Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

@Vice:

" Man kan jo si at mye av "vinninga går opp i spinninga" "

 

Gjelder mer eller mindre alle elbilene.

Teoretisk burde jo bilene med den enkleste drivlinja ha best driftsikkerhet

Deretter fossilbilene med forbrenningsmotor

Og på bunn hybridene med både el og fossil drivlinje.

 

Når så i praksis hybriden slår begge de to andre ned i støvlene,

 

http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html

eller

http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

 

kan vi trygt si elbilfabrikantene må helt enkelt lære seg å bygge kvalitetsbiler.

Endret av doro8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker jo veldig rart at Toyota sin Hybrid med både el og forbrenning slår el og forbrenning hver for seg, men på den annen side kan man jo si at slitasjen blir fordelt på 2 slik at man bare får halvparten så stor belastning på hver av de.Det interessante hadde egentlig vært å se hvordan en rendyrket batteribil fra Toyota hadde hevdet seg i samme konkurranse. Jeg har likevel troen på at rendyrkede batteribiler vil hevde seg svært sterkt etterhvert som de blir mer modne.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Husker du RO80?

Wankelbilen hvor du skiftet motor på olja i stedet for olje på motoren!

Tesla er også et slikt revolusjonerende produkt med altfor mange barnesykdommer.

 

Mange er nok ikke klar over at bilen bortsett fra drivstoffutgiftene

(som er en ubetydelig del av de totale bilutgiftene)

koster i drift minst like mye som en vilken som helst annen storbil.

 

 

Så du mener elektromotorer er en uprøvd teknologi, eller? Klart nye produkter har barnesykdommer, det er helt normalt. Det som er viktig er hvordan Tesla håndterer sykdommene, og det virker som om de gjør på en god måte om man spør brukerne. Så jeg ser egentlig ikke problemet.

 

Og dette med utgifter er ikke noe rett fram spørsmål, spørs hvem du spør. Mange som bruker elbil for å pendle på ferjer og mer, de sparer tusenvis av kroner i uken/måneden..

De sparer tusenvis pga norske subsidier, ikke pga bilens iboende egenskaper.

Ja og det er jo hele poenget. Det skal svare seg å holde luften ren

Lenke til kommentar

Det virker jo veldig rart at Toyota sin Hybrid med både el og forbrenning slår el og forbrenning hver for seg, men på den annen side kan man jo si at slitasjen blir fordelt på 2 slik at man bare får halvparten så stor belastning på hver av de.Det interessante hadde egentlig vært å se hvordan en rendyrket batteribil fra Toyota hadde hevdet seg i samme konkurranse. Jeg har likevel troen på at rendyrkede batteribiler vil hevde seg svært sterkt etterhvert som de blir mer modne.

 

Det er egentlig ikke så rart. Toyota har et nivå av kvalitetskontroll ingen andre kommer i nærheten av. Når det er feil på en Toyota er det fordi Toyota har bestemt at det finnes et akseptabelt feilnivå på modellen. 

De er rett og slett fasiten på hvordan man driver industriell produksjon, og i større og større grad også for all produktutvikling, produksjon og generell drift. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det virker jo veldig rart at Toyota sin Hybrid med både el og forbrenning slår el og forbrenning hver for seg, men på den annen side kan man jo si at slitasjen blir fordelt på 2 slik at man bare får halvparten så stor belastning på hver av de.Det interessante hadde egentlig vært å se hvordan en rendyrket batteribil fra Toyota hadde hevdet seg i samme konkurranse. Jeg har likevel troen på at rendyrkede batteribiler vil hevde seg svært sterkt etterhvert som de blir mer modne.

 

Det er egentlig ikke så rart. Toyota har et nivå av kvalitetskontroll ingen andre kommer i nærheten av. Når det er feil på en Toyota er det fordi Toyota har bestemt at det finnes et akseptabelt feilnivå på modellen. 

De er rett og slett fasiten på hvordan man driver industriell produksjon, og i større og større grad også for all produktutvikling, produksjon og generell drift. 

 

Jo, men hvorfor slår da Toyota seg selv på rene "bensinbiler"?

Lenke til kommentar

 

 

Det virker jo veldig rart at Toyota sin Hybrid med både el og forbrenning slår el og forbrenning hver for seg, men på den annen side kan man jo si at slitasjen blir fordelt på 2 slik at man bare får halvparten så stor belastning på hver av de.Det interessante hadde egentlig vært å se hvordan en rendyrket batteribil fra Toyota hadde hevdet seg i samme konkurranse. Jeg har likevel troen på at rendyrkede batteribiler vil hevde seg svært sterkt etterhvert som de blir mer modne.

 

Det er egentlig ikke så rart. Toyota har et nivå av kvalitetskontroll ingen andre kommer i nærheten av. Når det er feil på en Toyota er det fordi Toyota har bestemt at det finnes et akseptabelt feilnivå på modellen. 

De er rett og slett fasiten på hvordan man driver industriell produksjon, og i større og større grad også for all produktutvikling, produksjon og generell drift. 

 

Jo, men hvorfor slår da Toyota seg selv på rene "bensinbiler"?

