Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Europa svarer! - asymmetrisk. Dvs. ikke med samme mynt, men med økt støtte til Ukraina. Ukraina gjør en utmerket jobb med å bekjempe Russiske provokasjoner og faenskap der det svir mest og vil med hver provokasjon mot Europa bare svi ennå mer. De må lære at invasjon, imperialistiske angrep på naboland, folkemord og faenskap ikke lønner seg. Hver gang det dukker opp en syk diktator med stormannsgalskap må den settes på plass og fortelles hvor grensa går. Grenser skal ikke flyttes med militær makt i vår tid. Grenser skal bare kunne flyttes med frivillighet og gjensidig enighet mellom de to det angår.
  3. Jag vet ikke, ser bara på 71 grader nord som jag øverlag gillar men kan de ikke lära sig navigera snart? 71 grader nord har gått fra att bara vara vanligt folk till att bara vara kjendisar. Savner den vanliga versionen men tycker att kjendisarna oftast är lite bättre på at laga tv, ibland blev det lite vel mye kjedliga konflikter bland de vanliga. Men produktionen dödade på en måte också den vanliga versionen med sämre och sämre casting. I begynnelsen var det vel en blanding av folk der noen aldrig hade gått på ski for eksempel men folk var ändå vana att vara i naturen. Sista sesongen var kanske 4-5 person m kjendiser som aldrig varit utanför Oslo. Greit at ha med noen som er på helt fel plass men når nästan hälften ikke klarar av noe blir det bara kjedlig. Reglerna det året gjorde också att de två sämsta om och om igen blev ledare och immuna. För att de andra skulle ha en chans så bar de allt och hjälpte ledarna hela tiden. Men er ju en helt otroligt massa tv program med de samma kändisarna som er med.
  4. Det er snakk om vindmøller i NO4. Så hvorfor? For å få ennå lavere kraftpriser her oppe? Mer slitasje og kostnader på vindmøller som ikke produserer inntekter? Øke behovet for å tømme vann fra magasinene rett i sjøen? Det er helt meningsløst! Vindmøllene bør slåes helt av til prisen er høy nok til at de kan gå lønnsomt. Sånn som fyllingsgraden ser ut nå og værmeldingen for de neste to ukene så kan det ta lang tid før de bør slåes på igjen. Kanskje ikke før i januar-mars. Etter mars kan det hende snøsmeltingen gir behov for å slå de helt av igjen. Spotpriser i området under 20 øre er usunt for kommunene som eier vannkraftverkene. Det bør opp med ny industri eller kraftlinjer til å eksportere mer sørover i landet eller ut til Sverige og Finland.
  5. Igjen... Er det dette jeg sier? Jeg skrev jo i innlegget mitt et eksempel om hvordan det ikke er lov å kjøre ned en syklist som venter på at en bil viker og hinker/trør sykkelen over.
  6. Må være noe veldig veldig feil med dette headsettet. Det har nøyaktig samme greia på linsene som CL. Den fantastiske klarheten jeg hadde i OG er bare ikke der. Husker første gang jeg starta DCS I OG og splash screen var så skarpt og flott. Men den skarpheten er borte. I stedet har jeg dette rute nettet på linsene. Ille nok til at det å se enheter på bakken blir enda vanskeligere enn det allerde er i DCS Som med CL er også alt lyser litt vaska ut. Den flotte dybden er borte. Og pga hvordan linsene er satt har jeg mye mer dykkemaske følelse. Fordi jeg har liten IPD når jeg satt OG og CL på 58IPD. Så ikke jeg enden på linsene på siden a hode. Nå har jeg en svart runding rundt hele synet mitt. Bokstaver har en skygge på seg, ser jeg på hvite bokstaver har de en bury gul skygge effekt på de. Som om du nettopp har vokna og ser på en digital klokke med groggy øyer. Men værst av alt er eye tracking. To ganger har jeg kalibrert eye tracking. Men når jeg slår på foveated rendering. Og går inn i dcs. Er det noe veldig feil. Når jeg flytter blikket mitt rundt i cockpiten er det får jeg flickering. Jeg ser eye trackingen virke. Og dette er med høy quality på foveated rendering. Jeg er hele tiden klar over den flickering og dårlige oppløsninga, da den er veldig tydelig selv om jeg sitter helt stillle og ser rett frem. Er det konstant bevege i pixels rundt meg. Feks når jeg er oå dcs hoved menyen. Er det konstant tydelig pixlering rundt synet mitt Og for moroskyld når eye tracking og foveated rendering er på. Vil ikke obs en gang recorde dcs. Igjen aldri et problem med OG
  7. Provokasjonene mot Europa fortsetter i uforminsket styrke: https://www.vg.no/nyheter/i/4Byqaq/cyberangrep-foerer-til-forsinkelser-paa-europeiske-flyplasser Når tør Europa å svare ?
