Gå til innhold

– Hjelp, jeg må bytte ut Mac-en med en Chromebook


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

...

Har allerede støtt på et par problemer ? eller kall det gjerne "utfordringer" :-). Det finnes Citrix Receiver til Chrome OS, og den er installert - men av en eller annen grunn får jeg denne meldingen når jeg prøver å klikke på noen av lenkene i vår Citrix-portal: "Cannot connect.To resolve this issue,please report this error to your helpdesk.

 

Verify that the ICA connection is available and that the server address is present."

 

Dermed ble jeg nødt til å "jukse" og låne den gamle Mac-en fra skapet for å få logget inn på økonomisystemet. Hvis noen har gode tips til hvordan løse dette, mottas de med takk :-)

 

Ellers er det overraskende mye som fungerer veldig bra ? merker at det ikke er mye man bruker lokal programvare til lenger.

 

Kurt

Prøv dette (jeg jobber med Citrix av og til):

http://discussions.citrix.com/topic/361040-storefront-21-html5-broken-on-chrome-v40/?p=1857022

Ser altså ut til at jeg må få it-gjengen til å oppgradere Citrix Storefront? Hadde håpet på en quickfix jeg kunne gjøre lokalt på Chromebook-en siden dette bare berører meg (de andre logger inn på Citrix via Firefox :-) ? men får sende inn en supporthenvendelse til IT-avdelingen og krysse fingrene for at det blir løst :-).
Får du ikke opp en .ica fil som du lagrer og kan klikke på? Hadde akkurat samme problem som deg med Linux mint og chromium.

Nei, får ingen .ica-fil, og i Storefront-startbildet jeg får opp er det bare ikoner for de ulike programmene som kan startes. Høyreklikk på ikonene gir bare valgene "fjern" eller "start", og knappene er ikke lenker til .ica-filer såvidt jeg kan se. Ser ut til å bare være et javascript-basert grensesnitt hvor ting og tang skjer bak kulissene når knappene trykkes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-293283

 

 

 

 

 

...

Har allerede støtt på et par problemer ? eller kall det gjerne "utfordringer" :-). Det finnes Citrix Receiver til Chrome OS, og den er installert - men av en eller annen grunn får jeg denne meldingen når jeg prøver å klikke på noen av lenkene i vår Citrix-portal: "Cannot connect.To resolve this issue,please report this error to your helpdesk.

 

Verify that the ICA connection is available and that the server address is present."

 

Dermed ble jeg nødt til å "jukse" og låne den gamle Mac-en fra skapet for å få logget inn på økonomisystemet. Hvis noen har gode tips til hvordan løse dette, mottas de med takk :-)

 

Ellers er det overraskende mye som fungerer veldig bra ? merker at det ikke er mye man bruker lokal programvare til lenger.

 

Kurt

Prøv dette (jeg jobber med Citrix av og til):

http://discussions.citrix.com/topic/361040-storefront-21-html5-broken-on-chrome-v40/?p=1857022

Ser altså ut til at jeg må få it-gjengen til å oppgradere Citrix Storefront? Hadde håpet på en quickfix jeg kunne gjøre lokalt på Chromebook-en siden dette bare berører meg (de andre logger inn på Citrix via Firefox :-) ? men får sende inn en supporthenvendelse til IT-avdelingen og krysse fingrene for at det blir løst :-).
Får du ikke opp en .ica fil som du lagrer og kan klikke på? Hadde akkurat samme problem som deg med Linux mint og chromium.

Nei, får ingen .ica-fil, og i Storefront-startbildet jeg får opp er det bare ikoner for de ulike programmene som kan startes. Høyreklikk på ikonene gir bare valgene "fjern" eller "start", og knappene er ikke lenker til .ica-filer såvidt jeg kan se. Ser ut til å bare være et javascript-basert grensesnitt hvor ting og tang skjer bak kulissene når knappene trykkes.
Ingen innstillinger i storefront hvor du kan kjøre "client detection" eller velge native client manuelt?
Lenke til kommentar

 

Ingen innstillinger i storefront hvor du kan kjøre "client detection" eller velge native client manuelt?

Jeg har jo kun tilgang til det sluttbrukerne skal se her, og der har jeg en ganske lite innholdsrik side med to ikoner: "Visma Enterprise" og "Agresso Web" som er de to programmene jeg har tilgang til via Citrix. Og så er det en liten pil ved innloggingen/navnet mitt hvor jeg kan velge "Aktiver", "Endre passord", "Koble til" eller "Logg av". That's it...

Endret av Kurt Lekanger
Lenke til kommentar

Har en ansatt som ble prøvekanin med Chromebook for noen mnd siden. Etter en uke med "hvordan får jeg til.." så har det blitt stille og alt går på skinner. Men 2 ting: Bedriften bruker Google for Works , og økonomi på windowsserveren må noen andre ta seg av enn så lenge.

