Gå til innhold

KOMMENTAR: Endelig våger spillbransjen å satse på kvinnelige spillfigurer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen som tør å lage en ekte kvinne. De tenker med engang på idealer, og da blir kvinnelige roller som på TV, en real bitch som bare er der for å lage støy og drama og som samtidig prøver å ta på maskuline egenskaper som å presse seg frem etc.

 

Synes Game of Thrones har klart det bra, så det er håp

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen som tør å lage en ekte kvinne. De tenker med engang på idealer, og da blir kvinnelige roller som på TV, en real bitch som bare er der for å lage støy og drama og som samtidig prøver å ta på maskuline egenskaper som å presse seg frem etc.

 

Synes Game of Thrones har klart det bra, så det er håp

 

Ikke sett filmer som feks Alien serien?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hahaha, bra sagt Stig79. Skulle jeg ramset opp alle serier/ filmer med sterke kvinner som er et godt forbilde uten å nødvendigvis "ta på" maskuline egenskaper så ville jeg brukt halve dagen :p

 

I TV-verden er det heller ikke mange kvinner som blir slaktet på samme måte som menn i actionfilmer f.eks. Latterlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er flaust av kvinner som blir drept I filmer og serier.

Om man ser bort I fra alle kvinnene som blir torturert og patert I filmer og serier om serie mordere.

Har du andre også

 

Div action filmer med kvinnelige skurker går ofte dårlig for de.

I flere historiske drama går det dårlig.

Bare et eksempel er mini serien Napoleon hvor en gruppe opprørske parisere får musketter og canon i trynet på kort hold.

Div krigsfilmer der kvinner blir drept osv.

Lenke til kommentar

Nå kommer en haug med usikre smågutter til å klage på at det er for mye kvinner som har hovedrollen i spill. Akkurat som de gjør når det gjelder dagens filmer.

 

Tror du bomma litt her. Ingen her som påstår at det er for MYE (for mange....) kvinner som har hovedrollen i spill. Tvert i mot så er det faktisk ikke en kjeft som klager på at kvinner er en del av spill som hovedfigurer...

Prøv å les litt før du lirer av deg usaklige hersketeknikker og fremstår som en liten umoden femnazi (see what I did there?).

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Slutt å klag og lite dame hovedpersoner. Det blir bare trøbbel. Alle femenistene vil bare klage om at dama er for "sexy" og at fokuset er på "rumpa". Et godt eksempel er Tracer på Overwatch. De måtte tydligvis fjerne enn "pose" fordi den var for "sexy". Før dere lager slike artikler, eller før noen klager, tenk på at dere selv klager på karakteren som blir laget. Dere skjønner vel at ingen vil spille et spill med en fat ass ugly kvinne enn en pen, ung tøff dame?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slutt å klag og lite dame hovedpersoner. Det blir bare trøbbel. Alle femenistene vil bare klage om at dama er for "sexy" og at fokuset er på "rumpa". Et godt eksempel er Tracer på Overwatch. De måtte tydligvis fjerne enn "pose" fordi den var for "sexy". Før dere lager slike artikler, eller før noen klager, tenk på at dere selv klager på karakteren som blir laget. Dere skjønner vel at ingen vil spille et spill med en fat ass ugly kvinne enn en pen, ung tøff dame?

Vil si at Blizzard vant den, de var enige om å endre den, men gjorde den enda mer seksuell. Folk kan ikke la seg bli fornærmet av hver eneste lille ting i samfunnet, da får vi mange meningsløse diskusjoner og artikler hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes denne diskusjonen har en lei tendens til å bli enten eller. Enten snakker man om maktsyke feminister som vil ødelegge spillene, eller "usikre smågutter" som klager. Da forsvinner fort grunnlaget for noen givende diskusjon.

 

At å spille som kvinne eller jente kan gi spillopplevelser som ellers ikke er mulig er jeg helt enig i. Jeg tror ikke the last of us hadde vært det samme om ikke en av hovedpersonene var en jente, og i tillegg en jente som i så stor grad var med på å forme historien. Noone lives forever ville ikke vært det samme uten sminkespeilpeileren og parfymeflasken med oppløsende væske. Samtidig mener jeg det helt åpenbart er sjangere og spilltyper der mangfold vil bidra negativt, og jeg tror i stor grad battlefield er et slikt spill. Å ha med kvinner i en sekvens der det er historisk korrekt kan være spennende og interessant, men å gjøre det til standarden i multiplayerslagene er jeg helt enig i at ville fremstått ganske fjollete. Det gjelder også i andre skytespill, kvinner utgjør en veldig liten andel av de stridende styrkene, i de fleste tilfeller, og det ville med andre ord sett rart ut med et større antall kvinner. Det ville fremstått ganske krampeaktig. 

