Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken 51-09


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ubuntu opp fra de bortgjemte kroker på Dell sine nettsider.

Jeg la merke til det tidligere i uka, men ser at det fortsatt ikke er mulig å finne på de norske sidene. Dell fortjener uansett skryt for å ha tatt et par viktige steg på veien mot bedre valgfrihet. De fleste andre store leverandørene har ikke kommet så langt.

Lenke til kommentar
Ubuntu opp fra de bortgjemte kroker på Dell sine nettsider.

Jeg la merke til det tidligere i uka, men ser at det fortsatt ikke er mulig å finne på de norske sidene. Dell fortjener uansett skryt for å ha tatt et par viktige steg på veien mot bedre valgfrihet. De fleste andre store leverandørene har ikke kommet så langt.

vel, svjv har dell bare en modell med ubuntu på den norske siden:

http://www1.euro.dell.com/content/products...=47078~0~416453

 

unnskyldningen med at det tar tid er vel fortsatt at dem ikke har oversatt alt dem trenger av supportmateriale rundt ubuntu...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Er det vanleg for linux/terminal-brukarar å ha engelsk tastatur? Eller vert "C-a ]" i praksis "C-a AltGr-9"?

(håper jeg ikke har missforstått ;) )

 

] = Alt Gr + 9

 

Er veldig greit å venne seg til denne kombinasjonen, tror det bare er Windows som Ctrl + Alt = Alt Gr. For vel gjøre som vanlig å dra frem hvordan man leser ett tastatur ;) Hver knapp har gjerne flere symboler, og du får dem frem slik:

 

Nede til venstre: Trykk på knappen

Oppe til venstre: Shift + trykk på knappen

Nede til høyre: Alt Gr + trykk på knappen (Windows alternativ Crtl + Alt + trykk på knappen)

 

Noen taster har også symboler på fremsiden, disse er i kombinasjon med Ctrl, f. eks Ctrl + C = Kopier osv. På bærbare så er det ofte noen blå symboler også, disse i forbindelse med Fn knappen, gjerne også med blå tekst. Mulig det noen andre ting også, men jeg eier eller bruker ikke bærbare selv så jeg har ikke så alt for god kjennskap til "alle detaljer".

Lenke til kommentar
Bra artikkel!

 

Skjønner ikke helt hvorfor Gnome vil ut av GNU, har de planer om å integrere proprietær programvare? Det er jo ikke helt bra.

knurringen handler mest om mono og andre ting kompatibelt med microsoft .net, og at programmer og annet relatert til gnome blir kodet basert på disse verktøyene.

 

det som nevnes i artikkelen er en gammel diskusjon rundt planet.gnome.org, altså en samling av gnome-relaterte blog-poster, hvor stallman prøve å få dem til å ekskludere alle som i det hele tatt nevnte proprietær programvare i sin blog...

Lenke til kommentar
Er det vanleg for linux/terminal-brukarar å ha engelsk tastatur? Eller vert "C-a ]" i praksis "C-a AltGr-9"?

Når man bruker terminalen, eller programmerer, er engelsk tastaturt totalt overlegent norsk. I mine øyne er det ingen tvil om at de som lagde den norske qwerty-layouten utelukkende tenkte på menneskelig språk. Det aller meste av spesialtegn er uhyre dårlig og teit plassert. Det virker nesten som om man bare har trillet terning for å avgjøre hvor ting havnet. :(

 

Personlig har jeg hurtigtast C-i k for å veksle mellom NO og US tastatur på alle mine maskiner. Default er US, og jeg bruker NO-layout utelukkende når jeg faktisk sitter og skriver norsk tekst.

Lenke til kommentar
Er det vanleg for linux/terminal-brukarar å ha engelsk tastatur? Eller vert "C-a ]" i praksis "C-a AltGr-9"?

Når man bruker terminalen, eller programmerer, er engelsk tastaturt totalt overlegent norsk. I mine øyne er det ingen tvil om at de som lagde den norske qwerty-layouten utelukkende tenkte på menneskelig språk. Det aller meste av spesialtegn er uhyre dårlig og teit plassert. Det virker nesten som om man bare har trillet terning for å avgjøre hvor ting havnet. :(

 

Personlig har jeg hurtigtast C-i k for å veksle mellom NO og US tastatur på alle mine maskiner. Default er US, og jeg bruker NO-layout utelukkende når jeg faktisk sitter og skriver norsk tekst.

 

 

Nå er ikke jeg interessert i å prøve dette heller da...

Hva? Du orker ikke lære deg ETT tastaturoppsett, men vil heller bytte mellom to forskjellige, som tilsammen gjør akkurat det samme som det ene?

 

US-Intl. er jo genialt for norske programmerere. Man får tilbake AltGr-knappen, slik at man kan bruke den til f.eks. å få æøå.

æ = AltGr+Z

ø = AltGr+L

å = AltGr+W

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...