Gå til innhold

Her holder han AMDs nye stjerne


Anbefalte innlegg

 

Du får nok bedre nytte av GTX 1080 i så fall.

Crossfire er muligens ikke optimalt på lga 1151.

 

Tror du bør ha hypertreading eller overklokke cpuen en del før du vurder \SLI\Crossfire i så fall.

Fant lite tester på det, men sies sokkel 2011-3 har bedre pci-e lans som gjør SLI\Crossfire bedre egnet.

Cpuene har fler kjerner\tråder som muligens hjelper litt i SLI (DX12\Vulcan) som blir fremtiden.

Man vil ikke ha noe problem med CF på lga 1151. Triple CF går nok greit det og, men da vil man kunne ha noen prosent tap i ytelse.

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Express_Scaling/23.html

Riktignok ikke like raske kort, men er i alle fall ikke noe problem med 8x pcie 3.0. 

 

Gjelder dette GTA5 også?  For jeg er litt overrasket en 4 kjerne cpu klarer å dra nytte av 3 ways SLI\ Crossfire X uten cpu blir direkte flaskehals.

 

Man skulle tro man måtte overklokke en del for å få 144 bilder i sekundet eller over det på nye spill alt satt på maks.

Eizo Foris FG2421 (240 hz) litt vanskelig om man klarer å utnytte dette i spill særlig nyere krevende spill med SLI\crossfire X.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du får nok bedre nytte av GTX 1080 i så fall.

Crossfire er muligens ikke optimalt på lga 1151.

 

Tror du bør ha hypertreading eller overklokke cpuen en del før du vurder \SLI\Crossfire i så fall.

Fant lite tester på det, men sies sokkel 2011-3 har bedre pci-e lans som gjør SLI\Crossfire bedre egnet.

Cpuene har fler kjerner\tråder som muligens hjelper litt i SLI (DX12\Vulcan) som blir fremtiden.

Man vil ikke ha noe problem med CF på lga 1151. Triple CF går nok greit det og, men da vil man kunne ha noen prosent tap i ytelse.

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Express_Scaling/23.html

Riktignok ikke like raske kort, men er i alle fall ikke noe problem med 8x pcie 3.0. 

 

Gjelder dette GTA5 også?  For jeg er litt overrasket en 4 kjerne cpu klarer å dra nytte av 3 ways SLI\ Crossfire X uten cpu blir direkte flaskehals.

 

Man skulle tro man måtte overklokke en del for å få 144 bilder i sekundet eller over det på nye spill alt satt på maks.

Eizo Foris FG2421 (240 hz) litt vanskelig om man klarer å utnytte dette i spill særlig nyere krevende spill med SLI\crossfire X.

 

Med alt satt på maks er du mindre avhengig av CPU og mer av GPU, men om man klarer 144 bilder i sekundet på lga 1151 skal ikke jeg uttale meg om. Jeg klarer meg med 60, men ville likt å hatt det i 4K.

3 veis SLI klarer det nok ikke. men 3 veis CF går. SLI er begrenset til 8x og 16x PCIe visstnok, noe CF ikke er. CF krever ikke fult så mye båndbredde heller som jeg har forstått.  

Lenke til kommentar

Jepp, bedre effektivitet er glimrende for bærbare. Det er nylig ført opp fire modeller på GPU-lista på Wikipedia:

 

Radeon R9 M480 med ~50W TDP

Radeon R9 M480X med ~50W TDP

Radeon R9 M490

Radeon R9 M490X

 

Fortsatt mye ukjent om de. Desktop-modellene av Polaris er ikke ført opp der i skrivende øyeblikk.

Synd det er kun:

Radeon HD 8970M

 

http://gpuboss.com/graphics-card/Radeon-HD-8970M

 

Som har utbyttbar skjermkort, en del nyere har vel kortet på hovedkort på laptoper.

Lenke til kommentar

Hvordan er AMD RX 480 tanke på lyd?

 

Kan man spille Wimp hifi uten lyden blir dårlig?

For det er lenge kjent både Nvidia\AMD har dårlige lydkort drivere.

Så film er muligens bedre en lyd særlig detaljer.

 

Vet ikke om det blir mulig å sette HDMI til lydutgang ikke som bildeutgang.

