Gå til innhold

Bekymret for priskrig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HKprodusentene ber om det selv i mine øyne, de gjør lite for å diffrensiere kortene fra hverandre teknologisk, hva med mer spesialiserte kort til forskjellige bruksområder?

 

AtW

 

Ser ut som du tok ordene fra meg!

Når testene av kortene viser at det er 0.5% forskjell mellom de forskjellige versjonene så må man komme med noe smart.

 

Personlig så hadde jeg heller sett at de hadde kommet med en bedre bundle , en frontpanelboks med esata tilkoblinger, digital ut, mikrofoner og øretelefoner samt en haug med usb og minnekortleser er nok noe som hadde vært kjekt å hatt.

 

Min ønske-liste I alle fall :

 

*Ok overklokkingspotensiale.

*Ordentlig hardware akselerert lydchip med støtte for Eax 2.0

*Frontpanel boks med overnevnte tilkoblinger.

*Trådløst nettverkstøtte "N" med hardware akselerert brikke (så det ikke tar cpu kraft).

*Gigabyte Lan.

*Vifteløst.

Lenke til kommentar

MSI bekymret for kvalitet? Bah, spør du meg så leverer de bare søppel hovedkort, ikke noe som tilfredstiller meg kvalitetsmessig.

Har aldri stolt på MSI, og ihvertfall ikke etter den gangen de tok fyr grunnet produksjonsfeil, heldigvis for de innvolverte så ble det bare brent hardware og litt svarte merker inne i kabinettet og ikke tapte hus.

 

Nei du, MSI kan ryke å reise for min del, om de gjorde en aktiv innsats og fikk litt bedre kvalitet på kortene sine så kanskje de kunne konkurrere, jeg kjøper hovedkort etter innhold og features og IKKE pris som hovedsak.

Kjøpte ikke 8RDA istedet for 8RDA+ for å spare penger når jeg skulle ha Socket A.

Jeg kjøpte ikke ABIT IP35 når jeg skulle ha 775, jeg kjøpte IP35 Pro.

Lenke til kommentar
Litt morsomt at det er MSI som kommer med denne uttalelsen. De er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste hovedkortene.

Jepp, jeg skulle til å si det samme og peke på Asus sin Express Gate, Gigabyte sitt "Ultra durable" varemerke, og begge de to produsentenes økte satsing på spesielle hovedkort med f.eks 10 SATA-porter, eller 4 stk Gbit LAN-porter, to CPU-sokler og slike ting.

 

Jeg synes dermed dette blir unødvendig syt fra MSI. De burde heller lansert hovedkort med løsninger som utmerker seg i media på en bedre måte. Det eneste spennende jeg finner fra MSI i farta er dette med plass til 4 stk PCIe-skjermkort med dobbelslotkjølere på.

Lenke til kommentar

Hovedkort er da ikke så grusomt billig heller?

 

 

All teknologi blir jo billigere, det gjelder hovedkort også, men om du ser på prisen så ligger jo "high-end" kortene på 1'500-2'500kroner og burde jo ikke vært høyere.

 

 

For meg virker det som det er brikkesettet som avgjør prisen på kort ikke komponentene på kortet, bare se på hvor latterlig mye nForce790i koster..

 

Og så sammenligner du med nye P45 som koster rundt 1'500kroner?

P45 er jo naturlig nok billigere siden det er billigere i produksjon på grunn av 65nm :)

Lenke til kommentar

Det kan nok hende MSI har et poeng her, men som andre har nevnt: Om de finner på noe lurt som gir best overklokkingspotensiale og samtidig best "features" vil folk betale for å få akkurat det kortet. At MSI ikke har for vane å komme med de beste kortene er jammen deres problem. Tror de færreste ville savnet hovedkortene deres, for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Er jo ikke helt sant at folk går for de "billigste" løsningene heller, folk leser gjerne litt tester og ber om anbefalinger og tar valg ut ifra det. Er sjeldent jeg ser folk som bestemmer seg for "jeg skal ha Intel P35" også går for det absolutt billigste kortet de finner..