  8. Ok hva er da problemet med at jeg som bilist viker uansett ? Eller får noen glede av å se at en syklist går av sykkelen og leier den over som tar lengre tid for alle ? Det er jo bare tull alt sammen.
  9. Er det ikke det jeg sier da? https://www.faktisk.no/faktasjekk/bilister-har-ikke-vikeplikt-for-syklende-pa-grunn-av-gangfelt/116626
  10. Les regelverket ! Det er lov å sykle over om bilisten viser at han viker ! Uansett må bilisten vike om jeg hopper av og leier sykkelen ! Så hva er egentlig problemet ? Og ja det er en del konflikter på vei fordi mange syklister ikke evner å tenke. Det hoper seg opp kø bak de, og de slipper ikke forbi bilistene. Da blir det fort stygge forbikjøringer.
  11. Det som er rettskraftig avgjort i en sivil dom er det som kommer til uttrykk i domsslutningen. Er domsslutningen tvetydig vil domspremissene kunne brukes som supplerende faktor, og også partenes påstander og til en viss grad forholdet til underinstansdommen, se Rt. 1966 s. 948 og Rt. 1995 s. 1068. Når man skal tolke domspremissene må de tolkes etter sitt eget innhold - det skal ikke skje noen ny bevisvurdering, og retten kan ikke vurdere om dommen er riktig eller gal. Man får ikke føre bevis for å argumentere for at domspremissene er feil. Men det finnes mange typiske argumenter man bruker for å støtte en snever fortolkning av en domsslutning - for eksempel at en vid fortolkning går ut over grensene for partenes påstander og prosedyre, at en vid fortolkning ikke er i samsvar med det retten mente, at en vid fortolkning fratar den skadelidende part "access to court" etter EMK art. 6, osv.
  12. (For ett rart spm, du vet vel hva svaret er.) GDP per capita er en god del mer relevant. GDP går kanskje ned, avhengig av hvor fort det skjer. Uansett går det helt fint å gå fra styrtrik til bare normalt rik. Indonesia sin GDP er høyere enn Sveits, hvilke land er bedre å bo i? India er høyere enn Polen, hvilket land er det bedre å bo i? Det er langt viktigere å være lykkelig og ha trygghet for fremtiden, at urfolket eier sitt eget land, fremfor å være rik. (litt som å eie boligen og tomten den står på). Arbeids-Innvandring kan være økonomisk berikende, men det er i praksis å selge landet for kortsiktig profitt. Dessverre har innvandringen til Norge skapt ett så katastrofalt dyrt boligmarked, at det har ødelagt for den økonomiske nytten arbeids-innvandringen har hatt. Om en stabil eller voksende befolkning er så utrolig viktig for deg, hvorfor jobber du ikke mye mer for høyere fødselstall? Jobb for å forby abort og prevensjon, så er nok det løst. Tag meg når du finner din egen eventuelle oppskrift for høyere fødselstall.
  13. Og det er jo slik det bør fungere for pokker Jeg som bilist stopper, så kan syklisten sykle over og alt går raskere. Ellers går de av og leier sykkelen over som for alle tar mye lengre tid.
  14. Jeg er usikker på om jeg vil ha en gaming-PC i fremtiden.Les hele artikkelen på Tek.no her
  15. Det spørs på flere omstendigheter, men i utgangspunktet så må syklistene vike med mindre de går av sykkelen. For å sette det på spissen så kan ikke du som bilist meie ned en syklist som står med en fot nedi bakken og venter på stopp før de hinker sykkelen over gangfeltet. Vanligste konfliktene jeg ser mellom bilister og syklister er når syklistene faktisk oppfører seg som kjørende på vei, slik de skal.
  16. Men neste gang jeg ser en av dere så skal jeg pent gå av sykkelen, leie den sakte over og ta meg god tid Da blir dere vel fornøyde !
  17. Ingen endring regler men de allra flesta bilisterna stoppar når de ser en syklist som vill øver så det har blivit så det fungerar. Tycker ikke det er så vanlig att syklister kaster sig ut i høg fart.
