Gå til innhold

TEST: Intel Core 2 Duo E4300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

blir også spennende når E4200 blir og kommer, er jo nesten slik at man kan garantere 100% overklokk med en slik cpu, da 3,2 ghz høres mere enn realistisk ut :)

 

 

veldig rart at det MSI kortet ikke liker fsb 800 cpu, burde jo komme med vanlig P4 støtte. står jo også på hjemmesiden at det der skal funke link

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hoi!

Da har jeg "swappet" CPU/RAM med mitt ene Core 2 DUo system. Dvs. Asus P5W DH "riggen".

Og kan konkludere med at MSI P965 Platinum hk'et er akkurat like bra/dårlig som mitt P5W DH.

Ser rett og slett ut til at den E4400'n er den hittil dårligste Core 2 Duo jeg har fått tak i.

Den "butter" ved ca. 3.1Ghz, men bør kjøre på 10x300 @ 1.4. Ikke noe særlig mer.

MSI hk'et klarte akkurat samme stabile OC med E6400 + Geil DDR(2)800 kit som Asus hk'et, dvs. 400x8 @ 1.45.

Så hk'et er på ingen måte elendig slik jeg først antok da jeg begynte å teste det med E4400.

Det ser ut som om man bør bruke E6nn0 i MSI hk'et, da P5W DH var noe mer stabilt når det nærmet seg "tak" for OC på E4400.

Sålangt er den beste Core 2 Duo jeg har/har hatt den E4300'n jeg var så begeistret over i ett par andre tråder (100% OC).

For meg har MSI hk vært gode kjøp, men andre på fourmet har helt andre erfaringer.

 

Edit:

Det som var veldig pussig med E4400'n i MSI hk'et var at jeg kunne benche alt på 320x10 @ 1.4, mens Orthos førte til "instant reboot" (ila. få sekunder).

Dvs. jeg kunne kjøre SuperPi32Mx2 (en på hver kjerne), Cinebench reender test, alt av 3DMarks. Noe slikt har jeg ikke sett før.

Normalt vil alle bench'er som bruker begge kjerner feile omtrent på samme klokk som Orthos.

Så noe av de samme tendensene i P5W DH hk'et, men det virker noe mer stabilt med E4400 enn MSI hk'et.

Tror MSI har kodet en Bios som gir for "tøff" strap for CPU'er med default FSB200.

Inkludert Beta bios'en som funker best av de jeg har prøvd.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det som var veldig pussig med E4400'n i MSI hk'et var at jeg kunne benche alt på 320x10 @ 1.4, mens Orthos førte til "instant reboot" (ila. få sekunder).

Dvs. jeg kunne kjøre SuperPi32Mx2 (en på hver kjerne), Cinebench reender test, alt av 3DMarks. Noe slikt har jeg ikke sett før.

 

hadde det samme med min e6600 @3,65...... kjørte mye, men orthos og prime hvis jeg husker rett ble det reboot.....

 

 

litt artig at den dårligste C2D du har kommet over KUN takler 1,1 ghz OC :)

Lenke til kommentar

Ved å sette "strap" til 1066FSB, vCore til 1,55 og brikkesettet på 1,6 Volt fikk vi lurt 3516,7 MHz ut av denne prosessoren.

 

Kan noen forklare meg hva "strap" betyr? Har jeg denne funsjonen på mitt hovedkort som er Asus p5n-e sli? og er det noe man bør sette på når man skal overklokke?

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Hvor og når kjøpte du din E4300? Fin test, men kunne tenkt meg at du testet spill i lavere oppløsninger så vi ser hvordan CPUen bidrar i klokkingen.

8554680[/snapback]

 

Hei, jeg kjøpte vel min E4300 for et par mnd. siden hos komplett.no.

 

Ja, men synes ikke det er så interessant siden man aldri spiller spill på lave detaljer og oppløsning uansett. Man prøver å utnytte grafikkortet. Og dessuten følte jeg at jeg fikk dette momentet med meg i 3DMark05 og delvis i 3DMark06. Her ser du klart og tydelig hvordan ytelsen skalerer med CPU hastighet.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Ved å sette "strap" til 1066FSB, vCore til 1,55 og brikkesettet på 1,6 Volt fikk vi lurt 3516,7 MHz ut av denne prosessoren.

 

Kan noen forklare meg hva "strap" betyr? Har jeg denne funsjonen på mitt hovedkort som er Asus p5n-e sli? og er det noe man bør sette på når man skal overklokke?

 

Takk på forhånd

8564540[/snapback]

 

Hei, en 1066FSB Strap betyr rett og slett at man lager en forbindelse mellom 2 punkter under prosessoren. Altså der alle punktene er, punktene som får kontakt med pinnene i prosessor sokkelen.

 

Og det betyr igjen at man setter CPU standard til 1066FSB istedet for 800FSB som er vanlig på E4300. Dette er dog mest hensiktsmessig om man har hovedkort som begrenser FSB til så og så mange prosent fra standard FSB.

 

Jeg har prøvd dette selv med min E4300 og på mitt Asus P5N-E SLI. Og det lagde bare masse bugs. Asus P5N-E SLI og mange andre hovedkort som er egnet for overklokking, trenger man ikke kjøre Pinstrap på.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

En liten oppdatering.

