Gå til innhold

Asus vil levere Linux likevel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt å høre :)

 

Selv skal jeg ha en Dell Mini 9 (som kommer med Ubuntu, og da får jeg jo med den distroen jeg vil ha også :) ), men de kommer ikke til Norge med det første, og alle jeg har snakket med på Dell support sier at de ikke er sikre, men tror ikke at Linux-utgaven kommer da de andre PC'ene (som er solgt i andre land med Linux tidligere) ikke kommer med Linux, til tross for at det her er snakk om netbooks. Endte opp med at jeg, som sikkert mange andre også har gjort med andre netbooks, bestiller frar utlandet.

Lenke til kommentar

Glimrende. Så får vi håpe alle disse som vil ha Linux gjør no mer enn å klage, og stemmer med lommeboka. Selv bestilte jeg en 900 LX i går, og oppfordrer alle andre med småbarn i skolen til å gjøre det samme. :) For, dette er en veldig fin sak for barn i de første trinnene på barneskolen. Ut av boksen har de installert mattespill, tegneprogrammer osv.

 

Har fulgt sånn halvveis med i kommentarene på denne saken, og det som slår meg mest er at ingen nevner pris. XP-versjonen av 900 koster jo 40% mer. Skal like å se den som klarer å rettferdiggjøre den prisforskjellen.

Endret av deeweef
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke alle nye PC'er leveres uten operativsystem?

Selv med ferdig innstallerte systemer må man sette opp litt selv første gangen uansett. Om man setter inn en DVD, det første man gjør, eller om det ligger på disken er vel likegyldig? Og da slipper man all den preinnstallerte søpla som produsentene vanligvis dytter på en også.

Da kunne man valgt selv om man ville kjøpe med en plate med windows eller laste ned en versjon av linux, evt. om vil kjøpe linux på en plate, på samme måten som man gjør med windows.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt xandros en del på min eee 701 og også prøvd ubuntu-eee, xubuntu og ubuntu på samme maskinen og må vel si at ingen av disse distroene utmerket seg som fantastiske på noen som helst måte. Alle har potensial til å bli bra men jeg lurer på om ikke xandros ligger lengst fram i løypa.

 

Før de kan kalle systemet bra *må* asus fikse følgende: Trådløsmodulen er aldeles håpløs, pakkebrønnene er så sparsomt befolket at det er reine vitsen og til sist så er det altfor tungt å gjøre endringer selv under xandros.

 

Når jeg først fikk fikset det jeg synes var galt med xandros har det vært en positiv opplevelse. Det er en distro som synes å være bedre tilpasset den svake hardwaren på eee enn de *buntu-distroene jeg har prøvd.

 

 

 

Har ellers inntrykk av at de med linux-erfaring setter piggene ut når de får se xandros og installerer sin favoritt-distro ved første anledning (undres hvor mange av disse som beskylder windows-brukere for å være vanebundne når de ikke har lyst til å prøve linux ;) )

Lenke til kommentar

Kahuna: Du har tidligere også beskyldt "hardbarka" linux-brukere for å bedrive grunnløs klaging over Xandros. Men du nevner jo selv flere vesentlige svakheter her: At det er for fastlåst, og at pakkebrønnen er elendig.

 

Begge disse punktene er hver for seg nok til at JEG ville valgt en annen distro ;)

 

Har du forresten prøvd nyeste Ubuntu 8.10 på Eee'en? Nå har jeg en annen laptop riktignok, men må si jeg ble meget positivt overrasket. Alt glei rett inn, inkludert mitt tidligere litt kranglete trådløskort. Og boot-tiden er heller ikke verst, selv om den sikkert kunne vært enda bedre. Tror uansett den booter på langt under halve tiden av Vista, uten at jeg brukte stoppeklokka. (Nå får jeg ikke sjekka heller, for Vista røyk fort ut)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kahuna: Du har tidligere også beskyldt "hardbarka" linux-brukere for å bedrive grunnløs klaging over Xandros. Men du nevner jo selv flere vesentlige svakheter her: At det er for fastlåst, og at pakkebrønnen er elendig.

Jeg tror du blander meg sammen med noen andre for jeg har aldri lagt skjul på at jeg synes default xandros er vanskelig. Det jeg *har* sagt er at andre distroer ikke nødvendigvis er noe særlig bedre.

 

 

Har du forresten prøvd nyeste Ubuntu 8.10 på Eee'en?

Jepp, har det nå. Det var en tildels forvirrende opplevelse å installere det, ved andre eller tredje forsøk fant jeg info om at all eee-HW er støttet under 8.10, du måtte bare gjøre noen 'artige' triks for å aktivere denne støtten...

 

Forøvrig er 90+ sekunder boot-tid på en sånn maskin ille dårlig. Hvis de gærningene som bootet ubuntu på 5s på eee kommer med en distro snart hopper jeg på den på flekken, hvis ikke er det tilbake til xandros så snart jeg får tid og ork.

Lenke til kommentar
Hvor bestiller du fra? Har prøvd tre britiske nettbutikker for å finne takk i Samsung NC10, det er jo ingen som vil sende til utlandet..

 

Bestilte Asus eee 900 på computercity.no.

Samsungen har vel ikke kommet til Norge enda, se her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1028182&hl=

Nei, det har den ikke, nettopp derfor jeg prøver å finne en butikk i Europa/det nære utland generelt som vil sende hit.

Lenke til kommentar
Hvis de gærningene som bootet ubuntu på 5s på eee kommer med en distro snart hopper jeg på den på flekken, hvis ikke er det tilbake til xandros så snart jeg får tid og ork.

 

Du kan lese mer om det hos LWN. Det er nok ikke så enkelt generelt, for her slo de av støtte for absolutt alt denne maskinen ikke trengte, samt funksjonalitet noen har bruk for.

 

Når det er sagt, beviser eksperimentet at noe oppstartstid kan barberes av. Oppstartstiden har også prioritet for Jaunty, altså Ubuntu 9.04, så vi får se hva som skjer der.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...