Håper det blir fikset i nye drivere.

 

Slik man kan droppe lydkort med mindre man trenger å ta opp lyd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det noe poeng å ha 8 GB ram? Da jeg vil tro man drar kun nytte av 4k oppløsning ved Crossfire x.

Hvis man ikke vil ligge på 30-16 bilder i sekundet.

 

Er det forventet AMDs Mantle og Vulcan gi bedre ytelse en DX 12?

Da prisen muligens blir $250 i norge for 8 GB versjonen før skatt.

Kanskje rundt 2500 kr men det er egentlig ganske billig, sammenlignet mot GTX 980 som koster rundt 5000 kr ny.

I beste tilfellet kan man få GTX 980 til 3000 kr brukt.

 

Blir det feil å sammenligne mot XFX R9-390X 8GB eller AMD Fury x?

Eller blir de bedre på overklokking, men AMD RX 480 er best på ytelse\effektforbruk?

 

Lurer også om man bør ha skylake cpu, så har man FX8350\Sandybridge vil nye kortene gi dårligere ytelse i spill?

Mest grunnet 14-16 nm og arkitekturen trenger mere cpu kraft.

 

8GB VRAM for CF.  Ellers, sannsynligvis ikke. HVis det var et Nvidia kort så ville det definitivt ikke trengt mer som singel GPU kort. Jeg tror ikke dette vil ha stor nytte av 8GB heller.

 

Hvorfor sammenligne pris mot GTX 980, når ytelsen er nærmere R9 390/GTX 970? Som starter på 3000 kr i Norge. Kommer dette til 2500 Kr, er det en liten forskjell. 200 USD er og standardprisen for 80-serien/60-serien. Blir spennende å se hva Nvidia gjør med GTX 1060 nå.

 

Dette kortet har omtrent lik frekvens som forrige gen. Jeg tror det overklokker bra jeg.

 

Ingen konkrete tall enda, men hvis kortet er skal dra 150w på 14nm for å yte som et 185W 28nm Nvidia kort, da er jeg ikke særtlig imponert over effektiviteten. tror nok det er mindre enn 150w da det kun har en 6-pin. ser at mitt HD 7870 har 2 6-pin og det drar max 144w og 115w under spilling- 

 

Ingen andre som reagerer på at dette kortet har samme TDP som 1070?

 

Det betyr jo i praksis at de egentlig ikke har gjort noe særlig for å senke strømforbruket fra R9 290/X/390/X. De har bare gått fra 28nm til 14nm og dermed fått en halvering slik jeg ser det. 

 

Forøvrig en fin pris på disse kortene da. Det vil i det minste skape konkurranse i mellomsegmentet med GTX 1060.

 

TDP betyr Thermal Design Power. Altså hvor stor kjøler du trenger for oppgitt frekvens. For AMD er oppgitt frekvens det den går på for maks. For NVidia derimot? Har de strøm og temperatur til det booooooooster de opp. 185W? Aldri i livet. Hverken GTX 970 eller 980 brukte så lite strøm i virkeligheten. I faktisk strømforbruk er forskjellen langt større enn 35W.

 

Et 145W GTX 970 bruker eksempelvis typisk rundt 230W, men en peak som er enda høyere. Hvis dette kortet har lik ytelse og bruke 80W mindre strøm enn GTX 970 er jo ikke det en veldig dårlig forbedring.

 

Energieffektiviteten virker ikke noe særlig bedre enn nvidias forrige genrasjon om dette er på gtx980-nivå i ytelse. Men det er fint at det i det minste er bedre. Håper AMD klarer å få litt flere andeler, nvidia har ikke godt av å ha for mye av markedet, de finner på for mye tull med teknologier, AMD er mye flinkere med åpne varianter.

 

AtW

Se svaret over.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men kan det kjøre crysis?

Antakelig hvis ikke AMD gjør dramatisk endringer med drivere.

Men om det vil spille bedre er lite trolig før Crytek får oppdatert spille med cryengine 4

Ellers må den ene kjernen ha langt høyere klokkenhastighet da turboboost hjelper lite.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor sammenligne pris mot GTX 980, når ytelsen er nærmere R9 390/GTX 970? Som starter på 3000 kr i Norge. Kommer dette til 2500 Kr, er det en liten forskjell. 200 USD er og standardprisen for 80-serien/60-serien. Blir spennende å se hva Nvidia gjør med GTX 1060 nå.

