Gå til innhold

Fedora 9 er klar for massene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var då voldsomt med Linux-nyheter for tiden... Nesten like spennende som "snaaart kommer SP1 til Vista"-nyheter.. :)

 

Vel, det er flere linux-distroer som har release hver 6. måned, og de kommer gjerne rundt denne tiden av året, og på høsten.. så blir naturlig med mye linux-nyheter rundt denne tiden. :)

 

Positivt med slike nyheter (for de som er interessert ihvertfall..), men enda mer positivt med skikkelige tester. Ser frem til testen!

Lenke til kommentar
Det var då voldsomt med Linux-nyheter for tiden... Nesten like spennende som "snaaart kommer SP1 til Vista"-nyheter.. :)

Som Sokkalf sa, Linux-distroer kommer ofte, mens det er år mellom hver gang det kommer en ny Windows-versjon. Når det gjelder interessen så kan man vel ikke sammenligne Linux og Vista, like lite som man kan sammenligne en Ferrari med en semitrailer. Ha-ha. Neida, interesse er individuelt selvsagt. Noen Liker Linux og andre liker Vista. Vi har blitt tutet ørene fulle av Vista-greier lenge og har blitt sulteforet på Linux-stoff - inntil nå! Så hurra for hw.no og satsingen på Linux-stoff her!

Lenke til kommentar

Sitter her og surfer etter linux stoff (ubuntu). Jeg er rimelig n00b på linux, men har brukt Fedora4 (!!) i skolesammenheng (selvfølgelig....). Jeg har forstått det sånn at Ubuntu er å foretrekke for oss nybegynnere og at Fedora deretter er et naturlig valg for middels gode og viderekommende.

 

Jeg er tvers igjennom Windows mann og ser ikke på meg selv som noen dårlig kar på "data". Hehe, men linux er svært nytt for meg. I det siste har jeg blitt bitt av basillen og jeg må si at jeg liker svært godt utseendet til KDE4. Videre er jeg møkk lei av å sitte på piratOS gang på gang.. Jada, bare innrøm det kids, vi alle bruker stort sett en nedlastet variant. Nå er det nok, for jeg vil over på noe som er gratis og som ikke dreper maskina for krefter.

 

Skal jeg fortsette å gå for Ubuntu 8.04 fremfor Fedora9? Tenker jeg venter til "testen" her anyway, men dere som kan, hva er smart?

Lenke til kommentar
Det var då voldsomt med Linux-nyheter for tiden... Nesten like spennende som "snaaart kommer SP1 til Vista"-nyheter.. :)

Vel, det er en vesentlig forskjell på ertende "snaaart kommer en oppdatering"-nyheter og håndfaste "Lansert i dag"-nyheter.

 

Antallet lanseringer av Linux-distroer vs antallet lanseringer av Windows-versjoner viser også noe forskjellene på mangfold og utviklingstakt.

Lenke til kommentar

Har fulgt Fedora (Core) siden starten i 2003, og gleder meg til å prøve denne versjonen også. Jeg håper der har laget en distro som krever litt mindre ressurser denne gangen. Etter FC4 har systemet blitt merkbart mer krevende for hver gang etter min mening.

Lenke til kommentar

Startet å laste ned i går kveld, så jeg regner med en oppdatering av min F8 boks i nær fremtid. Likte det jeg så av KDE4 i Kubuntu 8.04, men det forsvant fort da oppgavelinjen forsvant (og jeg ikke gadd å prøve å få det til, og gikk tilbake til Gnome). Hvis oppgavelinjen ikke forsvinner i KDE4 på Fedora, så må den testes litt mer grundig :)

Lenke til kommentar
Det var då voldsomt med Linux-nyheter for tiden... Nesten like spennende som "snaaart kommer SP1 til Vista"-nyheter.. :)

Vel, det er en vesentlig forskjell på ertende "snaaart kommer en oppdatering"-nyheter og håndfaste "Lansert i dag"-nyheter.

 

Antallet lanseringer av Linux-distroer vs antallet lanseringer av Windows-versjoner viser også noe forskjellene på mangfold og utviklingstakt.

 

 

Antall lanseringer av linux-distroer er ikke nødvendigvis et kvalitetstegn. Det viser en klar og tydeliglig utviklingstakt, men hadde MS hatt like store ressurser som Linux verden har (totalt antall bidragsytere på programmeringssiden), så ville vi nok ha sett flere løsninger tidligere enn vi har gjort nå.

 

Et annet moment er dette med et stødig produkt. Man kan bli lettere forvirret når det hvert år eller halvår dukker opp nye versjoner av distroer. Man får jo for seg at det er nesten som en bil, retter feil og mangler og kaller det 2008 modellen fremfor 2007. MS har på sin side satset tungt på at operativsystemet de leverer skal leve en stund og har ikke en lanseringsmodell som tilsier årlige revisjoner av Windows.

 

Hvordan du kan si at Windows er mangelfult forstår jeg ikke. Det er heller ikke særlig mangefult på programvare fronten. Jeg kan forstå at brukerne føler frustrasjon over å kun få velge mellom Vista og Vista...

