Gå til innhold

– Hjelp, jeg må bytte ut Mac-en med en Chromebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg sparte og sparte men måtte alltid bruka opp pengane som var tenkt til å bytta ut min gode gamle Macbook White, alltid ein regning for mykje. Eg kom over ein Chromebook på tilbud til 1800kr, eg kjøpte den bare for å ha noko i mellomtiden til pengane strakk til ny Mac, etter to dagar forsto eg at det aldri kommer til å bli bestilt ny frå Apple. Med mindre eg plutselig i framtida har så mykje peng at eg bare kjøper for å kjøpa.

 

Eg bruker maskinen på jobb, holder kurs og lager enkelt dokumenter som trengs. Eg les at redaktøren daglig nytter bilderedigering, her har ikkje eg mykje erfaring, for meg og den enkle redigeringa mi er dette utmerket.

 

For større oppgåver som videoredigering har eg ingen stor erfaring med, det er nok greit, men om akkurat den biten blir meir tungvint enn andre maskiner er nok mulig. 16gb er jo ikkje all verden med plass for lagring av videofiler for offline arbeid.

 

Det var ikkje mykje tips til deg, men kanskje til andre som vurderer å prøva!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja man får en følelse å gå tilbake til 2000 tallet med laptop.

 

Man må nesten ha internetlinje konstants og så små SSD disker man får i chromebook ofte godt under 32/64 GB.

Så hvorfor ikke gå for nettbrett med android 5.1, selv syns jeg det er mye bedre en å satse på en så gammel laptop, ville heller foretrekke XP istedenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Been there, done that. Kjørte en kort stund en Chromebox. Den var liten, søt og stille.

 

Til enkel studiebruk var den i begynnelsen flott, men da Universitetet i Oslo ikke støtter VPN-protokollene på maskinen røk dette til slutt.

 

Det andre som stoppet meg var programmering og avansert bruk. Gikk tidvis OK med shell og remote desktop til andre maskiner, men de lokale begrensningene på boksen ble til slutt for store. Det er imidlertid lett å installere Linux parallelt med Chrome OS. Sjekk Crouton hvis dere finner at maskinen er for begrenset, dog da blir dette plutselig en Linux-test .. (:

 

Lykke til. Min ble til slutt erstatning for en gammel iMac hos min far. Når nå BankID ikke lenger krever java fungerer det fint. Snakket faktisk med en Elkjøp-ansatt som fortalte veldig veldig mange Chromebooks hadde kommet i retur fordi BankID ikke virket.

Lenke til kommentar

Been there, done that. Kjørte en kort stund en Chromebox. Den var liten, søt og stille.

 

Til enkel studiebruk var den i begynnelsen flott, men da Universitetet i Oslo ikke støtter VPN-protokollene på maskinen røk dette til slutt.

 

Det andre som stoppet meg var programmering og avansert bruk. Gikk tidvis OK med shell og remote desktop til andre maskiner, men de lokale begrensningene på boksen ble til slutt for store. Det er imidlertid lett å installere Linux parallelt med Chrome OS. Sjekk Crouton hvis dere finner at maskinen er for begrenset, dog da blir dette plutselig en Linux-test .. (:

 

Lykke til. Min ble til slutt erstatning for en gammel iMac hos min far. Når nå BankID ikke lenger krever java fungerer det fint. Snakket faktisk med en Elkjøp-ansatt som fortalte veldig veldig mange Chromebooks hadde kommet i retur fordi BankID ikke virket.

Har allerede støtt på et par problemer – eller kall det gjerne "utfordringer" :-). Det finnes Citrix Receiver til Chrome OS, og den er installert - men av en eller annen grunn får jeg denne meldingen når jeg prøver å klikke på noen av lenkene i vår Citrix-portal: "Cannot connect.To resolve this issue,please report this error to your helpdesk.

 

Verify that the ICA connection is available and that the server address is present."

 

Dermed ble jeg nødt til å "jukse" og låne den gamle Mac-en fra skapet for å få logget inn på økonomisystemet. Hvis noen har gode tips til hvordan løse dette, mottas de med takk :-)

 

Ellers er det overraskende mye som fungerer veldig bra – merker at det ikke er mye man bruker lokal programvare til lenger.

