Gå til innhold

Bekymret for priskrig


Anbefalte innlegg

Hovedkort er egentlige veldig billig, og grunnen er nok stor konkuranse. særlige hvis du tenker på at da har både soundcard, Ethernet og diverse andre innbygde komponenter som hver for seg koster ofte like mye som hele kortet.

 

EDIT:

Jeg husker at jeg måtte ha flere kort i de første PCene mine, bla. soundcard, IDE-interface, Modem osv. Nå er alle disse innbygd og det verste er at prisen på HK har gått ned i forhold til andre komponenter som feks. GPU.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virka som det e enten/eller med MSI-hk. eg hadde 3 abit/asus kort før mine to noverande msi'a, og alle tre va svært humørsjuke. Bytta det eine 3 ganga i håp om bedring, men fikk berre feil på alle. Derfor prøvde eg ut msi og har kjørt på det sida. OC går fint, systemet er stabilt (så lenge eg klokka riktig :p) og den starta faktisk uten trøbbel, noke verken abit eller asus klarte å gjere så ofte. Sølte faktisk metallspon på eine msi-hk'et, men det funka fint fortsatt (ikkje spør åssen eg klarte det :p).

Men skal innrømme at det ikkje er noke entusiast-kort.

 

For å følge hovedtråden: Fælt så omtanksfulle MSI plutselig blei...

Lenke til kommentar
Hvor blir det av HK med kun PCIe slots og ingen PCI? Minner meg om overgangstiden fra ISA->PCI...

 

Få ville ha kjøpt det, det er ikke lenge siden lydkort kom med pci-e.

 

Hovedkortet er en stor del og det er den delen folk legger minst penger i. cpu til 6k gpu til 4 k så finner man nederst i handlekurven hovedkort til 400.

 

Enig i at hovedkortene burde bli bedre og dyrere og ikke dårligere og billigere.

Lenke til kommentar

Problemet mtp forbrukere og MSI er deres overflod av hovedkort.

De "har" entusiastkort (OC) for de ulike chipset.

Legendariske overklokker kort som K8N Neo2 Platinum var også meget bra.Og hadde til og med egen tråd hos extremesystems.

 

Skal man ha OC kort fra MSI holder det ikke å kjøpe de "røde" budget korta. De er designet som budget kort.

Sett mange som f.eks har kjøpt "billige" røde (budget) SLI hovedkort for så å klage på overklokkings egenskaper.MSI selv har uttalt ved spørsmål at disse enkelte korta ikke er designet med overklokking som fokus.

Derimot hovedkort med betegnelse Platinum/Diamond osv er high end / entusiast serien dems ,og de har alle mørk PCB .

 

De kom også med Creative SoundBlaster Live 24-bit integrert lyd på sitt K8N Diamond kort som var et pluss dengang(siden en nevnte dette tidligere).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

MSI bekymret for priskrig?

 

Vet ikke helt hva jeg skal si her, mine meninger om MSIs hovedkort fra hjertet er vel neppe egnet for det offentlige øye. Dette var ikke noe 'Neo' kort heller, et 'Platinum'. Creme de la creme, ikke sant? Kanskje hvis kremmen var vispet på utgått melk..

Lenke til kommentar
Litt morsomt at det er MSI som kommer med denne uttalelsen. De er jo ikke akkurat kjent for å lage de beste hovedkortene.

 

 

Dette er som den norske regjeringen i 1942 tenkte: " tenk om tyskerne kommer til landet vårt?" Våkne

 

Har hatt 3 MSI kort og aldri mer. Ustabile og tåler fint lite.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk av msi er at de lager veldig gode mellomklassekort, dvs de som ikke er billigst, og ikke de som er dyrest. De funker, du skrur på og skrur av, og de følger med. De er derimot håpløse på oc, og antakeligvis derfor ingen entusiaster bruker dem.

 

håpløse på overklokking ? amatør du da eller no. har klokket alle mine msi kort ganske mye. like mye som andre har klokket asus kort osv.

Lenke til kommentar
MSI bekymret for priskrig?

 

Har ikke slått deg at MSI i denne saken kanskje HAR et poeng? Hvis inntjeningen blir så lav at ingen tjener penger lengre, går det ut over alle sammen. Og nei, tror ikke MSI bukker under først. De har vel en del fler ben å stå på enn enkelte andre aktører.

 

Men, spørs dog om det finnes noen løsning på at de (i Turbo-speed) kjører hverandre i senk? Går iallefall en hårfin grense for hva som kan betraktes som ulovlig markedsamarbeide/kartell-virksomhet.

Lenke til kommentar

Når MSI går ut og sier at det faktisk kan bli dårligere??!! kvalitet på de allerede elendige MSI hovedkortene, så spørr jeg meg selv, kan det bli værre?

MSI er kanskje redde for at ytterligere kvalitet senkning vil føre til at korta deres ikke starter overhodet?

 

MSI er uten tvil den produsenten i mine øyne som lager de desidert dårligeste hovedkortene.

Godt mulig at noen få heldige sjeler har funnet den hellig gral i sitt MSI hovedkort, men det er som jeg sier, det finnes fanatikere i alle fora som død og liv tviholder på sitt favoritt merke. Det finnes jo til og med de som liker for eks. Via chipset, TwinMos minne moduler, biler fra OPEL?!??