Lenke til kommentar
Det var då voldsomt med Linux-nyheter for tiden... Nesten like spennende som "snaaart kommer SP1 til Vista"-nyheter.. :)

Vel, det er en vesentlig forskjell på ertende "snaaart kommer en oppdatering"-nyheter og håndfaste "Lansert i dag"-nyheter.

 

Antallet lanseringer av Linux-distroer vs antallet lanseringer av Windows-versjoner viser også noe forskjellene på mangfold og utviklingstakt.

 

 

Antall lanseringer av linux-distroer er ikke nødvendigvis et kvalitetstegn. Det viser en klar og tydeliglig utviklingstakt, men hadde MS hatt like store ressurser som Linux verden har (totalt antall bidragsytere på programmeringssiden), så ville vi nok ha sett flere løsninger tidligere enn vi har gjort nå.

 

Et annet moment er dette med et stødig produkt. Man kan bli lettere forvirret når det hvert år eller halvår dukker opp nye versjoner av distroer. Man får jo for seg at det er nesten som en bil, retter feil og mangler og kaller det 2008 modellen fremfor 2007. MS har på sin side satset tungt på at operativsystemet de leverer skal leve en stund og har ikke en lanseringsmodell som tilsier årlige revisjoner av Windows.

 

Hvordan du kan si at Windows er mangelfult forstår jeg ikke. Det er heller ikke særlig mangefult på programvare fronten. Jeg kan forstå at brukerne føler frustrasjon over å kun få velge mellom Vista og Vista...

 

Det finnes jo mer "stødige" versjoner av enkelte distroer også. Ubuntu har LTS (Long term support) på den nye 8.04-versjonen, dvs 3 års support. Videre tilbyr RedHat RHEL (man har også gratisversjonen CentOS), SuSE tilbyr SLED osv. Debian er jo også ansett som en svært stabil distro som supporteres over lengre tid.

 

Fedora er en distro som RedHat bruker som "testlekekasse" for ting som vurderes for inkludering i RHEL. Den er ikke dermed ustabil, men er ikke distroen å anbefale for de som vil ha support.

Lenke til kommentar
Antall lanseringer av linux-distroer er ikke nødvendigvis et kvalitetstegn. Det viser en klar og tydeliglig utviklingstakt, men hadde MS hatt like store ressurser som Linux verden har (totalt antall bidragsytere på programmeringssiden), så ville vi nok ha sett flere løsninger tidligere enn vi har gjort nå.

Mulig det, men det har ikke vært Microsofts strategi hittil. Deres "nyvinninger" kommer fra oppkjøp av andre selskaper og kopiering av konsepter.

 

Et annet moment er dette med et stødig produkt. Man kan bli lettere forvirret når det hvert år eller halvår dukker opp nye versjoner av distroer. Man får jo for seg at det er nesten som en bil, retter feil og mangler og kaller det 2008 modellen fremfor 2007. MS har på sin side satset tungt på at operativsystemet de leverer skal leve en stund og har ikke en lanseringsmodell som tilsier årlige revisjoner av Windows.

Det er en vesentlig forskjell på Microsofts fremgangsmåte og Linux: Når man bytter til en nyere Windows-versjon så er det som regel svært mye som er inkompatibelt med forrige versjon: Programmer, drivere etc. Når man oppgraderer Linux-distroen sin så kommer det som en oppdatering man bare trykker OK på så ordner det deg. Programmer og drivere er kompatible så det trenger man ikke endre på. Stødigheten er altså bedre til tross for kortere produktsykluser.

 

Hvordan du kan si at Windows er mangelfult forstår jeg ikke.

Hvordan du kan påstå at jeg har sagt at Windows er mangelfullt forstår jeg ikke. Å konstruere meninger som du så kan tilbakevise viser bare at du ikke leser det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Hvordan du kan si at Windows er mangelfult forstår jeg ikke.

Hvordan du kan påstå at jeg har sagt at Windows er mangelfullt forstår jeg ikke. Å konstruere meninger som du så kan tilbakevise viser bare at du ikke leser det jeg skriver.

 

Jeg beklager hvis jeg har misforstått deg, det var absolutt ikke slikt tenkt. Jeg forstod innlegget ditt slik at du mente at Windows var mangelfult. Noe jeg fant litt rart i grunn, da jeg har lest innlegg fra deg før, liksom.

 

Men jeg skal ha meg frabedt beskyldninger om konstruerte meninger. Sånt kan andre få drive med, det er ikke meg.

 

EDIT:

stråmann - http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Kjører ikke Vista så jeg vet ikke. Kjører OSX Tiger og XP. KDE har best "kvalitets følelse" over seg, siden alle vinduene er bittelitt magnetiske på en måte. Merker det når man svitsjer over. Alt annet kjennes rakklete og merkelig ut. Her "sklir" vindu mot hverandre på en måte. Kul "funksjon"

 

Ville ikke gått for KDE før versjon 4.1 om du ikke liker og knote litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...