Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Tror ikke utfordringen er at barn ikke vet at det finnes homofile par.
  3. Sterkt uenig, nei vi bør ikke prakke det til barna våres, de har det vanskelig nokk i skolen. Men nok nå, du og jeg kan sitte her og skriv til vi dør. Blir aldri ening i denne saken...
  4. Vaskemaskinen er nokså spesiell, den frigjorde kvinnene fra ett tungt arbed som tok enormt med tid, de fikk tid til og delta i samfunnet, dette gikk fint for de samfunnet greide og absorberer denne arbeidskraften, AI og roboter på det nivået her vil stille samfunnet ovenfor helt andre utfordringer, antagelig vul man ikke kunne absorbere slike mengder med arbeidskraft som slik automasjon vil skape, ikke minst blandt de som er vinnerne i arbeidslivet, de pene jobbene på kontor mwd høy lønn.
  5. Jeg strøk første gang på vogntog med dette temaet som største begrunnelse. I 1988 med en Scania 142. Sikkerhetsrisiko ved rygging, og at jeg da ikke benyttet meg av sensor eller en av de andre elevene for å ha kontroll bak vogntoget. Det ligger altså i en mangel av risikoforståelse fra elevens side. Jeg måka bare på i revers for å bevise at det var dette med å rygge med vogntog jeg var helt champ på.. Kjempelurt. Neste førerprøve, ny sensor. Da jeg fikk ryggeoppdraget forlot sensor bilen og forsvant helt ut av syne. Han sa han måtte pisse.
  6. Tenk om flagstenger ikke stakk opp fra bakken, men var snudd opp-ned, gravd ned i jorden!
  7. Glem det. Det norske flagget er et flagg i en tradisjon der korset er helt elementært som identitetsmarkør. Det er avledet av det danske flagget, blant verdens eldste, som i høyeste grad bruker korset fordi et er et kristent symbol.
  8. https://www.dagsavisen.no/debatt/korset-ble-ikke-valgt-for-a-fremheve-kristendommen/9755157 Det var ikke poenget mitt om hva det norske flaget er, men: Tenk om alle kristne/muslimer osv hadde egne flagg de kunne hengt opp på skulene våres..
  9. Dette er et godt eksempel på affektiv polarisering: politisk uenighet blir gjort om til spørsmål om motstanderens moral og personlighet. Du reagerer på at folk du kaller "sosialister" psykologiserer deg ved å antyde at du "ikke vil betale for deg". Det er en dårlig og usaklig debattform. Men du gjør egentlig noe av det samme når du forklarer sosialisters standpunkt med misunnelse, grådighet etter andres penger eller manglende forståelse for verdiskaping. Dermed handler diskusjonen ikke lenger om formuesskatt, eiendomsrett, velferdsstat, insentiver eller finansiering av offentlige tjenester. Den handler i stedet om hva slags mennesker motstanderne angivelig er. Det er en debattform vi særlig kjenner fra amerikansk politikk, der motstanderen stadig oftere beskrives som umoralsk, farlig eller illegitim. Den passer dårlig i en norsk kontekst, hvor de fleste reelle politiske uenigheter handler om avveininger, ikke om at den andre siden er onde eller dumme. En sosialdemokrat, en demokratisk sosialist og en autoritær kommunist er ikke det samme. På samme måte er ikke alle som er mot formuesskatt egoister eller motstandere av fellesskapet. Hvis man ønsker en saklig diskusjon, må man diskutere saken: Hva bør skattlegges? Hvor høyt? Hvilke uheldige virkninger får det? Hva er alternativet? Hvis man i stedet hele tiden skal forklare motstanderens moral og motiver, kan man kanskje vinne en krangel, men neppe bli klokere.
  10. Vel, slik er verden, det er ingen rettighet og komme inn i ett land, liker de ikke trynet ditt så kan det være nok.
  11. Det bør likestilles med heterofile forhold. Jeg tror vi er i kjernen nå. Det er ikke noe å skjule for barna, dette. Barn, også små barn, trenger å få vite at det finnes homofile par. Det betyr ikke at det skal seksualiseres - uansett legning.
