Gå til innhold

En liten tråd om min opplevelse med å ta scarification. Advarsel: Blodige bilder!


Scarification  

119 stemmer

  1. 1. Ville du tatt scarification?

    • Ja, jeg vil ha vanlig cutting
    • Ja, jeg vil ha skinremoval
    • Ja, jeg vil ha branding
    • NEI! Slikt er skummelt!
    • Nei, det er stygt.
    • Vet ikke/Vil bare stemme
    • Nei
  2. 2. Føler du at du lærte litt om prosessen av denne tråden?



Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne dele min historie og avmystifisere litt av hva som foregår for de av dere som er nysgjerrig på hvordan slikt foregår.

 

Lørdag den 27. mars var dagen kommet.

Jeg har i lengre tid (les: et par år) planlagt en scarification.

Utgangspunktet skulle være fødselsdatoen til min sønn.

Jeg bestemte meg tidlig for at jeg skulle ta det hos Christiane på PinPoint i Oslo. Dette er fordi jeg har hørt så utrolig mye positivt om henne innenfor både piercing og scarification.

 

Jeg tok kontakt med henne først i fjor for å lufte ideen jeg hadde og for å få bekreftet om dette var et motiv som ville være gjennomførbart og ville se bra ut.

Desverre så var ikke den økonomiske situasjonen slik at det lot seg gjennomføre med en gang.

Så kom jula 2009 og jeg fikk et gavekort hos PinPoint av min kjære. Disse gavekortene må brukes innen et halvt år så nå måtte jeg gjennomføre det. I mellomtiden hadde jeg også fått spart opp noen kroner. Så nå så det ut som det var innenfor rekkevidde.

I januar/februar gjennopptok jeg kontakten med Christiane per epost.

Jeg ville ha initialene til guttungen og fødselsdatoen hans i romertall.

Christiane var meget positiv til ideen og siden jeg måtte reise et stykke for å komme til Oslo å få tatt det der var hun tilogmed villig til å ta det på en lørdag enda hun i utgangspunktet ikke pleier å ta scarification på lørdager. Dette fordi det som regel er mange kunder da.

Vi vekslet litt eposter med ujevne mellomrom og planene ble mer og mer konkretisert. Jeg fant ut at jeg strøk initialene og bare tok fødselsdatoen.

Christiane fikk ganske frie hender med tanke på fonter og lignende. Alt hun fikk av meg var en rask skisse jeg laget i paint.

Den så slik ut:

post-55736-1269897717,8377_thumb.jpg

Meningen var at det skulle være litt stempelaktig og være på hjertesiden av brystkassen min.

Jeg hadde også en ide om at et motiv som så ut som en bok med navnet hans og fødselsdatoen som første kapitell. Denne ideen ble forkastet da den ville bli vanskelig å plassere og gjennomføre.

 

Anyways... Tilbake til motivet det til slutt ble. Den ferdige skissen Christiane laget var på 11*7cm og så slik ut:

post-55736-1269897609,7884_thumb.jpg

Det ble stencilert over på meg og her ser du det før noe som helst kutting har kommet i gang.

post-55736-1269898088,2769_thumb.jpg

 

Christiane virket på meg profesjonell til fingerspissene. Hun var flink med detaljene og alltid nøye med å skifte hansker og sterilitet stod helt tydelig høyt oppe for henne. Positivt! På toppen av det hele var hun utrolig koselig og lett å snakke med.

 

Jeg hadde valgt noe som kalles for skin removal. Det innbærer at man først kutter noen grunne streker i et omriss for så å gjøre disse kuttene dypere og fjerne huden mellom dem.

Her ser du bilde av at hun kutter omrisset:

post-55736-1269898140,0782_thumb.jpg

Dette var det som gjorde mest vondt. Likevel var det ikke uutholdelig. Litt vondere enn kraftig katteklor vil jeg sammenligne det med.

 

Når det var gjort smørte hun inn området med en bedøvende krem. Den inneholdt xylokain og adrenalin. I realiteten det samme som vanlig lokalbedøvelse man får injisert hos tannlegen. Bare at det var i kremform. Grunnen til at hun ikke brukte det før hun kuttet omrisset er fordi det må trekke inn i kuttene for å virke effektivt.

post-55736-1269897999,8944_thumb.jpg

post-55736-1269898038,6181_thumb.jpg

Så la hun på litt plast noen minutter slik at det skulle få tid til å virke.

