Gå til innhold

TEST: Intel Core 2 Duo E4300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

OK.

"Screenshot clocking" er også en "gren" innen klokking. :)

Litt mer VCore nå, og noe vil "svi seg".

På den annen side vil jo hverken SuperPI eller Orthos rekke å kjøre mer enn 0.02 sekunder så sånn sett er det jo en "safe" VCore. :!:

 

Ser ut som du har fått tak i en usedvanlig god E4400. :thumbup:

Hva med å finne ut ved hvilken klokk/setting den er bench/Orthos-stabil?

Det hadde vært kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Hmm CPU-Z viser jo 1.212 vcore... underklokker kortet ditt voldsomt? Hmm ser at Abit utilen viser 1.64 hmm

 

Ekstrem høy vcore ja. hvor langt klarer du med maks 1.45 cvore?

8653903[/snapback]

Ehh, nei det overklokker voldsomt :tease:

Men reger med du mener undervolter (i mangel av noe godt norsk ord for lavere spenning) Nå har jo jeg fortsatt ikke noe C2D rigg, men på mine maskiner har Cpu-z hatt en tendens til å vise feil, så antar dette er tilfelle hos Chioz. At han klarer 4Ghz på 1,2V skal vel godt gjøres.

Hva er forresten stadard V-Core på disse cpu'ene?

 

@Chioz, som TL1000 sier hadde det vært interessant å høre hva du får til stabilt, eller i det minste til litt SuperPi. Ser jo ut til å være et veldig godt eksemplar du har der :)

Lenke til kommentar
Hmm CPU-Z viser jo 1.212 vcore... underklokker kortet ditt voldsomt? Hmm ser at Abit utilen viser 1.64 hmm

 

Ekstrem høy vcore ja. hvor langt klarer du med maks 1.45 cvore?

8653903[/snapback]

Ehh, nei det overklokker voldsomt :tease:

Men reger med du mener undervolter (i mangel av noe godt norsk ord for lavere spenning) Nå har jo jeg fortsatt ikke noe C2D rigg, men på mine maskiner har Cpu-z hatt en tendens til å vise feil, så antar dette er tilfelle hos Chioz. At han klarer 4Ghz på 1,2V skal vel godt gjøres.

Hva er forresten stadard V-Core på disse cpu'ene?

 

@Chioz, som TL1000 sier hadde det vært interessant å høre hva du får til stabilt, eller i det minste til litt SuperPi. Ser jo ut til å være et veldig godt eksemplar du har der :)

8654128[/snapback]

 

CPU-Z viser ikke rett Volt. Det gjør den omtrent aldri på Core2 Duo. Så han bruker nok over 1.6 Volt som Abit sin utility viser. Jeg mener standard V-Core på disse CPU-ene er 1.325 Volt.

Lenke til kommentar

Korrekt, dobbeltsjekket med min ET5 på Gigabyte, de viser forskjellige verdier.

 

EDIT:

Det merkelige hos meg er at når Orthos setter igang så går vcore ned 0.020. Vil det si at kortet ikke klarer å holde volten? Det burde være god spenningsregulering på dette kortet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Korrekt, dobbeltsjekket med min ET5 på Gigabyte, de viser forskjellige verdier.

 

EDIT:

Det merkelige hos meg er at når Orthos setter igang så går vcore ned 0.020. Vil det si at kortet ikke klarer å holde volten? Det burde være god spenningsregulering på dette kortet.

8654165[/snapback]

 

Mitt Asus P5N-E SLI undervoltet mye mer enn det der på last. Jeg kunne f.eks ha 1.55 Volt før jeg satte igang Orthos og 1.45 Volt ved Orthos last. Jeg tok en sånn blyant mod på en resistor og nå dropper den ikke i det hele tatt på full last. I tillegg var jeg litt for gavmild med blyanten slik at kortet faktisk overvolter. Så jeg tviler på det er spenningsregulatorene dine som gjør dette.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
CPU-Z viser ikke rett Volt. Det gjør den omtrent aldri på Core2 Duo. Så han bruker nok over 1.6 Volt som Abit sin utility viser. Jeg mener standard V-Core på disse CPU-ene er 1.325 Volt.

8654157[/snapback]

 

Utifra de hk jeg har hatt for S755/Core 2 Duo viser CPU-Z korrekt sålenge man holder seg under ca. 1.5 VCore (Bios).

Over det så viser CPU-Z alltid et-eller-annet på 1.2 tallet.

Merkelig "bug". :hmm:

Intel oppgir vel en "range" fra ca. 1.15 til 1.325 for sine Core 2 Duo, hvor 1.325 da kan sies å være "standard" VCore på "full speed".

På esken står det 1.35 Max noe man ikke uten videre skal kimse av.

VCore laaaangt over 1.4 er nok ikke sunt i lengden, selv med vannkjøling. :)

 

Edit:

Det er faktisk meningen at hk (VRM) skal "droppe" VCore under load.

VDrop er ett "desingkrav" fra Intel. Når temperaturer stiger (VRM) skal spenning senkes.

Dette er selvsagt svært uønsket for de av oss som overklokker, og derfor ønsker man gjerne å "modde" denne bort.

Asus high-end hk har "kompensert" dette med å overvolte betraktelig i forhold til BIos, slik at man får en VCore under load som tilsvarer setting i Bios.

Da har man en "unødvendig" høy VCore under idle/desktop-bruk.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

flotters... tror egentlig jeg også kan gå ned på vcore på min 24/7 klokk. Alt for å droppe temp ennå mer.. nå ligger den på 28 idle og går opp i 50+ på load.