 

 

En annen ting er jo at de fleste kortene blir testet, om det skulle være slik at kvaliteten på noen kort var dårlige bare for at de skulle være billige så vil det for bli oppdaget, folk vil ikke anbefale det kortet, det vil få mye refs og produsenten av kortet vil også få mye negativt omtale. Er litt som med MSI nå, kjenner nesten ingen som anbefaler MSI på grunn av det leverer så mye rart som de gjør, så de som måtte forsøke på noe sånt vil fort angre tror jeg.

 

 

 

Idag så kommer jo flere produsenter med kort i alle slags utgaver, så du kan jo fint velge et kort helt etter dine egne behov, du får gjerne mer eller mindre samme kortet i 3-5utgaver, eneste forskjellen er gjerne antall PCI-Express 16x spor, S-ATA porter osv.. Så om du bare trenger 2x S-ATA porter kan du fint gå fort utgaven til 1'000kroner, ønsker du den med 8x S-ATA går du for den til 1'800kroner.

 

 

Det første folk pleier å gjøre er vell og bestemme seg for hvilket brikkesett de ønsker, når de har funnet ut det så tar de gjerne et ASUS / Gigabyte kort med det brikkesettet fordi ASUS og Gigabyte har bygget opp et såpass godt rykte som de har, eller så baserer de avgjørelsen sin på tester eller anbefalinger fra andre. Er oftere jeg ser folk gå for "dyrere hovedkort" enn jeg se de gå for "billige hovedkort".

 

 

 

Jeg ser ikke helt problemet til MSI her egentlig..

Lenke til kommentar
Bah, spør du meg så leverer de bare søppel hovedkort, ikke noe som tilfredstiller meg kvalitetsmessig.
Tror de færreste ville savnet hovedkortene deres, for å være ærlig.

 

Hmm.. ser ut som om det er kun meg som har god erfaring med MSI hovedkort. Jeg har hatt mange hovedkort både fra MSI, Asus og Abit men enda kan jeg ikke si at de værste har vert de fra MSI. Min erfaring er heller at de har vært meget fornuftig priset og faktisk fungert ypperlig.

 

Nå må jeg innrømme at jeg ikke er den som skal hele tiden overklokke 100%, jeg er fornøyd med 10-20% (2,4 -> 3MHz som oftest), jeg ønsker nemlig sjelden å ha massive kjøleløsninger for å kjøle ned en overvolta CPU. Og i den hensende så har de MSI kortene jeg har hatt tidligere fungert bra til en billig penge.

 

Men på dette forumet er vel regelen heller at alle skal helst ha et hovedkort til +1500, jeg har derimot klart meg fint med et P31/P35 HK til 500kr så langt.

Lenke til kommentar
Litt morsomt at det er MSI som kommer med denne uttalelsen. De er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste hovedkortene.

 

vel jeg syns at msi lager bra hovedkort. har aldri hatt problemer med de 5 MSI korta jeg har hatt. men de 2 asus hovedkortete jeg har hatt har bare vært problemer. aldri mer asus for min del. har sett at det er mange som klokker asus korta sine, men det har bare blitt usabilt for meg. mens msi korta jeg har hatt har vært veldig stabile, også under overklokking. og jeg syns msi har et poeng. jeg vil heller betale 1500 for et skikkelig kort en 1000 for et halvferdig og usabilt kort.

Lenke til kommentar
Litt morsomt at det er MSI som kommer med denne uttalelsen. De er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste hovedkortene.