 

Kurt

Endret av Kurt Lekanger
Lenke til kommentar

 

...

Har allerede støtt på et par problemer ? eller kall det gjerne "utfordringer" :-). Det finnes Citrix Receiver til Chrome OS, og den er installert - men av en eller annen grunn får jeg denne meldingen når jeg prøver å klikke på noen av lenkene i vår Citrix-portal: "Cannot connect.To resolve this issue,please report this error to your helpdesk.

 

Verify that the ICA connection is available and that the server address is present."

 

Dermed ble jeg nødt til å "jukse" og låne den gamle Mac-en fra skapet for å få logget inn på økonomisystemet. Hvis noen har gode tips til hvordan løse dette, mottas de med takk :-)

 

Ellers er det overraskende mye som fungerer veldig bra ? merker at det ikke er mye man bruker lokal programvare til lenger.

 

Kurt

 

Prøv dette (jeg jobber med Citrix av og til):

http://discussions.citrix.com/topic/361040-storefront-21-html5-broken-on-chrome-v40/?p=1857022

Endret av In Ter Face
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Crouton må testes. Alt må ikke ha Windows installert og testes med Windows.

 

 

Edit: Øh, den setningen ga ikke mening. Det jeg mente er at alle testene dere kjører må ikke kjøres med operativsystemet som følger med. Linux-støtte til de forskjellige maskinene som testes er alltid av interesse, særlig laptop/notebook osv.

Endret av b-real
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja man får en følelse å gå tilbake til 2000 tallet med laptop.

 

Man må nesten ha internetlinje konstants og så små SSD disker man får i chromebook ofte godt under 32/64 GB.

Så hvorfor ikke gå for nettbrett med android 5.1, selv syns jeg det er mye bedre en å satse på en så gammel laptop, ville heller foretrekke XP istedenfor.

 

Det er da ikke mulig å jobbe uten tastatur. Man kan lese\sende mail, lage dokumenter, se filmer og spille spill (dog. svært begrenset utvalg) selv om man ikke er på nett med chromeOS. Å dytte inn 256GB SD kort er heller ikke umulig om man vil laste inn noen filmer etc.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

...

Har allerede støtt på et par problemer ? eller kall det gjerne "utfordringer" :-). Det finnes Citrix Receiver til Chrome OS, og den er installert - men av en eller annen grunn får jeg denne meldingen når jeg prøver å klikke på noen av lenkene i vår Citrix-portal: "Cannot connect.To resolve this issue,please report this error to your helpdesk.

 

Verify that the ICA connection is available and that the server address is present."

 

Dermed ble jeg nødt til å "jukse" og låne den gamle Mac-en fra skapet for å få logget inn på økonomisystemet. Hvis noen har gode tips til hvordan løse dette, mottas de med takk :-)

 

Ellers er det overraskende mye som fungerer veldig bra ? merker at det ikke er mye man bruker lokal programvare til lenger.

 

Kurt

 

Prøv dette (jeg jobber med Citrix av og til):

http://discussions.citrix.com/topic/361040-storefront-21-html5-broken-on-chrome-v40/?p=1857022

Ser altså ut til at jeg må få it-gjengen til å oppgradere Citrix Storefront? Hadde håpet på en quickfix jeg kunne gjøre lokalt på Chromebook-en siden dette bare berører meg (de andre logger inn på Citrix via Firefox :-) ? men får sende inn en supporthenvendelse til IT-avdelingen og krysse fingrene for at det blir løst :-).

Lenke til kommentar

Har du meldt deg på som beta tester til "Project Photoshop Streaming? https://edex.adobe.com/projectphotoshopstreaming

 

Ellers vil jeg se for meg at Toshibaen er i tregeste laget til jobbmaskin, men blir spennende å høre erfaringene dine der.

 

Har ikke meldt meg på, ser at Project Photoshop Streaming er kun for skoler - og jeg er verken lærer eller student. :-) Men interessant prosjekt, jeg fyrer avgårde en e-post til Adobe og hører om det er mulig å fikse en "presse-adgang".

 

Toshibaen "lagger" litt av og til, men stort sett går det ganske greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

...