 

Dette kortet har omtrent lik frekvens som forrige gen. Jeg tror det overklokker bra jeg.

Hvis dette er riktig, så er ytelsen noe svak syns jeg, vi trenger kort som klarer minstefall å utkonkurere GTX 980 TI.

 

Da kunne AMD i praksis nedpriset Radeon R9 390X til rundt 3000 kr.

Det hadde vært bedre. Eneste skjermkortet trekker mere strøm.

Lenke til kommentar

"Kjerne- og ytelsefrekvens er ikke kjent ennå, men vi vet allerede at dette blir et strømgjerrig kort, med en oppgitt TDP på 150 watt."

 

Mulig det er jeg som har en litt annen oppfatning av hva "strømgjerrig" er, men ingen av disse kortene kan vel sies å være strømgjerrige - selv om det muligens er en klar forbedring fra tidligere modeller.

 

Etter min mening er det mer riktig å si at det yter bedre per watt enn tidligere kort (eller andre kort de sammenligner seg med), men igjen; dette betyr ikke at kortet er strømgjerrig. ;-)

 

Har egentlig aldri helt skjønt hva som er så spennende med CPUer og grafikkort som krever enormt med strøm for at de skal yte maksimalt. Er langt mer interessant når fokuset er å få mest mulig datakraft ut av minst mulig, synes jeg.

 

Er 150 watt så mye da?

Lenke til kommentar

Tror dere min 6600K vil bli en flaskehals med 2 av dette kortet i Crossfire?

 

Eller bør jeg vente på 1070?

Nei, det kommer den nok ikke til å være, med mindre du spiller veldig CPU intensive spill, men jeg tror nok 6600K passer fint med disse GPUene. Det er oftere å ha GPU heavy spill enn CPU.

 

Hvis 2 av dette skal yte likt som 1070, kjøp 1070. Den har en pris på 380 USD, mot 2x200 USD, og er singel GPU. Sikker på at det er 1070 du kommer til å vente på? Kommer ikke 1070 ut først?

 

Hvis du skal kjøpe 1070, kjøp custom og ikke FE. AMD sine kort er bedre value enn 1070 Founder Edition.

Uansett ville jeg ventet på tester av dette kortet og sett hva det yter før jeg hadde bestemt meg :)

 

AMD RX 480 er fint kort om sommeren da varmen kan være 25-30 grader innendørs.

Dette kortet er fint som mellomkort der man skal se på film\spille men ikke trenger særlig god ytelse.

Selv tror jeg ikke kommer å bruke kortet lenge til jeg kjøper noe nytt, hadde vært gøy med R9 490x.

 

Fint hvis man har hytte, eller ikke trenger høy ytelse.

Hvem har på ovnen slik at det blir 30 grader inne?

 

Fordi det er ikke mange steder som har 25-30 grader ute i Norge.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oslo

Gå til klima der, average high for Oslo er 20 grader.

I Kristiandsand er det enda kaldere, og det er Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø osv også.

 

Alt i alt er average high under 20 grader i så godt som hele Norge. Da sier det seg selv at innendørstemperaturer på 25-30 grader om sommeren uten oppvarming er sjeldne.

 

Kult at de viser til CF oppsett som (angivelig) kan yte bedre enn singel nvidia kort og koste mindre.

Single GPU er for noobs   :ph34r: Og etter de siste årene med strømsultne og varme skjermkort har vi alle godt med effekt i PSU og god kjøling. 

Du tenker spesialtesten AotS? Som er laget for å vise hvor utrolig AMD kort er?

 

Vi får se hva CF ytelsen virkelig er. Og det blir i DX11. Jeg har en følelse av at det kommer til å være umulig å få 1080 ytelse ut av dem.

 

Hvordan yter dette kortet sammenlignet med HD7950? Vil det f.eks kunne dra kommende Battlefield på høy kvalitet eller andre krevende spill?

