Gå til innhold

TEST: Intel Core 2 Duo E4300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke kjøre igjenom med maks overklokk i tillegg for å se forskjellen i aplikasjoner fra stock til 95% overklokk? Dette for å se om den yter 95% raskere i praksis og hvordan den overklokket greier seg mot de dyrere modellene (som blandt annet har 2* cache).

Lenke til kommentar

Må si meg enig, burde fått med resultata når prosessoren var overklokket... Hvorfor skryte av god overklokk, når vi ikke får se noen ytelse forskjeller... hehe

 

blir jo nevnt litt om overklokk tilstand på en av testene, men hadde vært fint og få sett litt mer. men ellers bra test

Lenke til kommentar

Jeg er spendt på hvordan den hadde gjort det på testene i overklokket tilstand. Hvis de overklokkede resultatene kommer med i testen skal jeg se på det som et plaster på såret etter at overklokking.no ble tatt ned.

 

Jeg ble ærlig talt litt overrasket over at den lot seg klokke 95% på luftkjøling, og ingen andre modifikasjoner. Tror nesten jeg må lete etter noen som har klokket denne på LN2. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

E4300 har mest "for seg" i ett av de rimeligere S775-hk som har begrensede klokkemuligheter med tanke på FSB.

Det er f.eks. en rekke billige hk (ca. 500 pluss/minus enn 100-ings) som ikke er istand til å klokke mye over FSB300 med E6nnn-serien.

Det er da E4300 er "genial".. :)

Jeg har hatt noen slike hk og alle har "vært med" fra ca. FSB300 til 360 (avhengig av modell).

Pt. har jeg testet/kjører/bruker en E4300 i mitt Gigabyte GA-965P-DS4.

Jeg klarte 3.6Ghz (100% "oc-klubben") v/1.55 VCore. :w00t:

Til vanlig har jeg valgt 3.2Ghz v/1.375 VCore, da jeg syntes 3.45 v/1.4875 ga for høye load temperaturer (selv med vannkjøling).

Dersom E4300 (og E4400) kommer under 1000-lappen vil jeg si disse er "best bang for bucks" dersom du skal overklokke. I skrivende stund.

De rimelige(re) X2-utgavene lar seg ikke klokke "en tøddel" i forhold til dette lille "klokkemonsteret".

Dersom du ikke skal klokke er nok en X2(AM2) ett minst like godt valg.. for de som "sverger" til AMD.

(Så slipper jeg å få de sedvanlige fanboy-angrepene igjen).

 

PS og edit:

Til de av dere som "maser" om luft/LN2 vs. klokking av E4300.

Glem det..

Disse har en FSB-sperre i forhold til E6nnn-serien som gjør at de ikke klokker vesentlig lengre med "fancy" kjøling.

Min klokker/klokket like bra med luft som på vann.

Kun noe lavere load-temps "på vann" kontra god heatpipe-kjøler.

Har du "stock" kjøler så kan du trygt regne med en klokk på 3Ghz eller mer på stock VCore utifra det jeg har lest om E4300.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ser ikke helt det store poenget i å spare en hundrelapp ved å kjøpe denne prosessoren i stedet for E6300. Skal man først overklokke, så er det ikke et problem at FSB i utgangspunktet er 266 MHz i stedet for 200.

8300646[/snapback]

 

det er det om du har et hovedkort som ikke overklokker over 1066mhz. for å nevne en av de nforce570 serien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ser ikke helt det store poenget i å spare en hundrelapp ved å kjøpe denne prosessoren i stedet for E6300. Skal man først overklokke, så er det ikke et problem at FSB i utgangspunktet er 266 MHz i stedet for 200.

8300646[/snapback]

 

Og jeg ser ikke poenget i å spare noen hundringser på innkjøp av CPU når man kjøper hk til over 2k og skjermkort til over 4k. :)

Som nevnt over kan det være noen som er "budsjettklokkere" og ikke bruker en månedslønn (normal sådan) på tilsvarende hardware som i "siggen" din. :D

 

Poenget med E4300 er lav FSB og "høy" multi som stiller mindre krav til chipset/hk/bios med tanke på overklokking.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så hva vil være det beste chipsetet/hovedkortet til denne prosessoren for oss "budsjettklokkere"?

8300837[/snapback]

 

Det er ett (for) stort utvalg av hk for S775 egentlig så det er ikke lett å velge.

 

Det som man må gjøre er å søke på Google etter andres erfaringer med ulike hk-modeller.

 

Jeg ville (og har) kjøpt ett demokort fra PS-Data/Komplett for slike "stunt" (budsjettklokking).

Ett MSI p965 Neo (kr.400) og ett ECS 965 (kr. 390).

Alternativt "hva-som-helst" av treff i prisguiden (sortert stigende på pris) for S775 som støtter Core 2 Duo.

Selv har jeg testet 3 ulike (nye) Asrock hk, i945G/PT880/Radeon Xpress 200 som alle fungerte greit (FSB 310 - 350). Ingen av Asrock hk'ene hadde støtte for VCore-endringer, men fungerte likevel greit nok (med E6300).

MSI hk'et har heller ikke mulighet for VCore endringer, men klokker noe lengre ser det ut til (foreløpig FSB=375).

Lenke til kommentar
Så hva vil være det beste chipsetet/hovedkortet til denne prosessoren for oss "budsjettklokkere"?

8300837[/snapback]

 

Det er ett (for) stort utvalg av hk for S775 egentlig så det er ikke lett å velge.

 

Det som man må gjøre er å søke på Google etter andres erfaringer med ulike hk-modeller.

 

Jeg ville (og har) kjøpt ett demokort fra PS-Data/Komplett for slike "stunt" (budsjettklokking).

Ett MSI p965 Neo (kr.400) og ett ECS 965 (kr. 390).

Alternativt "hva-som-helst" av treff i prisguiden (sortert stigende på pris) for S775 som støtter Core 2 Duo.

Selv har jeg testet 3 ulike (nye) Asrock hk, i945G/PT880/Radeon Xpress 200 som alle fungerte greit (FSB 310 - 350). Ingen av Asrock hk'ene hadde støtte for VCore-endringer, men fungerte likevel greit nok (med E6300).

MSI hk'et har heller ikke mulighet for VCore endringer, men klokker noe lengre ser det ut til (foreløpig FSB=375).

8300971[/snapback]

 

Nei det er ikke lett i hovedkort jungelen...

Så dersom målet er ca 400-450 fsb, så må man gå for et dyrere hovedkort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...