Vi valgte en Lenovo med touchskjerm. Fare for at det blir flere for kontorbrukere.

Lenke til kommentar

Jeg har jo kun tilgang til det sluttbrukerne skal se her, og der har jeg en ganske lite innholdsrik side med to ikoner: "Visma Enterprise" og "Agresso Web" som er de to programmene jeg har tilgang til via Citrix.

Skjønner ikke helt hvorfor "Agresso Web" må kjøres via Citrix? Jeg kjører det fint via Firefox på jobb, andre kjører det via Chrome. Ja, kan skjønne du må bruke det via Citrix eller VPN hvis du er utenfor arbeidsplassen, men ikke når du er på jobb.

Endret av havarhen
Lenke til kommentar

Chromebook kan sikker utføre det meste av nettbaserte tjenester, men det er helt utenkelig at den kan erstatte en PC/Mac arbeidsstasjon med 27" skjerm og behovene til de som driver med f. eks Autocad eller avansert billedbehandling. Det er vel heller ikke meningen med dette produktet.

Lenke til kommentar

Chromebook kan sikker utføre det meste av nettbaserte tjenester, men det er helt utenkelig at den kan erstatte en PC/Mac arbeidsstasjon med 27" skjerm og behovene til de som driver med f. eks Autocad eller avansert billedbehandling. Det er vel heller ikke meningen med dette produktet.

 

Jeg tror du svarte på ditt eget spørsmål som ikke var et spørsmål

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er vel at MS/Apple/Google stadig kommer nærmere i både form og uttrykk nåtildags. Jeg har vært Win-bruker de siste tjue-25 åra, og bruker utelukkende det til jobb. Har testet både Chromebook og Mac og ser ingen større forferdelse med det. Utfordringen blir spesielle programmer og løsninger som kun er utviklet for den ene plattformen som Citrix i dette tilfellet (men det løser seg!).

 

Mer kompatible operativsystemer fra tidligere sykt ulike er uansett fremtiden - med mindre noe helt spesielt skjer på maskinvarefronten.

Dette ser vi ganske tydelig allerede.

 

Om noen få år så forstår ikke "kidsa" fanboys lengre (heldigvis). ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg har vurdert denne som en kandidat privat, men har vært skeptisk til oppløsningen på skjermen når det kommer til bruk av maskinen med tekstdokumenter, regneark og brukergrensesnittet generelt (om ting blir for smått) på en 13''. Ser frem til å følge serien de neste ukene!

 

Det blir faktisk ganske så knøttsmått, og tastene Ctrl-+ og Ctrl-- for å zoome inn og ut brukes ganske flittig. Det er mulig å sette standard tekststørrelse litt større i Chrome, men dette fungerer ikke alltid bra med alle nettsider. Jeg savner mulighet til å justere opp størrelsen til alt du ser på skjermen i OS-et, slik du kan på Mac eller i Windows – men når "nettleseren er OS-et" så er det vel bare sånn det er. :-) Du kan riktignok sette ned oppløsningen så du ikke kjører fulle 1920 x 1080 - men det jeg jo vil ha er automatisk skalering av alle skjermelementer . En Retina-skjerm på MacBook har jo enda høyere oppløsning, men der er ikke skriften på skjermen mikroskopisk – den er bare sylskarp. På Chromebooken er skriften sylskarp og mikroskopisk. :-)

 

Kan du sette en fast zoom i nettleseren som utgangspunkt eller må du gjøre dette pr side pr besøk? Er ikoner og menyer i grensesnittet brukbart lesbare?

 

Min erfaring heller mot at Microsoft har gjort den beste jobben rundt skalering som er/virker uavhengig av paneloppløsningen, mens Apple har lært OS X gangetabellen på maskinene med Retina, så de kjører en nøyaktig ganging av piksler som tegnes i forhold til paneloppløsningen for skarpest mulig resultat. Skal ikke være helt påståelig rundt sistnevnte da det er en stund siden jeg brukte OS X nå, men er slik jeg har forstått det en gang for lenge siden..

Lenke til kommentar

Siden Apple har sluttet å utvikle Aperture så vil du nok før eller siden måtte bytte. Jeg har brukt Aperture siden versjon 1 og har nå tatt steget over til Lightroom (fortsatt på mac). Mistenker at det kan bli mitt første steg ut av Apples økosystem (som ellers er veldig bra, uansett hva enkelte andre måtte hevde). Gleder meg til å lese hvilken erfaringer du gjør deg på denne fronten da jeg personlig ikke er helt fornøyd med overgangen til Lightroom (kommer kanskje med litt mer bruk). Photoshop er ingen erstatter for Lightroom/Aperture (eller motsatt!)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har vurdert denne som en kandidat privat, men har vært skeptisk til oppløsningen på skjermen når det kommer til bruk av maskinen med tekstdokumenter, regneark og brukergrensesnittet generelt (om ting blir for smått) på en 13''. Ser frem til å følge serien de neste ukene!