 

Høyere prestisje i hybrid, så de har mindre akseptable feil.

Lenke til kommentar

Teslas teknologi er langt enklere og bedre utprøvd enn all verdens eksotiske hybridløsninger. Elektromotorer er ekstremt gammel teknologi, og li-ion-batterier er også etterhvert godt uttestet.

 

Resten av produktet er en ganske standard bil, med god gammeldags CANBUS og de samme tredjepartsdelene som alle andre biler bruker, samt mye deler fra Mercedes (luftfjæring, switchgear, ratt etc.). Det er langt mer eksotisk elektronikk i en hvilken som helst ny tysk bil enn i en Tesla. 

 

Det mest eksotiske er egentlig OTA-programvareoppdatering. 

 

Når det gjelder OTA-oppdatering så synes jeg det heller teller som en ulempe. Hvertfall slik Tesla gjør det. Virker som om det knapt går ei uke mellom hver gang man får en ny oppdatering, og oppdateringene virker å rette noen bugs her og der og introdusere en ny bug her og der.

 

Andre produsenter har stort sett svært gjennomprøvd programvare i sine biler, og dermed ikke behov for stadige oppdateringer. Og når de først oppdaterer, er det med en ny og gjennomprøvd versjon. Tesla gir meg inntrykket av at alt skal skje altfor fort (selv om det egentlig går tregt, ref uttrykket "2 Tesla-uker").

 

Jo, OTA er et godt og fornuftig konsept. Men det MÅ gjøres mer gjennomtenkt.

 

Jeg er ellers helt enig med deg i at el-motorene slett ikke er nypløyd mark. Og de skal jo i utgangspunktet være ekstremt driftssikre og vedlikeholdsfrie (i stor grad). Dessverre har jeg inntrykk av at Tesla igjen har feil fokus. I god amerikansk ånd er det hestekrefter, hestekrefter og atter hestekrefter som teller. De kunne gitt kundene biler som hadde gått fra 0-100 på 6 sekunder, og folk ville vært happy. Færre hestekrefter hentes ut av motorene, mindre krefter som skal håndteres, og dermed oppnå en overlegen stabilitet. I stedet retter Tesla fokus mot lyskryss-racerne. Og uten å sørge for at motorene er tilstrekkelig dimensjonert og velprøvd for formålet. Noe som har medført en utskiftning av motorer i et monn som vi aldri før har sett av andre bilprodusenter.

 

Tesla må takke høyere makter for at ikke media har tatt seg bryet med å slå opp kvalitetsproblemene. 6 uker i sommer, og prat ellers med venner og bekjente med Model S, har ikke akkurat gitt noe godt inntrykk av disse bilene. Et begjær i meg forteller meg at jeg SKAL ha en Model S. Fornuften i meg ber meg vente. Å bruke 700++ tusenlapper på en bil hvor jeg sannsynligvis titt og ofte havner i den månedslange verkstedkøen til Tesla, gidder jeg ikke. Jeg brukte sommeren til å tenke. Etter to første ukene var egentlig konklusjonen klar, og den gikk som kjent i Teslas disfavør.

 

Og det begjæret jeg føler og har følt, tror jeg er det samme som har gjort at svært mange har kjøpt Model S. Man prøver bilen. Lydløs oppstart. Heftig respons på gasspedalen. Følelse av at bilen er "billig" fordi man slipper å bidra til felleskassa. Følelse av at bilen er billig i drift fordi man slipper å betale noen hundrelapper en gang i blant til en bensinstasjon.

 

Når det gjelder "Stockholm-syndromet" som insinueres tidligere i tråden, så er det nok litt sannhet i det. Tesla er lille David mot Goliat. Vi er jo naturlig bygget for å sympatisere med David. Tesla er visjonæren vi ønsker å støtte. Tesla er miljøalibiet vi ønsker å være del av nå i disse klimatrøbbeltider. Vi skal jo være "grønne" alle mann (og damer). Og Tesla har den folkekjære, lett stammende mannen i front som alle er på fornavn med. Når de i tillegg har produktet som skiller seg ut, gir sparket i ryggen i aksellerasjonen, og har grei rekkevidde, og sparer folk for bompenger og drivstoff, er utfallet klart: merkelojaliteten skapes. Eiere er gjerne innom Tesla 3-4 ganger i året for diverse reparasjoner og reklamasjoner. Man bytter motorer i hytt og gevær. Men terskelen er høy for å gå tilbake til "fossilmafiaen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig gjennomtenkt og nyttig post Wirrumsen! Slikt har man veldig stor nytte av når man leser info om Tesla. Har også stusset litt på det voldsomme fokuset på hestekrefter. Det er selvsagt alltid kult med masse hestekrefter, men jeg vil heller ha det som siste del av pakka når alt annet er helt på plass.

 

Det som også bekymrer meg endel med Tesla er at selv med alle disse snarveiene hva kvalitet angår  (og massive subsidieringen fra Norge) så er de fortsatt et veldig godt stykke unna å faktisk unngå å tape penger på bilene sine etter det jeg har forstått?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Andre produsenter har stort sett svært gjennomprøvd programvare i sine biler, og dermed ikke behov for stadige oppdateringer. Og når de først oppdaterer, er det med en ny og gjennomprøvd versjon.

