Gå til innhold

Hvorfor har vi byer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan tenke meg at det er fordi byer tillater ekstremt mye effektivisering, ikke bare for beboere, men også for industri. Byer er dessuten også bedre for miljøet, da vil bruker mindre landeareal og trenger mindre energi til transport, og transport av energi.

 

Byer er en naturlig utvikling for å maksimere vår egen velferd. Vi her i vesten er heldige som har privilegiene til å kunne bo i utkanten på subsidier fra "byens" effektivitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

(...) Vi her i vesten er heldige som har privilegiene til å kunne bo i utkanten på subsidier fra "byens" effektivitet.

Og på samme måte er vi byfolk heldige som kan bo i byer som er forsynt med mat som er produsert i utkantstrøk. Der fins det dessuten matprodusenter som gjør god butikk og betaler store mengder skatt. Ta lakseoppdretterne i Lurøy til eksempel. Voldsomme summer de drar inn. 

Lenke til kommentar

Absolutt. Utkanten medfører seg goder som byene kan benytte seg av. Poenget mitt var heller at spredt bebyggelse er et privilegium som ikke er bærekraftig uten subsidier, fordi de blir utkonkurrert av effektivisert industri.

 

For å gjøre ting litt tydeligere så snakker jeg på et makro-nivå, der norsk økonomi kan holde dagens standard takket være effektiv industri gjennom sentralisering og dermed opprettholde en lukrativ industri i utkantene.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Ser veldig godt det poenget, særlig med tanke på skolesektoren. Det er et enormt større ressursbruk i skoler i utkantstrøk: Såkalt høy lærertetthet i forhold til antall elever. 

Lenke til kommentar

"Hvorfor har vi byer" er et elendig spørsmål. Det høres greit ut, til du tenker på størrelsesordenen over byer, og hva byer er bygd på.

F.eks Trondheim kan beskrives som et Tettsted, av et tettsted, av et tettsted, av et tettsted, ca 10-15 ganger, i renstørrelsesorden og areal. Spørsmålet er da ikke "hvorfor finnes Trondheim" men: "Hvorfor finnes Trondheim i stede for Tettstedene som danner Trondheim?"

 

Flokkdyr vil trekke sammen, verre er det ikke. Så har vi jo en ting som heter arbeidsplasser og slik så det har blitt en smule vanskelig å bo for spredt.

Det blir for enkelt. I såfall må man spørre: Hvorfor dra til Hovedstaden i stede for andre tettsteder eller byer?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

Hvorfor flyttet folk egentlig i byer? Handelssenter ja det kan jeg forstå men det er mange baksider med stor konsentrasjon av mennesker.

Fordi noen må betale trygda (landbruksstøtten) til bøndene.

 

 

 

LOL. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det har noe med kjønnsdrift å gjøre.

 

Unge single trekkes til byer fordi det er mange andre unge single der. Når de har funnet en partner og reprodusert seg er det noen som flytter ut av byen, men mange har da fått en naturlig tilhørighet (venner, jobb, bolig) og blir værende.

 

-k

Lenke til kommentar

Byer har jo vært en ting lenge. I moderne tid så flyttet mange til byene for å få seg arbeid etter den industrielle revolusjon. Bedret infrastruktur som f.eks. tog gjorde urbaniseringen lettere, i tillegg til den samtidige jordbruksrevolusjonen som ga arbeidsoverskudd hos de som drev med jordbruk. Deretter skjedde det en enorm befolkningsvekst så byene ble enda større. Før den industrielle revolusjonen var byene stort sett administrative sentra og markedsplasser. Fremdeles er det slik at man får flere muligheter for å tjene penger og bedre sin sosiale posisjon hvis man flytter til byen. Man har også mye mer spesialisert arbeidskraft i sentrum.

 

En av de viktigste grunnene til å flytte til byen er jo nærhet til mennesker, slik at man kan drive handel, oppleve kultur, e.l., men moderne kommunikasjonsteknologi gjør at det ikke er like nødvendig å dra til byen for dette, og det er en liten trend til at flere nå flytter ut fra byen, for da kan man i det minste unnslippe en del av de negative effektene av å bo i byen. Det er vanligvis folk med en del penger som gjør dette. Bedret infrastruktur har også medført at stadig flere bosetter seg i utkanten av byer, slik at det oppstår store forstadsområder.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Hvorfor flyttet folk egentlig i byer? Handelssenter ja det kan jeg forstå men det er mange baksider med stor konsentrasjon av mennesker.

 

Fordi noen må betale trygda (landbruksstøtten) til bøndene.

 

 

LOL.

Haha. Dette med penger fra staten er penger som bare går inn i statskassen igjen. Penger som sirkulerer blandet firmaer og private er noe helt annet :-)

 

Byer er jo fantastiske faktisk. Mange utrolige byer rundt omkring i verden med flotte byggverk og arkitektur og historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...