Gå til innhold

Hvor mye RAM trenger du egentlig for å spille?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, stemmer vel bra dette, men jeg har alltid merket forskjeller når RAM-bruk overstiger 50-60%. Nå har jeg jo en DDR4 rig med 16GB så jeg merker lite, men mine gamle oppsett med DDR3 og 8GB har alltid vært litt slappt over 50-60% bruk.

 

Det har jo også mye å si med cache på CPU, chipset og andre ting så denne testen er vel ikke 100% representativt for mannen i gata? Har mye å si hvor fort maskinen klarer å bytte info i RAM-brikkene.

 

Når RAM er så billig og folk gjerne bygger litt fremtidsrettede maskiner så er det uansett ikke noe vits å spare noen få hundrelapper på å velge 8GB istedenfor 16GB hvis man ikke har et "veldig stramt" budsjett. Da kan man heller oppgradere senere.

Lenke til kommentar

En viktig ting her er at så lenge du har nok minne for alle applikasjonene du kjøre vil ikke ytelsen øke med mer minne, derimot har du ikke nok minne kan ytelsen droppe drastisk.

 

For en helt ny Gaming rigg, er det ikke dumt å anbefale 16 GB, der 8 GB kan bli fort for lite vist personen bruke for mange applikasjoner samtidig. Der det blir litt etter behov/budsjett,

Lenke til kommentar

For min del kjøper jeg heller kjappere ram enn mye ram. Har nå 8 GB ddr3 2400MHz CL9 og lasting i spill går mye kjappere enn de fleste andre som kjører DDR4. Det til tross for at jeg bare har en Pentium G3258, hvilket er en ypperlig gaming cpu om du spør meg  :wee:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er sløvt å ikke oppgi om det var snurredisk eller SSD som OS'et var innstallert på. At SSD blir mer og mer vanlig, ja utvilsomt. Men det er nå enda noen som har forelsk for snurredisken av ymse grunner.

 

SSD har vel en del å si på en rigg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En runde i GTA V for et par dager siden, samtidig Chrome (3-4 tabs) og Mediamonkey åpne samtidig, ga et forbruk på ca 7GB ram (av mine 8).

Kan den begynne å bruke av RAM ulikt (mer swap til disk) når en nærmer seg maxgrensen, eller vil det være likt helt til all RAM er fylt opp?

Lenke til kommentar

Er virkelig minnehastigheten noe som spiller nevneverdig inn på innlastningshastigheten på spill? Båndbredden er jo ganske høy.

 

AtW

Det er gjort noen tester her på forskjellige båndbredder og responstid:

http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/10

 

Hva som er best er ganske avhengig av typen oppgave. Jeg merker bla. at jeg kommer kjappere inn online på spill som f.eks. BF4 med veldig kjapt minne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er virkelig minnehastigheten noe som spiller nevneverdig inn på innlastningshastigheten på spill? Båndbredden er jo ganske høy.

 

AtW

Det er gjort noen tester her på forskjellige båndbredder og responstid:

http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/10

 

Hva som er best er ganske avhengig av typen oppgave. Jeg merker bla. at jeg kommer kjappere inn online på spill som f.eks. BF4 med veldig kjapt minne.

 

 

Står ingenting om innlastningshastighet i den lenken du postet.

 

AtW

Lenke til kommentar

For min del kjøper jeg heller kjappere ram enn mye ram. Har nå 8 GB ddr3 2400MHz CL9 og lasting i spill går mye kjappere enn de fleste andre som kjører DDR4. Det til tross for at jeg bare har en Pentium G3258, hvilket er en ypperlig gaming cpu om du spør meg  :wee:

 

Det gjør vi heldigvis ikke. Vi spør Ian Cutress.

 

http://anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-intel-core-i7-4790k-and-i5-4690k/5

http://anandtech.com/show/8232/overclockable-pentium-anniversary-edition-review-the-intel-pentium-g3258-ae/4

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er svært mange som kjører mye rart i bakgrunnen mens de spiller, ikke bare en nettleser, men kanskje Spotify, nedlasting, Dropbox, osv. Nettlesere eter også mer og mer minne over tid.

 

Men én annen viktig ting mange glemmer er at operativsystemer bruker ledig minne til IO cache, Windows bruker en andel(som standardinnstilling) mens Linux ofte bruker alt ledig minne. Dette gir riktig nok ikke mer ytelse i spill, men det hjelper virkelig på for å gjøre en maskin raskere til å starte programmer, jobbe med filer osv.

Lenke til kommentar

er frames per second en fornuftig målemetode for effekten av RAM? Det er jo i hovedsak bestemt av videominne, PCI lanes og chip(er)?

 

Jeg hadde nå trodd... at det var lastetider i spill når man skifter modus / område eller f.eks turtider i Civ som man fikk mer informasjon fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meir minne forbedrer jo først og fremst lastetider, men har liten innvirkning på flyten med mindre spelet ikkje er lagd for å takle so mykje minne. Grand Theft Auto V kom jo ut til dei gamle konsollane so det må jo virke bra med 4GB minne. Eit meir interesant prosjekt hadde vert å brukt t.d. The Withcer III.

Lenke til kommentar

HDDer har en båndbredde i størrelseorden 100-150 MB/s i beste fall

Vanlige SSDer har en båndbredde i størrelseorden 500-600 MB/s i beste fall

Moderne spill-PCer har ram med en båndbredde i størrelseorden 25 000 - 40 000 MB/s

 

Lastetider er altså klart begrenset av HDD/SSD og ikke av ram.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...