Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

 

Er det mulig å kjøpe en vare som koster mer enn man har inne på kredittkortet ved kjøp?

Må kjøpe noe i dag, hotell, men venter at pengene skal komme inn ...

 

Er Bank Norwegian.

Det går vel an å overtrekke, men da vanker det seriøse renter, og det er brudd på avtalen å overtrekke, og du må da betale inn hele beløpet som er overtrukket samt hele beløpet som er brukt av kreditten i en smell. Så du må betale alt utestående på en gang, selv de forrige kjøpene du brukte kortet til.

Kommer disse med en gang?

Jeg finner ingenting i avtalen om overtrekk. Det står ikke hva det koster eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper ikke mye på kredittkort. Bruker max 1500kr per måned på kredittkort. Så 1 prosent i cashback gir meg lite. 

 

Men jeg reiser mye og da passer det meg bra å få 4 gratis loungebesøk i året https://www.nordea.no/privat/daglig-bruk/bank-og-kredittkort/kredittkort.html#tab=Mer-fakta_Ekstra-fordeler-med-Nordea-Premium

Et loungebesøk har en verdi på minst 200kr. Så jeg "får" 800kr i året med ekstremt lite bruk. Betaler alltid hele beløpet på kredittkort regningen, får aldri renter. 

 

Er ingen årsavgift eller noe sånt tull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.banknorwegian.no/Documents/NO/Avtalevilkaar_Kredittkort.pdf

 

"5. Priser og prisinformasjon Informasjon om rente og andre kostnader ved å etablere, ha og bruke betalingskortet fremgår av kortutsteders gjeldende prisliste, kontoinformasjon samt av "Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt" (SEF-skjema). Ved bruk av betalingskortet i strid med de avtalte beløpsgrenser, kan kortutsteder beregne overtrekksrente etter kortutsteders til enhver tid gjeldende rentesatser for dette og som er inntatt i prislisten."

Lenke til kommentar

Bank Norwegian har ikke overtrekksgebyr, men du må betale inn beløpet som overstiger kredittgrense på neste faktura.

Det er uansett i strid med vilkårene og er overtrekket stort nok kan du risikere at avtalen sies opp.

Om overtrekket faktisk går igjennom er en annen sak.

 

Om du har betalt inn på kortet idag vil jeg tro pengene er tilgjengelig innen kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

Er det mulig å kjøpe en vare som koster mer enn man har inne på kredittkortet ved kjøp?

Må kjøpe noe i dag, hotell, men venter at pengene skal komme inn ...

 

Er Bank Norwegian.

Det går vel an å overtrekke, men da vanker det seriøse renter, og det er brudd på avtalen å overtrekke, og du må da betale inn hele beløpet som er overtrukket samt hele beløpet som er brukt av kreditten i en smell. Så du må betale alt utestående på en gang, selv de forrige kjøpene du brukte kortet til.

Kommer disse med en gang?

Jeg finner ingenting i avtalen om overtrekk. Det står ikke hva det koster eller noe.

 

Regningen tar nok et par dager før den kommer i posten, men rentene bruker å løpe fra sekundet du overtrekker. Det er standard for alle andre kredittkort jeg har og har hatt ihvertfall. Tviler på Bank Norwegian kommer seg oppover i verden ved å være snille.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

D

 

 

 

 

Er det mulig å kjøpe en vare som koster mer enn man har inne på kredittkortet ved kjøp?
Må kjøpe noe i dag, hotell, men venter at pengene skal komme inn ...

Er Bank Norwegian.

Det går vel an å overtrekke, men da vanker det seriøse renter, og det er brudd på avtalen å overtrekke, og du må da betale inn hele beløpet som er overtrukket samt hele beløpet som er brukt av kreditten i en smell. Så du må betale alt utestående på en gang, selv de forrige kjøpene du brukte kortet til.

Kommer disse med en gang?
Jeg finner ingenting i avtalen om overtrekk. Det står ikke hva det koster eller noe.

 

Regningen tar nok et par dager før den kommer i posten, men rentene bruker å løpe fra sekundet du overtrekker. Det er standard for alle andre kredittkort jeg har og har hatt ihvertfall. Tviler på Bank Norwegian kommer seg oppover i verden ved å være snille.

