Gå til innhold

TEST: Intel Core 2 Duo E4300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har planer om å bruke mitt X1950Pro AGP kort på det :) Eneste som vil være et problem for meg er om jeg ikke får klokket FSB høyt nok på luft for å få E4300 eller E4400 på rundt 3Ghz.

 

Når jeg skal ha et R600 type kort på høsten bytter jeg også HK og ant CPU igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da spørs det om jeg ikke hiver meg på en E4300 og et Asrock kort nå. Jeg trenger litt mer CPU guff, og jeg regner med at X1950Pro AGP kortet vil yte et par hakk bedre også.

 

*tenker og foretar bestilling i kveld*

 

Hva er en god luftkjøler til E4300 klokk?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Da spørs det om jeg ikke hiver meg på en E4300 og et Asrock kort nå. Jeg trenger litt mer CPU guff, og jeg regner med at X1950Pro AGP kortet vil yte et par hakk bedre også.

 

*tenker og foretar bestilling i kveld*

 

Hva er en god luftkjøler til E4300 klokk?

8414906[/snapback]

 

svarer litt sent kanskje... Luftkjøleren som følger med cpu´en er grei nok den til 3GHz klokking. Har nettopp kjøpt en Thermaltake big Thypoon 120 ett eller annet... så tempen har sunket litt, men om det var verdt det er en annen ting.

Det ser ut som om jeg har fått ett "crappy" eksemplar av e4300.. max klokk så langt er 3150MHz, tror ikke det er verken hk eller ram som stopper meg, mulig jeg skal prøve å kjøpe et annet eksemplar. :hmm:

 

Noen som har tips (link) om passiv kjøler jeg kan bruke til southbridge?? må ikke være høyere enn ca 10mm pga skjermkortene..

Lenke til kommentar

tenker du slik at du får høyere klokk ved at chipsett blir kaldere?? isåfall prøv først og sett vifter over der først, blir veldig kalde og du vil fort merke om det er det som stopper deg. men fsb på 350 er ikke noe for det kortet der og bli stressa for. andre alternativet er jo at du fysik har kjent på chipsettet, det blir man fort stressa av :)

 

uansett, ville gådd for passiv hvis jeg skulle kjøpe

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=HR05SLI&mcat=c181

Lenke til kommentar
tenker du slik at du får høyere klokk ved at chipsett blir kaldere?? isåfall prøv først og sett vifter over der først, blir veldig kalde og du vil fort merke om det er det som stopper deg. men fsb på 350 er ikke noe for det kortet der og bli stressa for. andre alternativet er jo at du fysik har kjent på chipsettet, det blir man fort stressa av :)

 

uansett, ville gådd for passiv hvis jeg skulle kjøpe

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=HR05SLI&mcat=c181

8429953[/snapback]

 

fin den der ja :) problemet er at det blir fort liten plass i kabinettet med 2 8800 kort og thermaltake big thypoon cpukjøler :roll:

Endret av amdme
Lenke til kommentar
Theo343: Hva ble det til?

 

Og; kan en forvente 3GHZ på E4300/E4400 med stock kjøler? Da på det ASRock hovedkortet som før linket til - jeg er nemlig veldig klar for dette oppsettet...

 

Eventuelt gå for en E6300?

 

Hva mener Dere?

8446789[/snapback]

Virker som de fleste E4300 gjør 3GHz på stock Volt eller litt mer. Og det skal gå greit med standard kjøler. E4300 er mye lettere å klokke enn E6300 grunnet høyere multiplikator på førstnevnte. Man slipper å kjøre så høy HTT (Buss).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Asrock hk'et som det linkes til/omtales her er ikke rapportert som en god klokker.

Dette gjelder Core 2 Duo med FSB266. Det bør fungerer bedre med E4n00, men intet er garantert.

Mitt hk (forrige versjon) klokket akkurat like dårlig som ocworkbench sitt. Det klart dårligste Asrock hk'et jeg har hatt mht klokking. :(

Dersom man har DDR og bra AGP-kort er likevel Asrock hk'et "en vinner" sammen med f.eks en E4400 (som nå koster rett over 1000-lappen). 2.8/2.9Ghz bør gå greit, men som sagt.

"No gurantee whatsoever" :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Neppe, en av grunnene til at 6320 og 6420 kom er nettopp for å gjøre forskjellen ned til e4300 og e4400 større.

8472427[/snapback]

Eller å gjøre forskjellen ned til E4 serien større. E6 har 1066 og 1333, samt 4MB i

mange modeller. Du finner ingen av disse tingene i E4 serien.

 

Med E6300 og E6400 fikk man høyere FSB enn E4 serien og samme cache.

 

E6x20 gjør at man får en E6600 med lavere MP. Eller en E6600 til lavere pris, hvordan man velger å se på det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Og høyere MP gir høyere overklokk? Beklager hvis jeg roter til tråden med helt banale oc-spørsmål...

 

Tenkte jeg skulle overklokke kanskje til 3 ghz, siden det ser ut som at det går greit for folk flest. Har hittil ikke gjort det så mye siden d830 blir relativt varm.

8497494[/snapback]

 

Min E4300 kjøres 24/7 på 3060MHz og alt på auto i bios, jeg er iverfall meget fornøyd :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Høyere MP gir ikke høyere klokk sånn uten videre.

Høy(ere) MP gjør det (som regel) lettere å få en høy klokk i forhold til en CPU med lavere MP, gitt ett hk og RAM som ikke tåler særlig høy FSB.

Når det er sagt så er det ikke fullt så enkelt.

"Sliter" selv med ett MSI P965 Platinum som ikke liker E4n00.

Boot-screen fra Bios "hilser velkommen" med en advarsel om at hk/Bios ikke støtter FSB200 for denne type CPU.

Det er jo ikke helt sant da Bios "defaulter" til rett FSB og rett RAM-speed.

Men:

Det er klart at Bios er "kodet" for "normale" Core 2 Duo med "266-strap". Håpløst å klokke E4400 med offisiell Bios og ikke så mye bedre med Beta-bios heller.

Dog, normalt vil det være lettere å klokke en E4n00 i ett "budsjett-hovedkort" med RAM med "dårlig specs" (les: lav rating mtp hastighet).

 

PS.

Skal sjekke med en E6400 i MSI hk'et nuhh!. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...