 

Det blir faktisk ganske så knøttsmått, og tastene Ctrl-+ og Ctrl-- for å zoome inn og ut brukes ganske flittig. Det er mulig å sette standard tekststørrelse litt større i Chrome, men dette fungerer ikke alltid bra med alle nettsider. Jeg savner mulighet til å justere opp størrelsen til alt du ser på skjermen i OS-et, slik du kan på Mac eller i Windows – men når "nettleseren er OS-et" så er det vel bare sånn det er. :-) Du kan riktignok sette ned oppløsningen så du ikke kjører fulle 1920 x 1080 - men det jeg jo vil ha er automatisk skalering av alle skjermelementer . En Retina-skjerm på MacBook har jo enda høyere oppløsning, men der er ikke skriften på skjermen mikroskopisk – den er bare sylskarp. På Chromebooken er skriften sylskarp og mikroskopisk. :-)

 

Kan du sette en fast zoom i nettleseren som utgangspunkt eller må du gjøre dette pr side pr besøk? Er ikoner og menyer i grensesnittet brukbart lesbare?

 

Min erfaring heller mot at Microsoft har gjort den beste jobben rundt skalering som er/virker uavhengig av paneloppløsningen, mens Apple har lært OS X gangetabellen på maskinene med Retina, så de kjører en nøyaktig ganging av piksler som tegnes i forhold til paneloppløsningen for skarpest mulig resultat. Skal ikke være helt påståelig rundt sistnevnte da det er en stund siden jeg brukte OS X nå, men er slik jeg har forstått det en gang for lenge siden..

 

 

Denne 13" skjermen har vel 170 ppi?

Det er det samme som jeg har på min 15" med QXGA og Win 8.1. Windows prøvde å skru opp skriftstørrelsen, men jeg skrudde den ned igjen til 100%.

Lenke til kommentar

r begrenset, dog da blir dette plutselig en Linux-test .. (:

 

Lykke til. Min ble til slutt erstatning for en gammel iMac hos min far. Når nå BankID ikke lenger krever java fungerer det fint. Snakket faktisk med en Elkjøp-ansatt som fortalte veldig veldig mange Chromebooks hadde kommet i retur fordi BankID ikke virket.

 

Dette med Bank ID må da være et problem som er på vei ut?

Mange av bankene bruker jo Bank ID 2.0 nå....

Lenke til kommentar

 

Jeg har jo kun tilgang til det sluttbrukerne skal se her, og der har jeg en ganske lite innholdsrik side med to ikoner: "Visma Enterprise" og "Agresso Web" som er de to programmene jeg har tilgang til via Citrix.

 

Skjønner ikke helt hvorfor "Agresso Web" må kjøres via Citrix? Jeg kjører det fint via Firefox på jobb, andre kjører det via Chrome. Ja, kan skjønne du må bruke det via Citrix eller VPN hvis du er utenfor arbeidsplassen, men ikke når du er på jobb.

Det er nok fordi vi i Mediehuset Tek (som driver Tek.no) kobler oss opp mot systemer som kjører hos Amedia (som eier Mediehuset Tek). Vi er to selskaper med hver våre it-systemer, men noe felles løsninger. Dermed er vi på en måte "utenfor arbeidsplassen". :-)

Lenke til kommentar

har lite for ståelse for chrome konseptet. google har all mulighet til å utvikle et skikkelig os som kan konkurere med windows og å få støtte for proprietær programvare. istede leverer de pc'er med stort sett bare en nettleser. flott grensesnitt, men svært begrenset. man har jo flere muligheter med android.

Lenke til kommentar

Har en ganske god 13" Zenbook som jeg faktisk ikke har rørt etter at jeg kjøpte en Asus C200 Chromebook (11") på tilbud for 1500,- for et par måneder siden. Hvis jeg er hjemme bruker jeg den stasjonære, og hvis jeg er på farten har det fristet mer med 12-13 timers batteritid enn ekstra kraft og litt større (men mye bedre) skjerm. Bruker den mest til tekstbehandling, epost og surfing og da er den helt genial. Tror aldri jeg har kjøpt meg noe som har gitt meg større "mye-for-pengene-følelse".

Lenke til kommentar

Jeg var nok en av de første som fikk kjøpt seg en Chromebook 2 FullHD i Norge :-) Jeg bruker den til sofasurfing, tar den med på konferanser, møter, m.m.

 

Selvsagt er den ikke like kraftig eller fleksibel som en I7 Asus ultrabook jeg hadde (også den 13" og FHD), men jeg hater viftelyd og jeg elsker batterilevetid.

 

Jeg har ikke kjørt inn crouton enda, men jeg har kjøpt et veldig raskt minnekort for den dagen jeg skal teste det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...