Gå til innhold

Feature: På skattejakt i spillenes historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahh, the memories. Her var det mye snadder :) Er faktisk ikke mer enn en uke siden jeg var hos en kompis og spilte på en orginal brødboks. Det gir litt bedre feeling enn å spille på en emulator. Ellers håper jeg dere får med Jumpman Jr. Fantastisk spill :)

Lenke til kommentar

Mange gode minner her, spesielt mtp Wizard of Wor hvor jeg og en kamerat spilte sammen, meninga var att vi skulle killa dyra men dette ble kjedelig etterhvert så vi begynte istedet og prøve å knekke hverande og ved bruk av en poke commando ble vi usynliglige og når vi skjøt så var kulene vår eneste signal på hvor vi var. oi det var tider det.

 

C64 har ett veldig stort spillbiblotek og hender av og til att jeg finner fram den og spiller selv om grafikken er utdatert til de grader.

Lenke til kommentar

heh, bubble bobble kjenner jeg bedre til på NES (selv om jeg i mange barneår kalte spillet double bobble, takk og pris at engelskkunnskapene har bedret seg siden da ;)).

 

men jeg undres, kjenner noen til at C64 spill med samme stil som blue max, men hvor en flyr moderne jagerfly? eventuelt starter ved å fly ut av en base i bane rundt jorda?

Lenke til kommentar
Paperboy var kult. Og spy vs spy. Men loadetid på 1 time er vel det som er mest minneverdig, med den fantastiske lsd-inspirerte loadscreenen. Ikke så rart at man ble litt småskadet.

Men du verden for en følelse når spillet endelig var i gang! 1 times loading (og fargesprakende skjerm. Flere timers spilling, og ingen mulighet for å lagre underveis...

 

Ready

Lenke til kommentar

Jeg er glad for å endelig se Spy vs. Spy i en toppliste. Spillet er fortsatt genialt, og var utrolig innovativt i sin tid. Faktisk et veldig avansert spill.

 

Ellers, jeg hadde kanskje bare fire-fem spill av alle de nevnte (Miami Vice, Rick Dangerous, Spy vs. Spy, Bubble Bobble - selvfølgelig - og Skate or Die). Hadde det morsomt med dem alle. C64 var alt i alt en strålende maskin - noe dens uhyre lange livstid vitner om.

Lenke til kommentar
men jeg undres, kjenner noen til at C64 spill med samme stil som blue max, men hvor en flyr moderne jagerfly? eventuelt starter ved å fly ut av en base i bane rundt jorda?

 

Du tenker ikke på "Raid over Moscow" eller noe slikt?

 

Ahh.. c64 måtte du aldri dø! Apropos, finnes det noen anslag på hvor gammel en "ekte" brødboks kan leve? Jeg mener jeg leste et sted at ihvertfall SID-chippene som er lydchippene ombord har begrenset levetid? Nå vet jeg ikke om det bare gjelder hvis de er i bruk, eller om de sakte men sikkert forvitrer og går heden?

Lenke til kommentar
Ahh.. c64 måtte du aldri dø! Apropos, finnes det noen anslag på hvor gammel en "ekte" brødboks kan leve? Jeg mener jeg leste et sted at ihvertfall SID-chippene som er lydchippene ombord har begrenset levetid? Nå vet jeg ikke om det bare gjelder hvis de er i bruk, eller om de sakte men sikkert forvitrer og går heden?

Så lenge ikke kondensatorene sprekker, klokkebatteriet erstattes når det går tomt og den ikke utsettes for store spenningstopper så skal den kunne leve svært lenge. Kanskje hundre år. Det gjelder forsåvidt annen elektronikk også. Så lenge man bytter ut batterier og erstatter "slitedeler" som kondensatorer så skal det kunne leve svært lenge.

Lenke til kommentar

Hvis jeg lever til jeg er 100, skal jeg ønske meg en fungerende c64 og ha bolle og brus fest med dertilhørende gjennomgang av de 10 spillene som kommer øverst på denne lista :love:

 

dessverre solgte jeg min kjære brune c64 etter Amiga var i hus, men det står enda en sånn hvit c128 oppe på skapet. Jeg tar den ned en gang i mellom og mimrer, men det varer som regel ikke lenge siden det eneste spillet jeg har enda er master mind som jeg programmerte selv :ermm:

 

Hva trenger jeg egentlig for å overføre c64 images over på en 1571 tro? Usb -> sånn rund diskplugg hadde vori kjekt :)

Lenke til kommentar

Gode minner! Har aldri hatt det så gøy med å spille som jeg hadde med C64. Jeg husker spesielt to spill som var helt fantastiske (i tillegg til mange av de som er nevnt i artikkelen). Begge var spill med coop mulighet, hvor det selvfølgelig var morsomst å spille coop.

 

Det ene var et action-skytespill hvor man så skrått oven ifra og styrte hver sin soldat. Omgivelsene, fiendene og selve spillermodellene så veldig futuristiske ut, og man måtte stadig traversere hindringer mens man også måtte skyte masse fiender.

 

Det andre var en "side scroller" hvor den ene spilleren styrte et fly, mens den andre styrte en jeep på bakken. Sammen måtte man kjempe seg gjennom brettene (jeepen måtte sørge for å skyte aa-vogner på bakken, samt andre fiender, mens flyet måtte skyte luft til bakke fiender mm.) På slutten av hvert brett var det en boss, akkurat slik et spill skal være!

 

Jeg klarer ikke å beskrive dem nærmere, det er tross alt en god del år siden jeg tok i en c64 sist. Skulle bare ønske at den fremdeles fungerte!

Lenke til kommentar

Er ikke eldre enn å ha vokst opp med Playstation 1 selv, men vil likevel si de gamle commodore (og nintendo) spillene har så mye mye mer sjel enn det meste som lages av spill i dag!

 

Grafikk betyr ingenting for hvorvidt spillet er gøy eller ikke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...