 

vel jeg syns at msi lager bra hovedkort. har aldri hatt problemer med de 5 MSI korta jeg har hatt. men de 2 asus hovedkortete jeg har hatt har bare vært problemer. aldri mer asus for min del. har sett at det er mange som klokker asus korta sine, men det har bare blitt usabilt for meg. mens msi korta jeg har hatt har vært veldig stabile, også under overklokking. og jeg syns msi har et poeng. jeg vil heller betale 1500 for et skikkelig kort en 1000 for et halvferdig og usabilt kort.

Det er sjelden du ser en entusiast som bruker MSI hovedkort. Jeg har vært på dette forumet i noen år og for min del har jeg fått inntrykk av at MSI kommer med et virkelig bra entusiast hovedkort sånn ca hvert skuddår.

Hvis du går i demolisten til Komplett,så er det nesten alltid et stort overtall MSI kort der. Grunnen til det tror jeg er at feilraten er høyest på MSI.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Litt morsomt at det er MSI som kommer med denne uttalelsen. De er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste hovedkortene.

 

vel jeg syns at msi lager bra hovedkort. har aldri hatt problemer med de 5 MSI korta jeg har hatt. men de 2 asus hovedkortete jeg har hatt har bare vært problemer. aldri mer asus for min del. har sett at det er mange som klokker asus korta sine, men det har bare blitt usabilt for meg. mens msi korta jeg har hatt har vært veldig stabile, også under overklokking. og jeg syns msi har et poeng. jeg vil heller betale 1500 for et skikkelig kort en 1000 for et halvferdig og usabilt kort.

Det er sjelden du ser en entusiast som bruker MSI hovedkort. Jeg har vært på dette forumet i noen år og for min del har jeg fått inntrykk av at MSI kommer med et virkelig bra hovedkort sånn ca hvert skuddår.

Hvis du går i demolisten til Komplett,så er det nesten alltid et stort overtall MSI kort der. Grunnen til det tror jeg er at feilraten er høyest på MSI.

 

Det er jammen mange ASUS-kort der også, uten at jeg telte over så har jeg inntrykk av at det faktisk er fler av de enn av MSI.

 

For min del har både MSI og ASUS fått en sjans til å overbevise meg om at jeg bør velge deres kort, men sålenge DFI er totalt overlegne på AMD-plattformene gidder jeg ikke se andre steder. De er også dyre, men vel verdt det ift. kvalitet.

Lenke til kommentar
HKprodusentene ber om det selv i mine øyne, de gjør lite for å diffrensiere kortene fra hverandre teknologisk, hva med mer spesialiserte kort til forskjellige bruksområder?

 

AtW

 

Men får de noe "takknemlighet" for det ute i markedet? Er det noen som prøver seg med en vri i design/egenskaper, blir det vel ofte bare slått opp som en kuriositet, men få som kjøper siden vi stort sett er "flokkdyr" i kjøpemønstret. Første jeg tenker på i den sammenhengen er ASRock (finnes sikkert flere eller bedre eksempler der ute) som tidligerte har hatt mye "egne patenter" opp gjennom åra, ULI chipset, div. combo-løsninger, osv. Det har alikevel ikke gjort dem til "No.1" for å si det sånn.

 

Blir det slik at inntjeningen synker som det spekuleres om i artikkelen, kan man kanskje frykte at det heller blir færre som tør å finne på noe utenom det vanlige? :hmm:

 

 

Hovedkort er da ikke så grusomt billig heller?

 

Tja, sammenligner man f.eks. med ei CPU-kjøler "som består av en metall-klump med en vifte på" og koster 4-500 spenn og aldri/sjeldent blir reklamasjon på, så fremstår hovedkort, med alt det som kreves av know-how og tekninkere, som ikke spesiellt dyrt. :hmm:

 

Tror noe av problemet i dag heller er at det pøses ALT FOR MYE hovedkort ut på markedet på for kort tid. (Asus virker som en "værsting" i den sammenhengen(?) Liksom ikke rart det blir liggende usolgte stock's når nye chipset og versjoner lanseres (tildels uferdige) raskere enn man bytter undertøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...