Forskjellen er nok at Tesla pusher ut oppdateringer som om de var et softwareselskap, og forhåpentligvis har de en kodekultur som ligner på softwarebransjen. Hadde vært dumt om de tok etter de andre selskapene sin praksis.

 

De store bilselskapenen er helt elending på kodesikkerhet. Det er faktisk helt katastrofalt hvor dårlig det er, og hvor lett det er å hacke biler. Der softwarebransjen har fokusert på sikkerhet i årevis pga internet, har bilbransjen levd lykkelig uten noen tilkobling til nettet, helt til det plutselig har blitt endret. Leste en bloggpost av en kar som dreiv med nettsikkerhet, og han mente det måtte enorme omveltninger til før bransjen i det hele tatt kunne begynne å kalle seg sikker.

 

Det var ikke denne, men noe lignende: http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe en Tesla bør du passe på at batteriet aldri blir helt uladet (0%), da er batteriet ødelagt. Forsikring dekker det ikke, siden det er ditt ansvar å holde batteriet oppladet.

 

Jeg antar at det skal ekstrem neglisjering til for å tømme batteriet helt slik at nød kretsen slår inn. Dette er jo likt for alle litium ion batterier og jeg har startet opp mobiler som har ligget i årevis uten at batteriet har slått inn kretsen.

Lenke til kommentar

 

Skal du kjøpe en Tesla bør du passe på at batteriet aldri blir helt uladet (0%), da er batteriet ødelagt. Forsikring dekker det ikke, siden det er ditt ansvar å holde batteriet oppladet.

 

Jeg antar at det skal ekstrem neglisjering til for å tømme batteriet helt slik at nød kretsen slår inn. Dette er jo likt for alle litium ion batterier og jeg har startet opp mobiler som har ligget i årevis uten at batteriet har slått inn kretsen.

 

Det tar noen uker før batteriet er helt utladet, avhengig av en del faktorer som temperatur og lignende.

Tesla selv sammenligner det med oljeskift, hvis du kjører en motor tom for olje og den blir ødelagt får du ingenting igjen på garantien.

Det samme gjelder om du lar en Tesla sitt batteri tappes helt.

Men Tesla overvåker batteristatusen, kontakter deg og aktiverer sporing på bilen dersom batteriet blir kritisk lavt. Selv om de ikke får tak i deg kan de yte god service og lade bilen for deg.

Lenke til kommentar

Gardermoen i januar. 

 

Det eneste jeg vet om som faktisk kan bli problematisk på relativt kort tid er om man parkerer bilen uten tilkoblet strøm et sted der temperaturen synker under 30 grader minus, da den i de tilfellene vil slå på batterivarmingen og bruke mye strøm på dette. Så om man skal parkere på Røros over tid og ikke har tilgang til bilen bør man koble den til en stikkontakt. 

Jeg kan leve med den restriksjonen.

 

Har ikke hørt om at det har skjedd "in the wild" at noen batterier har blitt ødelagt av utladning, så tror problemet er mest teoretisk.

Lenke til kommentar

I tillegg blir vel faktisk også batterier utladet av å stå i parkeringshus med lysstoffrør i taket..

Det har mang en bilforhandler opplevd som et problem på normale biler.

 

Uansett, hvis batteriet på teslaen blir ødelagt er det vel ventetiden på nytt som er det største problemet?

Husker jeg leste om en som måtte vente en del måneder på nytt batteri, det er riktignok over et år siden jeg leste om det.. Finner dessverre ikke igjen artikkelen nå.

 

Tesla ble jo også kjent for å nekte å selge karosserideler til andre enn det ene karosseriverkstedet de selv har godkjent, dette gjør de rett og slett i god mafiastil.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vil-klage-tesla-inn-til-konkurransetilsynet/a/23324622/

Lenke til kommentar

I tillegg blir vel faktisk også batterier utladet av å stå i parkeringshus med lysstoffrør i taket..

Det har mang en bilforhandler opplevd som et problem på normale biler.

 

 

...tror kanskje ikke vi hører så mye på deg om batterier lenger. 

 

Ja, alle biler bruker strøm når de står stille. Tesla også. Normalt vil den benytte 12v-batteriet til dette (da det store er koblet fra), men når det blir lite strøm på 12V vil dette lades fra hovedbatteriet. 

 

Står bilen lenge stille vil den slå seg mer og mer av over tid helt til den går i dvale etter en ukes tid. Da benytter den svært lite strøm.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du forstod ikke hva jeg skrev?

Bilbatterier lades faktisk ut under slike forhold, jeg har ingen logisk forklaring på det selv men har erfart at det skjer.

Bilen min kan stå parkert i et par uker uten målbart spenningstap fra batteriet, står den i lokaler med lysstoffrør en uke er det merkbart spenningsfall..

Forklar det den som kan, det er i det minste slik det faktisk er.

Det er også en del treff på google som bekrefter at dette skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...