Gå til innhold

KOMMENTAR: Resirkulerte lydeffekter kan ødelegge selv de beste spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter mange år i arbeidslivet og livet ellers, er det en ting jeg har lært meg; "godt nok" er et mantra man må leve etter og forholde seg til. Lider man av perfeksjonisme, vil man som regel bli utbrent. Jeg får litt assosiasjoner til perfeksjonisme når jeg leser innlegget ditt; "skal bare", "må bare" og "dersom" ditt og datt. Blør i ørene mine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Naturligvis, og enkelte ganger kjenner man igjen upassende lydeffekter som er spedd på i etterkant og da blir det dafft.

Ett eksempel er NRK's "Ikke gjør dette hjemme" de har en klassisk eksplosjonslyd som du kan spore tilbake til samme katalogen som er brukt i Jagged Alliance 2, her hadde jeg forventet orginal lyden fra smellene og ikke ekstra redigert med noe falskt for en ekstra wow effekt.

 

Men men, i disse miljøtider så er jo resirkulering "in" så hvorfor ikke resirkulere alt? De kan unnskylde seg med all Co2'en som hadde blitt sluppet ut ved tenkning på nye effekter :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv synes jeg at jeg gjenkjenner mange lyder fra et av de spillene jeg har spilt mest; Ufo: Enemy Unknown. Om jeg husker rett så var det slik at når noen av alienene dør hadde de et spesielt skrik (vedlagt) som jeg har hørt igjen i en del filmer senere. Det samme med de dørlydene og så videre. Men det kan sikkert spores til en tidligere sampleCD. Og det er godt mulig at noen av disse også var med i Doom når jeg tenker etter.

 

Battlescape - 08.mp3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Alle vet at lyd ikke kan eksistere i et vakuum. Likevel godtar vi de støyrike romslagene i Star Wars. Selv i en jordlig atmosfære vil ikke en laser lage lyd, men ingen protesterte da den første laserpistolduellen utspant seg i den første stjernekrigsfilmen."

 

Vel ... Nå er det vel "Blastere" og ikke "Lasere" som benyttes i Star Wars. I henhold til lore skyter disse plasma.

Lenke til kommentar

Audun K: Nå prater du uten å ha peil. Det er folk ute på de arenaene og slenger opp en masse mikrofoner som mixes for sendingene. Det jukses sikkert litt ved å supplere på publikumsbrøl f.eks., men det er veldig mye som er ekte også.

 

Når det gjelder "ikke gjør dette hjemme" vet jeg ikke, men det er svært trolig at orginalsmellene er ganske stusselige. Har håndtert opptakslyd i mange år, og det er svært sjelden smell, biler, skudd og andre "schwære" lyder høres veldig bra ut ifra opptak. Enten må vi ut å ta det på nytt med under kontrollerte forhold, eller så henter vi det ifra lydarkiver.

 

Men det er klart at en som lydlegger burde bestrebebe seg på å finne varierte lyder så det ikke blir såpass lett å se at noen "drar i trådene bak sceneteppet." Men lydsiden har alltid blitt nedprioritert i forhold til det visuelle. Ofte må man kutte noen svinger for å rekke å levere innenfor den tiden som er tilgjengelig og til den prisen som er forhandlet frem.

Lenke til kommentar

Tenker egentlig ikke så mye over sånt, men nå som du har gjort meg klar over det blir det mye verre fremover. Så takk for det :p

Det kommer stadig nye lydbibliotek, så jeg tror gjenbruk av lettgjenkjennelige lydeffekter er et problem som vil bli mindre og mindre fremover. Men "The Wilhelm" er nok kommet for å bli.

Lenke til kommentar

Tenker egentlig ikke så mye over sånt, men nå som du har gjort meg klar over det blir det mye verre fremover. Så takk for det :p

Det kommer stadig nye lydbibliotek, så jeg tror gjenbruk av lettgjenkjennelige lydeffekter er et problem som vil bli mindre og mindre fremover. Men "The Wilhelm" er nok kommet for å bli.

Ja den kjenner jeg til, og det er like irriterende hver gang.

Lenke til kommentar

Jeg blir veldig plaget av dårlige skritt. F.eks. i Borderlands 2 er det for få samples med skritt på metall, så det få som er blir ekstremt repetetive. Man har triks for å spille sånne lyder med litt varierende pitch for å skjule at det er de samme lydklippene, men det holder bare en liten stund. Det samme med dialogklipp som blir brukt om og om og om igjen. En av grunnene til at jeg ikke nødvendigvis liker så godt at alt skal sies med lyd i dagens rollespill.

Lenke til kommentar

Merker at jeg ikke har lagt merke til noe som helst av det du skriver om. Merker også at jeg finner meg selv tenke: For å vite dette må du være sjukt lydnerd!

Men for all del, alle har sine interesser, og det var fascinerende lesing om en verden jeg ikke har tenkt noe særlig over! For min del plager det meg mest når jeg hører den samme dialogen bli gjenbrukt ulike steder i verden. Det syntes jeg gjennomgående er den svakeste siden i lydbildet til spill generelt..

Endret av Fahlar
Lenke til kommentar

Merker at jeg ikke har lagt merke til noe som helst av det du skriver om. Merker også at jeg finner meg selv tenke: For å vite dette må du være sjukt lydnerd!

 

Men for all del, alle har sine interesser, og det var fascinerende lesing om en verden jeg ikke har tenkt noe særlig over! For min del plager det meg mest når jeg hører den samme dialogen bli gjenbrukt ulike steder i verden. Det syntes jeg gjennomgående er den svakeste siden i lydbildet til spill generelt..

 

Slettes ikke. Wilhelm scream er jo ikonisk, og i grunn veldig lett å høre. Den barnelattern har irritert meg i flere år, uten at jeg har hørt den utenom filmer og reklame på TV.

 

Man trenger ikke være "syk lydnerd" for å legge merke til slike ting, eller kreve litt høyere standard på lydbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...