Gå til innhold

Gjennombrudd for PhysX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tilleggskort med PhysX-CPU vil trolig være klar for lansering i løpet av høsten.
...men det er vel meningsløst å kjøpe dette før det kommer spill som støtter det. Eller er det mulig at det kommer oppdateringer for eksisterende spill som gjør at man kan dra fordel av denne dingsen?
Lenke til kommentar

Jeg skal ha meg en slik brikke. Ja takk til alt som kan ta over noen av oppgavene fra CPU'en min, og særlig når det også fører til bedre og mer kompliserte fysikkutregninger enn CPU'en kunne ha klart i utgangspunktet.

 

Håper bare den ikke blir så voldsomt dyr.

Lenke til kommentar

25W er jo ikke så fryktelig mye, har man riktige dimensjonerte kjøleløsninger og god luftflyt så merkes det neppe i kabinettet.

 

Derimot så blir det interesant å se hvor mye Physx kortene kommer til å legge seg på i pris, jeg antar en plass mellom 500 og 1500 noe som kanskje kommer til å bli litt i meste laget for de fleste. Skal noen kjøpe kortet til denne prisen så må det nok komme noen virkelige imponerende demoer på markedet og det noe kjapt.

Lenke til kommentar

Det å ha flere prosessorer i et system, hver spesiallaget til hvert sitt område, er en god gammel idé selv om jeg stiller meg svært skeptisk til at dette noengang vil bli noen suksess på PC-plattformen. Flere andre plattformer har hatt stor suksess med dette tidligere, men ettersom PC-plattformen er så sentrert rundt CPUen først og fremst så blir nok dette ganske vanskelig å få til. PhysX burde nok passe bedre i rimelige spillkonsoller o.l.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det å ha flere prosessorer i et system, hver spesiallaget til hvert sitt område, er en god gammel idé selv om jeg stiller meg svært skeptisk at dette noengang vil bli noen suksess på PC-plattformen. Flere andre plattformer har hatt stor suksess med dette tidligere, men ettersom PC-plattformen er bygget rundt CPU først og fremst så blir nok dette ganske vanskelig. PhysX burde nok passe bedre i rimelige spillkonsoller o.l.

Brikker som gjør det veldig godt i tillegg til cpu :

 

Lydprossesor aka lydkort.

Skjermkort agp + pci + pci-e Varianter.

Nettverkskontrollere.

Div. Ekspansjonskort.

 

Regner med at suksessen er kun avhengig av hvor bra denne brikken blir markedsført og hvor mange spill og programmer som kommer til å støtte den.

 

Men er litt enig med deg, tror det blir veldig vanskelig for et lite selskap å skaffe nok hype rundt dette produktet og at det hele ender opp med at det blir enten kjøpt opp av en større produsent eller integrert på skjermkortene.

Lenke til kommentar

Alle de du nevner nå bortsett fra skjermkort, har blitt integrert i hovedkort med stor suksess og topp ytelse. Folk er rett og slett ikke interessert i å kjøpe disse separat, og det er heller ingen grunn til det lenger.

 

De kommer nok til å få store problemer med å selge denne prosessoren i store kvanta. Jeg ser heller for meg at NVidia/ATi får noen gode ideer av dette, og integrerer det i fremtidige skjermkort. Eller at Intel/AMD lager nye instruksjonssett som effektiviserer liknende operasjoner i neste CPU. Uansett utviklingen, så kommer aldri denne til å bli noen dundrende suksess, markedet og interessen er altfor marginal.

Lenke til kommentar
25W ? Blir aktiv kjøling det...

Jepp, omentrent som en northbriggekjøler med vifte eller vifta på Radeon 9600XT-kortene.

 

sveinsel Skrevet: 20/05/2005 : 10:21]Den burde vel heller bygges inn i CPU.
Enig, dette kan vel ikke være så teknisk vanskelig å integrere i en CPU-kjerne. (Hvis Aeiga gidder å selge teknologien da) Men jeg tipper at Intel og AMD lar Aeiga få ha dette markedet til det ikke lengre er noe ytelse å tjene på å legge til flere CPU-kjerner for desktop-brukere. (Dvs. jeg tipper vi ser CPU'er med 4 kjerner for desktop før vi ser en slik SPU integrert) Etter det så følger vel GPU'en etter samme vei.
Lenke til kommentar

Når det gjelder funskjonalitet integrert i hovedkort så kommer det til en pris : Kvalitet og ytelse, de fleste er vel enige at det er vanskelig å fa samme kvalitet som på et profesjonelt lydkort på en hovedkortbrikke, det samme er det med grafikk, ønsker du god ytelse så må du punge ut et par høvdinger for et x800 / 6800.

 

Tror neppe at denne brikken blir integrert i dagens cpu eller morgendagens for å si det sånn selv om det hadde vært ønskelig, men hovedsakelig pga forskjell på produksjonsprossesene 130nm og 90nm/60nm og det fakta at man må smelte sammen dette instruksjonssettet og transitorkombinasjon med en allerede fullstappet cpu arkitektur. Ikke umulig å gjøre men vanskelig og kostnadskrevende.

Lenke til kommentar

Virker litt som en kul gadget å ha i maskinen sin det. Kanskje ikke noe mer om man ikke får gode spill til å støtte dette.

 

Vil tro at om det går dårlig i markedet for eksterne kort, så vil enkelte hovedkortprodusenter kjøpe en slik løsning, og produsere sin egen superduperhihathovedkort med SLI (el. Amr), fysikkbrikke etc.

 

Og om ikke så betyr at for de av dere som ikke bruker PCI-sporene deres nå, må dere kanskje vurdere om igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...