Gå til innhold

TEST: Intel Core 2 Duo E4300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
667Mhz på RAM er 1:1 med 1333FSB. Jepps slik sett skulle jeg gjerne hatt P5K Deluxe istedet som har mer moderate kjølere, men kostet mye mer.

8656449[/snapback]

 

Som sagt, på mitt hovedkort - Asus P5N-E SLI så er 1:1 det samme som at RAM kjører på samme hastighet som buss. Om bussen er 1333 så blir RAM 1333 og ikke 667. På mitt hovedkort må man velge Sync for å få det samme som deg.

 

Mitt hovedkort er dog basert på Nvidia 650i. Et ganske fantastisk hovedkort til å være så billig faktisk. Kjører nå RAM på 1188MHz stabilt :)

Lenke til kommentar

Såpass ja :). Skulle gjerne hatt Asus P35 kortet med full kjøling, men ble for dyrt.

 

Skal nok teste å klokke rammen og CPU mer, men da skal jeg nok dremle på Scythe Ninja først.

 

Jeg lurer på hva den vifteformede cpu kjøleren de har på bildet kalles. Den ser rå ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ser ut til at den nye E6600 CPU-en min kan stå over 4 timer i Orthos før det kommer en feil. Og da er det bare å øke Volt.

 

Med E4300-en så var det enten eller. Enten så hadde den nok Volt og kjørte Orthos stabilt uendelig, eller så kræsjet hele maskinen.

8660747[/snapback]

 

Jeg heller til den oppfatning at E4n00 er "defekte" 6600/6700-chips som "omkodes" til FSB200.

De 3 jeg har hatt oppfører seg slik OcMax beskriver, inkludert "gullchip-E4300" som gjør 100% OC.

Det som også er pussig er hvor "merkelige" temperaturer det er på disse i forhold til de "normale" utgavene dvs. E6n00.

E6n00 har relativt liten forskjell i temperatur mellom idle/load og reagerer ikke så "voldsomt" på økning av VCore som E4n00.

Mine E4n00 har en forskjell på opp mot og over 30 grader mellom idle/load, selv på VCore under 1.4.

Lenke til kommentar
Ser ut til at den nye E6600 CPU-en min kan stå over 4 timer i Orthos før det kommer en feil. Og da er det bare å øke Volt.

 

Med E4300-en så var det enten eller. Enten så hadde den nok Volt og kjørte Orthos stabilt uendelig, eller så kræsjet hele maskinen.

8660747[/snapback]

 

Jeg heller til den oppfatning at E4n00 er "defekte" 6600/6700-chips som "omkodes" til FSB200.

De 3 jeg har hatt oppfører seg slik OcMax beskriver, inkludert "gullchip-E4300" som gjør 100% OC.

Det som også er pussig er hvor "merkelige" temperaturer det er på disse i forhold til de "normale" utgavene dvs. E6n00.

E6n00 har relativt liten forskjell i temperatur mellom idle/load og reagerer ikke så "voldsomt" på økning av VCore som E4n00.

Mine E4n00 har en forskjell på opp mot og over 30 grader mellom idle/load, selv på VCore under 1.4.

8660839[/snapback]

 

Jeg tror iallefall ikke E4n00 er omkodede E6600/E6700 fordi jeg mener da at E4n00 har mindre kjerne. Sånn rent fysisk. De ble aldri produsert med 4MB Cache, hvorav 2MB ble deaktivert, slik som på E6300 og E6400. Og E4n00 har jo Allendale kjerne. Har også hørt rykter om at de siste E6300/E6400 som ble produsert faktisk fikk Allendale kjerne.

 

E4300/E4400 er egentlig noen snodige CPU-er. Da spes. relatert til overklokking. Jeg ble så vant med oppførselen på E4300 (Hadde aldri hatt noen annen Core2 prosessor) at jeg faktisk syntest E6600 var rar når jeg fikk den for noen dager siden. Men forstår jo at dette er en normal Conroe. Det er Allendale som er sær her. He, he

 

Jeg tipper også at Allendale setter helt andre timinger på Northbridge enn hva Conroe gjør. Dette kan være en av grunnene til den sære oppførselen, men jeg tror nok det er flere ting som gjør det.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Tenkte bare å poste mine erfaringer så langt med C2D systemer og overklokking. Satte sammen et system til en kamerat med E6600 og P5N-E samtidig som jeg selv oppgraderte til P5N-E og 4300.

 

Begynte med E6600 maskinen, og der stoppet det raskt rundt 3GHz. Men etter at jeg gikk opp litt på NB volten, 1,5xx, så gikk den videre gitt. Passerte 3,7 GHz før den ikke ville starte. Da tror jeg vi hadde rundt 1,6v. Endte på 3,6GHz og et sted mellom 1,5 - 1,6v og Noctua kjøler i et Stacker kabinett som forøvrig gir veldig god kjøling til HK med radial viften. Over 9t med tortur test, 100% CPU bruk.

