Gå til innhold

Disse brikkene gir mobilene 256 GB intern lagringsplass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fristende å si at 256 GB er mer lagringsplass enn man noen sinne vil trenge på en mobil, men tror jeg skal ta lærdom av andres feil der. ;)

 

Hehe ja! Og når man først har så mye tilgjengelig så blir folk å finne nye måter å utnytte det på.

 

Vet selv at jeg skulle gjerne hatt alle spotify-listene mine i høyeste kvalitet offline bare fordi man kan. Eller slippe å måtte slette 4K-videoer fordi lagringsplassen renner ut (selv om alt er backet opp da).

Lenke til kommentar

 

ja dette blir sikkert billig

 

Samsung burde tilby 256gb lagring til samme prisene som de kjører på toppmodellene nå. Latterlig overpriset, i likhet med iPhone. Hvis de øker prisene til over 10k eller noe i den duren, så håper jeg på boikott.

 

 

 

 

Ja en ting er hva de burde og en annen ting er hva de gjør. Tviler på at neste kampanjen til samsung vil være; dobbelt så mye minne til samme pris! Blir nok enda dyrere tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Tek, Samsung har aldri påstått 850 Mbit/s. UFS 2.0 med 2 lanes har overføringshastighet på så mye. Faktisk hastighet er nærmere 400.

 

Eneste grunnen til at dette skulle vært dyrt er fordi Samsung er de eneste som kan lage det. Produksjonen er ikke spesielt dyr.

For sequential reading, the 256GB UFS takes advantage of two lanes of data transfer to move data at up to 850MB/s, which is nearly twice as fast as a typical SATA-based SSD used in PCs. In terms of sequential writing, it supports up to 260MB/s, which is approximately three times faster than high-performance external micro SD cards.

https://news.samsung.com/global/samsung-introduces-industrys-first-256-gigabyte-universal-flash-storage-for-high-end-mobile-devices

Samsung sier altså ingenting om 850 Mbit/s, men de sier konkret 850 MB/s lesehastighet og 260 MB/s skrivehastighet. UFS v1.1 støttet inntil 2,9 Gbit/s per lane, mens den nyere UFS v2.0 finner jeg ikke noe konkret på, men i v1.1 står det "upscalability to 5,8 Gbit/s". Hvis det stemmer så støtter altså brikken 2 lanes * 5,8 Gbit/s / 8 bit/byte = 1,45 GB/s. Noe som tyder på at 850 MB/s er faktisk skrivehastighet og ikke grensesnittets potensielle hastighet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Flash_Storage

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

ja dette blir sikkert billig

 

Samsung burde tilby 256gb lagring til samme prisene som de kjører på toppmodellene nå. Latterlig overpriset, i likhet med iPhone. Hvis de øker prisene til over 10k eller noe i den duren, så håper jeg på boikott.

 

 

 

 

Ja en ting er hva de burde og en annen ting er hva de gjør. Tviler på at neste kampanjen til samsung vil være; dobbelt så mye minne til samme pris! Blir nok enda dyrere tenker jeg. 

 

Hva Samsung bør og ikke bør kommer an på perspektiv. Jeg tviler på at Samsung tar beslutninger basert på forum. Skulle de fulgt deres perspektiv på hva de burde gjøre hadde de blitt en non-profit organisasjon. Jeg har tom. sett folk si at Xiaomi ikke er så bra verdi for pengene. Det til tross for at Xiaomi er så godt som en non-profit organisasjon. De tjener ikke noe på å selge mobilene sine.

 

Produktene er heller ikke overpriset. Hvordan vet jeg det? Produktene selger, og de selger utrolig bra. Folk mener altså at de fortjener den verdien de har. Overpriset er når noe koster mer enn sin egentlige verdi. Verdien til produktet blir bestemt av forbrukere. Og forbrukere gjør det ganske klart hva de mener, produktene er ikke overpriset.

 

 

Tek, Samsung har aldri påstått 850 Mbit/s. UFS 2.0 med 2 lanes har overføringshastighet på så mye. Faktisk hastighet er nærmere 400.

 

Eneste grunnen til at dette skulle vært dyrt er fordi Samsung er de eneste som kan lage det. Produksjonen er ikke spesielt dyr.

For sequential reading, the 256GB UFS takes advantage of two lanes of data transfer to move data at up to 850MB/s, which is nearly twice as fast as a typical SATA-based SSD used in PCs. In terms of sequential writing, it supports up to 260MB/s, which is approximately three times faster than high-performance external micro SD cards.

https://news.samsung.com/global/samsung-introduces-industrys-first-256-gigabyte-universal-flash-storage-for-high-end-mobile-devices

Samsung sier altså ingenting om 850 Mbit/s, men de sier konkret 850 MB/s lesehastighet og 260 MB/s skrivehastighet. UFS v1.1 støttet inntil 2,9 Gbit/s per lane, mens den nyere UFS v2.0 finner jeg ikke noe konkret på, men i v1.1 står det "upscalability to 5,8 Gbit/s". Hvis det stemmer så støtter altså brikken 2 lanes * 5,8 Gbit/s / 8 bit/byte = 1,45 GB/s. Noe som tyder på at 850 MB/s er faktisk skrivehastighet og ikke grensesnittets potensielle hastighet.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Flash_Storage

 

 

Du har rett, jeg må ha blandet litt. Virker absolutt som om de påstår 850 mbit/s (ikke at jeg tror på det uansett).

