Gå til innhold

Fedora 9 er klar for massene


Anbefalte innlegg

Jeg lastet ned Fedora 9 -Live CD (tror jeg). Under oppstart blir jeg bedt om "lokalhost login" og har ikke peiling. Er det noen i forum som kan hjelpe meg.

 

Oppstart fra LiveCD mener du? Skal være tidssbassert login så er bare å vente i 30-60 sekunder tror jeg. Ellers kan du jo prøve brukernavn: fedora og passord: fedora.

 

Mange takk for raskt svar 'Skinney', det var snilt.......skal prøve!

 

Skinney: jeg prøvde "fedora9" som brukernavn, det virket, men ble da bedt om passord.....ingenting virket. Har lastet ned 2 live-CD'er: 'Fedora-9-i686-Live' og 'Fedora-9-i686-Live-KDE' og samme med begge. Er det en annen "fil" jeg burde laste ned? Har Intel P4 805D CPU.

Forresten, har du ikke selv prøvd å laste opp Live CD?

 

Takk

 

Har ikke fått sjangsen enda. Har du prøvd å bare vente i 60 sekunder? tidligere LiveCD's har hatt tidsbasert innlogging. Ikke gjør noen ting i 60 sekunder og se om det fungerer for deg.

 

Takk igjen for raskt svar.....ja, både 2, 3, 4 og fem minutter etter du foreslo det først. Man blir innen spurt om å trykke "I" hvis man ønsker interaktiv funksjonen, det har jeg bare forbigått. Burde jeg velg "I" tro?

Hvis det bare er meg, ja vel.......men etter 50 innslag om fedora 9, hadde jeg trodd en eller annen hadde prøvd Live CD-en?

 

Så ikke 'endrebjorsvik' svar før jeg postet....takk.

Kanskje du du si litt om hvilken fil du lastet ned?

Endret av arnakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lastet ned Fedora-9-i686-Live-KDE.iso. Du skal ikke å trykke 'I' for interaktiv oppstart. Bare putt i CD-en, vent, vent og vent, så er skrivebordet klart etter hvert.

 

Takk til både 'mandela' og 'endrebjorsvik' for moralsk støtte.

 

Jeg kom fram til

 

"Fedora release 9 (Sulphur)

Kernel 2.6.25-14 fc9 i686 on an i686 (tty1)

 

lokalhost login _ " etter 5 minutter.......etter 30 minuter til sto det forstatt i stampe.

Lenke til kommentar
Takk for støtten! :)

Men jeg får det fremdeles ikke til å fungere. Verken med root=/dev/sdb4, eller root=UUID=[bla...bla...]. Kanskje det er filene som er noe tull med, siden jeg får meldingen bad file or directory type.

Kanskje den relativt gamle Grub-versjonen ikke liker det hvis Fedora har blitt lagt inn med ext4. Får sjekke det opp i morgen.

 

Kan se ut som det er ext4 ja

http://code.google.com/soc/2008/suse/appin...1DC4C762E7EE6D7

Lenke til kommentar
@arnakke:

Det er sannsynligvis fordi noe har feilet under oppstarten til X. Hva slags skjermkort har du? Antar at det er noe driver-krøll (dvs, skjermkort som ikke er støttet av open source driver).

 

@Sokkalf

 

Skulle just til å gi en tilbakemelding da jeg så ditt forslag. Jeg prøvde å 'kjøre' Live CD KDE på min gamle bærbare, og det gikk som alle hadde foreskrevet. Da slo deg meg at jeg har et GeForse 6600GT med 2 skjermer. Jeg hadde forsøkt å 'gå tilbake' til en skjerm uten hell. Ununtu gir en valg muligheter mht. grafikk. Så jeg må nok si meg enig med deg, men så blir spørsmålet senere, om jeg kan få fx fedora9 til å håndtere 2 skjermer+

 

Takk for all hjelpen.....ingen nevnt, ingen glemt!

Lenke til kommentar
@arnakke:

Det er sannsynligvis fordi noe har feilet under oppstarten til X. Hva slags skjermkort har du? Antar at det er noe driver-krøll (dvs, skjermkort som ikke er støttet av open source driver).

 

@Sokkalf

 

Skulle just til å gi en tilbakemelding da jeg så ditt forslag. Jeg prøvde å 'kjøre' Live CD KDE på min gamle bærbare, og det gikk som alle hadde foreskrevet. Da slo deg meg at jeg har et GeForse 6600GT med 2 skjermer. Jeg hadde forsøkt å 'gå tilbake' til en skjerm uten hell. Ununtu gir en valg muligheter mht. grafikk. Så jeg må nok si meg enig med deg, men så blir spørsmålet senere, om jeg kan få fx fedora9 til å håndtere 2 skjermer+

 

Takk for all hjelpen.....ingen nevnt, ingen glemt!

 

Skal ikke være noe problem med 2 skjermer så lenge du får installert de proprietære driverne til Nvidia...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg installert Mandriva på en pc. Det likte jeg godt. Hadde mange fine funksjoner. Fedora 9? Jo da, det så lekkert ut, men har tydeligvis en bug, fordi etter jeg hadde installert det fikk jeg meldingen,"out of frequency". Fedrora 9 ville ikke bote. Har googla litt, og det er flere som melder om det samme. Mandriva er bra, Fedora er bånn i bøtta :!:!

Lenke til kommentar
Hva er bester måten å installere prop drivere fra Nvidia i F9?
Jeg sliter hardt. Jeg pleier vanligvis å bruke denne driveren (tror den er beregnet på gamle og dårlige skjermkort, slik som mitt) når jeg legger inn distroer, men i Fedora 9 får jeg store problemer når driveren skal bygge kjerne-modulen. Etter litt knoting begynner den faktisk å bygge, men på 100% gjør den helomvending og kommer med feilmelding "Could not build kernel module. Bla..bla...".

 

Edit: Og så har jeg faktisk greid å få installert legacy-driveren som rpm-pakker herfra, men jeg greier ikke å få driveren til å kjøre. Enten konfigurerer jeg X feil, eller så skjer det noe kuk når driveren skal kjøre. Den kommer opp med noe tull om at det er et ukjent kall i driveren (eller noe liknende) når jeg kjører xinit. Jeg har egentlig gitt opp hele greien, selv om det hadde vært fristende å prøve ut KDE4 enda mer.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...