 

 

Så var det på tide å sette skikkelig i gang. Nå skulle huden mellom omrisset fjernes. Her, som når hun kuttet omrisset, brukte hun vanlig kirurgisk skalpell med utskiftbart blad. Tror hun brukte tre blader i løpet av hele session. Viktig med skarp redskap for at det skal bli best mulig resultat.

Her følger noen bilder av selve den prosessen:

post-55736-1269897135,3866_thumb.jpg

post-55736-1269897179,7772_thumb.jpg

post-55736-1269897235,0601_thumb.jpg

post-55736-1269897275,4747_thumb.jpg

post-55736-1269897314,6917_thumb.jpg

post-55736-1269897353,9277_thumb.jpg

post-55736-1269897395,6562_thumb.jpg

post-55736-1269897432,1184_thumb.jpg

post-55736-1269897474,4033_thumb.jpg

 

 

 

Underveis brukte hun en sprøyte (uten spiss) med xylokain-adrenalin og skylte over området med jevne mellomrom. Dette førte til at jeg nesten ikke merket at hun jobbet med huden min på måten hun gjorde. Xylokain er et lokalbedøvende middel og adrenalinet fører til at blodårene trekker seg sammen slik at man blør mindre og det blir lettere for artisten å jobbe.

Hun var veldig flink og rutinert mtp. at hun byttet hansker så fort de kunne være kontaminert. Jeg følte meg veldig trygg på at dette var noe hun kunne. Alt av blodig papir o.l. ble sporenstraks kastet i en gul søppelbøtte merket med biohazzard-merke sammen med brukt engangsutstyr. Pluss i margen.

 

Resultatet ble enda bedre enn jeg hadde forventet. Slik ble det seende ut:

post-55736-1269897867,8318_thumb.jpg

 

Hele sessionen tok tre timer. Av de tre timene var det 2,5 timer med kutting og en halvtime med forberedelser.

JEg fikk det hele for 2000 kroner, noe jeg syntes var ganske rimelig.

 

Etter at jeg var ferdig kuttet og Christiane hadde fått tatt bilder til sin portefolie fikk jeg på et kompress med "nonstick"-plastikk på den siden som skulle mot såret. Jeg fikk forklart at den glatte siden skulle inn fordi da skal det ikke feste seg til såret. Men jeg fikk også beskjed om at det kom det til å gjøre siden det var så store sårflater.

Fikk også god forklaring på etterbehandling. Jeg skulle gå med kompresset til neste morgen og gjøre godt rent i dusjen. NB! Viktig å vaske seg godt og lenge på hendene før man er borti såret. Hvis kompresset satt fast skulle jeg la det bløtgjøre seg i dusjen.

 

Dusjen morgenen etter var mye verre enn selve session. Det gjorde så vondt at jeg ble kvalm. Etter å ha vasket vekk blod og gørr skulle jeg ta på folie. Det er for å hindre at bakterier kommer til og for å hindre skorpedannelse. Skorper kan gjøre arret ujevnt eller gi "oppover-arr". Denne plastfolien skal jeg gå med i ideelt sett 8-10 dager. Den skal selvsagt byttes noen ganger for dagen og lufte såret en stund. Da er det viktig å vaske såret godt med en nøytral såpe (jeg bruker Dr. Greve) både etter du tar av plasten og etter lufting før du tar på ny plast. Det er ikke til å stikke under en stol. Det SVIR. Hvertfall de første dagene. Seinere kan jeg ikke si noe om. Har ikke kommet så langt enda hehe.

 

Av problemer som kan oppstå i ettertid så kan jeg nevne at man kan få varmeutslett og soppdannelse under plasten. Da har jeg fått beskjed om å f.eks. sove uten plast. Da kan jeg bruke sånn nonstick-kompress (sånn som er glatt på den ene siden) med et tynt lag vaselin under slik at jeg unngår at det fester seg i sengetøyet.

 

Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å oppdatere tråden seinere med bilder videre i groprosessen om det er interresse.