Mangen forvirrede sjeler der ute med andre ord..... ;)

 

Men det er klart at MSI har ett poeng her også, det bør ikke fokuseres så sinnsykt på pris på ett hovedkort, ett skikkeligt hovedkort er noe av det viktigeste, om ikke det viktigeste i en pc. Går heller ned ett hakk på cpu hastighet og opp ett hakk på hovedkort.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk av msi er at de lager veldig gode mellomklassekort, dvs de som ikke er billigst, og ikke de som er dyrest. De funker, du skrur på og skrur av, og de følger med. De er derimot håpløse på oc, og antakeligvis derfor ingen entusiaster bruker dem.

 

håpløse på overklokking ? amatør du da eller no. har klokket alle mine msi kort ganske mye. like mye som andre har klokket asus kort osv.

 

Vis oss gjerne et MSI-kort som kan konkurrere med de beste ift. f.eks. FSB og andre ting. Jeg har aldri sett noen uberscores med MSI-kort.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk av msi er at de lager veldig gode mellomklassekort, dvs de som ikke er billigst, og ikke de som er dyrest. De funker, du skrur på og skrur av, og de følger med. De er derimot håpløse på oc, og antakeligvis derfor ingen entusiaster bruker dem.

 

håpløse på overklokking ? amatør du da eller no. har klokket alle mine msi kort ganske mye. like mye som andre har klokket asus kort osv.

Gå i forumet på XtremeSystems og se hvor mange MSI hovedkort du finner tråder om i forhold til andre merker. Det er ikke mange skal jeg si deg.

Les også tester på MSI sine dyreste hovedkort og kom tilbake å si at MSI er bra på overklokking. Her er et eksempel.

Konklusjon: until the programmers at MSI have improved the overclocking tools, we don't recommend the above motherboards to overclockers and PC enthusiasts.

Lenke til kommentar
Trenger ikke noe fancy hovedkort for min del.

Vil ha hovedkort med 4-6 usb kontakter, 8+ sata2 kontakter ,1xpcie, 4 minneslots og 1 cpuslot.

 

Bare det er solide komponenter & stillegående så er det viktigst :O

Enig der. Jeg kjøpte et MSI-kort som hadde alle spesifikasjonene jeg trengte, det første var det et problem med så jeg fikk nytt. Har ingen ting mot hovedkort fra MSI. Fikk Q6600 til 3GHz uten problemer. Ellers "funker det" bare. Et annet kort døde etter 4-5 år fra MSI (dvs: USB døde). Asus-kortet mitt døde etter bare 2 år.

Lenke til kommentar

Har selv hatt 2 MSI kort (KT3-Ultra, socket A og NEO-2 Plat.Ed., s939) og har vært strålende fornøyd med begge, ikke at jeg bygger statistikk på det.

 

De som sier at MSI ikke lager gode hovedkort eller hovedkort for entusiastene må være historieløse eller glemske. De har også hatt innovative hovedkort som Syar nevner.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
HKprodusentene ber om det selv i mine øyne, de gjør lite for å diffrensiere kortene fra hverandre teknologisk, hva med mer spesialiserte kort til forskjellige bruksområder?

 

AtW

Veldig godt sagt og her treffer du spikeren på hodet ATW :).

 

Jeg har dog ikke merket noe særlig til "priskrigen" MSI frykter, jeg synes mønsteret har vært likt hele veien. Man lager mange prikklike kort som koster 2000+ så lager man en haug uten fancy navn som koster 1500,- så kommer resten av røkkelet nedover.

 

Jeg synes HK markedet har vært vindstille helt siden NF2.

 

EDIT:

Jeg har valgt 1stk MSI HK i hele min "byggekarriere", og det var et skjebnesvangert valg. Jeg skulle bygge en "backup2hdd" server for 8 år siden til en bedrift og fikk selvf prispresset på meg men la alikevel litt penger på bordet for et såkalt godt MSI HK. Aldri noen gang har jeg hatt så mye problemer med et HK, og selvf. akkurat den gangen.

 

Så MSI, jeg kommer aldri til å kjøpe noe med deres stempel på :). Etter erfaringen med deres produkter har jeg alltid valgt Intels egne HK til serveroppgaver (dog i heimen) og aldri hatt et eneste problem. Takket være MSI valget den gang pga prispresset ble meget konservative sjefer overbevist om at jeg ikke visste hva jeg drev med. "Thanks MSI" :)

 

Selv alle mine EPoX valg i tidlig byggekarriere ga meg ikke i nærheten av problematikken jeg opplevde med MSI. ASrock fra Asus tok over for billigkort siden og har fungert godt samtidig som de har hatt innovative løsninger som har vært meget velkomne.

 

DFI i NF2 æraen som skulle være et "vanskelig barn" å håndtere var en fryd i forhold. Gigabyte, Abit, Asus, DFI, Foxconn, EVGA, Sapphire, XFX og mange andre... har meget gode produkter for entusiastene, og de fungerer.. hvem trenger MSI.

 

EDIT2:

Men som sagt, HK markedet er nitrist om dagen og jeg har ikke sett krigen MSI frykter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Rart at dette har blitt en tråd med fokus på kvaliteten på MSI hovedkort, når det egentlige budskapet dreier seg om noe som kan komme til å ramme alle produsentene. Liten inntjening = fare for lavere kvalitet. Man har kommet til et veiskille, noen må si ifra. Er dét MSI har gjort.

 

For å dra en sammenligning (og hva vi kan vente) kan vi se på hva vi putter i munnen/spiser hver dag, dvs. gode, ekte ingridienser er/blir erstattet av billige surrogater og kunststoffer. (og produkter ofte forminskes i vekt/størrelse mot hva det var, for å opprettholde samme inntjening)

 

Begynner først noen med snarveier og billig-løsninger, må alle de andre værsågod følge etter, fordi "massen" der ute stort sett kun tenker på pris.

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...