Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Forventet fra når? Jeg husker en tid Elon Musk og fanskaren mente at det skulle være 50% vekst inn til over 2030 for å produsere 20 millioner biler i året.
  3. oophus

    Tesla - kaféen

    Rundt sikkerhetssjåfør? Er ikke det åpenbart? Når reguleringen krever en sikkerhetssjåfør men "glemmer" å nevne at det må sitte bak rattet ettersom formålet rundt kravet burde være åpenbart? Nå må de lene seg bort til en skjerm for å sveipe et spesifikt sted for å deaktivere systemet. Det sier seg selv at det er en håpløs løsning vs det å ha tilgang til bremsepedalen ved å sitte på riktig plass....
  4. Dettte er jo meir eller mindre kategorisk feil. Sameiget eg bur i har omlag 20 mål tomt. Det er seks blokker, med størrelsesorden 150 leiligheter. Totalt bur det sikkert ein plass rundt 200 personer på 20 mål. På 80-tallet var det helt vanlig med eneboligtomter i størrelseorden 4-500 kvadratmeter og rekkehustomter på ca 200. Jeg har utallige eksempler på det fra bydeler både i min egen og andre byer. Man skal ganske langt tilbake før det eller ut på landet for å finne noe særlig større tomter. Det vil si at på tomta til ditt sameie kunne det vært 40-50 eneboliger i familiestørrelse med utleieenhet, der det er plass til f.eks en familie på 5 personer i hoveddelen og 2 i utleiedelen. Det blir 300-350 personer på de samme 20 målene. Med rekkehus ville det blitt ca 100 stk med plass til en familie på 4 = ca 400 personer. Ja, det blir flere internveier i et eneboligstrøk, men den totale trafikkmengden og dermed betydningen for de store trafikksystemene, fartssårene inn og ut av byene, antall bussavganger per time og sånt er mer proporsjonalt med antall beboere. Det samme gjelder behovet for barnehager, skoler, fotballbaner og andre fellesting som bydeler gjerne har. Trekker vi fra litt areal for flere internveier i eneboligstrøk og rekkeusområder så blir nok folketettheten i eneboligstrøk ca den samme som i blokkområder. Dermed blir også infrastrukturbehovet utenfor selve bo og internvei-området omtrent det samme. Skal man virkelig tyne folketettheten så må det mer drastiske tiltak til. Da må man over til bygårdbebyggelse og tyne behovet for friområder, skoler og får et mye dårligere bomiljø med gater, fortau og stort sett skygge både på gatenivå og for hver beboer. Bare de færreste vil oppleve å ha nevneverdig utsikt. Det er ikke dette som er den norske boligdrømmen - det har dessverre bare blitt en økonomisk realitet for mange. I stor kontrast til f.eks 50 år siden. Folk innser ikke at de har blitt "en kokt frosk". Bernie Sanders har helt rett. USA har vært utsatt for en trickle down economy der middelklassen får stadig dårligere levestandard, så sakte men sikkert at de fleste ikke ser at det skjer år for år. Norge er ikke like ille, men samme fenomen utspiller seg i mildere grad her også. La oss kalle det krympflasjonen i boligmarkedet.
  5. Tesla slo forventningene til markedet i Q2... Noe lavere enn Q2 de to siste årene dog. Men det var jo forventet.
  6. Salvesen.

    Tesla - kaféen

    Kan du referere til 'smutthullet' de bruker? De har åpenbart lov å kjøre uten, ref leveringen som skjedde
  7. oophus