 

Teoretisk makshastighet for UFS 2.0 med to lanes, hvertfall for Samsung sin løsning, er ellers 1,2 GB/s.

http://www.anandtech.com/show/10094/samsung-announces-256gb-ufs-embedded-storage-solution

 

Mulig vi får se denne i Note 6 til høsten? Den var åpenbar ikke klar til lanseringen av S7. 

 

Virker ellers som om SLC + TLC er veien å gå på mobiler for høy hastighet. MLC blir ikke raskt nok, og SLC alene er for dyrt.

 

Det mest interessant er jo ellers IOPS og 4K Random. Det er jo spesielt der mobile NAND løsninger er svake, til tross for at de gjør det bra i sekvensiell. SLC + TLC over PCIe som er brukt i  iPhone 6S og sannsynligvis og i S7 har jo fortsatt like lav 4K read/write, selv om sekvensiell er bra. Selv om Samsung selv faktisk har gitt tall til tek som betyr en 3-10 ganger økning i 4K read/write. Kan være grunnen til at S7 ikke har fått noen 128 GB versjon, etter det jeg har fått med meg at folk har skrevet hvertfall. Hvis de har parallellisert NAND og dermed brukt mer plass. Høyere ytelse, men ingen 128 GB versjon?

Lenke til kommentar

Har selv en 128GB iPhone6 og det er en stor befrielse og kunne velge "sync entire music library". Selv om jeg ofte streamer musikk med Spotify er det en velsignelse å ha hele musikkbiblioteket med meg. Det er mange situasjoner hvor streaming ikke er et alternativ. Kommer definitivt til å oppgradere til en 256GB iPhone når den er på markedet. Video og bilder tar endel plass :)

Lenke til kommentar

Har selv en 128GB iPhone6 og det er en stor befrielse og kunne velge "sync entire music library". Selv om jeg ofte streamer musikk med Spotify er det en velsignelse å ha hele musikkbiblioteket med meg. Det er mange situasjoner hvor streaming ikke er et alternativ. Kommer definitivt til å oppgradere til en 256GB iPhone når den er på markedet. Video og bilder tar endel plass :)

Den største forbedringen er at dette vil være raskt. Det blir ikke som å kjøpe en 2 TB HDD til å ha musikk på. Hele lagringen vil være en veldig rask SSD. 128 GB i iPhone 6 nå er på ingen måte veldig rask.

 

I mellomtiden koser jeg meg med 160gb på min LG G4

Og selv ytelsen på dine 32 GB internt er ikke i nærheten av hva enhver GB i denne løsningen vil klare. Det er jo det som er den store nyheten, store mengder lagring, som også er raskeste på markedet (om Samsungs tall stemmer).

Endret av TKongen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har selv en 128GB iPhone6 og det er en stor befrielse og kunne velge "sync entire music library". Selv om jeg ofte streamer musikk med Spotify er det en velsignelse å ha hele musikkbiblioteket med meg. Det er mange situasjoner hvor streaming ikke er et alternativ. Kommer definitivt til å oppgradere til en 256GB iPhone når den er på markedet. Video og bilder tar endel plass :)

Den største forbedringen er at dette vil være raskt. Det blir ikke som å kjøpe en 2 TB HDD til å ha musikk på. Hele lagringen vil være en veldig rask SSD. 128 GB i iPhone 6 nå er på ingen måte veldig rask.

 

I mellomtiden koser jeg meg med 160gb på min LG G4

Og selv ytelsen på dine 32 GB internt er ikke i nærheten av hva enhver GB i denne løsningen vil klare. Det er jo det som er den store nyheten, store mengder lagring, som også er raskeste på markedet (om Samsungs tall stemmer).

 

 

Riktig. Derfor jeg skrev "i mellomtiden" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lynrask og svindyrt. Samsung Galaxy S6 128GB kostet rundt 11000kr, mens 32GB kostet bare rundt halvparten.

Det stemmer jo ikke i det hele tatt.

 

1: Denne er ikke i noen eksisterende produkter

2: Du ser på prisen av et helhetlig produkt. Dette er bare lagring. Prisen på denne kommer du eller jeg sannsynligvis aldri til å vite. De selger jo kun til OEM bedrifter. Så hva koster den i innkjøp? Det vet jeg ikke, men ikke i nærheten av 4000 kr hvertfall. Husk at Apple tjener utrolig godt på 128 GB modellen, altså ekstra godt. Som betyr at de kjøper 128 GB for en langt lavere pris enn det forbrukere betaler ekstra for den. Altså er det ikke lagringen som koster mye mer, det er selskapene som tar langt mer for produkter med mer lagring. Stor forskjell.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...