 

Mitt MSI P965 Platinum døde, og jeg har nå fått erstattet det.

 

Prøver litt med en ny E4300.

 

Den klarer ikke 3Ghz ved +0.1 (i Bios), som viser ca. 1.39 ved last.

Max 24/7 klokk med dette hk ser ut til å bli 2.8 (312x9) ved 1.34 (full last).

Greit nok.

 

Det kan godt være hk'et sin "skyld" da hk'et er svært dårlig egnet for klokking.

Ihvertfall er det min erfaring.

 

Så det kan nok være noe i OCMax (trådstarters) teori at seinere versjoner av E4n00 ikke klokker noe særlig i forhold til de første.

Lenke til kommentar
En liten oppdatering.

 

Mitt MSI P965 Platinum døde, og jeg har nå fått erstattet det.

 

Prøver litt med en ny E4300.

 

Den klarer ikke 3Ghz ved +0.1 (i Bios), som viser ca. 1.39 ved last.

Max 24/7 klokk med dette hk ser ut til å bli 2.8 (312x9) ved 1.34 (full last).

Greit nok.

 

Det kan godt være hk'et sin "skyld" da hk'et er svært dårlig egnet for klokking.

Ihvertfall er det min erfaring.

 

Så det kan nok være noe i OCMax (trådstarters) teori at seinere versjoner av E4n00 ikke klokker noe særlig i forhold til de første.

8642110[/snapback]

 

Hvilke type kræsj fikk du når CPU ble ustabil? Blåskjærm og spontan-reboot? For jeg har akkurat fått meg en E6600 og da sier Orthos fra når den blir ustabil. Med E4300'en min så fikk jeg blåskjærm når CPU ble ustabil og spontan-reboot. Så dette kan tyde på at Buss-sperre teorien min også holder mål.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvilke type kræsj fikk du når CPU ble ustabil? Blåskjærm og spontan-reboot? For jeg har akkurat fått meg en E6600 og da sier Orthos fra når den blir ustabil. Med E4300'en min så fikk jeg blåskjærm når CPU ble ustabil og spontan-reboot. Så dette kan tyde på at Buss-sperre teorien min også holder mål.

8642178[/snapback]

 

Teorien din holder nok mål den. :)

 

Det som er typisk for både denne E4300 og E4400'en jeg har, er at inntil en gitt klokk så er alt stabilt, og når Orthos feiler (en av kjernene) så holder det med litt økning av VCore.

Men:

Når man overstiger en gitt klokk så hjelper det ikke lenger å øke VCore.

Selv om temperaturer er greie (vannkjøling) så bare fryser eller spontan-reboot'er systemet etter fra 1 til 10 minutter.

Ganske likt slik det er med "Dothan-klokking".

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hvilke type kræsj fikk du når CPU ble ustabil? Blåskjærm og spontan-reboot? For jeg har akkurat fått meg en E6600 og da sier Orthos fra når den blir ustabil. Med E4300'en min så fikk jeg blåskjærm når CPU ble ustabil og spontan-reboot. Så dette kan tyde på at Buss-sperre teorien min også holder mål.

8642178[/snapback]

 

Teorien din holder nok mål den. :)

 

Det som er typisk for både denne E4300 og E4400'en jeg har, er at inntil en gitt klokk så er alt stabilt, og når Orthos feiler (en av kjernene) så holder det med litt økning av VCore.

Men:

Når man overstiger en gitt klokk så hjelper det ikke lenger å øke VCore.

Selv om temperaturer er greie (vannkjøling) så bare fryser eller spontan-reboot'er systemet etter fra 1 til 10 minutter.

Ganske likt slik det er med "Dothan-klokking".

8642900[/snapback]

 

Jeg opplevde faktisk aldri at Orthos feilet på min E4300. Uansett hvilke klokkefrekvens jeg prøvde. Det eneste som skjedde var det jeg skrev ovenfor, nemlig blåskjerm og spontan-reboot.

 

Tester nå E6600-en min på 3.4GHz og litt over 1.4 Volt. Ser ut som den trenger rundt 1.5 Volt for 3.5GHz og over 1.6 Volt for 3.6GHz. Dette klassifiserer den vel som en middels bra E6600? Har ikke testet nok på 3.5GHz og 3.6GHz til å si dette helt sikkert, men de første indikasjonene tyder på det.

Lenke til kommentar

Så finnes det noen løsning for system frys eller spontan-reboot'er?

 

Jeg har hva jeg kan kalle en stabil klokk i teorien, men disse barnesykdommene passer liksom ikke inn.

 

Jeg har prøvd minne ifra to forskjellige merker, og fremdeles fryser systemet eller rebooter når det måtte passe seg.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Så finnes det noen løsning for system frys eller spontan-reboot'er?

 

Jeg har hva jeg kan kalle en stabil klokk i teorien, men disse barnesykdommene passer liksom ikke inn.

 

Jeg har prøvd minne ifra to forskjellige merker, og fremdeles fryser systemet eller rebooter når det måtte passe seg.

 

Noen forslag?

8644031[/snapback]

Kommer ann på grunnen til at PC-en din fryser/rebooter. En ting kan jeg si, og det er at Nvidia ntune eller hva det heter lager blåskjerm og får PC-en til å reboote på mange systemer. En av disse systemene er min maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...