Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Denne måneden klarte jeg å overtrekke Norwegian-kortet med 900 kr.. Hva gjør jeg for å minimere gebyrene/rentene jeg må betale? Får ikke gjort noe i nettbanken da den er nede til vedlikehold.

 

Har pengene så gjeld skal ikke være noe problem, var bare en større reservert sum som kicket inn litt ubeleilig. 

Endret av Balder987
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har brukt mer enn kredittgrensa

 

Denne måneden klarte jeg å overtrekke Norwegian-kortet med 900 kr.. Hva gjør jeg for å minimere gebyrene/rentene jeg må betale? Får ikke gjort noe i nettbanken da den er nede til vedlikehold 

 

Du har brukt mer enn kredittgrensa på kortet? Jeg visste ikke at det var mulig. Hvorfor har man da en grense? Men vil ikke rentene på de 900 kronene først begynne å løpe ved forfall på samme måte som rentene på det du har brukt innafor kredittgrensa?

Lenke til kommentar

Du har brukt mer enn kredittgrensa

 

Denne måneden klarte jeg å overtrekke Norwegian-kortet med 900 kr.. Hva gjør jeg for å minimere gebyrene/rentene jeg må betale? Får ikke gjort noe i nettbanken da den er nede til vedlikehold 

 

Du har brukt mer enn kredittgrensa på kortet? Jeg visste ikke at det var mulig. Hvorfor har man da en grense? Men vil ikke rentene på de 900 kronene først begynne å løpe ved forfall på samme måte som rentene på det du har brukt innafor kredittgrensa?

Jeg vet ikke riktig, har vært i utlandet og brukt kortet relativt flittig. Trodde man ikke fikk betalt om man oversteg denne grensen, men mulig det var noen reserverte poster fra hotell-reservasjoner eller lignende. Finner ingenting om dette på nettsidene deres, så er veldig i stuss hva jeg skal gjøre nå. 

Lenke til kommentar

Sist dette skjedde meg, fikk jeg gebyrer og rente på det som var over kredittgrensen på neste (e)faktura. Jeg kontaktet kundeservice, og informerte om at når det var satt en kredittgrense på kortet, var det deres ansvar, og ikke mitt, at denne ble håndhevet. Jeg sa jeg selvsagt skulle betale det som var brukt på kortet, men ba dem stryke det som var lagt til. Dette gjorde de uten mer diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist dette skjedde meg, fikk jeg gebyrer og rente på det som var over kredittgrensen på neste (e)faktura. Jeg kontaktet kundeservice, og informerte om at når det var satt en kredittgrense på kortet, var det deres ansvar, og ikke mitt, at denne ble håndhevet. Jeg sa jeg selvsagt skulle betale det som var brukt på kortet, men ba dem stryke det som var lagt til. Dette gjorde de uten mer diskusjon.

Da slapp du billig unna.  Det er kortholders ansvar å bruke innenfor kredittrammen.   Du riskerer bare at kortavtalen sies opp om du tar den der for mange ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da slapp du billig unna.  Det er kortholders ansvar å bruke innenfor kredittrammen.   Du riskerer bare at kortavtalen sies opp om du tar den der for mange ganger.

Når jeg ber om en kredittgrense på 100.000 pr kort for mine kort, tar jeg som en selvfølge at systemet til kortutsteder avviser belastninger som gjør at kredittgrensen overskrides. Mener du at dette er mitt ansvar?

Endret av zanta
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Da slapp du billig unna.  Det er kortholders ansvar å bruke innenfor kredittrammen.   Du riskerer bare at kortavtalen sies opp om du tar den der for mange ganger.

Når jeg ber om en kredittgrense på 100.000 pr kort for mine kort, tar jeg som en selvfølge at systemet til kortutsteder avviser belastninger som gjør at kredittgrensen overskrides. Mener du at dette er mitt ansvar?

 

Kortutsteder tar det som en selvfølge at du overholder avtalen du har inngått om å ikke bruke mer enn 100.000 kroner. Bruker du mer bryter du avtalen og den kan strengt sagt sies opp av kortutsteder umiddelbart selv om det i praksis aldri gjøres ved første gangs overskridelse.    Er du ikke istand til å overholde avtalen må du la være å inngå den.