    Tesla - kaféen

    En overtagelse til sjåfør eller ingenting er det samme. De har bare atter en gang funnet smutthull i regelverk og satt en ræva sikkerhet på feil sete.
  8. Kanskje ikke så dumt at enkelte får opp øynene for hva et svangerskap virkelig er verdt. Det er bare å kikke på prisene de som må betale for surrogati må ut med. Vi snakker iallefall fra størrelsesorden 400.000 - 2 millioner kroner avhengig av land. Edit https://www.nrk.no/direkte/xl/heterofile-orjan-betalte-1_4-millioner-for-a-bli-pappa-alene-med-surrogat-i-usa-1.15989608 I tillegg kommer kostnaden for henne det er å gå hjemme eller i redusert stilling for å passe på barn fordi hun ikke får samme mulighetsom han til å styrke sin egen økonomi. ( det er faktisk noe konservative menn burde tenke over, de som ønsker at kona skal gå hjemme, hvem overfører egentlig penger til hvem her...). (Jeg mener det er en gjensidig greie, for hvis kvinnene ikke passet barna han ønsker seg, hvordan skulle han greid å satse på en karriere da? ).
  9. I noen byer finnes det ikke eneboliger for de som vil bo veldig sentralt, om man ikke kjøper en hel bygård/blokk til seg selv.
  10. Til TS vil jeg si at det er mye bedre om du er ærlig om hva du etterspør enn å gjemme det bak ord. De aller fleste utlendingene tåler å høre det du mener. Det er de som har overlevd flotte omtaler som pakkis, nedbrent fyrstikk, sotrør, skjeggbuse osv. Ganske mange har også overlevd brenning av koranen osv. Så jeg oppfordrer deg til å si det du har på hjertet istedenfor å fornærme intelligensnivåene til folk.
  11. Ja, det lar seg gjøre på et vis. Jeg sjonglerte en haug med tabeller og regneark om dette for et par år siden for å klare å kverne ut årsaksammenhenger. Jeg tar meg ikke tid til å gjenta det nå. Men i grove trekk så mener jeg det er spekteret av 2 stk normale inntekter som definerer bredden på prissjiktet som de fleste familieboliger havner innenfor. Folk er også mer opptatt av areal og antall rom enn av byggeår og teknisk standard, innenfor et gitt område. Rett og slett fordi familiens inntekt og arealbehov er de viktigste rammene for et boligkjøp. Beliggenhet er selvsagt viktig, men dette handler om analyser av priser i ett område, så den faktoren skal spille mindre rolle. Så grunnen til at betalingsviljen for marginal-kvadratmeterne over 200 er veldig lav er rett og slett at veldig få familier har råd til de. Inntektsnivået etter skatt når et slags tak.
  12. En annen ting (enn produksjonsomleggingen for ny Model Y) som påvirker salgstallene for Tesla er de mer eller mindre virksomme produksjonslinjene for CyberTruck. Jeg vet ikke om de står i ro eller om de produserer for lager, men CyberTruck selger i hvert fall langt dårligere enn Tesla hadde forventet.
  13. Det så vi f.eks under krigen, at kvinnene begynte i fabrikkene når mennene var ute og kjempet. Et samfunn blir bedre når vi finner løsninger fremfor å bare se hindringer.
  14. Men de har ikke flere modeller. Model Y utgjør en veldig stor andel av salgene deres. Derfor vil også omlegging av produksjon for Model Y påvirke Tesla mer enn andre produsenter med flere ulike biler som utgjør mindre av de totale leveransene deres. Skjønner du virkelig ikke de? Jeg skjønner ikke hva du krangler på her.
  15. Husk at biler som er på vei over havet regnes som "inventar". Så hvis mange biler er under transport så vil dette påvirke tallene.
  16. Markiii

    Tesla - kaféen

    Det er altså fortsatt ingen sjåfør.
  17. Enig i at skjermen er for dårlig. Samtidig tror jeg mange hovedsakelig bruker Switch i docked mode. Jeg skulle faktisk ønske Nintendo slapp en billigere versjon av Switch 2, uten skjerm og mulighet for å spille "on the go". En liten boks man kunne koble til TV-en. Med specs på Switch 2 hadde ikke en slik konsoll trengt å være større enn en Ouya, og kunne kostet halvparten av det en Switch 2 gjør nå.
  18. Markiii

    Tesla - kaféen

    Det styrer du jo med gassen. Trenger ikke å tulle med bremser da. Slipp gassen helt opp, så stopper den. Tråkk forsiktig inn, og den begynner å bevege seg forsiktig.
  19. Markiii

    Tesla - kaféen

    Jeg prøvde å finne et alternativ til Tesla fordi jeg vurderte å kjøpe ny bil. Jeg fant ingenting som kan måle seg med Tesla når man ser på totalpakken, og særlig pris og rekkevidde. For ikke å snakke om app og annet. Model Y har vært verdens solgte bil, så man skal være rimelig på bærtur for å påstå at det er en dårlig bil. Åpenbart lager de ikke "middels biler" når de er såpass populære. Særlig Model Y har også vunnet utallige priser.
  20. Mens Trump snakker med putin sender putin røyksignaler.
  21. Jeg må bare skyte inn en ting til: Norges befolkning er ikke ventet å øke noe voldsomt, så frykten for framtidige voksesmerter (infrastrukturbehov) er kraftig overdrevet. Her er folketallet i følge SSB fra 1950 til 2025 + framskrivingstall til 2100 (mest sannsynlige alternativ) Når det gjelder knappheten på areal så er fortsatt under 1% av Norges areal bebygd, Dvs. boliger, skoler, arbeidsplasser, parker, hager etc. Tar vi med alt av veier, dammer, havner, flyplasser og dyrket areal så er vi fortsatt under 3%. Norge mangler på ingen måte areal.
  22. Markiii

    Tesla - kaféen

    Jeg kjøpte kabel med knapp på som åpner ladeporten når jeg har parkert, og løsner ladekabelen for utplugging før jeg skal kjøre. Var ikke dyrt heller.
  23. Dettte er jo meir eller mindre kategorisk feil. Sameiget eg bur i har omlag 20 mål tomt. Det er seks blokker, med størrelsesorden 150 leiligheter. Totalt bur det sikkert ein plass rundt 200 personer på 20 mål. Mengda vegareal er som for ein middels einebustad. Tar du med leikeplasser og grøntareal eksternt kan du doble det til 40 mål - men det er fortsatt veldig mykje mindre enn 150 einebustader hadde trengt.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...