 

Avslutter med et bilde av hudfillene som var kuttet vekk. Vurderte å ta dem med hjem og legge på sprit. :p Men slo det fra meg da.

post-55736-1269897022,4577_thumb.jpg

 

 

 

 

Edit: Ser ut som det er noe surr med at det ene bildet (det som viser det ferdige resultatet) vises på to plasser, men jeg klarer ikke fikse det. Om noen 1337skillzored moderatorer klarer å fikse det for meg så hadde jeg vært takknemlig.

post-55736-1269897076,8553_thumb.jpg

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vondt ut.

Som jeg nevnte så var det ikke så ille som jeg hadde trodd. Bare å konse litt om å slappe av under den innledende kuttingen så går det bra. Etter at man får den bedøvende kremen så er det ingenting å snakke om. Du merker det stort sett ikke i det hele tatt.
Lenke til kommentar

Drit fett :D Håper du slenger på et nytt bilde når det er ferdig grodd ;)

Det er planen. :)

 

omg jeg ble kvalm :p

Haha. Jeg advarte i emnetittelen da så det er ditt eget valg. :p

Vurderte å bruke spoiler, men fant ut at det måtte for faen være nok med advarsel i emnetittelen.

 

Helt drøyt, L4r5! hehe evig respekt til deg.

Takk.

 

Ser nasty ut. :p Men resultatet ble nå bra da, og blir vel enda bedre når det har grodd?

Satser på det, ja.

 

 

(Forresten, det burde vært et nøytralt nei-alternativ på avkryssningen, for dem som ikke nødvendigvis syns det ser skummelt eller stygt ut, men som bare ikke vil ha det.)

Skal fikse det nå. Med den nye forumsoftware så kan man jo slette stemmen sin og stemme på nytt så skal ikke by på noen problemer selv om noen har stemt.

 

 

Kudos, Lars. Dette er hakket med badass enn tattovering, og 2000 kr vil jeg påstå er rimelig. Fødselsdatoen på brystkassen er nydelig nok til å komme videre i Norske Talenter uten talent. Får vi noe "after"-pic senere uten blod i omrisset?

 

Tusen takk. Ja, jeg synes ikke 2K var ille i det hele tatt. Hvertfall med tanke på at det tok tre timer inkludert forberedelser.

 

Hudfillene kunne du lagt på ebay. :tease:
Ah! Det skulle jeg tenkt på! :p

 

 

 

 

 

 

--------------------

 

 

Forøvrig kan jeg melde om at det i dag, tre dager etter at jeg tok den, er det ikke like vondt å dusje eller vaske over lenger. Nå er det relativt greit. Svir litt, men ikke så ille.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Sjukt! Eg visste ikkje ein gong om denne typa kroppsmodifikasjon.

Nesten som tatovering, berre mykje meir badass :cool:

Gler meg til å sjå det ferdiggrodde resultatet.

Aldri hørt om det før, og vil nok aldri gjøre det selv. Men synes det var ganske kult.

Nå vet dere hvertfall om det. ;)

Lenke til kommentar

Ferdig grodd tenker du på? Det kan ta en stund. Skal gå med plast i 10 dager som nevnt. Da slipper jeg tykke skorper. Skal aller helst bare danne seg en tynn hinne som etterhvert blir ny hud. Så et par uker kanskje før det ser sånn nogenlunde ut. Men selvs arrvevet utvikler seg jo i minst ett år da.

Lenke til kommentar

Ferdig grodd tenker du på? Det kan ta en stund. Skal gå med plast i 10 dager som nevnt. Da slipper jeg tykke skorper. Skal aller helst bare danne seg en tynn hinne som etterhvert blir ny hud. Så et par uker kanskje før det ser sånn nogenlunde ut. Men selvs arrvevet utvikler seg jo i minst ett år da.

har du et bilde av et ferdig resultat :)?

Lenke til kommentar

Det ble veldig stilig, gratulerer! Var faktisk ikke klar over at dette er noe man kan gjøre.

 

Jeg håper på å kunne få se et par bilder av den etter en god stund, når det virkelig har grodd og det ikke lenger er så stor kontrast mellom det som er skjært bort og huden rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...