  12. Du kan like gjerne spørre om det er for mange nyheter og for mye politikk. VM inntreffer relativt sjelden. Spesielt det at Norge deltar som nasjon. Så vidt jeg vet er det valgfitt hva man ser og de fleste har en mobil med strømmeapper. For 30-40 år siden var det game over hvis TV-en var opptatt, ikke i dag.
  13. Eh - det norske flagget har et kristent symbol.
  14. Ta image med Linux og jobb med det heller enn disken.
  15. Mye diskusjon her, mange innfallsvinkler, mye nytt og informativt - men det er et bitter lite spørsmål som gjør helautomatisering av arbeidsmarkedet utenom direktebehov som allerede var tiltenkt i et halvt århundre; hva skal man leve av? I et forbrukersamfunn er det vareoverskudd, og i et selvforsyningssamfunn er det stram produksjonskontroll, for man må kunne overleve - da våre foreldre tilsynelatende livnært seg på jakt og sanking, hadde de nemlig yrker omkring produksjon av klær, utstyr, vareoverskudd for handel med andre fordi selv et lite samfunn måtte kunne sysselsette seg selv livet rundt for å dekke sitt behov og ha et lite overskudd som gjør livet verdt å leve. Alt kom ikke av seg selv. Man må gjøre en innsats for å leve ut sitt liv som medlem av et samfunn, for egne interesser, for å skifte familie eller fordype seg i sine emner. De fleste menn og kvinner har ikke spesielle ferdigheter, har ikke interesser som kunne mette dem, gi dem ly, gjør dem fornøyd - de vil aldri kunne konkurrere med eliten som bare utgjør et fåtall. Akkurat det er problemet. Menn og kvinner må skaffe seg midler som gjør det verdt å leve, å fullføre sine ambisjoner og videreføre egne slekt eller søke en avslutning i fred og ro - de trenger arbeid, de trenger inntekter, de trenger samfunnsfunksjonene, de trenger statlig assistanse, de trenger tjenester og deretter de trenger overskudd av varer, tjenester etc. som rettferdiggjøre disses lot i livet. Ta det vekk - og du har en horde av rasende folk. Humanoide roboter som kunne gjøre manuell arbeid betyr at hele arbeidsmarkedet vil helt forsvinne, det vil ikke lenge være noe markedsføring eller konkurranse om arbeidsplasser - så folk vil ikke lenge ha lønn, de vil deretter ikke kunne livnære seg, de vil ikke kunne kjøpe/bygge ly, vil ikke kunne kjøpe varer - de vil bli kastet ut i armod. Kapitalismen vil da bli en dødsfelle, for en robot kjøpe ikke noe som helst. Sosialismen vil bli det eneste alternativet. Mennesker går ikke frivillig ut i arbeidsmarkedet av seg selv, de gjør det fordi det er selve oppskriften på et liv i et aktiv og deltagende samfunn hvor man må yte for å bidra, motta lønn og leve ut livet med et søkk av frihet og tilfredshet. Forsvinne dette - og de fleste har ikke spesielle egenskaper ment for et høyteknologisk samfunn - vil det utløse enorme konsekvenser, som hvis steinaldermenneskene plutselig oppdaget de kan ikke lenge lage det de trenge for å kle seg, utsmykke seg, lage seg ly, produsere varer for handel - ved å bli redusert til samme tilstand som uproduktive dyr. Som andre da måtte tar seg av. Et av de mange skrekkscenarioene er "bortskjemthetssamfunnet" hvor roboter vil forsørge menneskene som får all deres behov dekkes inntil punktet at de bli lat, innadvendt, selvopptatt og ekstremt uproduktivt - et interessant emne som har gjentatte ganger vært vist i underholdningsindustrien siden 1970-årene på tegneserie, animasjon, film og sist 3D youtube animasjon som med "Murder Drones" hvor menneskene overlot alt til arbeidsdronene som forsørget dem - tross skrekkelig behandling som skapt fram en muterte arbeidsdrone som helt tørnet og gikk berserk. Vi kan se på våre egne hunder for å innse hva slags fremtid det kan bli - og da innbar det at all kapitalisme må forkastes, ja endog menneskestyre når AI helt overtar. Dette scenarioet er ikke mulig i dagens forbrukersamfunnet uten enorm nedleggelse av all menneskelig autonomi... Så det kan ikke få skje; hvis det ikke er mulig å gi folk arbeid og oppgaver de trenger å gjøre, må de ikke strippes for det. Du ber om blod hvis du gjør. Mye blod.