 

EDIT:

Jeg trodde faktisk pga CPUZ at kortet undervoltet, men jeg ser i ET5 at det er right on spot. Gledelig. Så jeg hadde kjørt på høyere vcore enn jeg trodde jeg hadde.

 

EDIT2:

Det undervolter noe, men ikke så mye som CPUZ skulle ha det til.

Når jeg setter den på 1.350 i bios så viser den 1.330 i ET5.

 

Hmm men det rare nå er at CPU vifta står på 0RPM og CPU stiger og er nå i 39 idle. Så jeg får sjekke hva som forårsaker det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

CPU-Z viser ikke rett Volt. Det gjør den omtrent aldri på Core2 Duo. Så han bruker nok over 1.6 Volt som Abit sin utility viser. Jeg mener standard V-Core på disse CPU-ene er 1.325 Volt.

8654157[/snapback]

 

Utifra de hk jeg har hatt for S755/Core 2 Duo viser CPU-Z korrekt sålenge man holder seg under ca. 1.5 VCore (Bios).

Over det så viser CPU-Z alltid et-eller-annet på 1.2 tallet.

Merkelig "bug". :hmm:

Intel oppgir vel en "range" fra ca. 1.15 til 1.325 for sine Core 2 Duo, hvor 1.325 da kan sies å være "standard" VCore på "full speed".

På eksen står det 1.35 Max noe man ikke uten videre skal kimse av.

VCore laaaangt over 1.4 er nok ikke sunt i lengden, selv med vannkjøling. :)

8654232[/snapback]

 

Du har nok rett i det der med Volt og CPU-z. For nå kjører jeg litt over 1.4 Volt og da viser den rett.

 

Når det gjelder levetid og Volt, så er det ikke Volten i seg selv som forkorter levetiden, det er temperaturen. Selv om du kjører 1.7 Volt så har ikke det så mye å si så lenge du bare greier å kjøle den. Det som derimot kan sliten på er hovedkortet. For spenningsregulatorer vil måtte jobbe ekstra hardt på slik Volt. Så man burde ha ekstra kjøling ellers på hovedkortet også.

Lenke til kommentar

virker som den kom seg litt etter en stund i orthos, så nå rev'er den aldri helt ned til 0. 100%load kom heller aldri over 54 grader.

 

Ser ut som den har gått 1-2 grad ned på idle. Gi den litt tid tilå kjøle seg ned først. Og det var 29-30 tidligere og ikke 28 som jeg hadde notert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har den nede i 1.310 vcore nå og Orthos kjører stabilt, men det rare er at CPU vifta stopper helt noen ganger når jeg ikke har load på systemet, så drar den igang og stopper litt igjen hmm.

8654341[/snapback]

 

Du bør gå inn "Hardware Monitor" meny og finjustere settings for viftekontroll.

Dvs. ved hvilken "CPU-temp" vifta skal starte, delta...osv (dette kan variere fra Bios til Bios).

På noen hk er Bios styring av vifter (PWM) ikke helt optimalt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

TL1000S:

Det står til auto. Jeg kan ikke velge temps osv videre der. Bare alarm og metode. Hmm sjekke om jeg har ctrl+f1 settings der forresten.

 

EDIT

Japps systemet datt 2 grader ned på lavere vcore. Ligger nå på 27-28 og ikke 29-30. Synes ikke det er så ille med stock kjøler og E4300@3Ghz

 

EDIT2:

Satt fan controll method "Intel QST" og mode til "PWM", de stod begge til Auto fra før.

 

Ser ut som den kjøler mer aktivt da. Men kan ikke stille temperaturer der desverre. Kun i ET5, men det fungerer greit.

 

Men imponert nå, nå står den dønn stabilt med vcore på 1.310 både med og uten load og har ingen problemer med å kjøre orthos og går aldri over 52 grader på load nå.

 

Lurer på om jeg skal montere Scythe Ninja(må dremles i festet) for å se hva slags drop i temp jeg får.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
TL1000S:

Det står til auto. Jeg kan ikke velge temps osv videre der. Bare alarm og metode. Hmm sjekke om jeg har ctrl+f1 settings der forresten.

 

EDIT

Japps systemet datt 2 grader ned på lavere vcore. Ligger nå på 27-28 og ikke 29-30. Synes ikke det er så ille med stock kjøler og E4300@3Ghz

 

EDIT2:

Satt fan controll method "Intel QST" og mode til "PWM", de stod begge til Auto fra før.

 

Ser ut som den kjøler mer aktivt da. Men kan ikke stille temperaturer der desverre. Kun i ET5, men det fungerer greit.

 

Men imponert nå, nå står den dønn stabilt med vcore på 1.310 både med og uten load og har ingen problemer med å kjøre orthos og går aldri over 52 grader på load nå.

 

Lurer på om jeg skal montere Scythe Ninja(må dremles i festet) for å se hva slags drop i temp jeg får.

8654409[/snapback]

 

Så du fant aldri en kjøler som passet hovedkortet ditt? Hvilke CPU/hastighet kjører du nå?

Lenke til kommentar
Er en stående Zalman som muligens passer, men hakke giddet å kjøpe for å teste.

 

Kjører på 333*9, 1:1 med RAM.

8655191[/snapback]

 

1:1 på mitt hovedkort er det samme som busshastigheten på RAM. Det vil si at du kjører 1333MHz? Men har noe som heter Sync Mode også, og her kjører man halve hastigheten av buss. Så har jeg forskjellige dividere og har Unlinked modus som innehar enda flere dividere.

 

Det er akkurat det der som er noe av bakdelen med ditt hovedkort, det at brikkesettkjøling er så stor at det er vanskelig å få plass til mange populære prosessor kjølere.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...