 

Mitt system hadde mindre kjøling, så der ble NB på hovedkortet raskt fryktelig varm. Satte på ei vifte på den, og endte opp på 3,3GHz stabilt, Noctua kjøler og 1,56v. Over 8t med tortur test. Hadde forøvrig noen merkelig problem med 4300 CPU'en og dette hovedkortet, med at det ikke likte "runde" FSB tall f.eks. Også ville den ikke starte på 1233 eller 1266 eller 1288FSB osv, men når vi passerte 1300, så bootet den fint igjen.

 

Osv... Så fikk jeg en ide om å bytte hovedkort..., fordi det "passet" seg slik... , til et "Asus P5N32-E SLI PLUS" med litt flere tilkoblingsmuligheter osv. Med dette kortet så fikk jeg problemer med at CPU ble veldig varm... Blabla, lang historie. Endte her opp på en lavere hastighet med min E4300, eller, jeg rakk ikke å teste så veldig mye, fordi etter en torturtest på noen timer, rebootet jeg, og gikk inn i bios. Var der i et par min, så hørte jeg et slags "tikk" i maskinen, og den slo seg av. Jasså tenkte jeg, plutselig kom det skikkelig med røyk ut fra maskinen og det luktet forferdelig. "Ka faen", tenkte jeg da, og dro ut strømen. Åpnet kassa og så hva som ble svidd, men kunne ikke se noe... Tenkte det var PSU, siden jeg har opplevd noe lignende før med PSU. Men jeg koblet til strøm igjen og startet den, og til min store forundring så startet den opp helt fint. Kjørte den øyeblikkelig ned til "default". Inn i windows, så kom det opp en "error" med lyddriverne, og USB musa mi virket ikke. Flyttet på USB pluggen bak, men ingen reaksjon. Satte i musa foran, og da kom den. Så åpnet jeg iexplore, men fikk ikke noe nett, og da fant jeg ut at maskinen ikke fant noen av nettverkskortene, ikke lydkortet og ikke usb utgangene bak. Litt etterpå så klikket også usb utgangene i front. PS2 utgangene fungerer enda dog :-).

 

Så nå venter jeg på et nytt hovedkort med P35 chipset og en E6600. E4300 ble overflyttet til HTPC'en da XP2400+ fungerte dårlig til HD film.

 

Edit: Problemene med "runde" fsb tall osv. opplevde jeg også på P5N32-E SLI PLUS kortet, og det samme på en annen E4300 maskin jeg satte sammen. (Denne var forøvrig vanskelig å få over 3GHz). Har satt sammen to andre maskiner med E6600 og P5N hovedkort, og der har det ikke vært problemer... Virker som det er E4300 CPU'en lager de "problemene"? :hmm:

Endret av Sceolan
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på en Allendale og en Conroe?. Jeg trodde alle C2D var Conroe. Jeg gikk rett fra 1200 til 1333, siden 12-13 hadde know issues.

8664232[/snapback]

 

Allendale har f.eks ikke Virtualisering og den er produsert med 2MB Cache istedet for 4MB cache. E6300 og E6400 hadde Conroe kjerne med 2MB Cache. Dette fordi 2MB rett og slett var deaktivert.

 

Ellers så er det jo endel forskjeller mellom Allendale og Conroe med hensyn til overklokking. Buss-limitasjon på Allendale og diverse FSB hull.

 

Tror da det var jeg som fikk deg til å hoppe rett opp til 1333MHz? :)

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Ah ok så Allendale er basert på Conroe, men har disse manglene du nevner. De var jeg faktisk klar over, men trodde ikke det var en annen kjerne av den grunn.

8664294[/snapback]

 

Det er en annen kjerne, fordi, som jeg sier er den produsert med 2MB cache mot alle Conroe kjerner som egentlig er produsert med 4MB Cache. Bare det at 2MB er deaktivert på E6300 og E6400. Nå skal det nevnes at jeg har hørt at nye E6300 og E6400 ble solgt med Allendale kjerne. Siden de bare trengte 2MB Cache.

Lenke til kommentar

Beklage at eg ikje har svart sian igår.

 

Prøvde å presse den på 1.420 og kom frem til dette. :w00t:

 

post-128230-1179781350_thumb.jpg

 

Noen ville se ka test resultatet i pifast og superpi den fikk.

Sorry...skjønte ikke hvilke innstillinger den skulle testes på for å sammenligne testen som hardware har gjort.

 

Så fint om dere vet det. :innocent:

 

Fikk forresten 8830 poeng på denne testen. skjønne ikke hvorfor når jeg fikk 9350 på 3.5 ghz. eller va 3.7 kanskje? går litt i glemmeboken etter alle testene frem og tilbake.

 

Beste var ihvertfall 9500. Det må ha vært 3.75ghz siden det va det høyeste jeg klare å gjennomgå testen på.

 

Vet ikke hvor "reliable" pcmark05 er.

Alle testene i pcmark jeg gjorde var kun cpu test.

 

Tror nok den kunne kjørt fint på 3.7 ghz me 1.5vcore :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...