Har allerede støtt på et par problemer ? eller kall det gjerne "utfordringer" :-). Det finnes Citrix Receiver til Chrome OS, og den er installert - men av en eller annen grunn får jeg denne meldingen når jeg prøver å klikke på noen av lenkene i vår Citrix-portal: "Cannot connect.To resolve this issue,please report this error to your helpdesk.

 

Verify that the ICA connection is available and that the server address is present."

 

Dermed ble jeg nødt til å "jukse" og låne den gamle Mac-en fra skapet for å få logget inn på økonomisystemet. Hvis noen har gode tips til hvordan løse dette, mottas de med takk :-)

 

Ellers er det overraskende mye som fungerer veldig bra ? merker at det ikke er mye man bruker lokal programvare til lenger.

 

Kurt

Prøv dette (jeg jobber med Citrix av og til):

http://discussions.citrix.com/topic/361040-storefront-21-html5-broken-on-chrome-v40/?p=1857022

Ser altså ut til at jeg må få it-gjengen til å oppgradere Citrix Storefront? Hadde håpet på en quickfix jeg kunne gjøre lokalt på Chromebook-en siden dette bare berører meg (de andre logger inn på Citrix via Firefox :-) ? men får sende inn en supporthenvendelse til IT-avdelingen og krysse fingrene for at det blir løst :-).
Du kan trolig fint kjøre Firefox på Chromebook'n din ved å installere Crouton, men det er kanskje juks (spesielt så tidlig :p). Merk at dette ikke er dualboot, men programmer og en X-windows installasjon som kjører i ChromeOS. Endret av K-nuts
Lenke til kommentar

Jeg har vurdert denne som en kandidat privat, men har vært skeptisk til oppløsningen på skjermen når det kommer til bruk av maskinen med tekstdokumenter, regneark og brukergrensesnittet generelt (om ting blir for smått) på en 13''. Ser frem til å følge serien de neste ukene!

 

Det blir faktisk ganske så knøttsmått, og tastene Ctrl-+ og Ctrl-- for å zoome inn og ut brukes ganske flittig. Det er mulig å sette standard tekststørrelse litt større i Chrome, men dette fungerer ikke alltid bra med alle nettsider. Jeg savner mulighet til å justere opp størrelsen til alt du ser på skjermen i OS-et, slik du kan på Mac eller i Windows – men når "nettleseren er OS-et" så er det vel bare sånn det er. :-) Du kan riktignok sette ned oppløsningen så du ikke kjører fulle 1920 x 1080 - men det jeg jo vil ha er automatisk skalering av alle skjermelementer . En Retina-skjerm på MacBook har jo enda høyere oppløsning, men der er ikke skriften på skjermen mikroskopisk – den er bare sylskarp. På Chromebooken er skriften sylskarp og mikroskopisk. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

 

 

 

...

Har allerede støtt på et par problemer ? eller kall det gjerne "utfordringer" :-). Det finnes Citrix Receiver til Chrome OS, og den er installert - men av en eller annen grunn får jeg denne meldingen når jeg prøver å klikke på noen av lenkene i vår Citrix-portal: "Cannot connect.To resolve this issue,please report this error to your helpdesk.

 

Verify that the ICA connection is available and that the server address is present."

 

Dermed ble jeg nødt til å "jukse" og låne den gamle Mac-en fra skapet for å få logget inn på økonomisystemet. Hvis noen har gode tips til hvordan løse dette, mottas de med takk :-)

 

Ellers er det overraskende mye som fungerer veldig bra ? merker at det ikke er mye man bruker lokal programvare til lenger.

 

Kurt

Prøv dette (jeg jobber med Citrix av og til):

http://discussions.citrix.com/topic/361040-storefront-21-html5-broken-on-chrome-v40/?p=1857022

Ser altså ut til at jeg må få it-gjengen til å oppgradere Citrix Storefront? Hadde håpet på en quickfix jeg kunne gjøre lokalt på Chromebook-en siden dette bare berører meg (de andre logger inn på Citrix via Firefox :-) ? men får sende inn en supporthenvendelse til IT-avdelingen og krysse fingrene for at det blir løst :-).
Får du ikke opp en .ica fil som du lagrer og kan klikke på? Hadde akkurat samme problem som deg med Linux mint og chromium.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...