Ingen vet dette kortets ytelse, og ingen vet hvor krevende nye Battlefield blir. Du må nok rett og slett vente :)

Alt annet blir spekulasjoner.

 

Hvis kortet yter omtrent som R9 390 som tallene antyder, så kan du se på benchmarks og se forskjellen mellom 7950 og R9 390.

Både techspot og techpowerup pleier å ha med mange gamle kort i testene.

 

 

Hvordan yter dette kortet sammenlignet med HD7950? Vil det f.eks kunne dra kommende Battlefield på høy kvalitet eller andre krevende spill?

Sammenlignet HD 7950?

Det er kort som burde være utgått for flere år siden.

Dette kortet er nok nærme GTX 980, kanskje 980 TI hvis man er heldig.

Eller R9 390 i bestefall 390x eller noe slik.

 

Det burde klare battlefield ja usikker på hvilken FPS\oppløsninger.

Regn ut ca hva 390x\GTX 980 klarer så er nok det ganske nærme.

 

Det finnes ingenting som tilsier det er nærme 980, og hvertfall ikke 980 Ti.

R9 390 er mer riktig, men den setningen stemmer ikke med den over....?

 

Hjelper lite å regne ut hva 390X/980 klarer, når dette kortet blir svakere enn de kortene :)

 

 

ENDELIG krymping fra steingamle 28nm. Hvor mange år har vi ventet på det nå? 28nm var i hvert fall på irriterende overtid når jeg kjøpte grafikkort sist, i 2013. Alle disse årene har de påstått at neida det er ingen vits å vente. Nå ser vi sikkert at det var vits likevel med 1,7x mer ytelse/watt på bare krympingen og mer vil det komme når de lanserer modeller med HBM og 250+ Watt. Forøvrig imponerende lav pris til å være en toppmodell. Kanskje dette blir min aller første toppmodell? Jeg satser jo normalt på mye ytelse for pengene og skyr unna 200+ watt-kortene. Vel, jeg skal i hvert fall lese tester før jeg bestemmer meg.

 

Edit: "Kjerne- og ytelsefrekvens er ikke kjent ennå" hehe - gikk det litt fort i svingene?  :p

 

Jeg vet ikke hva folk har påstått, men de kan si hva de vil for den del. 14/16 nm FinFET fra Samsung/TSCM har ikke vært mulig før nå. Intel kunne laget 22 nm FinFET, men Nvidia og AMD får ikke GPUer laget hos Intel.

 

TSCM sin 20 nm var jo elendig. Ingen FinFET og stor elektronlekkasje. Noen her husker kanskje Snapdragon 810?

20 nm TSCM. Ikke bare deres feil, men det hjalp ikke akkurat. Exynos 7420 var jo veldig lik Snapdragon 810 når det kom til CPU, bare på 14 nm FinFET.

 

Hvis Nvidia hadde kommet med 980 på 20 nm fra TSCM så hadde det blitt:

"Nvidia, the way its meant to be fried"

Og den hadde kommet med obligatorisk brannforsikring på kjøpet.

 

Ellers er ikke 28 nm steingammelt. Det er fortsatt en del som lages på 45 nm teknikk, selv i high end elektronikk. 28 nm er fortsatt en veldig god prosesss. 14/16 nm FinFET er for det aller beste.

 

Vi kan heller ikke forvente alt for mye av krymping fremover heller. Produsentene må finne andre måter om de vil øke ytelse eller senke effektforbruk.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Hvordan er AMD RX 480 tanke på lyd?

 

Kan man spille Wimp hifi uten lyden blir dårlig?

For det er lenge kjent både Nvidia\AMD har dårlige lydkort drivere.

Så film er muligens bedre en lyd særlig detaljer.

 

 

Javel? Hvordan er dette kjent? Mener du HDMI-utgangen endrer på bitsene som har med lyd å gjøre?

 

AtW

Lenke til kommentar

TDP betyr Thermal Design Power. Altså hvor stor kjøler du trenger for oppgitt frekvens. For AMD er oppgitt frekvens det den går på for maks. For NVidia derimot? Har de strøm og temperatur til det booooooooster de opp. 185W? Aldri i livet. Hverken GTX 970 eller 980 brukte så lite strøm i virkeligheten. I faktisk strømforbruk er forskjellen langt større enn 35W.