 

Og jeg tror det er nettopp her mye av motstanden mot det som forkynnes om større mangfold kommer fra. Mange av de som klager på dagens spill går rett og slett for langt og klagingen fremstår ofte som krampeaktig og påtatt. Frykten blir dermed at spillutviklere hører på disse, og at mangfoldet i spillene blir tilsvarende krampeaktige og påtatte. 

 

Kvinnelige figurer i Battlefield kan ikke skje fordi det er historisk ukorrekt, men at det ligger helbredende pakker rundt omkring som man bare kan løpe på og bli helbredet av, og spawn points, ødelegger ikke realismen i det hele tatt? Det blir som når mørkemanns-kristne påpeker at homofili er forbudt i følge Bibelen, samtidig som de glatt overser en drøss andre forbud (og avslører at homoforakt er den reelle beveggrunnen).

 

At flere får muligheten til å spille karakterer som er nærmere deres egen identitet er bare en god ting, i tillegg til at det øker valgmulighetene for alle. Å kjempe mot dette under realisme-fanen samtidig som man ikke har noe i mot ekstraliv og andre spillmekanismer som umuliggjør realisme er det som virkelig er krampaktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette betyr det mange tror det betyr. Det er gode grunner til at det har vært flere "mannlige" enn kvinnelige karakterer opp gjennom årene, og mye av det skyldes tekniske begrensninger. Mario ser ut som han gjør fordi det var det de fikk til med pikslene de hadde til rådighet, og han redder Peach fordi det er den enkleste historien man kan tenke seg. En strekfigur antas å være mannlig, både fordi den mangler ornamentene vi forbinder med kvinnen, og fordi  mannen er mer nøytral. De fleste spillfigurer er menn rett og slett fordi man ikke ønsker fokus på det. Med en gang det er en kvinne, og spillet sier "se her, en kvinne", forventer publikum mer. Samus Aran avsløres ikke før rulleteksten. Vi har forsåvidt også flate kvinnelige spillfigurer, selv om de er sjeldnere, se Giana Sisters. Macho-figurer hører til unntakene, se Duke Nukem. Så det vi egentlig feirer her er kanskje at vi endelig har fått kvinnelige Duke Nukems.

 

At mannen er nøytral og at mann-redder-kvinne er selve standardhistorien er et mer grunnleggende forhold som spillbransjens valg av hovedpersoner er et symptom på. I samme slengen kan et valg av kvinnelig hovedperson være en reaksjon på det samme, og det handler mer om PR enn edel kjønnskamp. Se tidlig Lara Croft.

 

Det dreier seg ikke om en stor patriarkalsk sammensvergelse som endelig er overvunnet, men kanskje heller at mediet har kommer til et punkt hvor det rommer mer enn en kjønnsløs hovedperson. Med dagens narrative slagside forventer folk dypere karakterer, og da er det naturlig at de faktisk har et kjønn, og at noen av dem er kvinne. 

 

Man burde ikke la seg provosere av at ikke halvparten av spillfigurer er kvinnelige, for halvparten av dem er ikke mannlige.

Endret av Isbilen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Kvinnelige figurer i Battlefield kan ikke skje fordi det er historisk ukorrekt, men at det ligger helbredende pakker rundt omkring som man bare kan løpe på og bli helbredet av, og spawn points, ødelegger ikke realismen i det hele tatt? Det blir som når mørkemanns-kristne påpeker at homofili er forbudt i følge Bibelen, samtidig som de glatt overser en drøss andre forbud (og avslører at homoforakt er den reelle beveggrunnen).

 

At flere får muligheten til å spille karakterer som er nærmere deres egen identitet er bare en god ting, i tillegg til at det øker valgmulighetene for alle. Å kjempe mot dette under realisme-fanen samtidig som man ikke har noe i mot ekstraliv og andre spillmekanismer som umuliggjør realisme er det som virkelig er krampaktig.

 

Det er et dårlig argument å blande historie og spillemekanikken. Historien og personene er det du identifiserer deg med, spillemekanikken er det som gjør spillet spillbart. Man kan sikkert prøve å gjøre Battlefield mer realistisk ved å fjerne helbredelsespakker. Eller hva med at hver gang karakteren ble skutt, så ble han liggende å skrike på hjelp til hjelpen kom eller han døde. Hva med å følge opp hjelpen og vise karakteren ligge å kjempe mellom liv og død i ei seng på et sykehus. Veldig realistisk, men ikke spesielt gøy å spille.

Helbredelsespakker gjør at spillet kan ha høy realisme når det gjelder skaderisikoen, uten at det går på bekostning av spillets underholdningsverdi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...