikke var ønsket en "fanboyisme" krig i denne tråden og forsåvidt jeg vet er du ikke den eneste personen som det har blitt reagert på (nå har jeg heller ikke noen større modereringsmakt enn evnen til å forandre på emnetittel, sletting av innlegg ligger på Moderatorer / admins) .

 

At du greier å snu det hele til å bli en personlig sak som angår deg er ditt problem, da saken i utgangspunktet på det tidspunktet jeg sa ifra gjalt alle sammen som på død og liv ikke greier å diskutere sak men foretrekker helle VS.

 

Skal du reagere på moderering er definitivt ikke tråden det ble moderert i riktig plass å ta det, da kan du risikere å få et svar der.

 

-veileder off

 

Newton : Som det ble nevnt tidligere er nok dette en feil som rammer et betraktelig nummer av MacBook Pro brukere , men det betyr jo selvfølgelig ikke at alle er berørt.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...