 

Nå er det vel ikke overtrekk Bank Norwegian har tjent seg rike på, men late mennesker som bare betaler eFakturaen på 300 kr (eller 3 % om utestående er høyere enn 10 000). Prislisten til Bank Norwegians kredittkort har ikke inkludert overtrekk, men dagligbanken min har det. Jeg vil anta at det bør komme bedre frem i prislisten, selv om det er avtalefestet at de kan kreve overtrekksrenter.

Lenke til kommentar

Bruker Bank Norwegian for alle kjøp unntatt drivstoff, da bruker jeg 365 privat som gir hele 34 øre fast rabatt + 3,65% cashback pr liter i rabatt på Esso stasjoner.

 

Betaler alltid hele fakturaen hver måned på begge kortene, slik at jeg unngår renter. Det er faktisk veldig sjeldent jeg bruker mitt debet kort til å handle noe som helst. Som regel bare om jeg skal ta ut kontanter. Liker ideen av å spare opp til ferie 365 dager i året med Bank Norwegian sitt kredittkort. 

 

Vurderer anskaffelse av Komplett Bank sitt kredittkort også. Kun til bruk når jeg skal handle på komplett.no. 6% bonus er ganske betydelig.

 

Jeg kombinerer trumf og coop medlemskap med bank norwegian. Slik får jeg 2% bonus på alle kjøp i disse dagligvaregruppene.

Hvordan kombinerer du de siste der? Har du med eget kort ved siden av? Sliter med å regge Norwegian på trumf.

Lenke til kommentar

Han kombinerer nok Trumf og Coop medlemskortet, som man scanner ved kassen som registrerer kjøp, og betaler med Bank Norwegian.

 

Forøvrig takk for svar dere angående overtrekk. Finner ikke i prislisten til Bank Norwegian noe om det heller, men kortet gikk faktisk gjennom. Sjekker jeg disponibelt kreditt ser jeg ut til å ha FÅTT penger av å bestille noe jeg ikke hadde nok disponibel kronasjer ... hehe dette var morsomt.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

Bruker Bank Norwegian for alle kjøp unntatt drivstoff, da bruker jeg 365 privat som gir hele 34 øre fast rabatt + 3,65% cashback pr liter i rabatt på Esso stasjoner.

 

Betaler alltid hele fakturaen hver måned på begge kortene, slik at jeg unngår renter. Det er faktisk veldig sjeldent jeg bruker mitt debet kort til å handle noe som helst. Som regel bare om jeg skal ta ut kontanter. Liker ideen av å spare opp til ferie 365 dager i året med Bank Norwegian sitt kredittkort. 

 

Vurderer anskaffelse av Komplett Bank sitt kredittkort også. Kun til bruk når jeg skal handle på komplett.no. 6% bonus er ganske betydelig.

 

Jeg kombinerer trumf og coop medlemskap med bank norwegian. Slik får jeg 2% bonus på alle kjøp i disse dagligvaregruppene.

Hvordan kombinerer du de siste der? Har du med eget kort ved siden av? Sliter med å regge Norwegian på trumf.

 

 

Du får ikke lagt til et kredittkort på trumf siden. Men jeg har med meg trumf kortet i kassa, og lar butikkmedarbeideren registrere det før jeg betaler.

 

Du får forresten lagt til kredittkort i rema 1000 appen Æ.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Han kombinerer nok Trumf og Coop medlemskortet, som man scanner ved kassen som registrerer kjøp, og betaler med Bank Norwegian.

 

Forøvrig takk for svar dere angående overtrekk. Finner ikke i prislisten til Bank Norwegian noe om det heller, men kortet gikk faktisk gjennom. Sjekker jeg disponibelt kreditt ser jeg ut til å ha FÅTT penger av å bestille noe jeg ikke hadde nok disponibel kronasjer ... hehe dette var morsomt.

Høh? Hvor mye "fikk" du da? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Du får forresten lagt til kredittkort i rema 1000 appen Æ.

 

Høh? Det står "kun debet" i appen, men fekk lagt inn Norwegiankortet utan større problem no. Har du sjekka at det blir registrert korrekt?

