Gå til innhold

Denne PC-en bruker mindre strøm enn en sparepære


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken sparepære er det de sammenligner med? For bare prosessoren alene, uten brikkesett, ram og lagringsmedie, har en TDP på 35 watt (i7-4765T). Uten at tapene i strømforsyningen er tatt med. Det må være en utrolig effektkrevende sparepære med langt over 35 watt i så fall.

Redigert: Hvis prosessoren kjøres på tomgang, og det gjør den vel når det måles 15,6 Watt, så bør man også skaffe en dimmbar sparepære og kjøre den på minimum. Ellers blir sammenligningen urettferdig.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilken sparepære er det de sammenligner med? For bare prosessoren alene, uten brikkesett, ram og lagringsmedie, har en TDP på 35 watt (i7-4765T). Uten at tapene i strømforsyningen er tatt med. Det må være en utrolig effektkrevende sparepære med langt over 35 watt i så fall.

 

Redigert: Hvis prosessoren kjøres på tomgang, og det gjør den vel når det måles 15,6 Watt, så bør man også skaffe en dimmbar sparepære og kjøre den på minimum. Ellers blir sammenligningen urettferdig.

 

De må jo nesten gjøre det urettferdig for å klare å sammenligne. Haswell kan jo og skru av en god del når den er idle. De har sikkert og funnet den sparepæra som bruker mest strøm og :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken sparepære er det de sammenligner med? For bare prosessoren alene, uten brikkesett, ram og lagringsmedie, har en TDP på 35 watt (i7-4765T). Uten at tapene i strømforsyningen er tatt med. Det må være en utrolig effektkrevende sparepære med langt over 35 watt i så fall.

 

Redigert: Hvis prosessoren kjøres på tomgang, og det gjør den vel når det måles 15,6 Watt, så bør man også skaffe en dimmbar sparepære og kjøre den på minimum. Ellers blir sammenligningen urettferdig.

Mine sparepærer hjemme bruker stort sett 9 og 11 watt. Men de skriver ikke hvilken sparepære de sammenligner med, det kan sikkert være en som står foran på lokomotiv og lignende, som en gang erstattet en 2000 watter (og i spareversjon ligger på 200W).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken sparepære er det de sammenligner med? For bare prosessoren alene, uten brikkesett, ram og lagringsmedie, har en TDP på 35 watt (i7-4765T). Uten at tapene i strømforsyningen er tatt med. Det må være en utrolig effektkrevende sparepære med langt over 35 watt i så fall.

 

Redigert: Hvis prosessoren kjøres på tomgang, og det gjør den vel når det måles 15,6 Watt, så bør man også skaffe en dimmbar sparepære og kjøre den på minimum. Ellers blir sammenligningen urettferdig.

Nåja, finnes sparepærer på over 35w...

Fant flombelysning med sparepære på 200w :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ja, det var derfor jeg formulerte det sånn. :)

 

PS. Her er en på 45W med over 3000 lumen.

 

Poenget er uansett at jeg synes det er teit og fordummende med oppkonstruerte sammenligninger. Prosessorer som går på tomgang (ikke yter noe som helst) bør ideelt sett vært helt avslått. I likhet med lyspærer i rom der det ikke er folk. Å la en sparepære stå og brenne av 17 watt per punkt i et bygg uten folk er like meningsløst som å la PC-er stå å brenne av 15 watt når det ikke er behov for å ha de på.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det var derfor jeg formulerte det sånn. :)

 

PS. Her er en på 45W med over 3000 lumen.

 

Poenget er uansett at jeg synes det er teit og fordummende med oppkonstruerte sammenligninger. Prosessorer som går på tomgang (ikke yter noe som helst) bør ideelt sett vært helt avslått. I likhet med lyspærer i rom der det ikke er folk. Å la en sparepære stå og brenne av 17 watt per punkt i et bygg uten folk er like meningsløst som å la PC-er stå å brenne av 15 watt når det ikke er behov for å ha de på.

 

Tror folk skjønner at det dreier seg om PR

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så lei av dette miljø tullet i dag. Det eneste jeg hører 90 % av gangene når et filma eller noen fra staten snakker om miljøvennlig ting er et eller annet som gjør at de kan få inn penger /avgifter. Og da er det som regel snakk om microskopiske ting iforhold til de tingene som virkelig forurenser i verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

LItt off topic. Men man skal ikke helt stole på slike målere som er tilkoblet på stand. Husker på ungdomsskolen hadde vi ENØK-dag. Det var noen som kom til skolen og holdt et foredrag om sparepærer. Han hadde med seg to lampesokkler med strømmåler integrert. Han skrudde på begge lyspærene, da gikk strømmåleren under den vanlige pæra omtrent dobbelt så raskt som under sparepæra. Det han ikke tenkte på da friminuttet kom, var at elever er nyskjerrige. Så jeg bytta om lyspærene mens de var ute og hadde pause. Nå var det plutselig sparepæra som brukte dobbelt så mye strøm som den valige lyspæra. Han var ganske rask med å pakke ned den demonstrasjonen da han kom inn igjen og så hva som hadde skjedd.

Endret av ZoLaMont
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på skjermbilde nr to i saken at wattmåleren merket ECO viser 15,6 Watt, mens wattmåleren merket Bulb (sparepære) viser 17,6 Watt. Lurer på hvilken lyspære dette er, men 15,6 Watt er jo veldig bra!

 

For øvrig synes jeg egentlig det er rart at strømforsyningen kun drar 15,6 Watt fra stikkontakten. FSP Aurum 92+ som står i dette oppsettet, har maks en effektivitet rundt 75% ved så lav belastning, se her: http://www.techpowerup.com/reviews/FSP/AURUM_92_650W/5.html

 

Det vil altså si at maskinen totalt kun trekker 15,6*0,75 = 11,7 Watt, om jeg forstår bildene rett!

 

Det ser ut som maskinen går helt på tomgang ja, ut i fra skjermbildet etter er det kun programmet Eco senter pro som er oppe.

Lenke til kommentar

Energieffektivisering har de samme fordelene som effetivisering av produksjonen i jordbruket eller industrien. Forstår ikke hvordan noen kan være motstander av det.

 

Energieffektivisering er bra ja, men man bare pirker litt i søpla som oftest.

Litt på siden, men staten sier at gamle biler forurenser mye osv.

1 av de største frakteskipene forurenser like mye som 50 000 000 biler, men her er det ingen som bryr seg...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt på siden, men staten sier at gamle biler forurenser mye osv.

1 av de største frakteskipene forurenser like mye som 50 000 000 biler, men her er det ingen som bryr seg...

 

Dette sitatet er renspikka tull. Send meg gjerne kilden din på PM. Med de reglene som finnes idag for svovelinnhold i skipets brennstoff gjelder ikke dette argumentet. Båtmotorer har også vesentlig høyere virkningsgrad og er den klart mest miljøvenlige måten å transportere ting. 1stk Emma Maersk containerbåt tilsvarer et tog som er ca 100km langt og bruker vesentlig mindre drivstoff.

 

Noen mener at LPG motorer er veien og gå ,men hva med utslippet av metan? Det er en vesentlig verre klimagass sammenlignet med CO2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...