  16. obygda

    Elbil-tråden

    Merkelig..er 7 års garanti på Xpeng. Så om det du sier er korrekt...så forstår jeg rett og slett ikke logikken til Xpeng her. Kom gjerne med dokumentasjon for jeg har litt vanskelig for å svelge påstanden om at xpeng er overrepresentert på huggern med bulkefrie biler.
  17. Jepp. det ER politisk. Tenk om alle kristne/muslimer osv hadde egne flagg de kunne hengt opp på skulene våres.. Hadde de fått lovt til det. Nope?
  18. Jeg liker ikke glad i TV streaming. 😌
  19. Har du pc har du skjerm, de fleste ( altibox, rikstv osv ) har en online portal der du kan streame tv kanaler
  20. Jeg har ikke rom for 50 tommers tv. 😔😌
  21. v24044gl0000d8u1737og65m30o0kkmg.mp4
  22. Undervisningen er selvsagt er tilpasset barnas alder, her følger en saksing fra Statsforvalterens vedtak (2026/8402), i forbindelse med kristens ressurssenters søknad om fritak fra undervisningen som visstnok krenker deres livs- og verdisyn og innebærer tilslutning til et annet livs- og verdisyn enn deres eget (statsforvalteren avslo søknaden, da undervisningen er i tråd med opplæringsloven), som redegjør litt mer for undervisningen i skolen: [...]For 1.–4. trinn er målet at elevene skal forstå at mennesker er ulike og like mye verdt, samt øve på empati og inkludering. Undervisningen består av samtaler om vennskap og respekt, refleksjonsoppgaver der elevene beskriver hva det vil si å være en god venn, og en felles plakatutstilling hvor svarene deles og diskuteres. For 5.–7. trinn er målet at elevene skal forstå at skolen flagger for respekt, mangfold og retten til å være seg selv. Gjennom samtaler om trygghet, likeverd og hvorfor skolen markerer Pride, inviteres elevene til refleksjon uten krav om personlig deling. Hovedaktiviteten er Mangfoldsveggen, der elevene skriver ned en egenskap eller interesse som gjør dem unike, før klassen sammen reflekterer over hvordan ulikhet kan styrke fellesskapet. Eksempler på dette er: Eg er god til å lytte, Eg likar å teikne, Eg er flink med dyr. Deretter samles lappene på en plakat med overskriften Mangfald i klassen, før elevene snakker om hvordan ulikhet gjør gruppen sterkere. Skolen skal ikke bare gi fagkunnskap. Den skal også hjelpe elevene til å forstå samfunnet de er en del av, møte andre mennesker med respekt og lære å leve sammen i et mangfoldig fellesskap. Dette er en viktig del av skolens samfunnsoppdrag
  23. Du får en billig 50 tommer til ingenting på finn, just a heads up, for du kan da sitte å se TV hvor en du vil i huset. Evt kan du bruke online streaming, lovlig selvfølgelig. Er man flere i et hushold burde det være like mange antall flatskjermer.
  24. Jeg skjønner at fotball er viktig for mange. Pga fotball-VM'en så får jeg ikke sett på min favoritt kanal TV2. Jeg prøver mitt beste og unvike og ikke se på det. Det er nesten håpløst og få til. Hver gang jeg har løst og se på Tv Nyhetskandalen så popper det alltids opp fotball som jeg ikke vil se på. 😒😔 Uten om mine primiser, så er det så klart artig at Norge for første gang på lenge er med på fotball VM da. 😏😌 Delere som liker/elsker fotball får ha en fin fotball VM, mens jeg prøver mitt beste i og vømme for forbrilsk og ungå fotball.
  25. støtte for nvidia til steamos kommer ikke før 2027 https://www.guru3d.com/story/valve-advances-steamos-nvidia-support-for-future-desktop-gaming-pcs/
  26. Sakens kjerne er at det er stabilitet i emigrasjonen for de med formue under 10 millioner kroner men kraftig vekst for de med formue over 10 millioner kroner. I gamle dager, "Flukta frå Dyreskogen". I dag, "Flukten fra Sosialiststaten". https://tv.nrk.no/serie/flukta-fraa-dyreskogen
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...