 

Har brukt ein del Mobilepay på Rema, sidan ein kan kopla til både Æ og kredittkort der, men synst det er ganske krøkkete å betala med mobil. Definitivt eit stort pluss viss det faktisk funkar å registrera til Æ utan å dra fram mobilen (eller gå glipp av poeng/cashpoints).

 

Ang. overtrekk så meiner eg at transaksjonen har blitt avvist dei gongane eg ikkje har hatt nok igjen av kredittgrensa på Norwegiankortet. Det gjeld både i kortterminalar og for ein flybillett. Det er nokre år sidan sist dog. Reknar med det er fullt mogleg å overtrekka kortet på stader utan kontakt med nettet, så klart.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du får forresten lagt til kredittkort i rema 1000 appen Æ.

Høh? Det står "kun debet" i appen, men fekk lagt inn Norwegiankortet utan større problem no. Har du sjekka at det blir registrert korrekt

Ja, har brukt det en stund nå. Fungerer som det skal og blir registrert som om det var et debet kort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har grublet en stund nå og lekt med tanken om å gjøre Cresco Car til mitt hovedkort istedenfor Bank Norwegian når jeg er i Norge.

 

Dette fordi Cresco slik jeg har forstått gir meg samme cashback på alt, men da får jeg det som trekk på faktura og rett i lommeboka istedenfor å måtte benytte det hos norwegian.

 

Andre som har gått gjennom samme tankegang og vet om det er noe jeg ikke har tatt hensyn til?

(Norwegian vil fortsatt bli foretrukket ved kjøp av reiser og i utlandet)

Lenke til kommentar

Har grublet en stund nå og lekt med tanken om å gjøre Cresco Car til mitt hovedkort istedenfor Bank Norwegian når jeg er i Norge.

 

Dette fordi Cresco slik jeg har forstått gir meg samme cashback på alt, men da får jeg det som trekk på faktura og rett i lommeboka istedenfor å måtte benytte det hos norwegian.

 

Andre som har gått gjennom samme tankegang og vet om det er noe jeg ikke har tatt hensyn til?

(Norwegian vil fortsatt bli foretrukket ved kjøp av reiser og i utlandet)

 

Siden jeg ikke har Bank Norwegian så har jeg nok ikke gått gjennom samme tankegang, men jeg har Cresco Car Premium. Greit å få fratrekk på faktura. I tillegg får man 3% på bensin og parkering, utover 1% overalt ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

liker det at jeg tvinger meg selv til å bruke de 1% jeg får fra norwegian til nettopp reiser. Det er gøy å se summen øke fra måned til måned og planlegge hvor jeg skal reise med poengene. At du med Cresco Car får 1% på alt og får fratrekk direkte på fakturaen er jo i utgangspunktet bedre. Men jeg synes det er kjedelig. Jeg vil heller "spare" over tid til reiser med norwegian.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

liker det at jeg tvinger meg selv til å bruke de 1% jeg får fra norwegian til nettopp reiser. Det er gøy å se summen øke fra måned til måned og planlegge hvor jeg skal reise med poengene. At du med Cresco Car får 1% på alt og får fratrekk direkte på fakturaen er jo i utgangspunktet bedre. Men jeg synes det er kjedelig. Jeg vil heller "spare" over tid til reiser med norwegian.

 

Ja det var min tankegang før også, men har funnet ut at det er ikke hvor mye cashpoints jeg har som bestemmer hvor jeg drar, men heller hvor jeg faktisk er fristet til å dra. I flere tilfeller nå så har ikke Norwegian vært billigst og jeg har da innsett at det som betyr noe til slutt er cash rett i hånda - hver gang. 

 

Sånn ellers ser det ut til at jeg vil ende opp med denne løsningen:

- Cresco Car til alt utenom drivstoff 

- Flexivisa kombinert med trumf/circleK/YX for drivstoff

- Norwegian for utenlandsreiser der det kan være greit å ta ut penger, samt kanskje å kjøpe selve flyreisen med.(har ikke sjekket ut om reiseforsikringen jeg har fra før dekker meg like bra, kanskje den sies opp i samme slengen)

Endret av glx-rider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...