 

 

Et 145W GTX 970 bruker eksempelvis typisk rundt 230W, men en peak som er enda høyere. Hvis dette kortet har lik ytelse og bruke 80W mindre strøm enn GTX 970 er jo ikke det en veldig dårlig forbedring.

 

 

Har du en kilde på at tallet som er oppgitt er maks power, og ikke TDP?

 

Forøvrig tyder målingene jeg har sett på at nvidias kort under load bruker ca TDP i snitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvordan er AMD RX 480 tanke på lyd?

 

Kan man spille Wimp hifi uten lyden blir dårlig?

For det er lenge kjent både Nvidia\AMD har dårlige lydkort drivere.

Så film er muligens bedre en lyd særlig detaljer.

 

 

Javel? Hvordan er dette kjent? Mener du HDMI-utgangen endrer på bitsene som har med lyd å gjøre?

 

AtW

 

Hvis man øker antall hz f.eks 48000 hz så merker vertfall jeg det blir dårligere lyd.

 

Merker det klipper\suser etc hvis jeg prøver wimp hifi:

https://wimp.no/wweb/specials/hifi_lossless/

https://nrkbeta.no/2014/11/24/hifi-stromming-horer-du-forskjell/

 

Tror ikke den endrer antall bits nei, men muligens den ikke bruker GPU til musikk dekoding.

Så Kun cpu står for den delen, dermed blir det like dårlig lyd som jack kabel, bare i surround gjennom hdmi.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor sammenligne pris mot GTX 980, når ytelsen er nærmere R9 390/GTX 970? Som starter på 3000 kr i Norge. Kommer dette til 2500 Kr, er det en liten forskjell. 200 USD er og standardprisen for 80-serien/60-serien. Blir spennende å se hva Nvidia gjør med GTX 1060 nå.

 

Dette kortet har omtrent lik frekvens som forrige gen. Jeg tror det overklokker bra jeg.

Hvis dette er riktig, så er ytelsen noe svak syns jeg, vi trenger kort som klarer minstefall å utkonkurere GTX 980 TI.

 

Da kunne AMD i praksis nedpriset Radeon R9 390X til rundt 3000 kr.

Det hadde vært bedre. Eneste skjermkortet trekker mere strøm.

 

Det kortet heter GTX 1070.

 

Dette kortet har færre CUs enn R9 390. Omtrent lik frekvens, det har 256-bit bus-width. TFLOPs er oppgitt til å være omtrent likt som R9 390. Ser ikke hvordan det plutselig skal yte som R9 390X/980 eller Fury X/980 TI.

 

AMD har ingen planer for å lansere noe som kan konkurrere med 1070/1080/980 Ti før om en stund. Så det er bare å vente. Når custom 1070 kommer ut så er 380 USD og oppover Nvidia monopol territoriet en god stund.

 

Jeg vet ikke når 1060 kommer, men den burde komme omtrent ved lanseringen til AMD sine nye GPU, ellers er det ingen grunn til å ikke gå for AMD i prisklassen 200-380 USD.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for informasjon, det gjør det vanskelig å velge da jeg har prøvd å sett på GTX 980 (TI) på bruktmarkedet

Fikk lyst på R9 390 eller AMD Fury X men problemet de gir alt for dårlig ytelse per kr.

 

Vet ikke om det blir et GTX 1080 Asus kort det er litt vanskelig å bestemme seg.

Egentlig vil jeg helst oppgradere flere maskiner med litt forskjellig. Istedenfor å gå for et dyrt.

Men virker ut som det lurest å gå for:

 

ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix

Skjermkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5X, DirectCU III, Aura RGB, Pascal

 

Det er det kortet som kommer nærmest GTX 1080 TI ved overklokking.

Men prisen er jo noe stiv. Da det ryktes om EVGA ikke klokkes særlig lengere en 1730 mhz stabilt over tid.

 

Beste ville vært å kunne klokke til 2200 mhz basefrekvens.

Da må man ha R9 495x for å kunne måles mot denne kommet neppe før et år. Prisen blir sikkert like stiv.

Da XFX Radeon R9 295X2 8GB kostet 12 000 kr i 2014.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...