Gå til innhold

Dytter N550 ut på markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal gjette, så kan det være visse kapasitetsproblemer og/eller dårlige yields på 32nm som er årsaken til at de ikke lemper over alt med en gang. Fabrikker skal også oppgraderes...

 

 

Er vel heller intel som ikke gidder og slippe "ny" teknologi når det er lite konkuranse, vi må nok vente på at amd kommer med noe før intel tar skrittet videre

Lenke til kommentar

Merkelig positiv tråd. Atom er i utgangspunktet en treg prosessor og en nedjustering til 1,5 GHz gjør ikke saken bedre. 2 GB som absolutt øvre grense setter bare kronen på (makk)verket.

Bruker Atom på NAS-boksen hjemme og for meg er det helt perfekt. Lavt strømforbruk, god nok ytelse og latterlig lav pris. Betalte ca 700 kr for hovedkort, prosessor og minne. Slengte de inn i et kabinett jeg allerede hadde og koblet på noen disker jeg allerede hadde. Installerte freeNAS og vips, NAS til 700 kr.

 

Så å kalle det makkverk synes jeg blir litt unyansert, selv om jeg er enig i at det finnes mange oppgaver Atom definitivt IKKE er egnet til.

Lenke til kommentar

Jeg ser fremdeles etter den perfekte netbooken. Jeg har en HP mini 311, og den er det nærmeste jeg har kommet. Den betalte jeg 2500 kr for da jeg kjøpte den ifjor en gang. Den har en atom n270 (n550 hadde vært en solid oppgradering der vil jeg tro), nvidia ion (ion 2 hadde vært saker), 11" skjerm (1366 x 768) og 3 gb ddr2. Cpuen virker å være den største flaskehalsen i daglig bruk, så hvis det kunne kommet en oppfølger til mini 311 med ny atom og ny ion, så tror jeg den hadde vært ganske fiffig.

 

Ser at Eee PC 1215N kanskje er det jeg ser etter. Men stiv pris i forhold til den jeg har fra før desverre.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Merkelig positiv tråd. Atom er i utgangspunktet en treg prosessor og en nedjustering til 1,5 GHz gjør ikke saken bedre. 2 GB som absolutt øvre grense setter bare kronen på (makk)verket.

Økt cache og bedre minneytelse og bedre ytelse/watt i både CPU og minnehierarki i forhold til tidligere versjoner er nok langt mer vesentlig for ytelsen på Atom enn de lusne 166MHz den går ned i klokkefrekvens. Tester viser vel konsekvent bedre ytelse enn single core 1,66GHz varianten med DDR2. Noe som er rimelig da in-order x86 er veldig sensitiv for minneforsinkelser.

Av alle x86 prosessorer på markedet er dette en av de mest fornuftige synes jeg. Når det er sagt så er x86 møkk, men det har jeg vel repetert til det kjedsommelige fra før...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

(Brukte Wikipedia som var litt mangelfull i forhold til N550).

 

Nja. Vet ikke. Men det hadde vært en fordel for de som forsøkte å virtualisere på sin bærbare å ha instruksjonssettet for slik bruk.

 

Jeg er middels interessert i virtualisering, så det var vel helst derfor jeg spurte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...