Lenke til kommentar

Du betaler inn overtrekket ved første anledning selvsagt ?  Ikke for å virke smartass, men er det noe å lure på ?  Du har pengene skriver du,  betal inn 1100 kroner så dekker du inne eventuelt overtrekksgebyr osv. 

Burde jeg betale allerede nå før jeg får faktura, eller vente til jeg får den i hende? 

Lenke til kommentar

 

Du betaler inn overtrekket ved første anledning selvsagt ?  Ikke for å virke smartass, men er det noe å lure på ?  Du har pengene skriver du,  betal inn 1100 kroner så dekker du inne eventuelt overtrekksgebyr osv. 

Burde jeg betale allerede nå før jeg får faktura, eller vente til jeg får den i hende? 

 

Betal  før du får faktura.  Ingen grunn til å vente på den, blir bare dyrere.

Lenke til kommentar

Noen kredittselskaper opererer med overtrekksgebyr, men hos de aller fleste er det slik du må dekke inn overtrekket i tillegg til minstebeløpet på neste faktura. Du vil altså ikke kunne utsette betaling av beløpet som overstiger kredittgrensen.

Jeg kan ikke se at at Norwegian opererer med overtrekksgebyr.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilket kredittkort gir høyest rabatt på "alt"?

Jeg er ute etter et kredittkort som gir rabatt på ethvert kjøp uavhengig av kategori.

Cashpoints er også relevant om det er mer lønnsomt.

 

Jeg vet at yabank tidligere ofte ga 2% på alt som månedsrabatt men dette har jeg ikke sett på lenge.

Cresco ser jeg gir 1% cashback på alt, men er det noen som slår dette?

 

0 årsavgift er et must.

Lenke til kommentar

Hvilket kredittkort gir høyest rabatt på "alt"?

Jeg er ute etter et kredittkort som gir rabatt på ethvert kjøp uavhengig av kategori.

Cashpoints er også relevant om det er mer lønnsomt.

 

Jeg vet at yabank tidligere ofte ga 2% på alt som månedsrabatt men dette har jeg ikke sett på lenge.

Cresco ser jeg gir 1% cashback på alt, men er det noen som slår dette?

 

0 årsavgift er et must.

Selv kjører jeg Norwegian som er Visa, gir 1% på alle kjøp + ekstra på deres partnere og reiser og 0 i årsavgift. Har også sett på de som gunstige ved bruk i utlandet.

 

Samtidig så er jeg definitivt åpen for å bytte mot noe som ga meg rabatten rett tilbake som cashback og gjerne bedre vilkår så håper noen har gode innspill :) 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-329093

Er det mulig å kjøpe en vare som koster mer enn man har inne på kredittkortet ved kjøp?

Må kjøpe noe i dag, hotell, men venter at pengene skal komme inn ...

 

Er Bank Norwegian.

Det går vel an å overtrekke, men da vanker det seriøse renter, og det er brudd på avtalen å overtrekke, og du må da betale inn hele beløpet som er overtrukket samt hele beløpet som er brukt av kreditten i en smell. Så du må betale alt utestående på en gang, selv de forrige kjøpene du brukte kortet til.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Bruker Bank Norwegian for alle kjøp unntatt drivstoff, da bruker jeg 365 privat som gir hele 34 øre fast rabatt + 3,65% cashback pr liter i rabatt på Esso stasjoner.

 

Betaler alltid hele fakturaen hver måned på begge kortene, slik at jeg unngår renter. Det er faktisk veldig sjeldent jeg bruker mitt debet kort til å handle noe som helst. Som regel bare om jeg skal ta ut kontanter. Liker ideen av å spare opp til ferie 365 dager i året med Bank Norwegian sitt kredittkort. 

 

Vurderer anskaffelse av Komplett Bank sitt kredittkort også. Kun til bruk når jeg skal handle på komplett.no. 6% bonus er ganske betydelig.

 

Jeg kombinerer trumf og coop medlemskap med bank norwegian. Slik får jeg 2% bonus på alle kjøp i disse dagligvaregruppene.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...