  18. Har ikke sett noe som helst angående dette, det verste med mange syklister er at de sykler alt for fort på fortau og kombinerte sykkel og gangstier. Jeg er både syklist og bilist. På fotgjengerfelt ser jeg meg alltid godt om uansett om jeg går eller sykler. Det er alltid noen som er uoppmerksom i trafikken så egen sikkerhet lar jeg ikke avhenge av andre sin oppmerksomhet.
  19. Nei de er ikke endret, syklisten kan sykle over om du viser at du stopper og slipper han over. Syklisten har vikeplikt når han sitter på sykkelen. Går han av og leier sykkelen har bilisten vikeplikten. Det er jo fordi ingen syklister skal "kaste" seg fort ut i en fotgjengerovergang og komme alt for brått på bilisten. Men går syklisten av ? Du som bilist må stoppe, og da er det jo like greit å bare stopp om du ser syklisten. Det går fortere for deg, og det går fortere for bilisten. Uansett kjører du på noen i en fotgjengerovergang er helvete løs, og det kan fort få store konsekvenser for bilisten juridisk.
  20. Kun en årsak: Spare byggherre for kostnader. Et separat kjøkken må vel være bredt nok mellom benkene til at en rullestol kan snues der og krever bygging av en vegg som ellers ikke trengs i en åpen løsning. I tillegg potensielt en ekstra dør eller to avhengig av løsning. Et rom til som har forsvunnet med årene er matboden. Mange kjøkken fram til ca 80-tallet hadde egen matbod for tørrvarer, fryser, etc. Nå forventes det at man skal finne nok lagringsplass i bare kjøkkeninnredninga. Innredninga har også krympet en del fra 80-tallet. Nå er kjøkken helt ned mot 4 stk 60-moduler. DSB anbefaler å ha lager for minimum 1 ukes forbruk inkludert vanndunker og dette blir stadig vanskeligere å gjennomføre. Alt sammen i kostnadseffektiviseringens ånd. I bygg med sprinkling spares også litt på å slå sammen rom da man trenger færre sprinkelhoder pga at det i stua dekker kjøkkenet også. Egen branndetektor for kjøkkenet spares inn, belysning og stikkontakter kan spares inn. Veggen har jeg allerede nevnt, men med den hører også listverk maling etc. I tillegg klarer man å dytte inn flere leiligheter per etasje i en blokk dersom man areal-effektiviserer bort eget kjøkken. Sparte penger = penger i lomma for byggherre. For besparelsene kommer jo ikke boligkjøperne til nytte i form av lavere boligpriser. Markedet er stramt så det blir egentlig bare dårligere leilighet for høyere pris, sammenlignet med en 80-talls leilighet. Byggherre argumenterer likevel for høyere kvalitet enn før, fordi det stemmer på andre områder som bedre isolerte vegger, krav om ventilasjon, nyere elektrisk anlegg, rør i rør, og selvsagt alt nytt etter nye standarder. Edit: Krympflasjonen kommer nok til å fortsette. Her om dagen så jeg en hvitevare med kombinert koketopp, komfyrdel og oppvaskmaskin. Vaskemaskin med innebygget tørketrommel er jo gammelt nytt, men det betyr også at tidligere nødvendig areal til tørkestativ er fjernet. Kombiskap (kjøl og frys) er ennå eldre nytt, men i litt nyere tid så er altså areal til egen fryser fjernet. Regner med vi får se flere løsninger framover i ånden "spare plass", som gjør at man i praksis mister oppbevaringsmuligheter. Moralen er: Kjøp gammelt og puss opp til ny standard.
  21. De med elsykkel er verst
  22. Mener du at alle kvinner er svake? Og en svært stor andel av alle konflikter i verden er nok utelukkende et resultat av "sterke menn" og deres skjøre ego.
  23. Kan vel ikke kalle dette annet enn klassisk Pimax
  24. Stadig opplever man at det later til at både vanlige syklister, og ikke minst el-sparkesyklister også, nå for tida tar det som en selvfølge at billistene skal stoppe (har vikeplikt) for dem, der de i ofte relativt høy fart kjører ut i og skal krysse oppmerkede fotgjengerfelt. Har trafikkreglene blitt endret uten at jeg har fått det med meg kanskje?.. Lite blest om problematikken i grunnen.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...